Uurtarief bepalen

Uurtarief bepalen

Voor ondernemers die de luxe hebben dat ze rustig 3 jaar mogen doen om het juiste uurtarief te bepalen is er geen probleem; uiteindelijk bepalen vraag en aanbod het uurtarief wel. Wanneer het drukker wordt stijgt het uurtarief gewoon. Voor de ondernemers die vaste lasten hebben zoals een hypotheek, auto of kinderen wordt het lastiger. Aan de ene kant wil je graag starten met een bedrijf en een uurtarief van 80 of 90 euro, aan de andere kant wil je de eerste klant die je juist zo hard nodig hebt, niet afschrikken met een te hoog uurtarief. Dan liever starten met 40 euro of soms zelfs minder. Heb je in ieder geval wat verdiend!

Een uurtarief bepaal je zelf. Een goede manier is om gebruik te maken van een urenregistratie. Je ziet dan snel hoeveel uren je kunt factureren aan een klant, maar ook welke je uren je hier werkelijk voor kwijt was. Want door administratie, offerte-trajecten of andere randzaken ben je meestal meer tijd kwijt dan je zelf denkt. Het nadeel aan deze werkwijze is  dat je zo pas achteraf erachter komt wat je had moeten rekenen. Vooraf een uurtarief bepalen is lastig. Je kunt kijken naar je concurrenten maar als deze al enorme naamsbekendheid en klantenbestand hebben opgebouwd is het voor hen niet erg als er een klant afschrikt van een hoge prijs. Voor jou wel. Je dient dan ook zelf te kijken wat je uren waard zijn voor de klant. Welk uurtarief je uiteindelijk kiest is meestal altijd wel oké zolang je maar aan de volgende gouden regels houd:

  • Bereken je waarde
    Iedereen heeft een bepaalde waarde. Dit kan beïnvloed worden door ervaring, opleiding, autoriteit, patenten, specialismen en vooral door vraag en aanbod. Ga je veel adverteren? Dan kun je gokken door iets meer te vragen. Begin je parttime? Dan heb je weinig tijd en kun je iets meer vragen.
  • Pas op met het geven van korting
    Stel je eens voor. Je hebt een offerte van 3000 euro uitgebracht. De klant is razend enthousiast. Hij wil je offerte aannemen maar heeft een probleem. Zijn budget is maar 2700. Dus als jij 10% zakt gaat hij vandaag nog akkoord. Aan jou de keuze…. 2700….. of niets! De keuze is snel gemaakt toch? 2700 denk je? Op de korte termijn wel, maar de kans is groot dat je achteraf spijt krijgt. Korting geven is risicovol. Het risico zit hem er namelijk in dat de klant best 4000 euro budget heeft. Budgetten zijn plan-schema’s. Hoe vaak komen schema’s nu uit? En als je toegeeft aan een kortingverzoek kan dit achteraf veel geld kosten. Deze klant doet morgen een vervolgaanschaf of brengt morgen weer een klant aan. Wat doe je dan? Reken je dan wel 3000? Wat als hij merkt dat zijn vriend 2700 betaald heeft? Voelt hij zich dan niet belazerd? De aangebrachte klant zal proberen om nog minder te betalen. Je komt in een cirkel terecht. Hele branches gaan hier soms aan kapot. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de keukenbranche of de internetbranche waarin woekerprijzen tot een faillissementenregen resulteerde.
  • Wees niet te bescheiden
    Zonder ervaring klinkt alles vaak snel fantastisch. Als je timmerman bent en je krijgt 40 euro per uur lijkt dat veel geld. Je kunt 40 uur werken in een week, dus lijkt dat een goed uurtarief.  Reken jezelf niet te snel te rijk. Voor je ergens 40 uur kunt werken moet je:

    • 1 of 2 keer op gesprek.
    • Je moet een auto kopen
    • Misschien een training volgen over het geven van presentaties.
    • Je moet de klant een offerte aanbieden. Deze maken alleen al kost vaak 2-3 uur.
    • Deze bespreken en dan kun je er ook nog eens vanuit gaan dat 1 op de 3 je offerte niet accepteert.
    • Daarna moet je naar de klant.
    • Bij elke klant gebeurt wel iets waardoor er zaken zoals de deadline aangepast worden.
    • Achteraf moet je een factuur maken.
    • Misschien een herinnering, op eigen postpapier.
    • De financiële administratie verwerken.
    • Achteraf ga je nog een keer langs om te kijken of alles naar wens is, of pas je nog een klein puntje kosteloos aan.

    Uiteindelijk kom je erachter dat je voor 40 uur werken ongeveer 60 uur bezig bent geweest en dat je 10% van je offertebedrag zelf uit heb moeten geven aan onkosten. Je verdiende dus geen 40 euro per uur maar enkel 24 euro per uur, bruto. En dat is nog een successcenario. Wat nu als je bedenkt dat 1 op de 3 offertes niet wordt geaccepteerd en je als timmerman regelmatig een dag niet kunt werken door het weer, door ziekte, door een kapotte auto of wat voor reden dan ook? Houd dus rekening met dat 50% van je uren, 100% van je inkomsten moeten zorgen. Een goede urenregistratie maakt dit helder.

  • Straal stabiliteit uit
    Als je uurtarief niet goed blijkt te zijn moet je deze natuurlijk aanpassen maar probeer wel een uurtarief te bedenken waarmee je verwacht het een jaar vol te houden. Mensen raken gewend aan je prijzen en het is achteraf moeilijk om deze te verhogen. Verlagen betekent niet direct meer klanten dus doe je waarschijnlijk ook niet graag. Natuurlijk kun je aparte prijzen rekenen voor “een proeftraining” of “een aanbieding” zolang maar duidelijk is wat je reguliere prijzen zijn.
  • Vraag het ook eens aan mede-ondernemers
    Als je er echt niet uit komt bespreek dan eens met enkele mede-ondernemers hoe zij op hun uurtarief zijn gekomen. Mensen zien prijzen vaak als een “hard” vaststaand iets terwijl deze door een ondernemer gewoon zijn bepaald. De ondernemer is ook maar een mens dus vaak zit er meer emotie dan wijsheid achter. Hij kan je vertellen hoe hij aan zijn uurtarief is gekomen.

Uiteindelijk vertelt de tijd en ervaring wel wat het juiste uurtarief moet worden maar vooraf even informeren bij andere ondernemers wat zij een normaal uurtarief vinden helpt natuurlijk zeker.