menu

Uurtarief bepalen

Hoe kun je het ideale uurtarief bepalen? Als je begint met een eigen bedrijf in de zakelijke dienstverlening dan verkoop je vaak je eigen uren. Maar wat zijn jouw uren waard?  Het uurtarief berekenen is iets waar veel starters mee stoeien. Niet voor niets, het heeft veel invloed op het succes van jouw onderneming!

Uurtarief bepalenHet ideale uurtarief berekenen is erg lastig, maar wel zeer belangrijk. Eind 2017 had de helft van de zzp’ers in Nederland een extra inkomen naast het inkomen uit het eigen bedrijf. Denk aan een uitkering, pensioen of werk in loondienst. Hier is niets mis mee, tenzij het komt omdat ze niet genoeg verdienen met hun eigen bedrijf. Bijvoorbeeld omdat deze ondernemers te weinig vragen voor hun uren waardoor ze niet genoeg verdienen, of een te hoog uurtarief rekenen waardoor ze onvoldoende klanten krijgen. Maar hoe bepaal je nu het uurtarief?

Uurtarief bepaal je vooral zelf

Ondernemers die de luxe hebben dat ze rustig een paar jaar mogen doen om het juiste uurtarief te bepalen is er geen probleem; uiteindelijk bepalen vraag en aanbod het uurtarief wel. Wanneer het drukker wordt stijgt het uurtarief gewoon. Voor de ondernemers die vaste lasten hebben zoals een hypotheek, auto of kinderen wordt het lastiger. Aan de ene kant wil je graag starten met een bedrijf en een uurtarief van 80 of 90 euro, aan de andere kant wil je de eerste klant die je juist zo hard nodig hebt, niet afschrikken met een te hoog uurtarief. Maar wat is te hoog of te laag?

Registreer je uren

Een uurtarief bepaal je zelf. Een goede manier is om gebruik te maken van een urenregistratie. Je ziet dan snel hoeveel uren je kunt factureren aan een klant, maar ook welke je uren je hier werkelijk voor kwijt was. Want door administratie, offerte-trajecten of andere randzaken ben je meestal meer tijd kwijt dan je zelf denkt. Het nadeel aan deze werkwijze is  dat je zo pas achteraf erachter komt wat je had moeten rekenen. En als je een klant eerder een bepaald uurtarief hebt gerekend, is het lastig om bij een vervolgtraject opeens een  hoger uurtarief in rekening te brengen.

Uurtarief berekenen

Vooraf een uurtarief bepalen is lastig. Je kunt kijken naar je concurrenten maar als deze al enorme naamsbekendheid en klantenbestand hebben opgebouwd is het voor hen niet erg als er een klant afschrikt van een hoge prijs. Voor jou wel. Je dient dan ook zelf te kijken wat je uren waard zijn voor de klant. Welk uurtarief je uiteindelijk kiest is meestal altijd wel oké zolang je maar aan de volgende gouden regels houdt:

Waarde van je uren berekenen

Je kunt letterlijk je uurtarief berekenen. Iedereen heeft een bepaalde waarde. Dit kan beïnvloed worden door ervaring, opleiding, autoriteit, patenten, specialismen en vooral door vraag en aanbod. Ga je veel adverteren? Dan kun je gokken door iets meer te vragen, omdat de kans groot is dat de vraag wat zal stijgen. En ook het aanbod heeft invloed. Begin je parttime? Dan heb je weinig tijd en kun je iets meer vragen voor je uren.

Pas op met het geven van korting

Stel je eens voor dat je een offerte van 3000 euro hebt uitgebracht. De klant is razend enthousiast. Hij wil je offerte aannemen maar heeft een probleem. Zijn budget is maar 2700. Dus als jij 10% zakt gaat hij vandaag nog akkoord. Aan jou de keuze…. 2700….. of niets! De keuze is snel gemaakt toch? Als je kijkt naar de korte termijn wel, maar de kans is groot dat je achteraf spijt krijgt.

Korting geven is risicovol. Het risico zit hem er namelijk in dat de klant best 4000 euro budget heeft. Budgetten zijn plan-schema’s. Hoe vaak komen schema’s en plannen nu precies uit? En als je toegeeft aan een kortingverzoek kan dit achteraf veel geld kosten. Deze klant doet morgen een vervolgaanschaf of brengt morgen weer een klant aan. Wat doe je dan? Reken je dan wel het volle pond?

Wat als hij merkt dat zijn vriend minder betaald heeft? Voelt hij zich dan niet belazerd? De aangebrachte klant zal proberen om nog minder te betalen. Je komt in een cirkel terecht. Hele branches gaan hier soms aan kapot. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de keukenbranche of de internetbranche waarin woekerprijzen tot een faillissementenregen resulteerde.

Je werkuren goed berekenen

Zonder ervaring klinkt alles vaak snel fantastisch. Als je timmerman bent en je krijgt 40 euro per uur lijkt dat veel geld. Je kunt 40 uur werken in een week, dus lijkt dat een goed uurtarief.  Reken jezelf niet te snel te rijk. Voor je ergens 40 uur kunt werken moet je:

  • Netwerken en zoeken naar een opdracht.
  • Bij een gevonden klus: 1 of 2 keer op gesprek.
  • Misschien een training volgen over het geven van presentaties.
  • Je moet de klant een offerte aanbieden. Deze maken alleen al kost vaak 2-3 uur.
  • Deze bespreken en ontdekken dat 1 op de 3 je offerte niet accepteert.
  • Daarna moet je naar de klant wat reistijd en -kosten brengt.
  • Bij elke klant gebeurt wel iets waardoor er zaken zoals de deadline aangepast worden.
  • Achteraf moet je een factuur maken.
  • Misschien een herinnering, op eigen postpapier.
  • De financiële administratie verwerken.
  • Achteraf evalueren om te kijken of alles naar wens is of pas je nog een klein puntje kosteloos aan.

Uiteindelijk kom je erachter dat je voor 40 uur werken ongeveer 60 uur bezig bent geweest en dat je 10% van je offertebedrag zelf uit heb moeten geven aan onkosten. Je verdiende dus geen 40 euro per uur maar eerder 24 euro per uur, bruto. En dat is nog een scenario waarin ziektes, feestdagen, vakanties, of andere redenen waarom je zelden 40 uur in een week werkt niet in zijn doorberekend.

Wat nu als je bedenkt dat 1 op de 3 offertes niet wordt geaccepteerd en je als timmerman regelmatig een dag niet kunt werken door het weer, door ziekte, door een kapotte auto of wat voor reden dan ook? Veel ondernemers moeten er rekening mee houden dat 50% van de uren voor 100% van de inkomsten moeten zorgen. Een goede urenregistratie maakt dit helder.

Stabiliteit levert uiteindelijk meer op

Als je uurtarief niet goed blijkt te zijn moet je deze natuurlijk aanpassen maar probeer wel een uurtarief te berekenen waarmee je verwacht het een jaar vol te houden. Mensen raken gewend aan je prijzen en het is achteraf moeilijk om deze te verhogen. Je kunt je uurtarief later weer verlagen maar hebt dan niet direct meer klanten dus dat doe je waarschijnlijk ook niet graag. Natuurlijk kun je aparte prijzen rekenen voor “een proeftraining” of “een aanbieding” zolang maar duidelijk is wat je reguliere prijzen zijn.

Vraag mede-ondernemers hoe zij hun uurtarief bepalen

Als je er echt niet uit komt bespreek dan eens met enkele mede-ondernemers hoe zij op hun uurtarief zijn gekomen. Mensen zien prijzen vaak als een hard vaststaand iets terwijl deze door een ondernemer gewoon zijn bepaald. De ondernemer is ook maar een mens dus vaak zit er meer emotie dan wijsheid achter. Hij kan je vertellen hoe hij zijn uurtarief heeft berekend.

Uiteindelijk vertelt de tijd en ervaring wel wat het juiste uurtarief moet worden maar vooraf even informeren bij andere ondernemers wat zij een normaal uurtarief vinden helpt natuurlijk zeker.