Uurtarief bepalen
Hoe kun je als zzp’er jouw ideale uurtarief bepalen? Als je een eigen bedrijf in de zakelijke dienstverlening begint, verkoop je vaak je eigen uren. Maar wat zijn jouw uren waard? Als zzp’er je uurtarief berekenen is lastig. Niet voor niets, want het heeft veel invloed op het succes van jouw onderneming.
Inhoud:
- Bereken je waarde
- Je uren registreren
- Declarabele uren berekenen
- Bedrijfskosten
- Van omzet naar winst
Het belang van je uurtarief
Een goed uurtarief berekenen is belangrijk. Eind 2017 had de helft van alle zzp’ers in Nederland een extra inkomen naast het eigen bedrijf. Denk aan een uitkering, pensioen of werk in loondienst.
Daar is niets mis mee, tenzij het komt omdat ze niet genoeg verdienen omdat ze te weinig rekenen voor declarabele uren, of omdat deze zzp’ers een te hoog tarief rekenen en daardoor onvoldoende klanten hebben. Je uurtarief heeft veel invloed op je succeskansen. Maar hoe bepaal je nu je tarieven?
Een goed uurtarief berekenen is soms best ingewikkeld.
Regel je administratie zelf met een goed boekhoudprogramma. Probeer e‑Boekhouden.nl, SnelStart of MoneyMonk vrijblijvend uit. Meer dan 100.000+ ondernemers gingen je voor.
Bereken de waarde van je uren
Om vooraf tarieven voor je uren te bepalen kun je kijken naar je concurrenten. Maar als deze al een goede naamsbekendheid en groot klantenbestand hebben opgebouwd, kunnen die andere tarieven rekenen. Je moet vooral zelf kijken wat je uren waard zijn voor de klant.
Iedereen heeft een bepaalde waarde op basis van ervaring, opleiding, autoriteit, patenten, specialismen en vooral door vraag en aanbod. Heb je al veel klanten of zie je dat de vraag stijgt? Dan kun je meer gaan vragen. Wil je parttime ondernemen? Dan heb je weinig tijd en kun je dus iets meer vragen voor je uren.
Je kunt jouw uurtarief simpelweg uitrekenen.
Je uren registreren
Om prijzen te kunnen bepalen moet je eerst je uren bijhouden. Een urenregistratie kan daarbij helpen. Je ziet dan snel hoeveel uren je kunt factureren aan de klant, maar ook welke uren je hier echt aan besteedt. Want door administratie, offerte-trajecten of andere zaken ben je meestal meer tijd kwijt dan je zelf denkt.
Vaak kosten opdrachten meer tijd dan je zelf inschat.
Het nadeel van deze werkwijze is dat je pas achteraf ziet wat je overhoudt bij een bepaald tarief. En dan kun je bij een volgend project niet opeens een hoger uurtarief in rekening brengen.
Je werkuren (declarabele uren) berekenen
Zonder ervaring met zzp’en klinkt elk bedrag al snel goed. Bij een vijfdaagse werkweek kun je zo’n 40 uur werken. Als je timmerman bent en je krijgt 40 euro per uur, lijkt dat veel geld. Maar meestal heb je ook niet declareerbare uren. Voordat je voor een opdrachtgever een klus volledig kunt afronden, moet je:
- Netwerken en zoeken naar een opdracht
- Een of twee keer op gesprek bij een gevonden klus
- Een offerte maken: 2-3 uur
- De offerte bespreken
- Ontdekken dat 1 op 3 klanten je offerte niet accepteert
- Naar de klant toe, wat reistijd en -kosten met zich meebrengt
- Tussentijdse aanpassingen en wijzigingen
- Achteraf moet je een factuur maken
- Misschien nog een herinnering versturen
- De financiële administratie verwerken
- Achteraf service verlenen en evalueren
Uiteindelijk kom je erachter dat je voor 40 uur werken bijna twee weken bezig bent. In de weken waarin je werkt, want ook als je nooit ziek bent heb je te maken met feestdagen of vakantieperiodes van klanten. Of soms de periodes tussen twee opdrachten in. Elke ondernemer heeft te maken met onbetaalde dagen.
Als je hier rekening mee houdt verdiende je bij bovenstaande voorbeeld geen 40 euro maar eerder 20 euro per uur bruto, en daar gaan bedrijfskosten nog vanaf. Veel ondernemers moeten met de helft van de uren alle inkomsten realiseren. Een goede urenregistratie maakt dit helder.
Uiteindelijk kom je erachter dat van de 40 uur per week gemiddeld de helft maar declarabel zijn.
Bedrijfskosten doorrekenen
Naast het percentage declarabele uren is het belangrijk om de kosten van je bedrijf te kennen. Buiten je salaris moet je ook je gereedschap, verzekeringen, auto, telefoon, website, werkplek en pensioen volledig zelf uit je inkomsten betalen.
De meeste zzp’ers hebben een goede winstmarge maar de zakelijke kosten zijn bij elkaar opgeteld al snel twintig tot dertig procent van je omzet.
Van omzet naar winst
Elk bedrijf is uniek en er is geen simpele formule waarmee je het ideale uurtarief berekent. Toch is het slim om een rekenvoorbeeld voor jezelf te maken. Bij welk tarief bereik jij jouw gewenste netto inkomen, als je maar de helft van je tijd kunt declareren en een derde van je inkomsten opgaat aan zakelijke uitgaven?
Rekenvoorbeeld:
Bij een uurtarief van 50 euro en een werkweek van 40 uur verdien je per maand:
- 170 uren per maand – 50% niet declarabele uren (vakantie/boekhouding/ziekte/ et cetera) = 85 uur
- omzet (uurtarief 50 euro x 85 declarabele uren): 4250 euro
- Bedrijfskosten 30% (verzekeringen/website/gereedschap/auto/et cetera) = 1275 euro
- Resultaat voor belasting = 2975 euro per maand.
Hiervan moet je pensioen opbouwen en je moet hierover inkomstenbelasting en de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekering betalen. Dankzij ondernemersaftrek betaal je bij dit inkomen nog weinig belasting. Maar dat betekent ook dat je bij een hoger uurtarief niet direct veel meer overhoudt.
Pas op met het geven van korting
Stel je voor dat je een offerte van 3.000 euro hebt uitgebracht. De klant is enthousiast en wil je offerte aannemen, maar het budget is 2.700. Als jij de prijs met tien procent verlaagt is de klant akkoord. 2.700 of niets: die keuze is snel gemaakt, toch? Als je de korting geeft is er een grote kans dat je achteraf spijt krijgt.
Korting geven is risicovol. Bij de meeste klanten is een budget een streefbedrag en als je toegeeft aan korting kan dit later veel geld kosten. Als deze klant terugkomt voor een tweede opdracht of een andere klant aandraagt, reken je dan wel het oude bedrag? Wat als de klant merkt dat een vriend minder betaalt?
Korting geven is risicovol. Wat doe je bij een vervolgaankoop?
Stabiliteit levert uiteindelijk meer op
Als uurtarieven niet goed zijn kun je deze aanpassen. Maar bereken wel een uurtarief waarmee je verwacht het een jaar of langer vol te houden.
Mensen raken gewend aan bedragen. Dat maakt het lastig om deze later te verhogen. Je kunt je prijzen wel verlagen maar dat levert niet altijd meer klanten op. Je kunt wel werken met een proefopdracht of aanbieding, als maar duidelijk is wat je reguliere prijzen zijn.
Vraag andere zzp’ers naar hun uurtarief
Als je er echt niet uitkomt, bespreek dan eens met enkele andere zzp’ers hoe zij op hun uurtarief zijn gekomen. Mensen zien prijzen vaak als iets dat vaststaat, terwijl deze gewoon door een ondernemer zijn gekozen. De ondernemer is ook maar een mens, dus vaak zit er meer emotie dan wijsheid achter.
Andere ondernemers kunnen je vertellen hoe zij het uurtarief hebben berekend. Uiteindelijk wijst tijd en ervaring wel uit wat je precies kunt rekenen. Maar een rondje maken langs andere ondernemers, en vragen wat zij een normaal uurtarief voor jou als zzp’er vinden, kan daarbij interessante inzichten geven.
Veelgestelde vragen
Enkele veelgestelde vragen over het berekenen van een uurtarief voor zzp’ers zijn:
Hoe kun je als zzp'er het beste je uurtarief berekenen?
Als zzp’er kun je kijken wat je wilt overhouden. Maar voordat je het gewenste inkomen kunt omrekenen naar een bedrag per uur moet je eerst je zakelijke kosten en declarabele uren kennen.