Ondernemen & internet
menu
e-boekhouden

Uurtarief bepalen

Hoe kun je het ideale uurtarief bepalen? Als je een eigen bedrijf begint in de zakelijke dienstverlening dan verkoop je vaak je eigen uren. Maar wat zijn jouw uren waard?  Het uurtarief berekenen is iets waar veel starters mee stoeien. Niet voor niets, het heeft veel invloed op het succes van jouw onderneming!

Uurtarief bepalenHet ideale uurtarief berekenen is erg lastig, maar wel zeer belangrijk. Eind 2017 had de helft van de zzp’ers in Nederland een extra inkomen naast het inkomen uit het eigen bedrijf. Denk aan een uitkering, pensioen of werk in loondienst.

Hier is niets mis mee, tenzij het komt omdat ze niet genoeg verdienen met hun eigen bedrijf. Bijvoorbeeld omdat deze ondernemers te weinig vragen voor hun uren waardoor ze niet genoeg verdienen, of een te hoog uurtarief rekenen waardoor ze onvoldoende klanten krijgen. Maar hoe bepaal je nu het uurtarief?

Het ideale uurtarief berekenen is erg lastig, maar wel zeer belangrijk.

Uurtarief bepaal je vooral zelf

Een zzp’er die de luxe heeft om een paar jaar te mogen doen om het juiste uurtarief te bepalen is er geen probleem; uiteindelijk bepalen vraag en aanbod het uurtarief wel. Wanneer het drukker wordt stijgt het uurtarief gewoon. Voor de ondernemers die vaste lasten hebben zoals een hypotheek, auto of kinderen wordt het lastiger. Aan de ene kant wil je graag starten met een bedrijf en een uurtarief van honderd euro, aan de andere kant wil je de eerste klant die je juist zo hard nodig hebt, niet afschrikken met een te hoog uurtarief. Maar wat is te hoog of te laag?

Je kunt je uurtarief pas goed bepalen als exact weet hoeveel tijd je per klus of klant besteedt. Goede urenregistratie-programma’s kunnen je hierbij helpen.

Je uren registreren helpt

Een uurtarief bepaal je zelf. Een goede manier is om gebruik te maken van een urenregistratie. Je ziet dan snel hoeveel uren je kunt factureren aan een klant, maar ook welke je uren je hier werkelijk voor kwijt was. Want door administratie, offerte-trajecten of andere randzaken ben je meestal meer tijd kwijt dan je zelf denkt. Het nadeel aan deze werkwijze is dat je zo pas achteraf erachter komt wat je had moeten rekenen. En als je een klant eerder een bepaald uurtarief gerekend hebt, is het lastig om bij een vervolgtraject opeens een hoger uurtarief in rekening te brengen.

Uurtarief berekenen

Vooraf een uurtarief bepalen is lastig. Je kunt kijken naar je concurrenten maar als deze al enorme naamsbekendheid en klantenbestand hebben opgebouwd is het voor hen niet erg als er een klant afschrikt van een hoge prijs. Voor jou wel. Je dient dan ook zelf te kijken wat je uren waard zijn voor de klant.

Offertes, urenregistratie én je boekhouding in één programma? Probeer e-Boekhouden gratis! Zelf vergelijken? Zie ons boekhoudprogramma’s overzicht.

Waarde van je uren berekenen

Je kunt letterlijk jouw uurtarief berekenen. Iedereen heeft een bepaalde waarde. Dit kan beïnvloed worden door ervaring, opleiding, autoriteit, patenten, specialismen en vooral door vraag en aanbod. Ga je veel adverteren? Dan kun je gokken door iets meer te vragen, omdat de kans groot is dat de vraag wat zal stijgen. En ook het aanbod heeft invloed. Begin je parttime? Dan heb je weinig tijd en kun je iets meer vragen voor je uren.

Je kunt letterlijk jouw uurtarief berekenen.

Pas op met het geven van korting

Stel je eens voor dat je een offerte van 3.000 euro hebt uitgebracht. De klant is razend enthousiast. Hij wil je offerte aannemen maar heeft een probleem. Zijn budget is maar 2.700. Dus als jij tien procent zakt gaat hij vandaag nog akkoord. Aan jou de keuze…. 2.700….. of niets! Die keuze is snel gemaakt, toch? Als je kijkt naar de korte termijn wel, maar de kans is groot dat je achteraf spijt krijgt.

Korting geven is risicovol. Het risico zit hem er namelijk in dat de klant best 4.000 euro budget heeft. Budgetten zijn plan-schema’s. Hoe vaak komen schema’s en plannen nu precies uit? En als je toegeeft aan een vraag om korting kan dit achteraf veel geld kosten. Deze klant doet morgen een vervolgaanschaf of brengt morgen weer een klant aan. Wat doe je dan? Reken je dan wel het oude bedrag?

Korting geven is risicovol. Wat doe je bij een vervolgaankoop?

Wat als hij merkt dat zijn vriend minder betaald heeft? Voelt hij zich dan niet belazerd? De aangebrachte klant zal proberen om nog minder te betalen. Je komt in een cirkel terecht. Hele branches gaan hier soms aan kapot. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de keukenbranche of de internetbranche waarin woekerprijzen tot een faillissementenregen resulteerde.

Je werkuren goed berekenen

Zonder ervaring klinkt alles snel fantastisch. Als je timmerman bent en je krijgt 40 euro per uur lijkt dat veel geld. Je kunt 40 uur werken in een week, dus lijkt dat een goed uurtarief.  Reken jezelf niet te snel te rijk. Meestal moet je ook heel wat uren gratis werken. Voordat je écht voor een opdrachtgever een klus van begin tot eind kunt afronden moet je:

  • Netwerken en zoeken naar een opdracht.
  • Bij een gevonden klus: een of twee keer op gesprek.
  • Misschien een training volgen over het geven van presentaties.
  • Je moet de klant een offerte maken: 2-3 uur.
  • Deze bespreken en ontdekken dat 1 op de 3 je offerte niet accepteert.
  • Daarna moet je naar de klant wat reistijd en -kosten brengt.
  • Tussentijdse aanpassingen en wijzigingen.
  • Achteraf moet je een factuur maken.
  • Misschien een herinnering, op eigen postpapier.
  • De financiële administratie verwerken.
  • Achteraf evalueren (daarbij pas je nog een klein puntje kosteloos aan).

Uiteindelijk kom je erachter dat je voor 40 uur werken bijna twee weken bezig bent geweest. Je verdiende dus geen 40 euro per uur maar eerder 24 euro per uur, bruto. En dat is nog een scenario waarin ziektes, feestdagen, vakanties, of andere vrije en onbetaalde dagen niet zijn ingecalculeerd.

Achteraf kom je erachter dat van de 40 uur per week er maar 24 declarabel zijn.

Vergeet ook je kosten en ondeclarabele uren niet door te rekenen in je tarief

Wat nu als je bedenkt dat 1 op de 3 offertes niet wordt geaccepteerd en je als timmerman regelmatig een dag niet kunt werken door het weer, door ziekte, door een kapotte auto of wat voor reden dan ook? Veel ondernemers moeten er rekening mee houden dat 50% van de uren voor 100% van de inkomsten moeten zorgen. Een goede urenregistratie maakt dit helder.

En vergeet ook de kosten van je bedrijf niet. Want we hebben het hier niet over wat je verdient, maar over je omzet. Daar gaan al je kosten nog vanaf. De meeste zzp’ers hebben een goede winstmarge maar goed gereedschap, een computer, internet, telefoon, boekhoudprogramma of wat marketingkosten zijn bij elkaar al snel twintig tot dertig procent van je omzet.

En dan hebben we het nog steeds over je bruto-inkomen. Je moet hier nog inkomstenbelasting over betalen en netto houd je van een uurtarief van 40 euro per uur dus uiteindelijk amper meer iets over.

Stabiliteit levert uiteindelijk meer op

Als je uurtarief niet goed blijkt te zijn moet je deze natuurlijk aanpassen maar probeer wel een uurtarief te berekenen waarmee je verwacht het een jaar vol te houden. Mensen raken gewend aan je prijzen en het is achteraf moeilijk om deze te verhogen. Je kunt je uurtarief later weer verlagen maar hebt dan niet direct meer klanten dus dat doe je waarschijnlijk ook niet graag. Natuurlijk kun je aparte prijzen rekenen voor “een proeftraining” of “een aanbieding” zolang maar duidelijk is wat je reguliere prijzen zijn.

Vraag mede-ondernemers hoe zij hun uurtarief bepalen

Als je er echt niet uit komt bespreek dan eens met enkele mede-ondernemers hoe zij op hun uurtarief zijn gekomen. Mensen zien prijzen vaak als een hard vaststaand iets terwijl deze door een ondernemer gewoon zijn bepaald. De ondernemer is ook maar een mens dus vaak zit er meer emotie dan wijsheid achter. Hij kan je vertellen hoe hij zijn uurtarief heeft berekend.

Uiteindelijk vertelt de tijd en ervaring wel wat het juiste uurtarief moet worden maar vooraf even informeren bij andere ondernemers wat zij een normaal uurtarief vinden helpt natuurlijk zeker.

Uurtarief bepalen - de laatste berichten:

Alle berichten over dit onderwerp