e-boekhouden

Bedrijfsnaam bedenken

Een nieuwe bedrijfsnaam bedenken: kies je voor je eigen naam, een variatie op een productnaam of baseer je een naam op leuke woorden uit een bedrijfsnaam-generator? Let verder op dat je andere bedrijven niet in de weg zit en je in de toekomst ook nog blij bent met de gekozen naam en bijbehorende domeinnaam.

Het belang van een goede bedrijfsnaam

Pakkende bedrijfsnaam bedenkenHet is naast de ondernemingsvorm de belangrijke grote keuze als je ondernemer worden wilt. Dat klinkt misschien gek, maar als je er over nadenkt is het eigenlijk wel logisch. Iedereen leert je bedrijf straks zo kennen. Een goede bedrijfsnaam kan jarenlang met je meegaan.

Je kunt meerdere domeinnamen, merknamen of handelsnamen vastleggen, maar je hebt meestal maar één logo of huisstijl. Je moet dus kiezen. Houd er rekening mee dat deze ook in de toekomst nog bij jouw bedrijf past. Stel dat je een cafetaria begint onder de naam ‘Piet’s warme kroketten’ die later uitgroeit tot een 3-sterren restaurant? Dan zit je opeens vast aan die warme kroketten. Een naam bedenken kan daarom lastig zijn.

Snel een goede en professionele naam voor je onderneming? Laat je bedrijfsnaam bedenken door een reclamebureau! Deze direct beschermen? Laat dan gelijk je merknaam vastleggen.

pakkende namen verzinnen

Bedrijfsnaam op basis van je eigen naam

Je kunt een hele creatieve naam voor je bedrijf bedenken maar veel ondernemers houden het dichter bij huis. Die kiezen ervoor om hun eigen naam te verbinden aan hun onderneming. Hoewel ‘Jansen Architecten’ op het eerste gezicht misschien klein kan klinken hoeft dit geen slechte keuze te zijn. Denk alleen al aan Philips, Heineken, Martinair – zelfs voornamen kunnen dus – en winkelketens als Albert Heijn.

In sommige branches werken familienamen juist heel goed. De naam komt authentiek over. Adviesbureaus gebruiken vaak oude spelling. Bijvoorbeeld Kranendonck met ck aan het einde. Dit geeft een oud en dus betrouwbaar of ervaren tintje aan je onderneming.

Originele bedrijfsnaam met oude spelling geeft deze soms een wat meer ervaren tintje.

Snel een goede en professionele naam voor je onderneming? Laat je bedrijfsnaam bedenken door een reclamebureau! Deze direct beschermen? Laat dan gelijk je merknaam vastleggen.

Een naam op basis van een woord dat goed klinkt

Liever niet je eigen naam maar een zelf verzonnen bedrijfsnaam op basis van een woord of combinatie van woorden dat zelf niets betekent maar wel makkelijk te onthouden is? Google, Yahoo en Sony bewijzen dat het kan.

Vaak worden delen of klanken van woorden aan elkaar geplakt. Dat kan gericht zijn op het product. Whatsapp of Instagram zijn hier bekende voorbeelden van. Daarbij kun je ook nog spelen met de spelling. Denk aan een naam als Tumblr of Spotify. Je kunt zo zelf een niet bestaande bedrijfsnaam verzinnen maar ook een namen-generator gebruiken.

Een bedrijfsnaam-generator gebruiken

Met woorden uit een generator een creatieve bedrijfsnaam verzinnen De woorden die uit een generator komen betekenen meestal niets maar klinken vaak wel aardig. Je kunt hiermee dus een totaal willekeurige naam genereren.

Sommige generators kunnen ook bedrijfsnamen genereren aan de hand van een voorbeeld. Een bedrijfsnaam-generator de naam van je bedrijf laten bedenken is misschien niet zo creatief, maar kan wel helpen bij het zoeken naar een leuke naam.

Kijk bijvoorbeeld eens op de bedrijfsnaam-generator NoemataWordoid of Dot-o-mator. De namen-generatoren zijn vooral gefocust op het Engels, maar aangezien ze ‘nep-namen’ genereren klinken deze vaak ook leuk in het Nederlands. Check wel even of de domeinnaam nog beschikbaar is.

De gegenereerde resultaten van een naam generator geven vaak inspiratie voor leuke bedrijfsnamen.

Namen van de werk-bv en holding

Als je begint met een besloten vennootschap, dan heb je soms gelijk twee namen nodig. Vaak krijgen de werk-bv en holding een vergelijkbare naam en dus is het niet nodig om de holding een totaal andere naam te geven, maar het mag wel.

Je kunt twee verschillende bedrijfsnamen gebruiken. Zeker als je verwacht in de toekomst uit te gaan breiden kan het handig zijn om de holding een totaal eigen naam te geven.

thuis een bedrijfsnaam kiezen

Valkuilen bij het kiezen van een bedrijfsnaam

Enkele valkuilen als je een naam voor je bedrijf wil bepalen:

Lastig te onthouden

Naamsbekendheid is een belangrijk marketingaspect dus houd je naam kort, bondig en makkelijk te onthouden. Houd het aantal lettergrepen beperkt en de spelling eenvoudig. Ook als je je niet op naamsbekendheid richt wil je toch dat je vaste klanten je bedrijf weten te vinden.

Te veel lijken op een bestaande bedrijfsnamen

Bij de inschrijving bij de Kamer van Koophandel doet deze geen controle op de beschikbaarheid van bedrijfsnamen. Natuurlijk adviseren ze je en als je jouw bedrijf Coca Cola of Philips wilt noemen, of als een bedrijf in de regio exact hetzelfde heet, geven ze ongetwijfeld een negatief advies. Maar ze controleren niet of je keuze al als merknaam geregistreerd is bij een merkenbureau.

Zoek dus vooraf goed uit of je keuze wel kan, en je niet later van een bestaand bedrijf te horen krijgt je niet mag handelen onder je bedrijfsnaam omdat zij alle rechten hebben. Daar gaat je hele huisstijl van visitekaartjes, website, etc.

Een te beperkte bedrijfsnaam

Je product kan inspiratie geven, maar pas op met een bedrijfsnaam die te beperkt is. Je wilt waarschijnlijk tientallen jaren ondernemen en in die tijd niet tien keer van bedrijfsnaam veranderen. Je naam moet dus jaren meekunnen, terwijl trends in producten veranderen.

Tijdens je keuze van je bedrijfsnaam wil je misschien alleen een kleine eenmanszaak in je woonplaats, maar bij succes bestaat de kans dat je zaken wilt doen in het buitenland. Het is vaak slim om je bij de Kamer van Koophandel in te schrijven met een meer algemene naam waarbij je dezelfde bedrijfsnaam kunt houden als later je aanbod groeit of doelgroep wisselt.

Tips voor het kiezen van een bedrijfsnaam

Hierboven beschrijven we wat je vooral niet moet doen, maar daarmee maken we het eigenlijk alleen maar moeilijker. Daarom ook enkele tips die het hopelijk wel wat makkelijker maken om te kiezen.

Neem de tijd

Een naam moet lange tijd meegaan. Deze in een dag kiezen is dan ook niet verstandig. Ook al is de eerste gedachte vaak de beste, neem toch even rustig de tijd om een juiste bedrijfsnaam te kiezen. Schrijf een periode alle suggesties op en laat deze rustig op je inwerken. Welke bedrijfsnamen zijn nog steeds leuk na een paar dagen?

Vraag advies

Meer mensen weten meer dan jij alleen. Ook al maak je alleen de keuze en is jouw mening doorslaggevend, advies is altijd welkom, toch? Vraag dus ook je vrienden om te helpen. Ze zijn misschien geen bedrijfsnamen-experts maar hebben misschien wel een creatieve geest. Misschien kun je ze je top-3 laten weten en ze vragen om te kiezen?

Beschikbaar

De Kamer van Koophandel kan een kleine controle uitvoeren maar zelf kun je dit misschien nog wel beter. Je kunt zelf al checken of de domeinnaam al weg is of dat de naam bij het Benelux Merkenbureau al als merknaam geregistreerd is.

Snel een goede en professionele naam voor je onderneming? Laat je bedrijfsnaam bedenken door een reclamebureau! Deze direct beschermen? Laat dan gelijk je merknaam vastleggen.

Reclamebureau de bedrijfsnaam laten verzinnen

Goed idee en domeinnaam beschikbaar? Je kunt ook een compleet nieuwe naam laten bedenken door een goed reclamebureau. Dat klinkt misschien vrij prijzig, maar een goede merknaam is het geld waard en marketeers en reclamemakers zijn daar nou eenmaal soms best goed in.

Als je er serieus in durft te investeren kun je deze vraag dus rustig bij een goed reclamebureau neerleggen. Een alternatief voor het zelf verzinnen, is om er een te kopen. Je kunt een bestaande onderneming kopen en die naam behouden, maar online ook bedrijfsnamen kopen.

Een sterke bedrijfsnaam laten bedenken? Een goede naam is het geld waard!

Neem vooral rustig de tijd en wees zelf de doorslaggevende factor. Meningen verschillen dus je houdt altijd de kans dat een goede vriend of ervaren kennis anders zou beslissen. Volg daarom je eigen keuze. Het kiezen van een eigen bedrijfsnaam is als de keuze voor de naam van je kind. Dat doe je toch ook zelf?

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over de zoektocht naar de perfecte bedrijfsnaam zijn:

Hoe vind ik een originele bedrijfsnaam?

Er zijn verschillende manieren om de perfecte bedrijfsnaam te vinden. Veel mensen gebruiken (een variatie op) hun eigen naam, maar je kunt ook werken met woorden uit een andere taal of gegenereerde namen uit een bedrijfsnaam-generator gebruiken als inspiratie. Let wel op dat je naam voldoende afwijkt van bestaande bedrijven en dat de gewenste domeinnaam nog beschikbaar is.

Vind je het lastig om een bedrijfsnaam te bedenken? Dan kun je hiervoor ook een reclamebureau inschakelen.

Kan ik mijn bedrijfsnaam later weer veranderen?

Je kunt later je bedrijfsnaam veranderen. Juridisch gezien is dat zelfs vrij eenvoudig. Wel betekent het vaak dat je ook je domeinnaam of huisstijl moet aanpassen. Hierdoor kun je veel naamsbekendheid verliezen.

Bedrijfsnaam bedenken - de laatste berichten:

Alle berichten over dit onderwerp