e-boekhouden

Bedrijfsnaam bedenken

Een leuke bedrijfsnaam bedenken is niet eenvoudig. Je kunt zelf een naam voor je bedrijf verzinnen maar let dan wel op dat deze aan de regels voldoet. Dat je geen andere bedrijven in de weg zit, en je in de toekomst ook nog blij bent met de gekozen naam.

Een bedrijfsnaam verander je niet zomaar

Bedrijfsnaam bedenkenHet is naast de keuze voor een ondernemingsvorm de belangrijke grote keuze als je ondernemer worden wilt. Dat klinkt misschien gek, maar als je er over nadenkt is het eigenlijk wel logisch. Iedereen leert je bedrijf straks zo kennen. Een bedrijfsnaam blijft, als het goed gaat, jarenlang met je meegaan.

Het is dus belangrijk dat de keuze weloverwogen gebeurt. Stel dat je een patatkraam begint onder de naam ‘Piet’s warme kroketten’ en dit later uitgroeit tot een 3-sterren restaurant? Dan zit je toch maar mooi vast aan die warme kroketten. Een naam bedenken kan daarom lastig zijn.

Snel een goede en professionele bedrijfsnaam? Laat deze bedenken door een reclamebureau! Deze direct beschermen? Kies dan gelijk voor een merkregistratie.

Naam van werk-bv en holding vergelijkbaar?

Als je begint met een besloten vennootschap, dan heb je soms gelijk twee namen nodig. Vaak krijgen de werk-bv en holding een vergelijkbare naam en dus is het niet nodig om de holding een totaal andere naam te geven, maar het mag wel.

Je kunt twee verschillende bedrijfsnamen gebruiken. Zeker als je verwacht in de toekomst uit te gaan breiden kan het handig zijn om de holding een totaal eigen naam te geven.

Bedrijfsnaam op basis van je eigen naam

Je kunt een hele creatieve naam voor je bedrijf bedenken maar veel ondernemers houden het dichter bij huis. Die kiezen ervoor om hun eigen naam te verbinden aan hun onderneming. Hoewel ‘Jansen Architecten’ op het eerste gezicht misschien klein kan klinken wijst de praktijk uit dat dit geen slechte keuze hoeft te zijn. Denk alleen al aan Philips, Heineken, Martinair – zelfs voornamen kunnen dus – en winkelketens als Blokker.

In sommige branches werken familienamen juist heel goed. De naam komt authentiek over. Adviesbureaus gebruiken vaak oude spelling. Bijvoorbeeld Kranendonck met ck aan het einde. Dit geeft een oud en dus betrouwbaar of ervaren tintje aan je bedrijf.

Bedrijfsnaam met oude spelling geeft deze soms een wat meer ervaren tintje.

Snel een goede en professionele bedrijfsnaam? Laat deze bedenken door een reclamebureau! Deze direct beschermen? Kies dan gelijk voor een merkregistratie.

Een naam op basis van een woord dat goed klinkt

Liever niet je eigen naam maar een bedrijfsnaam op basis van een woord of combinatie van woorden dat zelf niets betekent maar wel makkelijk te onthouden is? Waarom niet! Google, Yahoo of Sony bewijzen dat het kan. Vaak worden delen of klanken van woorden aan elkaar geplakt. Whatsapp of Instagram zijn hier bekende voorbeelden van.

Daarbij kun je ook nog spelen met de spelling. Denk aan een naam als Tumblr of Spotify. Je kunt zo zelf een niet bestaande naam verzinnen maar ook een namen-generator gebruiken.

Een bedrijfsnaam-generator gebruiken

Bedrijfsnaam bedenken De woorden die uit een generator komen betekenen meestal niets maar klinken vaak wel aardig. Je kunt hiermee dus een totaal willekeurige naam genereren. Sommige van deze generators kunnen ook ook bedrijfsnamen genereren aan de hand van een voorbeeld. Een bedrijfsnaam-generator de naam van je bedrijf laten bedenken is misschien niet zo creatief, maar kan wel helpen bij het zoeken naar een leuke naam.

Kijk bijvoorbeeld eens op de bedrijfsnaam-generator NoemataWordoid of Dot-o-mator. De namen-generatoren zijn vooral gefocust op het Engels, maar aangezien ze ‘nep-namen’ genereren klinken deze vaak ook leuk in het Nederlands. Check wel even bij SIDN of de domeinnaam nog beschikbaar is.

Valkuilen bij het kiezen van een bedrijfsnaam

Enkele valkuilen als je een naam voor je bedrijf wil bepalen:

Lastig te onthouden

Naamsbekendheid is een belangrijk marketingaspect. Ook als je je niet op naamsbekendheid richt wil je toch dat je vaste klanten je op het internet of daarbuiten weten te vinden.

Een naam kiezen die enkel past op dit moment

De keuze om ondernemer te worden is zelden voor een korte termijn. Het is eerder een lifestyle voor tientallen jaren. De naam waar de keuze op valt moet dan ook jaren meekunnen. Een naam als: “Gouden Wuppie” of “GSM wappen” zegt niemand meer iets en is nu dus een rare naam voor een bedrijf.

Te veel lijken op een bestaande bedrijfsnamen

Bij de inschrijving bij de Kamer van Koophandel doet deze geen controle op bedrijfsnamen. Natuurlijk adviseren ze soms. Ze zullen vast iets zeggen als je jouw bedrijf Coca Cola of Philips wilt noemen. Als een bedrijf in de regio exact hetzelfde heet zullen ze ook een negatief advies geven. Werkelijk uitsluiten dat je keuze niet al geregistreerd is bij een merkenbureau doen ze niet. Zoek dus vooraf goed uit of je keuze wel kan. Het is vrij vervelend als achteraf blijkt dat een grote holding aangeeft dat je niet mag handelen onder je bedrijfsnaam omdat zij alle rechten hebben. Daar gaat je hele huisstijl van visitekaartjes, website, etc.

Een te beperkte bedrijfsnaam

Het kan vervelend zijn om met een bedrijfsnaam komen te zitten die te beperkt is. Ook als je begint met enkel printer inktpatronen te verkopen is het soms aan te raden om je bij de Kamer van Koophandel in te schrijven met een meer algemene naam waar alle printertoebehoren onder vallen. Ook als je later zelf printers, papier of wat dan ook gaat verkopen kun je dan dezelfde bedrijfsnaam houden. Meerdere domeinnamen is natuurlijk wel oké, maar de bedrijfsnaam is vaak te kostbaar om er meerdere van te hebben.

Niet uit te breiden

Deze is eigenlijk een combinatie van punt 2 en 4. Tijdens het kiezen van de bedrijfsnaam is er misschien enkel nog een kleine eenmanszaak in de woonplaats. Als deze echter gaat lopen bestaat de kans dat er zaken gedaan gaan worden met het buitenland. Een naam als La Puta klinkt in het Nederlands prima maar heeft in Spanje toch een negatieve bijsmaak.

Tips voor het kiezen van een bedrijfsnaam

Hierboven beschrijven we wat je vooral niet moet doen, maar daarmee maken we het eigenlijk alleen maar moeilijker. Daarom ook enkele tips die het hopelijk wel wat makkelijker maken om te kiezen.

Neem de tijd

Een naam moet lange tijd meegaan. Deze in een dag kiezen is dan ook niet verstandig. Ook al is de eerste gedachte vaak de beste, neem toch even rustig de tijd om een juiste bedrijfsnaam te kiezen. Schrijf een periode alle suggesties op en laat deze rustig op je inwerken. Welke bedrijfsnamen zijn nog steeds leuk na een paar dagen?

Vraag advies

Meer mensen weten meer dan jij alleen. Ook al maak je alleen de keuze en is jouw mening doorslaggevend, advies is altijd welkom, toch? Vraag dus ook je vrienden om te helpen. Ze zijn misschien geen bedrijfsnamen-experts maar hebben misschien wel een creatieve geest. Misschien kun je ze je top-3 laten weten en ze vragen om te kiezen?

Beschikbaar

De Kamer van Koophandel kan een kleine controle uitvoeren maar zelf kun je dit misschien nog wel beter. De keuze wordt makkelijker als je merkt dat de domeinnaam al weg is of dat deze bij het Benelux Merkenbureau al als merknaam geregistreerd is.

Kort en bondig

Een korte bedrijfsnaam is makkelijker te onthouden. Mensen weten sneller je internetadres en kunnen je makkelijker vinden.

Beginnen met een A of een cijfer?

Het is niet echt een tip maar meer iets om te weten. Veel registers zijn op alfabet. Met een cijfer of een A sta je bovenaan in het Telefoonboek. Online sites als Startpagina sorteren soms op alfabet. Vroeger was dit ook het geval bij visitekaartbakjes. Mensen komen dan de naam eerder en vaker tegen, wat goed kan zijn voor de naamsbekendheid.

Snel een goede en professionele bedrijfsnaam? Laat deze bedenken door een reclamebureau! Deze direct beschermen? Kies dan gelijk voor een merkregistratie.

Een reclamebureau de bedrijfsnaam laten verzinnen?

IdeeEen alternatief voor het zelf verzinnen, is om er een te kopen. Je kunt een bestaande onderneming kopen en die naam behouden, maar online ook bedrijfsnamen kopen. Daarnaast kun je een compleet nieuwe naam laten bedenken door een goed reclamebureau. Dat klinkt misschien vrij prijzig, maar een goede naam is zijn geld soms waard en marketeers en reclamemakers zijn daar nou eenmaal soms best goed in. Als je er serieus in durft te investeren kun je deze vraag dus rustig bij een goed reclamebureau neerleggen.

Een bedrijfsnaam laten bedenken? Een goede naam is zijn geld waard!

Neem in ieder geval rustig de tijd en wees zelf de doorslaggevende factor. Meningen verschillen dus je houdt altijd de kans dat je partner, goede vriend of ervaren kennis anders zou beslissen. Volg daarom je eigen keuze, want bedenk; het kiezen van een bedrijfsnaam is als het kiezen van een naam voor een kind. Dat doe je toch ook zelf?

Bedrijfsnaam bedenken - de laatste berichten:

Alle berichten over dit onderwerp