Combined Shape menu

Ondernemingsplan schrijven

Een ondernemingsplan schrijven is veel werk, maar verhoogt de kans op succes enorm. Jaarlijks starten er ruim honderdduizend Nederlanders een eigen bedrijf, maar minder dan de helft heeft succes. Het opstellen van een ondernemingsplan is daarom echt aan te raden. Hiermee ontstaat inzicht in de positie, doelen en de haalbaarheid van het idee en het biedt externe partijen (de bank) een goed beeld van de onderneming.

Ondernemingsplan schrijven

Is je bedrijfsidee haalbaar?

Het opstellen van een ondernemingsplan is het onderzoeken of het idee dat in je hoofd zit ook haalbaar is. Of het wel slim is om ondernemer te worden. Natuurlijk ga je geen document van vele kantjes opstellen alleen maar om erachter te komen of jouw idee levensvatbaar is. Dat heb je – als het goed is – allang uitgezocht. In jouw hoofd is het plaatje dus hopelijk al grotendeels rond. Jij ziet een kans in de markt voor een nieuwe onderneming.

Maar vaak heb je het niet helemaal zelf in de hand. Je moet soms ook de gemeente, medewerkers, of je partner overtuigen. Misschien vind je zelf dat je een briljant idee heb. Maar vindt de bank dat ook? Vindt je partner dat ook? Zijn er wel klanten die jouw producten willen hebben? Daarnaast is een goed idee en een gat in de markt soms niet genoeg. Er is meer voor nodig. Een banklening kan soms helpen bij de financiering maar je hebt ook een plan nodig om te zien hoeveel geld er nu binnenkomt of juist in de eerste maanden uitgaat. Ook is het verstandig om te zien waar je sterktes en zwaktes liggen.In een ondernemingsplan houd je je eigen idee tegen het licht.

Eigenlijk werk je dus het idee uit dat jij in je hoofd hebt. Je leert hiermee waar je jouw tijd aan moet besteden als je begint met je eigen bedrijf, en brengt je risico’s, marketing en financiën in kaart  voor de eerste periode.

Voorbeelden gebruiken van andere ondernemingsplannen

De inhoud van een ondernemingsplan is per bedrijfsidee verschillend. Dat wil niet zeggen dat een goed voorbeeld jou niet verder kan helpen. Er is zeker niets op tegen om eens te kijken hoe een ander zijn plannen voor het oprichten van een bedrijf heeft beschreven.  Online zijn veel voorbeelden van ondernemingsplannen te vinden. Kijk zelf ook eens wat je goed vindt aan de plannen die je online kunt vinden.

Kijk ook of je een plan kunt vinden dat geschreven is voor een vergelijkbaar doel. Als jij een bank moet overtuigen, is de inhoudsopgave van een voorbeeld ondernemingsplan van een bank natuurlijk handig om even door te nemen. Wil je juist een compagnon van jouw bedrijfsidee overtuigen? Dan kun je misschien wat meer inzetten op de inspiratie van het plan en het hoofdstuk over jouw motivatie. Zolang je de rest van het plan maar niet vergeet en er echt jouw eigen plan van maakt. Want hoe goed de voorbeelden ook zijn: uiteindelijk is het plan van een ander niets meer dan dat: inspiratie en een richtlijn. Gebruik het dus zeker niet letterlijk als sjabloon om ook jouw bedrijfsideeën mee op papier te zetten.

Het schrijven van een ondernemingsplan uitbesteden?

Schrijven is een vak. Als jij goed bent met een hamer of een schaar, wil dat niet zeggen dat je dit ook goed in woorden kunt omschrijven. Zeker als je ook externen zoals investeerders moet overtuigen dan kan het inschakelen van ondersteuning bij het schrijven van jouw ondernemingsplan zeker geen kwaad. Kijk daarbij goed wie je inschakelt. Het helpt zeker als deze persoon jouw droom kent of misschien zelfs jouw visie deelt.

Let er wel op dat het jouw plan met jouw ideeen blijven. Iemand inschakelen voor wat eindredactie, zodat de spelling correct is, is nooit verkeerd. Maar als je jouw product door een freelance tekstschrijver laat opstellen zonder dat je hier zelf aan mee hebt geschreven dan is kun je je afvragen of het plan nog wel bij je past. Een ondernemingsplan is altijd persoonlijk.

Als je een bank of investeerder moet overtuigen is het logisch dat je jouw woorden laat nakijken maar ook zij zullen het snel genoeg merken als jij een plan van een ander hebt aangepast en niet zelf je eigen ondernemingsplan hebt geschreven.

Inhoud van een ondernemingsplan

Wat er precies in staat, kan per onderneming en ondernemer verschillen. Er is dus geen vaste inhoudsopgave te bedenken die jij letterlijk over kunt nemen. Je zult dus ook hier zelf over na moeten denken. Wel zijn er onderdelen die erg vaak terugkomen. Enkele hoofdstukken waarmee je vast de basis van een goed businessplan kunt opstellen.

Samenvatting

Je ondernemingsplan begint met een samenvatting van je plan. In dit deel maak je een zo kort mogelijke samenvatting van wat je wilt beginnen. Beschrijf je idee duidelijk en concreet in grote lijnen. Behandel hier in wat je wilt gaan aanbieden, voor welke markt, wat is de bedrijfsformule met wat onderscheidt jouw product van de andere producten en hoe je dit gaat aanpakken.

Onthoud bij het schrijven van dit stuk dat een drukbezette bankmanager na het lezen van de samenvatting een gevoel moet hebben dat hij verder wilt lezen. Schrijf daarom ook kort en krachtig, zodat het geen langdradig verhaal wordt. Omdat dit een allesomvattende samenvatting is kan je dit deel het beste als laatste pas schrijven.

De ondernemer zelf

Het gedeelte over jezelf, de zelfstandig ondernemer. De beste producten en diensten in de beste situatie zullen nog steeds een faillissement veroorzaken als de ondernemer de verkeerde beslissingen zal maken. Je begint dan ook met het opstellen van een hoofdstuk over jezelf. Hierin komt deels je CV naar voren, waaruit jouw expertise, kennis en ervaring blijkt.

Tijdens het schrijven van het ondernemingsplan zijn er soms nog veel zaken onduidelijk, maar wie jij zelf bent en hoe jouw werkervaring er tot nu toe uitziet is meestal wel al duidelijk. Dit is dus een goed hoofdstuk om mee te starten, als je gaat beginnen aan een ondernemingsplan.

Een goed ondernemingsplan geeft ook inzicht in wat de ondernemer drijft en wat zijn verwachtingen van de toekomst zijn. Wat is je visie? Je missie? Beschrijf hier wat je over vijf jaar bereikt wilt hebben. Dit gedeelte schrijf je zo dat een sponsor in je wil investeren en een bank je het geld wilt lenen. Door aan te geven dat je ervaring en motivatie hebt om het tot een winstgevende onderneming te maken.

De onderneming

Welke ondernemingsvorm heb je gekozen? En heb je vergunningen en een vestigingsplaats of andere essentiële punten van je bedrijf die je wilt noemen? Deze onderdelen passen in het ondernemingsplan onder het kopje “de onderneming”. Hieronder kun je ook je product of dienst beschrijven. Zorg dat je dit kort en bondig doet, want de financiële of marketingkant van je bedrijf komt in een later hoofdstuk naar voren.

Marketingplan inclusief de promotiemix

Waarom zal juist dit product of deze dienst goed verkopen? Hoe ga je je nieuwe klanten werven? Heb je je markt en concurrenten in beeld? Wat is er in deze markt de afgelopen jaren gebeurd en wat verwacht je voor de nabije toekomst? Hier komen met name alle P’s in beeld. Je prijs, je promotie, product en plaats.

SWOT-analyse

Een SWOT is niet verplicht maar het geeft zo snel zoveel duidelijkheid over de onderneming dat het alleen al voor de ondernemer zelf aan te raden is om na te denken over de Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats.

Financieringsplan

Niet onbelangrijk; hoe wil je als zelfstandig ondernemer alles gaan financieren. Het ondernemingsplan is een plan om de komende vijf jaar een rode draad te hebben en de financiën zijn regelmatig een van de grootste onderdelen. Zeker als er geld van een externe factor (bank, startkapitaal, crowdfunding, lening van bekenden) nodig is dan willen zij uiteraard weten wat er gebeurt met het geld dat ze je geven. In het financiële onderdeel van het ondernemingsplan kun je hiervoor uitleg geven wat je nodig denkt te hebben, waarvoor, en wat je hiermee gaat doen.