e-boekhouden

Ondernemingsplan

Een goed ondernemingsplan maken is veel werk, maar verhoogt je kansen op succes aanzienlijk. Zo krijg je inzicht in de positie, doelen en haalbaarheid van je bedrijf. Ook geeft het de bank of andere investeerders een goed beeld van je onderneming.

Inhoud:


Wat is een ondernemingsplan?

wat is een ondernemingsplan?Een ondernemingsplan beschrijft in detail hoe je jouw bedrijf starten wilt. Het wordt ook wel een bedrijfsplan, businessplan of ondernemersplan genoemd. Je ondernemingsplan is een samenvatting van alle onderdelen van je bedrijf en hoe deze eruit gaat zien.

Jaarlijks starten er meer dan honderdduizend Nederlanders een eigen bedrijf. De helft stopt al binnen twee jaar.

Door een goed ondernemingsplan te maken, onderzoek je of je idee ook haalbaar is in de praktijk. En of het wel slim is om ondernemer te worden. Elk jaar starten meer dan honderdduizend Nederlanders een eigen bedrijf. Daarvan stopt de helft alweer binnen twee jaar.

Ondernemingsplan: is je bedrijfsidee haalbaar?

ondernemingsplan makenVaak heb je zelf al een idee over de haalbaarheid van je bedrijf. Maar soms moet je ook de gemeente, medewerkers, of je partner daarvan overtuigen. Misschien vind je zelf dat je een briljant idee hebt, maar vindt de bank dat ook? En zitten mensen wel te wachten op jouw product of dienst?

Daarnaast is een goed idee of een gat in de markt lang niet altijd genoeg. Voor een goed bedrijfsplan is er meer nodig. Denk bijvoorbeeld aan de zakelijke financiering. Ook heb je toch zeker een plan nodig om te zien hoeveel geld er in de eerste maanden uitgaat en binnenkomt.

Snel een goede en professionele bedrijfsnaam? Laat deze bedenken door een reclamebureau. Deze direct beschermen? Kies dan gelijk voor een merkregistratie.

Ontdek waar je sterke en zwakke punten liggen

Met een ondernemingsplan maak je voor jezelf en anderen duidelijk waar de kansen en bedreigingen voor jouw onderneming liggen. Deze zijn voor elk bedrijf verschillend en afhankelijk van jou als ondernemer, de markt, concurrenten, je product of dienst en invloeden van buitenaf.

Een ondernemingsplan vertelt je waar je jouw tijd aan moet besteden en waar je risico’s liggen.

Je werkt dus het idee uit dat je in je hoofd hebt. Door zowel de sterke als zwakke punten hiervan te beschrijven, maak je duidelijk aan welke onderdelen jij je tijd moet besteden als je begint met je eigen bedrijf. Het ondernemingsplan brengt je risico’s, marketing en financiën in kaart.

Wil je een eigen bedrijf beginnen? Bereid je voor op het inschrijven bij de KvK en houd in je plan ook rekening met alle kosten bij een eigen bedrijf.

Hoe lang moet mijn ondernemingsplan zijn?

WBSO subsidie aanvragenElk ondernemingsplan is persoonlijk. Niemand kan je vertellen hoe jouw bedrijfsplan eruit moet zien. Veel ondernemers houden het bij een simpel vel met aantekeningen die tijdens een brainstormsessie zijn geschreven. Soms is dat ook voldoende.

Er bestaat dus niet een minimale lengte voor je bedrijfsplan. Wel moet het plan de rode draad duidelijk maken. Als je geen startkapitaal nodig hebt, zijn de risico’s, financiële delen en de markt al snel beschreven. Het doel van de onderneming kan dan al genoeg zijn. Toch bestaat de inhoud van een ondernemingsplan meestal uit meer onderdelen.

Een ondernemingsplan heeft geen verplichte inhoud of lengte.

Inhoud ondernemingsplan

Wat er precies in je ondernemingsplan staat, kan dus per onderneming en ondernemer verschillen. Er is geen vaste inhoudsopgave te bedenken die jij letterlijk kunt overnemen. Je moet zelf over de inhoud van je ondernemingsplan nadenken. Wel zijn er onderdelen die vaak terugkomen. De vijf meest terugkomende hoofdstukken van een ondernemingsplan zijn:

1. Samenvatting van je bedrijfsidee

Het eerste onderdeel van een ondernemingsplan bestaat meestal uit een korte samenvatting. Daarin vat je kort de hoofdreden van je onderneming samen. Dit kan bijvoorbeeld een managementsamenvatting zijn, maar als kleiner bedrijf kies je liever voor een persoonlijk voorwoord.

een ondernemingsplan schrijven
Een ondernemingsplan schrijven.

Behandel in je samenvatting kort wat je wilt gaan aanbieden en voor welke markt. Wat is de bedrijfsformule, hoe pak je dit aan en wat onderscheidt jouw product van andere producten? Onthoud tijdens het schrijven dat een drukke bankmanager na het lezen van de samenvatting het gevoel moet hebben dat hij verder wilt lezen.

Beschrijf je bedrijfsidee duidelijk en concreet, maar in grote lijnen. De details komen later wel in het plan zelf. Of het nu een voorwoord of samenvatting is, houd het kort en persoonlijk.
Dit is misschien wel het best gelezen onderdeel van je ondernemingsplan, en vaak heeft de lezer hier al een mening over je bedrijf. Omdat de samenvatting eigenlijk je volledige plan in het kort is, kan je deze het beste pas als laatste schrijven.

2. De ondernemer toegelicht

Een onderneming valt of staat bij een goede ondernemer. Zelfs het beste businessplan kan een faillissement niet tegenhouden, tenzij er een sterke ondernemer achter staat. Jij bent de belangrijkste schakel van de onderneming. Om die reden is een omschrijving van de eigenaar een belangrijk onderdeel in een ondernemingsplan.

Dit is vaak het eerste hoofdstuk van je ondernemingsplan na de samenvatting. Hieruit blijkt jouw expertise, kennis en motivatie. Tijdens het schrijven van je ondernemingsplan zijn er nog veel zaken onbekend. Maar wie jij bent en hoe jouw werkervaring er tot nu toe uitziet is al wel duidelijk.

Beschrijf jouw persoonlijke wensen en verwachtingen

Over jezelf als ondernemer schrijvenEen goed ondernemingsplan geeft ook inzicht in wat de ondernemer drijft en wat zijn verwachtingen van de toekomst zijn. Wat is je visie en je missie? Beschrijf hier wat je over vijf jaar bereikt wilt hebben. Zo maak je duidelijk dat je de nodige ervaring en motivatie hebt om van het plan een winstgevend bedrijf te maken.

Een heel hoofdstuk over jezelf schrijven, dat vinden veel mensen moeilijk. Het is al eng om over je dienst of product te vertellen. Om dan nog een uitgebreide analyse te maken van jouw sterkte of zwakte punten is dan een hele opgave. Om die reden is het slim om eerst gewoon eens wat feitelijke zaken op papier te zetten.

Word je ondernemer en zoek je meer informatie? Lees dan ook over een eigen bedrijf startenonline boekhouden of hoe je zelf je eigen website maken kunt.

Personalia

Een investeerder, klant of andere lezer van jouw ondernemingsplan is erg benieuwd naar wie jij bent. Je kunt je bedrijfsplan dus beginnen met een paar feiten die iets over jouw verleden vertellen. Wat is je leeftijd en wat voor werk heb je zoal gedaan? Waar woon je? Zie dit gedeelte als een klein en persoonlijk CV.

Om een eigen bedrijf te beginnen, heb je gelukkig geen diploma’s nodig. Iedereen mag een onderneming beginnen. Maar het is wel moeilijk om iemand te overtuigen als je niet kan aantonen dat je de kennis, ervaring en vooral motivatie hebt om het bedrijf tot een succes te maken. Eerder behaalde diploma’s, relevante werkervaring en netwerken geven meer kans van slagen in de toekomst.

Onderdelen in dit hoofdstuk:

  1. Naam (en roepnaam)
  2. Adres
  3. Telefoonnummer (en mobiel)
  4. E-mailadres
  5. Geboortedatum
  6. Nationaliteit
  7. Burgerlijke staat of aanwezigheid partner
  8. Aanwezigheid kinderen
  9. Opleidingen
  10. Diploma’s, certificaten en bewijzen
  11. (Werk)ervaring
  12. Sterktes en zwaktes
  13. Benodigdheden en verbeterpunten

Motivatie en doelstellingen

De juiste werkervaring en diploma’s geven vertrouwen, maar je moet ook aantonen dat je er echt voor wilt gaan. De motivatie van jou als ondernemer is daarom een belangrijk onderdeel.

In dit hoofdstuk van jondernemingsplan uitbesteden?e ondernemingsplan schrijf je op waarom jij de persoon bent om dit plan uit te voeren. Waarom wil je een eigen bedrijf? Waarom geloof jij dat dit is wat je de komende jaren moet doen? En waarom denk je dat dit je lukt?

Je vertelt hier natuurlijk niet dat de reden ‘een gat in de markt is’. Dat kunnen we zelf ook wel uit het ondernemingsplan opmaken. Maar waarom ben jij geschikt om dit gat te vullen? Vind je het werk leuk? Is het je roeping? Droom je er al jaren van om dit te doen?

Beschrijf met je diepste gevoelens waarom jij de juiste persoon bent voor dit plan. Als dat goed zit en je werkelijk hart voor de zaak hebt, ben je op de goede weg.

Sterktes en zwaktes

Je hebt nu beschreven wie je bent en wat je wilt. In het laatste belangrijke onderdeel van de ondernemer komen je sterke en zwakke punten aan bod. Er zijn altijd zwakke en sterke punten aan een ondernemer. Dat er goede en slechte eigenschappen zijn, is dan ook niets om je voor te schamen of om voorzichtig mee te zijn. Eerlijkheid en duidelijkheid worden juist gewaardeerd. Dit is dan ook aan te raden als je een ondernemingsplan maken gaat.

3. De onderneming

Na informatie over de ondernemer zelf, volgt vaak een hoofdstuk over de onderneming. Deze is meestal beperkt. Hierin kan je beschrijven hoe je zaken binnen jouw bedrijf regelt. Zoals wie er verantwoordelijk is voor de administratie, verzekeringen en hoe de voorwaarden beschreven zijn.

Welke ondernemingsvorm kies je bijvoorbeeld? Heb je vergunningen en een vestigingsplaats, of andere belangrijke punten van je bedrijf die je wilt noemen?

In dit deel van je ondernemingsplan kun je ook je product of dienst beschrijven. Verder kun je belangrijke zaken als de werkruimte, werknemers of andere grotere beslissingen kort benoemen. Zorg ook dat je dit kort houdt, want de financiële of marketingkant van je bedrijf komt in een later onderdeel naar voren.

In dit deel kun je over vergunningen, personeel of de rechtsvorm schrijven.

Als jij als zzp’er begint en je risico’s beperkt houdt, is het misschien niet eens nodig om een los hoofdstuk over de onderneming in je plan mee te nemen. Maar wanneer je personeel aannemen gaat of meteen met veel vermogen begint, is het aan te raden om ook een hoofdstuk over de onderneming zelf te schrijven.

Onderdelen in dit hoofdstuk:

  1. Bedrijfsnaam (ook geregistreerd als merknaam?)
  2. Kamer van Koophandel-nummer
  3. Ondernemingsvorm
  4. Btw-nummer
  5. Vergunningen
  6. Verzekeringen
  7. Huisvesting
  8. Personeel (en de arbeidsvoorwaarden?)
  9. Algemene voorwaarden
  10. Tarief en frequentie van betaling van btw
  11. Accountant en/of boekhouder

Zekerheden en risico’s van de onderneming

Wat in het onderdeel over de eigen onderneming naar voren komt, is redelijk flexibel. Dat je hebt nagedacht over de ondernemingsvorm en bedrijfsnaam mag duidelijk zijn. De verschillen tussen een eenmanszaak, vof of bv zijn dan ook groot. Maar naast de rechtsvorm en verzekeringen kan je aangeven dat je als ondernemer hebt nagedacht over de risico’s.

Als er zaken zijn met grote impact, dan is het belangrijk om die hier te noemen. Denk aan het pand voor een kroeg of winkel, de vergunningen en mogelijke verbouwing ervan. Zijn er alleen kleine zaken? Dat wil niet zeggen dat je hier geen punten kunt scoren. Houd het dan wel kort.

Beschrijf bijvoorbeeld in het kort hoe je jouw klant- en algemene voorwaarden regelt. Een ander punt is of de onderneming is aangesloten of in ieder geval bekend is met een branchevereniging of CAO.

Algemene voorwaarden en een lidmaatschap bij een branchevereniging zijn overigens niet verplicht. Maar hierover nadenken kan zeker geen kwaad. Zo laat je zien dat je kennis hebt van de gevaren die horen bij een eigen onderneming.

Wil je een eigen bedrijf beginnen? Bereid je voor op het inschrijven bij de KvK en houd in je plan ook rekening met alle kosten bij een eigen bedrijf.

4. Marketingplan

marketingplan schrijvenEen businessplan bevat meestal ook een marketingplan. Hierin ga je meer in op je product of dienst en hoe je deze in de markt zet. Om te beginnen heb je dus een omschrijving van je aanbod. Ook kun je hier wat vertellen over jouw marktonderzoek of doelgroep.

Dit klinkt moeilijker dan het is. Als het goed is heb je zelf al tijd gestoken in jouw concurrentie of aanbod. Door die kennis te delen, laat je zien dat je de markt goed kent. Een uniek product of dienst verdient een eigen hoofdstuk. Zo niet, dan kun je in dit deel van je marketingplan uitleggen hoe jij in aanraking komt met potentiële klanten.

Je marketingstrategie en SWOT-analyse

Naast je product of dienst kun je wat vertellen over de markt. Vertel wat er de afgelopen jaren is gebeurd en hoe jij de toekomst hiervan ziet. Vertel waarom mensen hun aankoopgedrag veranderen en bij jou een product of dienst willen kopen.

Hier kun je ook ingaan op je marketing- of reclamestrategie en hoe je nieuwe klanten werven gaat. In een concurrentie- en doelgroep-analyse beschrijf je hoe je deze verovert. Hier komen alle P’s in beeld: je prijs, promotie, product en plaats. Een SWOT-analyse (Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats) geeft snel een duidelijk beeld van je onderneming. Daarom komt een SWOT-analyse terug in het marketingplan.

5. Financieringsplan

Het financieringsplan is ook een belangrijk onderdeel. Hierin beschrijf je hoe je als zelfstandig ondernemer alles gaat financieren. In een financieel plan komen een exploitatiebegroting, liquiditeitsbegroting en investeringsplan vaak terug. Je geeft hiermee een overzicht van de inkomsten en uitgaven van de eerste periode. De kosten of omzet uit een begroting komt zelden precies uit maar geeft wel een beeld of jij realistisch bent over je financiën.

Het financieringsplan geeft een beeld van de kosten en omzet in de eerste periode na de start.

Met deze begrotingen laat je zien dat een boekhoudprogramma je straks niet verrast met alle uitgaven. Je weet van tevoren welke kosten je moet maken en welke je in het begin even moet overslaan. Zeker als er geld van buitenaf nodig is (bank, startkapitaal, crowdfunding, zakelijke financiering), wil de financier natuurlijk weten wat er gebeurt met het geld dat ze jou geven. In het financiële onderdeel van het ondernemingsplan kun je uitleg geven over wat je nodig denkt te hebben, waarvoor, en wat je hiermee gaat doen.

Wil je een eigen bedrijf beginnen? Bereid je voor op het inschrijven bij de KvK en houd in je plan ook rekening met alle kosten bij een eigen bedrijf.

Voorbeelden van een ondernemingsplan

voorbeeld ondernemingsplanDe inhoud van een ondernemingsplan is per bedrijfsidee verschillend. Dat wil niet zeggen dat een goed voorbeeld van een ondernemersplan jou niet verder kan helpen. Er is niets op tegen om eens te kijken hoe een ander zijn plannen voor het oprichten van een bedrijf heeft beschreven. Online zijn veel voorbeelden van ondernemingsplannen te vinden. Kijk zelf ook eens wat je goed vindt aan de plannen die je online kunt vinden en wat niet.

Kijk ook of je een plan kunt vinden dat geschreven is voor een vergelijkbaar doel. Als de bank die jij moet overtuigen zelf voorbeelden heeft van een ondernemingsplan, is het natuurlijk handig om die eens goed door te nemen.

Wil je een compagnon van jouw bedrijfsidee overtuigen? Dan kun je misschien meer inzetten op de inspiratie van het plan en het hoofdstuk over jouw motivatie. Zolang je de rest van het plan maar niet vergeet en er echt jouw eigen plan van maakt. Want hoe goed andere ondernemingsplannen ook zijn, uiteindelijk is het plan van een ander niets meer dan een richtlijn en inspiratiebron. Gebruik het dus niet letterlijk als sjabloon om ook jouw bedrijfsideeën mee op papier te zetten.

Een voorbeeld erbij nemen ter inspiratie is prima, maar maak wel een eigen ondernemingsplan.

Indeling en ontwerp van je plan

Een verzorgd plan krijgt altijd meer aandacht dan een lastig te lezen stuk. De inhoud van je ondernemingsplan is natuurlijk het belangrijkste, maar ook de manier van vormgeven telt mee. Ziet het ondernemingsplan er verzorgd en compleet uit? Is deze lekker leesbaar met duidelijke kopjes, een paar grafieken, een heldere inhoudsopgave en misschien zelfs een eerste beeld van de huisstijl van de onderneming? Dan geeft dit zeker extra vertrouwen.

Het schrijven van je ondernemingsplan uitbesteden?

Je kunt het beste zelf je ondernemingsplan schrijven. Het is namelijk jouw bedrijfsidee en jij weet het beste waarom het gaat slagen. Maar schrijven is ook een vak. Als je goed kunt ondernemen, wil dat niet zeggen dat je dit ook goed in woorden kunt vatten. Zeker als je de bank of investeerders moet overtuigen, kan ondersteuning inschakelen bij het schrijven van jouw ondernemingsplan zeker geen kwaad.

Wat kost een WooCommerce-webshop?

Kijk wel goed naar wie je inschakelt. Het helpt als deze persoon jouw droom kent of misschien zelfs jouw visie deelt. Let er ook op dat het jouw plan met jouw ideeën is. Als je je bedrijfsplan door een freelance tekstschrijver laat opstellen zonder dat je hier zelf aan hebt meegeschreven, kun je je afvragen of het plan nog wel bij je past.

Iemand inschakelen voor wat eindredactie zodat de spelling kloppend is, is nooit verkeerd. Zelfs als iemand de zinnen aanpast zodat die fijner leesbaar worden. Ook het opmaken van het plan, zodat deze er net wat frisser, completer en overzichtelijker uitziet, heeft een meerwaarde.

Een goed ondernemingsplan is dus bovenal persoonlijk. Het is logisch dat je jouw woorden laat nakijken. Maar een bank of investeerder zal het snel genoeg merken als jij een plan van een ander hebt aangepast en niet zelf een eigen ondernemingsplan hebt geschreven.

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over het ondernemingsplan zijn:

Wat is een ondernemingsplan?

In een ondernemingsplan beschrijf je hoe je jouw onderneming wil opzetten. Het opstellen van een ondernemingsplan is het onderzoeken of het idee dat in je hoofd zit ook haalbaar is. Of het wel slim is om ondernemer te worden. Jaarlijks starten er ruim honderdduizend Nederlanders een eigen bedrijf, maar minder dan de helft heeft succes. Een ondernemingsplan is daarom echt aan te raden.

Waarom maak je een ondernemingsplan?

Je maakt een ondernemingsplan vooral voor jezelf. Zo ontdek je of je over alles hebt gedacht en krijgt je idee meer structuur. Daarnaast kan het helpen om bijvoorbeeld de bank, het UWV of je eigen partner te overtuigen dat je bedrijfsidee kansrijk is.

Wat staat er in een ondernemingsplan?

De inhoud van een ondernemingsplan is per ondernemer verschillend en bestaat vaak uit een samenvatting van het idee, een hoofdstuk over de ondernemer en onderneming, een marketingplan en een financieringsplan.

Hoe moet je een ondernemingsplan schrijven?

Je kunt een ondernemingsplan schrijven hoe je maar wilt. Er zijn geen regels voor. Als je het lastig vindt om ermee te beginnen kun je online voorbeelden vinden. Aan de hand van de inhoud in deze voorbeelden kun je zelf ontdekken waar je veel over kan vertellen of wat volgens jou niet zo interessant is om te beschrijven.

Kan ik het schrijven ook uitbesteden?

Het kan geen kwaad om wat hulp te zoeken bij het maken van een ondernemingsplan. Zeker als je zelf geen tekstschrijver bent. Toch is het verstandig om niet het hele plan uit te besteden maar alleen wat hulp te zoeken bij de opmaak, controleren van de cijfers of de eindredactie. Het is tenslotte jouw idee, dus jij kunt het beste zeggen hoe het bedrijf er straks uitziet!

Ondernemingsplan - de laatste berichten:

Alle berichten over dit onderwerp