Social media voor ondernemers

Social media is inmiddels niet meer weg te denken van het internet en ons dagelijks bestaan. Wie checkt niet een keer zijn tijdlijn op Twitter, zijn notificaties in de Facebook-app of de laatste foto’s op Instagram? Ook voor ondernemers kunnen deze sociale netwerken handige toevoegingen zijn die in sommige gevallen zelfs nieuwe klanten opleveren!

Social media voor ondernemersSocial media is niet alleen bedoeld om op de hoogte te blijven van het reilen en zeilen van je familie en vrienden, maar biedt door de grote aantallen gebruikers ook een zeer interessant platform voor ondernemers. Op dergelijke websites en in apps kan je namelijk je product of dienst onder de aandacht brengen bij potentiële klanten, maar kan je de kracht van social media ook benutten om nóg beter in contact te staan met de consument of om een wat persoonlijkere kant van jou als ondernemer te tonen.

Social media voor bedrijven

Wanneer je een bedrijf hebt of net bent begonnen als ondernemer, dan is waarschijnlijk één van de eerste dingen die je doet het opzetten van een eigen website. Logisch, maar heb je er wel eens aan gedacht dat social media voor bedrijven ook erg handig kan zijn? Het is eenvoudig op te zetten, je hoeft er niet al te veel tijd aan kwijt te zijn, maar het kan je wel een boel exposure, fans en omzet opleveren!

Twitter voor ondernemers

Eén van de sociale netwerken die zich goed lenen voor ondernemers, is Twitter. Deze dienst werd in 2006 gelanceerd als een ‘microblog’, maar tegenwoordig fungeert het platform vooral als plek voor discussies, internetgrappen en breaking news. Twitter wordt door veel webwinkels en bedrijven gebruikt als extra klantenservice-kanaal. Let er wel op dat veel Twitter-gebruikers verwachten dat je snel antwoord geeft als ze jou een berichtje hebben gestuurd! Je kunt op Twitter ook adverteren, maar over het nut en de kosten/opbrengsten-verhouding zijn de meningen verdeeld. Vaak ziet men meer in adverteren op Facebook.

Facebook voor ondernemers

Facebook werd opgericht met als doel om mensen met elkaar in contact te brengen of om bestaand contact levend te houden. De sociale netwerksite is echter ook ontdekt door bedrijven, die met leuke winacties of grappige plaatjes hopen dat hun post of pagina geliket of gedeeld wordt, zodat meer mensen hen ontdekken. Facebook leent zich ook als klantenservicekanaal, maar wordt met name gebruikt om een wat persoonlijkere kant van de ondernemer te laten zien. Als schilder kun je bijvoorbeeld foto’s van je laatste klussen online zetten, terwijl je als groenteboer misschien wel exclusieve aanbiedingen via Facebook verspreidt. Facebook is ook goed te gebruiken om via advertenties meer bereik te genereren.

LinkedIn voor Ondernemers

LinkedIn, in 2016 overgenomen door Microsoft, zet zichzelf in de markt als de zakelijke sociale netwerksite. Wat in eerste instantie werd gezien als een soort online visitekaartjescarrousel is nu verworden tot een bron van inspiratie voor veel ondernemers. Op LinkedIn worden (gast)blogs geplaatst, zakelijke vragen gesteld of verzoekjes tot nieuwe klussen geplaatst. Voor jou als ondernemer kan LinkedIn een goede plek zijn om jezelf als expert neer te zetten. Sluit je aan bij relevante LinkedIn-groepen uit je branche, connect met inspirerende en invloedrijke mensen en etaleer je kennis via blogs die je schrijft en zo met je netwerk deelt.

Andere sociale netwerken voor ondernemers

De drie hierboven genoemde sociale netwerken zijn wellicht de meest bekende en de best werkende voor ondernemers, maar er zijn natuurlijk nog veel meer social media-websites en -apps. Zo kun je Instagram gebruiken om mooie foto’s te delen van je producten en kun je Snapchat, vooral populair bij jongeren, inzetten om snel wat persoonlijke dingen te delen.