Social media voor ondernemers

Social Media is een hot topic. Met de komst van Web 2.0 is het internet het domein geworden van de gebruiker, en is de ontvanger zender en andersom. De één na de andere social networkingsite maakt zijn intrede in het internetlandschap. Via deze digitale netwerken blijven vrienden en bekenden op de hoogte van elkaars wel en wee. Het van oorsprong Amerikaanse Facebook verspreidt zich snel over de wereld, en het Nederlandse Hyves heeft inmiddels zo’n 9,5 mijloen leden. Iedereen lijkt te Twitteren, en banen worden tegenwoordig gevonden via LinkedIn. Kortom, het is het tijdperk van social media.

Social media leveren mogelijkheden voor ondernemers
Door het grote ledenaantal van de vele sociale diensten bieden social media een grote doelgroep die voor bedrijven zeer interessant is. De interactiviteit van de websites zorgt dat de netwerken een goed instrument vormen voor contact met de klant. Social networkingsites vormen daarnaast een uniek marketingkanaal met een groot mond-tot-mond karakter.

Omdat de social networking sites als paddestoelen uit de internetgrond lijken te schieten is niet altijd duidelijk waar een netwerk voor staat en hoe je het als bedrijf kunt gebruiken. Hoe gaat het netwerk in zjin werk, wat onderscheidt het van andere netwerken, en hoe zet je het in voor je bedrijf? Om je een handje te helpen bij het inzetten van social media voor je bedrijf behandelen wij de vier grootste social media sites van dit moment: Hyves, Facebook, Twitter en LinkedIn. We bespreken de karakteristieken van elk netwerk en vertellen je wat deze netwerken kunnen betekenen voor je bedrijf.