‘Social commerce is in volle bloei’

‘Social commerce is in volle bloei’

Ruim twee derde van de social media gebruikers gaat na het bekijken van een advertentie weleens over tot actie. Daarnaast wordt 31 procent door advertenties op social media geïnspireerd tot een aankoop van een product. Bedrijven hebben baat bij een aanwezigheid op social media.

Dit blijkt uit het nieuwe What’s Happening Online trendrapport van Ruigrok. In totaal hebben 2.341 Nederlanders van 14 jaar en ouder een online vragenlijst ingevuld. Het onderzoek biedt inzicht en trends en ontwikkelingen in online consumentengedrag.

28% gaat over tot aankoop

Het grootste deel van de social media gebruikers klikt soms door naar de website van een advertentie, maar koopt vervolgens niets (44 procent). Meer dan een derde (35 procent) zoekt na het zien van een advertentie meer informatie op over het bedrijf.

Gen Z en Millennials kopen vaker iets na het zien van een advertentie.

Volgens het onderzoek gaat ruim een kwart van de social media gebruikers (28 procent) weleens over tot een aankoop na het zien van een advertentie op hun tijdlijn. Bij Generatie Z en Millennials liggen deze percentages nog hoger, met respectievelijk 35 en 39 procent.

‘Sterke aanwezigheid social media essentieel’

“De resultaten van het onderzoek tonen duidelijk aan dat social commerce in volle bloei is”, zegt Marit Klooster, algemeen directeur van Ruigrok. “Voor bedrijven die hun doelgroep effectief willen bereiken en bedienen, is een sterke aanwezigheid op social media essentieel geworden.”

Pleuni

Pleuni

Pleuni Jacobs werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ondernemen & Internet.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten