De toegevoegde waarde van Instagram voor ondernemers

Visuele content is nog altijd in opmars. Waar Instagram binnen de social media voorheen het ondergeschoven kindje was, is het platform inmiddels niet meer weg te denken uit het medialandschap. Met wereldwijd zo’n 300 miljoen gebruikers en gemiddeld 70 miljoen gedeelde foto’s per dag vormt Instagram een perfect middel om een groot publiek te bereiken. Geen wonder dat ook steeds meer bedrijven Instagram inzetten als marketingtool.

Instagram is sinds 2012 eigendom van Facebook. Recentelijk heeft het platform nieuwe advertentiemogelijkheden gelanceerd. Nu was het al mogelijk om te adverteren, maar hiervoor moest diep in de buidel worden getast. Om te mogen adverteren moet je namelijk minimaal 200.000 dollar investeren. Deze ondergrens is nu verdwenen, waardoor instagram-advertising beschikbaar is voor iedereen. Of Instagram hét platform is voor jouw bedrijf, hangt af van je doelgroep. Zo’n negentig procent van de Instagram-gebruikers is namelijk jonger dan 35 jaar. Bedrijven die het goed doen op dit platform komen voornamelijk uit de fashion-, food- en travel branche.

De populariteit van Instagram
Uit recent onderzoek van het Pew Research Center blijkt dat maar liefst 59% van de gebruikers dagelijks inlogt op Instagram. Omdat bij Instagram het vastleggen van mooie momenten centraal staat, is het een must om de tijd te nemen om aansprekende foto’s of video’s te maken. De kracht, en tevens de valkuil, van Instagram is dat je met je smartphone heel eenvoudig een foto maakt en deelt. Maar blijf kritisch. Zeker in de fashion industry, waar beeld ontzettend belangrijk is, kom je niet weg met een slechte foto. De foto is het belangrijkste onderdeel van de advertentie en neemt vrijwel het hele scherm van de gebruiker in beslag.

Buzz creëren
Om wat meer aandacht voor je bedrijf te creëren kun je met enige regelmaat een leuke actie op Instagram zetten, zoals een aanbieding van de week, een event voor trouwe klanten of de introductie van een nieuw product. Ook kun je klanten op een leuke manier in de spotlights zetten. Zo gebruikt HEMA Instagram voornamelijk om hun fans een podium te geven. En wanneer klanten bij Yoghurt Barn een yoghurtje bestellen en hun fotootje vervolgens plaatsen en hierin Yoghurt Barn taggen, krijgen ze binnen vijf minuten een enthousiaste reactie van één van de medewerkers.

In fashionland is het Intreza die hoge ogen gooit. Het bedrijf is nog maar een half jaar actief op Instagram en nu al mag Intreza zich met een percentage van 98% winnaar noemen onder de fashionretailers op het gebied van positieve berichten. Een belangrijke factor voor het winnen van de prijs is de proactieve houding die het concern aanneemt.

Ook ABN AMRO, één van de weinige financiële organisaties die actief is op Instagram, kiest voor een duidelijke strategie. De bank onderscheidt zich door een duidelijke doelgroep uit te kiezen, namelijk de student. Alle content is hierop aangepast, maar is lang niet allemaal gerelateerd aan de bank of geld.

Volop exposure
Instagram wordt voor steeds meer grote bedrijven hét kanaal voor storytelling. En het voordeel ten opzichte van Facebook is dat elke post ook daadwerkelijk op de tijdlijn van al je volgers komt. Hierdoor krijgt je advertentie, evenals je gewone posts, veel exposure. En omdat Instagram vrij nieuw is vergeleken met andere sociale media, kan jouw aanwezigheid je een voorsprong geven op je concurrentie. Overweeg jij om te adverteren via Instagram, dan is het slim om hier zo snel mogelijk mee te beginnen zodat je nog kunt profiteren van de lage tarieven. Is het iets voor de lange termijn? Registreer dan alvast je bedrijfsnaam zodat niemand anders dit kan doen. Het platform heeft al bewezen veel meer te zijn dan enkel een medium waar foto’s van lekker eten en mooie outfits worden gepost en is serieus bezig om voor bedrijven extra aantrekkelijk te worden. De vraag is alleen wie de mogelijkheden goed weet in te zetten.

Verder lezen

Reacties