Crowdfunding voor bedrijven
Crowdfunding voor bedrijven wint aan populariteit. In Nederland zijn er platformen die al voor honderden miljoenen aan bedrijfsleningen mogelijk hebben gemaakt. Wat zijn de voordelen van crowdfunding voor een onderneming, en hoe pak je als ondernemer zo’n campagne eigenlijk aan?
Hoe werkt crowdfunding?
Bij een crowdfunding-campagne financiert het publiek (de crowd) het benodigde kapitaal via een online platform. Particuliere investeerders leggen ieder een bedrag in, en samen investeren ze genoeg geld om een volledig project te financieren.
Door zakelijke crowdfunding-initiatieven is bankvrij lenen een serieuze optie voor mkb-financieringen. Crowdfunding is ook meer in trek bij (particuliere) investeerders, onder andere omdat investeren zo laagdrempelig is.
In 2010 werden de eerste projecten via crowdfunding in ons land opgezet en sindsdien wint deze financieringsvorm snel aan populariteit. In 2023 werd er in Nederland ruim een miljard euro geïnvesteerd in zakelijke crowdfunding-projecten. De verwachting is dat crowdfunding voor bedrijven de komende jaren nog verder zal groeien als alternatieve financieringsvorm.
Snel geld lenen voor je onderneming? Floryn of Bridgefund financieren ondernemers. Je bedrijf moet langer dan een jaar bestaan en jaarlijks minimaal 50.000 euro omzet hebben.
Welke soorten crowdfunding zijn er?
Er zijn meerdere manieren waarop een project of bedrijf via de crowd een financiering kan ophalen. Vaak wordt er onderscheid gemaakt tussen donaties, sponsoring, leningen en aandelen. Bij donaties en sponsoring, waar vaak geen vergoeding of een niet-financiële tegenprestatie tegenover staat, is geld niet de drijfveer. Zo heeft Kickstarter.com veel startups die een tegenprestatie bieden via een prototype van software, games of andere producten.
Er zijn meerdere soorten crowdfunding. de rentedragende lening is voor ondernemers het meest populair.
Crowdfunding voor bedrijven gebeurt meestal via een lening. Bij een zakelijke lening investeert een investeerder in ruil voor een rente bovenop de terugbetaling, vaak inclusief een vooraf overeengekomen rente.
Equity crowdfunding, oftewel crowdfunding op basis van aandelen, is minder gebruikelijk maar is ook mogelijk. Er zijn wel investeerders die hier een voorkeur voor hebben. Bij deze investering zit het verdienmodel in de mogelijke waardevermeerdering van de onderneming, bovenop mogelijk dividend. Voor investeerders is deze vorm het meest risicovol, omdat je van tevoren niet zeker weet of het bedrijf in waarde toeneemt of ooit dividend uitkeert.
Benieuwd welke zakelijke financiering de beste keuze is voor jouw bedrijf? Zie ook onze info over startkapitaal, een bedrijfslening of de verschillen met bedrijfskrediet.
Verschil met reguliere financieringen
Of je nu een bedrijfslening afsluit bij de bank, een particuliere investeerder of een zakelijke geldschieter: iedere financierder zal de risico’s en het verwachte rendement tegen elkaar afwegen.
Een belangrijk verschil met traditionele manieren van financiering is de invloed van een gunfactor. Als het grote publiek jouw idee sympathiek vindt, of als jouw project de wereld een beetje mooier maakt, is bij crowdfunding de kans groter dat het slaagt.
Bij crowdfunding komt vaak een gunfactor kijken.
Daarnaast kun je met crowdfunding (potentiële) klanten al vroeg bij je onderneming betrekken. Vooral wanneer je geen groot marketingbudget hebt, kan het handig zijn om mensen om je heen te verzamelen die jouw verhaal verder vertellen. Als je al geld via andere kanalen kunt lenen, kan het dus nog steeds interessant zijn om een crowdfunding-project op te zetten.
Wat zijn de voordelen voor bedrijven?
Geld inzamelen via crowdfunding heeft meerdere voordelen. Zo komt het regelmatig voor dat zakelijke projecten die de bank of andere traditionele investeerders als niet interessant of te risicovol bestempelen, wel een crowdfunding-financiering krijgen.
Verder kun je crowdfunding inzetten om te testen hoe het publiek reageert op jouw idee. Trek je relatief eenvoudig investeerders, dan mag je er best van uitgaan dat er interesse is voor jouw bedrijf of project. Ook is de kans groot dat de geldschieters jouw bedrijfsvoering volgen en je voorzien van feedback, waarmee je jouw project kunt professionaliseren. Maar wanneer je als ondernemer het liefst alles zelf in de hand houdt, kan de bemoeienis van anderen natuurlijk ook een nadeel zijn.
Voor investeerders kan crowdfunding interessant zijn, omdat je zelf kunt bepalen welke projecten je interessant vindt om in te investeren. Daarnaast is veel administratieve rompslomp al geregeld en krijg je direct veel inzicht in de voorwaarden van het project.
Risico’s van crowdfunding
Elke vorm van investeren kent risico’s en dat is bij crowdfunding-investeringen niet anders. Net als dat banken lang niet elke kredietaanvraag goedkeuren, kunnen ook crowdfunding-platformen plannen afwijzen. Ook weet je niet of jouw project de financieringsdoelstelling haalt. Soms krijgen de paar investeerders die je al steunen dan hun geld terug en ben jij terug bij af.
Daarnaast is het goed om te weten dat geld lenen via crowdfunding een BKR-registratie kan opleveren als je een eenmanszaak of vof hebt. Bij andere kredietaanvragers is er pas een registratie bij een betalingsachterstand van meer dan 120 dagen.
Waar moet ik verder op letten?
Een crowdfunding-project zet je niet zomaar op. Onderschat de tijd en energie die een campagne met zich meebrengt dus niet. Wees ook niet verbaasd als investeerders ongevraagd tips geven over jouw bedrijfsvoering.
Voor investeerders is het grootst mogelijke nadeel dat zij minder geld terugkrijgen dan ze ingelegd hebben. Platformen adviseren dan ook om de inleg te verspreiden over meerdere projecten.
Welk crowdfunding-platform is geschikt?
Nederland kent aardig wat platformen, op Crowdfundmarkt.nl staat een overzicht, al zijn er wel een paar die er bovenuit steken. Zo zijn Geldvoorelkaar en Collin Crowdfund twee grote namen voor crowdfunding in het mkb. Heb je een duurzame of maatschappelijke campagne? Dan is Invesdor misschien beter geschikt.
Geldvoorelkaar, Collin Crowdfund en Oneplanetcrowd zijn bekende platformen.
Daarnaast zijn er veel branche-specifieke platformen. Investeerders.nl heeft een heel crowdfunding overzicht. Welk platform voor jou het meest geschikt is, hangt voornamelijk af van de aard van je bedrijf, project en doelstelling. Ben je bijvoorbeeld alleen op zoek naar (start)krediet of wil je mensen ook mede-eigenaar maken?
Benieuwd welke zakelijke financiering de beste keuze is voor jouw bedrijf? Zie ook onze info over startkapitaal, een bedrijfslening of de verschillen met bedrijfskrediet.
Een zakelijke financiering ophalen
Welk platform je ook kiest, elke succesvolle campagne begint met een doordacht plan. Als eerste is het van belang dat je onderzoekt welk bedrag je nodig hebt om je idee te financieren. Zet eens uiteen voor welke onderdelen je de investering precies wilt gebruiken en hoe je de lening terugbetaalt. Dat doe je in de eerste plaats voor jezelf, maar ook voor potentiële investeerders. Zij kunnen op basis van deze gegevens een risicoanalyse maken.
Vergeet niet om een persoonlijke noot toe te voegen. De meeste investeerders zijn niet alleen uit op een zo hoog mogelijk rendement. Zij willen ook anderen helpen en zijn daarom benieuwd naar het verhaal achter het project, net als de ondernemer die het project mogelijk maakt.