e-boekhouden

Crowdfunding voor bedrijven

Crowdfunding voor bedrijven wint aan populariteit. In Nederland zijn er platformen die al voor honderden miljoenen aan bedrijfsleningen mogelijk hebben gemaakt. Wat zijn de voordelen, en hoe pak je zo’n campagne eigenlijk aan?

Hoe werkt crowdfunding?

Bij een crowdfunding-campagne financieCrowdfundingrt het publiek (de crowd) het benodigde kapitaal via een online platform. Particulieren leggen een relatief klein bedrag in. Bij elkaar leveren deze investeringen, als het goed is, genoeg geld op om een volledig project te financieren.

Wanneer je als ondernemer geld nodig hebt, is de kans groot dat je hiervoor naar de bank gaat. Maar sinds de komst van crowdfunding-initiatieven is bankvrij lenen ook een optie. Crowdfunding is ook meer in trek bij (particuliere) investeerders, onder andere omdat het zo laagdrempelig is. Investeren in een project kan vaak al vanaf een paar tientjes.

In 2010 werden de eerste projecten via crowdfunding in ons land opgezet en sindsdien wint deze financieringsvorm snel aan populariteit. In 2018 werd er 329 miljoen euro geïnvesteerd in crowdfunding-projecten, ruim 100 miljoen meer dan het jaar ervoor. De verwachting is dat crowdfunding de komende jaren nog verder zal groeien.

Met je bedrijf tijdelijk geld lenen? Kredietvooruit.nl! Belangrijke voorwaarden: je bedrijf moet langer dan een jaar bestaan en jaarlijks 50.000 euro omzet hebben.

Welke soorten crowdfunding zijn er?

Er zijn meerdere manieren waarop een project of bedrijf kan worden gefinancierd. Vaak wordt er onderscheid gemaakt tussen donaties, sponsoring, leningen en aandelen. Bij donaties en sponsoring, waar vaak geen vergoeding of een niet-financiële tegenprestatie tegenover staat, is geld niet de drijfveer. In het bedrijfsleven komen deze vormen minder vaak voor. Al kent de populaire website Kickstarter.com ook startups die een tegenprestatie bieden via een prototype van software, games of andere producten.

Er zijn verschillende soorten crowdfunding. Voor bedrijven is een rentedragende lening de populairste vorm.

Crowdfunding voor bedrijven gebeurt meestal via een lening, al kunnen aandelen ook als tegenprestatie worden ingezet. In het geval van een lening is de investeerder bereid om de ondernemer financieel bij te staan, maar wil die hiervoor wel een belofte tot terugbetaling, vaak inclusief een vooraf overeengekomen rente.

Equity crowdfunding, oftewel crowdfunding waarbij je terugbetaalt in aandelen, is minder gebruikelijk. Er zijn wel investeerders die hier een voorkeur voor hebben. Het verdienmodel zit hem in de mogelijke waardevermeerdering van de aandelen en de dividenden, die hopelijk na een bepaalde termijn worden behaald. Voor investeerders is deze vorm het meest risicovol, omdat je van tevoren niet zeker weet of het bedrijf überhaupt het punt bereikt dat er dividend wordt uitgekeerd.

Benieuwd welke zakelijke financiering de beste keuze is voor jouw bedrijf? Zie ook onze info over startkapitaal, een bedrijfslening of de verschillen met bedrijfskrediet.

Verschil met reguliere financieringen

waarom kopen mensenOf je nu een bedrijfslening afsluit bij de bank, een particuliere investeerder of een zakelijke geldschieter: iedere financierder zal de risico’s en het verwachte rendement tegen elkaar afwegen.

Een belangrijk verschil met traditionele manieren van financiering, is dat de gunfactor bij crowdfunding belangrijk wordt gevonden. Wordt jouw idee door de menigte als sympathiek gezien, of maak je de wereld een beetje mooier met jouw project? Dan is de kans vrij groot dat het slaagt.

Bij crowdfunding komt vaak een gunfactor kijken.

Daarnaast wordt crowdfunding vaak gebruikt om (potentiële) klanten al in de conceptfase te betrekken. Vooral wanneer je geen groot marketingbudget hebt, kan het erg lonend zijn om mensen om je heen te verzamelen die jouw verhaal verder vertellen. Als je al geld via andere kanalen kunt lenen, kan het dus nog steeds interessant zijn om een crowdfunding-project op te zetten. Op die manier kun je namelijk mensen aan je project binden.

Wat zijn de voordelen voor bedrijven?

Geld inzamelen via crowdfunding heeft meerdere voordelen. Zo komt het regelmatig voor dat projecten die door de bank of andere traditionele investeerders als niet interessant of te risicovol worden bestempeld, wel door crowdfunding worden gefinancierd. Zolang het publiek het natuurlijk interessant of kansrijk genoeg vindt.

Verder kun je crowdfunding inzetten om te testen hoe het publiek reageert op jouw idee. Trek je relatief eenvoudig investeerders, dan mag je er best van uitgaan dat er interesse is voor jouw bedrijf of project. Ook is de kans groot dat de geldschieters jouw bedrijfsvoering volgen en je voorzien van feedback, waarmee je jouw project kunt professionaliseren. Maar wanneer je het liefst alles zelf in de hand houdt, kan de bemoeienis van anderen natuurlijk ook een nadeel zijn.

Voor investeerders kan crowdfunding interessant zijn, omdat je zelf kunt bepalen welke projecten je interessant vindt. Daarnaast is veel administratieve rompslomp al geregeld en krijg je direct veel inzicht in de voorwaarden van het project. Bij de bank of andere financiële instellingen is dit vaak minder het geval.

Risico’s van crowdfunding

crowdfunding particulierenElke vorm van investeren kent risico’s en dat is bij crowdfunding niet anders. Net als dat banken lang niet elke kredietaanvraag goedkeuren, kunnen ook crowdfunding-platformen plannen afwijzen. Ook is het niet gezegd dat jouw project de financieringsdoelstelling zal halen. Soms krijgen de paar investeerders die je wel hebben gesteund hun geld terug en ben jij terug bij af.

Daarnaast is het goed om te weten dat geld lenen via crowdfunding een BKR-registratie kan opleveren als je een eenmanszaak of vof hebt. Andere kredietaanvragers worden niet geregistreerd, tenzij er een betalingsachterstand is van meer dan 120 dagen.

Waar moet ik verder op letten?

Een crowdfunding-project zet je niet zomaar op. Onderschat de tijd en energie die een campagne met zich meebrengt dus niet. Wees ook niet verbaasd als investeerders ongevraagd tips geven over jouw bedrijfsvoering.

Voor investeerders is het grootst mogelijke nadeel dat zij minder geld terugkrijgen dan ze ingelegd hebben. Platformen adviseren dan ook om de inleg te verspreiden over meerdere projecten.

Welk crowdfunding-platform is geschikt?

Nederland kent aardig wat platformen, al zijn er wel een paar die er met kop en schouders bovenuit steken. Zo zijn Geldvoorelkaar en Collin Crowdfund twee grote namen voor crowdfunding in het mkb. Heb je een duurzame of maatschappelijke campagne? Dan is Oneplanetcrowd misschien beter geschikt.

Geldvoorelkaar, Collin Crowdfund en Oneplanetcrowd zijn bekende platformen.

Daarnaast zijn er veel branche-specifieke platformen. Investeerders.nl heeft een heel crowdfunding overzicht. Welk platform voor jou het meest geschikt is, hangt voornamelijk af van de aard van je bedrijf, project en doelstelling. Ben je bijvoorbeeld alleen op zoek naar (start)krediet of wil je mensen ook mede-eigenaar maken?

Benieuwd welke zakelijke financiering de beste keuze is voor jouw bedrijf? Zie ook onze info over startkapitaal, een bedrijfslening of de verschillen met bedrijfskrediet.

Welk platform het ook wordt, elke succesvolle campagne begint met een doordacht plan. Als eerste is het van belang dat je onderzoekt welk bedrag je nodig hebt om je idee te realiseren. Zet eens uiteen voor welke onderdelen je de investering precies wilt gebruiken. Dat doe je in de eerste plaats voor jezelf, maar ook voor potentiële investeerders. Zij kunnen op basis van deze gegevens een risicoanalyse maken.

Vergeet niet om een persoonlijke noot toe te voegen. De meeste investeerders zijn niet alleen uit op een zo hoog mogelijk rendement. Zij willen ook anderen helpen en zijn daarom benieuwd naar het verhaal achter het project, net als de ondernemer die het mogelijk wil maken.

Crowdfunding voor bedrijven - de laatste berichten:

Alle berichten over dit onderwerp