Helft van alle businessplannen wordt niet uitgevoerd
Ondernemers in Nederland spenderen te veel tijd aan het maken van plannen die niet worden uitgevoerd. Gemiddeld is een ondernemer zo’n 320 uur per jaar kwijt aan het maken van businessplannen, maar meer dan de helft daarvan wordt uiteindelijk niet uitgevoerd.
Dit blijkt uit een onderzoek van The Review Group onder 800 ondernemers en managers uit verschillende branches. Daaruit kwam ook naar voren dat bijna alle businessplannen in de tweede helft van het jaar worden geschreven. Maar daarvan wordt slechts 46 procent gedeeld met de rest van het bedrijf. Ruim dertig procent zal nooit de kamers van het management verlaten. Dit komt vooral door een tekort aan budget, door complexe interne politiek of door trage besluitvorming in combinatie met een slechte samenwerking.
‘Goed idee is nog geen goed plan’
Ook gaf meer dan de helft van de ondervraagde managers aan dat ze eigenlijk behoefte hebben aan een deskundige blik van buitenaf om hun plannen kritisch tegen het licht te houden. Een goed businessplan schrijven is veel werk. “Een goed idee is nog geen goed plan en het vraagt dus om inzicht in hoe je niet alleen een plan maakt, maar ook hoe je ervoor zorgt dat plannen worden uitgevoerd. Daar komt meer bij kijken dan bijvoorbeeld een vast format, marktonderzoek of trends”, aldus Hein Bronk, een van de partners van The Review Group.
Reacties