Ondernemen kan echt met alles!

Wat zou een wereld zijn zonder innovatie, technologie en vooruitgang? Er is dan ook flink wat geld te verdienen door te ondernemen met vernieuwende producten. Maar niet iedereen is zo ambitieus, vindingrijk of creatief. Toch weten sommige ondernemers rijk te worden met de meest simpele, stupide of discutabele dingen. Watch and learn…

Pet Rocks
Rages zijn van alle tijden en ieder decennium kent er wel een paar. Ze duren zelden lang dus je moet razendsnel ondernemen wil je er wat mee verdienen, maar het kan zeker. Zo was het in de jaren zeventig heel even cool om een steen(!) als ‘huisdier’ te hebben. De Pet Rocks gingen als warme broodjes over de toonbank. De stenen zijn een uitvinding van reclameman Gary Dahl. Hij luisterde in een kroeg naar vrienden die aan het klagen waren over hun huisdieren en kwam zo op het idee om het ideale huisdier te vinden. De Pet Rock was geboren. Het ‘huisdier’ werd geleverd met een instructieboekje dat vol met grapjes zat. De rage duurde maar een halfjaar, maar maakte Dahl wel tot een miljonair.

Honden-bril
Nog zo’n onzinnig product dat wonder boven wonder over de toonbank gaat: brillen voor honden. Het klinkt als een onmogelijke combinatie, maar blijkbaar zijn er toch hondeneigenaren die het verstandig of leuk vinden als hun huisdier door het leven gaat met een bril op de natte neus. De doggles worden voor tachtig dollar per stuk verkocht en hebben van Doggles een miljoenen-bedrijf gemaakt.

 

Million Dollar Homepage
Het was eigenlijk een even simpel als geniaal idee: maak een webpagina van één miljoen pixels groot en bied dit aan als advertentieruimte tegen een prijs van 1 dollar per pixel. Student Alex Tew bedacht dit concept om zijn studie mee te betalen en verdiende er uiteindelijk een miljoen dollar mee.

Parfum voor honden
Mungo & Maud is al niet de goedkoopste dierenwinkel, maar met het inhuren van Lyn Harris deed het er nog een schepje bovenop. Zij ontwikkelde een parfum exclusief voor honden. Een flesje Petite Armand van 50ml kost je zo’n zestig euro. Waar je hond dan naar ruikt? Franse zwarte bessen, Tunesische neroli, mimosa, zoete vanille en een klein beetje amandel.

Een brief van de kerstman
Byron Reese regelde een adres in North Pole, Alaska en vroeg ouders tien dollar voor elke brief die hij als de kerstman stuurde naar hun kinderen. Sinds hij deze lucratieve business in 2002 begon heeft hij meer dan driehonderdduizend brieven verstuurd, dus je kan wel uitrekenen dat hij nu enkele miljoenen rijker is.

 

MySpace-layouts
Ondernemen door gebruik te maken van de social media netwerken? Waarom niet! Nu kan je het je haast niet voorstellen, maar ooit was MySpace voor tieners wat Facebook nu is voor hen. Een razend populair sociaal netwerk, waarbij gebruikers de layout van hun profielpagina naar hartelust konden veranderen. Ashley Qualls was daar erg behendig in en begon op haar zeventiende met de de website WhateverLife.com, waar ze layouts voor MySpace en gratis tutorials aanbood. Tijdens haar hoogtijdagen verdiende ze zeventigduizend pond per maand, en had ze per maand zeven miljoen bezoekers en zestig miljoen pageviews.

Tweedehands paspoppen
Mannequin Madness is een onderneming voor tweedehands paspoppen. Ze doen dit niet alleen aan winkels die graag goedkoop hun kleding ten toon willen spreiden, maar komen ook met de suggestie dat een tweedehands paspop altijd goed van pas kan komen voor Halloween-displays of practical jokes. Het bedrijf zet een paar miljoen dollar om per jaar.

Laat je inspireren!
Bovenstaande voorbeelden geven goed aan dat het zeker mogelijk is om te ondernemen en (flink wat) geld te verdienen met een ogenschijnlijk simpel ideetje. Sommige uitvindingen en ondernemingen vallen in de categorie ‘doe wat niemand anders nog heeft gedaan’, maar alleen dat mantra volgen is natuurlijk nog geen garantie voor succes. Bij de steen als huisdier of de ‘million dollar homepage’ speelden bijvoorbeeld ook zaken als timing, geluk en de gun-factor mee.

Andere zaken die in bovenstaand verhaal lucratief bleken te zijn, zijn combinaties van factoren die in eerste instantie niet bij elkaar lijken te horen, zoals de bril & hond en parfum & hond. Soms klinkt iets zó doelloos, onzinnig of belachelijk, dat mensen het juist leuk gaan vinden en besluiten het te kopen omdat ze graag een origineel of grappig cadeau willen geven. Doe hier je voordeel mee en voor je het weet gaat de verkoop van jouw onzinnige producten als een tierelier!

Verder lezen

Reacties