menu

Digitaal ondernemen

Digitaal ondernemen  is een relatief nieuwe vorm van ondernemen. Ingegeven door de digitalisering van onze maatschappij wordt er soms om een andere manier van ondernemerschap gevraagd. Digitaal ondernemen uit zich via tal van verschillende gebieden, kanalen, marketing en handelen.

Digitaal ondernemenDe computer heeft veel veranderd in het leven van de moderne mens. En het internet heeft daar nog een flinke schep bovenop gedaan. Niet alleen zijn tal van componenten uit onze maatschappij drastisch veranderd – denk aan beroepen die zijn gesneuveld, onderwijs dat anders wordt gegeven en het feit dat we nu anders communiceren dan pakweg twintig jaar geleden – ook het ondernemerschap heeft zich hierdoor in een razend tempo ontwikkeld.

Digitaal ondernemen voor alle ondernemers

Nu zijn er natuurlijk nog steeds veel branches en ondernemers die nauwelijks meegaan met de digitalisering, denk bijvoorbeeld aan de slager om de hoek of een schoenmaker. Maar vergis je niet: ook deze doen tegenwoordig van alles online, al was het alleen maar de boekhouding of het verkrijgen van een vermelding in Google Maps.

Tegelijkertijd zijn er ook heel veel ondernemers (bijgekomen) die met beide voeten in de digitale wereld staan en van daaruit hun bedrijf runnen.

Digitaal ondernemen wordt gevormd doordat de desbetreffende ondernemer digitale hulpmiddelen gebruikt om zijn ondernemerschap uit te oefenen. Denk bijvoorbeeld aan een websitebouwer, wiens hele core business is gebaseerd op iets wat zich eigenlijk alleen online afspeelt. De websitebouwer zal voor een opdracht zeker wel face-to-facegesprekken voeren met klanten, maar de daadwerkelijke arbeid wordt digitaal uitgevoerd. Zijn werk vindt online plaats en wordt uiteindelijk ook op dit podium gedeeld met de wereld.

Digitaal ondernemen is echter niet alleen de manier waarop jij hoofdzakelijk je geldt verdient, digitaal ondernemen is ook:

Online klantbeheer

Er zullen nog genoeg ondernemingen zijn die hun klantbeheer puur offline doen. Maar deze bedrijven worden steeds schaarser. Het voeren van een online klantbeheer heeft namelijk veel meer voordelen. Je kunt immers vanaf elke locatie bij je gegevens, je kan ze makkelijk doorzoeken, filteren of doorsturen en je kunt op deze manier veel efficiënter werken.

Online verkoop

Zoals eerder al genoemd met het voorbeeld van een websitebouwer, is online verkopen ook een vorm van digitaal ondernemen. En wanneer je geen fysieke producten of diensten verkoopt, maar digitale producten zoals downloads, dan profiteer je helemaal van het digitaal ondernemen. Je kunt op deze manier namelijk heel makkelijk je productie opschalen. Eén digitaal liedje verkopen aan 500 klanten gaat namelijk veel makkelijker, goedkoper en sneller dan één cd verkopen aan datzelfde aantal liefhebbers.

Online facturatie

Facturen maken is vrijwel niemands hobby. Maar het maken van facturen gaat tegenwoordig online wel een stuk gemakkelijker en efficiënter dan op de ouderwetse, offline manier. Ook nu kun je profiteren van wat de digitalisering ons heeft gebracht, doordat bepaalde zaken geautomatiseerd kunnen worden, fouten minder snel voorkomen en je gemakkelijker betaalreminder stuurt.

Online marketing

Er zijn weinig digitale ondernemers die al hun marketing nog op de ouderwetse manier doen. Nee, ook met het in de picture brengen van je bedrijf kun je digitaal heel veel kanten op. Wat dacht je van adverteren op social media,  een persbericht versturen naar nieuwssites of zakelijk netwerken via LinkedIn of HigherLevel? Allemaal vormen van marketing die mogelijk zijn door de digitalisering!

Digitaal ondernemen - de laatste berichten:

Alle berichten over dit onderwerp