menu

Duurzaam ondernemen

De laatste jaren hoor je mensen steeds vaker bezig over ‘duurzaam ondernemen’. Maar wat houdt dit begrip nu eigenlijk in. Kun je het als ZZP’er ook doen en waar moet je dan zoal aan denken? Wij doken de wereld van de duurzaamheid voor je in en helpen je duurzamer ondernemen.

Herkomst duurzaam ondernemen
Duurzame ontwikkeling was eind jaren tachtig opeens een veelgebruikt begrip. En dat kwam door het rapport ‘Our common future’ dat in 1987 werd geschreven door de World Commission on Environment and Development (WCED). De conclusie van dat rapport was dat de grote milieuproblemen in de wereld het gevolg waren van enerzijds de armoede in het ene deel van de wereld en anderzijds de alles behalve duurzame consumptie én productie in het andere deel van de wereld.

Duurzaam of maatschappelijk ondernemen?
Bij het nastreven van duurzaamheid wordt er sindsdien gezocht naar een mooi evenwicht tussen economische, ecologische en sociale belangen. Nu heb je ook zoiets als maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar dat heeft vooral een sociale achtergrond, terwijl duurzaam ondernemen een milieuachtergrond heeft. Maar in de praktijk overlappen deze twee vormen van ondernemen elkaar.

Volgens de Sociaal Economische Raad zou duurzaam ondernemen tot de kernactiviteiten van een onderneming moeten horen en moet het een groot deel uitmaken van de bedrijfsvoering. Er moet gefocust worden op drie dimensies van waardeschepping: Profit, People en Planet.

Waarom zou je duurzaam ondernemen?
Weten wat duurzaam ondernemen is één, maar er ook aan beginnen is een tweede. En waarom zou je het eigenlijk doen? Daar kun je verschillende redenen voor hebben. Een daarvan kan zijn dat je gewoonweg verantwoordelijkheid wil nemen voor wat je doet en voor wat je achterlaat op aarde.

De Noorse premier Brundtland, die destijds voorzitter was van de eerder genoemde WCED, had het erover dat we moeten voldoen aan de behoeftes van de huidige generaties zónder daarbij de mogelijkheden teniet te doen van de komende generaties om ook in hun behoeften te voorzien. Oftewel, het is prima dat jij nu alle vrijheid hebt qua autorijden, produceren of logistiek, maar het is wel zo netjes als de generaties na jou diezelfde vrijheid kunnen hebben.

Het kan zijn dat je geen intrinsieke redenen hebt om duurzaam te ondernemen. Dan komt het misschien wel van buitenaf: de consument verwacht het, aandeelhouders willen het of misschien wordt het wel geëist van de overhead of milieuorganisaties. Of je doet het omdat je wil vermijden dat je bedrijf in een groot schandaal terechtkomt. Steeds vaker zitten allerlei instanties, maar ook de media erbovenop als er iets gebeurt wat alles behalve duurzaam is. Zo’n onthulling kan heel wat doen qua imagoschade en de slimme ondernemer is daarop voorbereid en doet daarom dus aan duurzaam ondernemen.

Maar je kan natuurlijk óók duurzaam ondernemen omdat je dat op den duur geld bespaart…

Hoe kun je duurzaam ondernemen?
Duurzaam ondernemen kan op verschillende manieren, maar soms zit het ´m vooral in de kleinere dingen, helemaal als je een zelfstandige zonder personeel bent en dus niet een groot bedrijf runt met tientallen medewerkers.

Je kan bijvoorbeeld vaker vanuit huis werken in plaats van iedere dag twintig kilometer te rijden om in een gehuurde kantoorruimte datgene te doen wat je ook thuis vanaf de keukentafel zou kunnen doen. Maar denk ook eens aan nog kleinere dingen. Moet de verwarming echt iedere dag zo hoog of volstaat het aantrekken van een extra vest ook? En ben je echt zo slim om te besparen op dubbel glas of heb je op de lange termijn meer (financieel) profijt van de dubbele beglazing omdat dat meer warmte vasthoudt op kantoor?

Krijg je alles nog per post of heb je je papierstromen (deels) gedigitaliseerd? Hou je je bedrijfsafval strikt gescheiden of gooi je alles op één grote berg? Koop je milieuvriendelijk en groot in of is elke bestelling opnieuw verpakt en verzonden?

Geld verdienen met duurzaam ondernemen
Natuurlijk moet je als ondernemer ook de leuke kanten van het duurzaam ondernemen niet uit de weg gaan. Je kunt er immers ook geld mee verdienen, of in ieder geval mee besparen. En dit kan zowel indirect als direct. Een duurzame ondernemer kan dit namelijk prima gebruiken in zijn marketingpraatje. Als je besluit als ‘papierloos kantoor’ verder te gaan kun je niet alleen een boel geld besparen (qua prints bijvoorbeeld), maar kun je dit feit ook delen met je (potentiële) klanten via bijvoorbeeld je website of e-mailcommunicatie.

Op deze manier kweek je goodwill bij klanten die nu zien dat jij nadenkt over het milieu en dergelijke. Ook kun je er voor kiezen om pakketjes niet langer op te vullen met die rare plastic ‘nibbits’, maar kun je de lege ruimte in de doos ook opvullen met hergebruikt papier of zelfs krantenpapier! Op deze manier bespaar je op de kosten, terwijl je tegelijkertijd aan een goed en milieubewust imago kweekt. Groen is poen!

Subsidies voor duurzaam ondernemen
In sommige gevallen wil de overheid jou best een steuntje in de rug bieden als je wat duurzamer onderneemt. Bij de provincie kun je subsidie aanvragen bij de praktische uitwerking van duurzaam ondernemen in je bedrijf. Deze subsidie is bestemd voor samenwerking in branches of op bedrijfsterreinen, haalbaarheidsstudies of adviezen en dus wellicht niet voor elke ondernemer interessant. En op de overheidssite Agentschap NL staat heel wat informatie over subsidies die te maken hebben met duurzaamheid.