e-boekhouden

Duurzaam ondernemen

Duurzaam ondernemen is niet alleen belangrijk, het is ook populair. Steeds meer klanten en bedrijven zien het belang in van duurzaamheid. Bovendien kan het kosten besparen en je reputatie ten goede komen. Kan je ook duurzamer ondernemen als zzp’er, en waar moet je dan beginnen?

Wat is duurzaam ondernemen?

Duurzaam ondernemenDuurzaam ondernemen betekent dat je bedrijf bijdraagt aan een toekomstbestendige wereld. Je gaat daarbij op zoek naar een evenwicht tussen economische, ecologische en sociale belangen. Als jij ondernemer wordt, kun je ook je duurzame steentje bijdragen.

Misschien heb je wel eens gehoord van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Waar duurzaam ondernemen zich vooral richt op het klimaat, kijkt deze vorm van ondernemen ook naar de mensen. Denk bijvoorbeeld aan eerlijke lonen en arbeidsomstandigheden. In de praktijk overlappen deze twee vormen van ondernemen elkaar.

Volgens de Sociaal Economische Raad moet duurzaam ondernemen een hoofdactiviteit van elke onderneming zijn en een groot deel van de bedrijfsvoering uitmaken. De focus ligt daarbij op drie factoren: Profit, People en Planet. Oftewel: winst, mensen en de planeet.

Word je ondernemer? Lees dan ook over een eigen bedrijf starten, of het inschrijven bij de KvK. Start je een internetbedrijf? Zie dan hoe je online geld kunt verdienen.

Klant vindt duurzaamheid steeds belangrijker

Duurzaamheid is populair: klanten hechten er steeds meer waarde aan. Zo vindt driekwart van de consumenten dat bedrijven positief moeten bijdragen aan maatschappij, milieu en het welzijn van mensen. Meer dan de helft van de mensen let bij het doen van een aankoop speciaal op duurzaamheid. Met name in de voedsel- en modebranche zijn klanten hier kritisch op. De afgelopen jaren is dit aandeel over alle sectoren alleen maar gegroeid.

Consumenten willen hier ook best iets voor neerleggen. De hoeveelheid klanten die extra wil betalen voor duurzame producten neemt met de jaren toe. In 2019 ging het om bijna 40 procent – maar liefst 10 procent meer dan vijf jaar daarvoor.

Word je ondernemer? Lees dan ook over een eigen bedrijf starten, of het inschrijven bij de KvK. Start je een internetbedrijf? Zie dan hoe je online geld kunt verdienen.

Een groen imago

Duurzaamheid is dus een belangrijke reden om wel of niet bij jouw bedrijf aan te kloppen. Het milieu in acht nemen is dan ook belangrijk voor je imago. Daarmee is duurzaam ondernemen ook een visitekaartje. Deel je duurzame activiteiten met (potentiële) klanten via je website of nieuwsbrief en verwerk het in de verpakking van jouw product. Dit kweekt goodwill bij klanten, die zullen waarderen dat je nadenkt over het klimaat.

Klanten zullen waarderen dat je nadenkt over het klimaat.

Dat duurzaam ondernemen afstraalt op je imago, kan natuurlijk ook verkeerd uitpakken. Als blijkt dat jij als ondernemer milieuschade veroorzaakt, kan dit de naam van je bedrijf enorm schaden. Niet allerminst omdat milieuorganisaties en media dit wereldkundig zullen maken. Een slimme ondernemer is hierop voorbereid.

Een groen imago is niet alleen belangrijk voor klanten, maar ook voor partijen waarmee je samenwerkt. Zo werken overheden en investeerders liever samen met duurzame bedrijven. Of je wel of niet duurzaam onderneemt, speelt daarom een rol bij aanbestedingen. Ook letten medewerkers er op bij hun baankeuze. Als je maatschappij- en milieubewust onderneemt, trek je gedreven medewerkers aan met een hart voor de zaak.

Een zakelijke rekening openen bij een duurzame bank of een elektrische auto van de zaak: duurzaam ondernemen kan heel eenvoudig zijn.

Geld besparen door duurzaamheid

Duurzaamheid kan dus veel opleveren, maar je kunt er ook een hoop geld mee besparen. Niet voor niets is kostenbesparing de populairste reden voor midden- en kleinbedrijven om ermee te beginnen. Ook voor zzp’ers is dit interessant. Denk alleen al aan het besparen op je energierekening en benzinekosten, bijvoorbeeld.

Kostenbesparing is de populairste reden voor mkb’ers om te beginnen met duurzaam ondernemen.

Bovendien heb je vaak recht op belastingvoordelen en subsidie als je duurzaam onderneemt. De overheid wil dit natuurlijk graag stimuleren. Zo is er de Energie-investeringsaftrek (EIA) en Milieu-investeringsaftrek (MIA) voor investeringen in energiebesparing, groene stroom en milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen. Subsidies kun je aanvragen bij de provincie. Op AgentschapNL kun je ook een hoop informatie vinden over subsidies rondom duurzaam ondernemen.

Hoe kan ik duurzamer ondernemen?

Een paar simpele stappen waar je vandaag al mee kunt beginnen om duurzamer te ondernemen:

  • Verminder je energieverbruik. Kies bijvoorbeeld voor een laptop in plaats van een energievretende pc. Schakel je apparatuur uit buiten werktijd, alleen dit kan al dertig procent van je energierekening schelen. Als je medewerkers hebt: laat ze hun scherm uitschakelen tijdens de lunchpauze. Overweeg bijvoorbeeld een bewegingsmelder voor je lampen of investeer in dubbel glas om op je verwarmingskosten te besparen.
  • Gebruik groene stroom. Naast een lager energieverbruik, kun je ook profiteren van de stroom die je wel gebruikt. Als je bedrijf groene energie gebruikt, vervalt de ecotax. Zonnepanelen verdienen zichzelf terug in een paar jaar. En als je investeert in energiebesparing of duurzame stroom, heb je recht op Energie-investeringsaftrek (EIA).
  • Werk een dagje vanuit huis. Veel zzp’ers zullen dit misschien al elke dag doen. Als de coronacrisis ons iets heeft geleerd, is het wel dat we niet per se naar een kantoor hoeven. Het scheelt je een dagelijkse twintig kilometer reizen, naast alle andere middelen die je nodig hebt in een kantoorpand.
  • Koop een zuinige of elektrische auto. Het aankoopbedrag is hoger, maar je betaalt minder in onderhoud en benzine. Daarnaast kun je subsidie en belastingvoordeel krijgen bij de aanschaf van een nieuwe of tweedehands elektrische auto.
  • Geef je personeel een zakelijke OV-kaart. Dat is meestal goedkoper en bovendien makkelijker dan losse ritten te declareren. Zo heb je altijd inzicht in de werkelijk gemaakte kosten. Naast de bus, tram en trein kun je hier ook huurauto’s en OV-fietsen mee gebruiken.
  • Gebruik minder papier en doe je administratie digitaal. Print bijvoorbeeld minder en dubbelzijdig, dat bespaart meteen in de kosten. Geef aan dat je post voortaan in je mailbox wilt ontvangen. En een gedigitaliseerde administratie werkt ook nog eens veel handiger, zoals met een boekhoudprogramma.
  • Verpak je producten duurzamer. Ruim 60 procent van de Nederlandse consumenten vindt dat er te veel verpakkingsmateriaal wordt gebruikt dat niet recyclebaar is. Gebruik eens een kartonnen doos in plaats van plastic. En in een kleiner pakje raakt je product ook minder snel beschadigd. Daarbij is een duurzame verpakking ook weer een vorm van marketing voor de steeds milieubewustere klant.
  • Verstuur pakketten met een fietsbezorger. In de steden is dit handiger en sneller. Daarmee sla je twee vliegen in één klap, want stadsbewoners hechten nog meer waarde aan duurzaamheid.

Duurzamer ondernemen is hard nodig, juist als kleiner bedrijf

zelfstandige zonder personeelNaast voordelig is duurzaam ondernemen ook gewoon hard nodig. Nog maar 12 procent van de Nederlandse economie is duurzaam, blijkt uit recent onderzoek van MVO Nederland. Daarbij keken zij naar verschillende factoren, zoals groene energie, een circulaire economie en eerlijke arbeidsomstandigheden. Puur op klimaatvriendelijkheid scoren Nederlandse bedrijven zelfs nog slechter: minder dan 10 procent van de economie is goed op weg.

Met name kleine bedrijven hebben nog veel te winnen op dit gebied, volgens een studie van de Rabobank in 2021. Bedrijven met enkele of tientallen medewerkers doen het slechter dan bedrijven met honderden in dienst. Dat is ook niet zo gek: grote bedrijven moeten aan meer regels voldoen van de overheid. Ook hebben zij vaak meer tijd en middelen tot hun beschikking. Toch zijn er genoeg kleine stappen die je kunt nemen met een grote impact.

Weet je niet waar je moet beginnen? Kijk ook eens op Futureproof Community van MVO Nederland. Hier kun je met andere ondernemers sparren of misschien wel in een duurzaam project te stappen.