Internet voor ondernemers

Wat zijn de eerste stappen die je neemt als je ondernemer wordt? Precies! Het online googelen naar voorbeeld-ondernemingsplannen, visitekaartjes of benodigde verzekeringen. Het vooronderzoek via het internet. Vervolgens die aankoop van een laptop van de zaak en (afhankelijk van de onderneming) een bedrijfsauto of –bus, toch eindelijk een keer een goede bureaustoel of zelfs bureau. Die laatste fysieke zaken worden allemaal gelijk in de zakelijke boekhouding gezet. Maar dat je door het googelen ook al BTW terug kunt krijgen, lijken de meeste startende ondernemers nog niet in te zien.

Internet voor ondernemers

Thuis internet van de zaak?

Bijna alle startende ondernemers weten wel dat kosten op de zaak kunnen worden gezet. De btw van de laptop of bureaustoel wordt dus massaal teruggevraagd. Ook als deze thuis op zolder komt te staan. Wat veel beginnende ondernemers niet beseffen is dat die eerste telefoontjes en vooral lange zoektochten op het internet ook al een btw-winst kunnen opleveren. Want het internet thuis of mobiele abonnement, wordt opeens voor een zeer groot gedeelte ook zakelijk gebruikt en dus mag je als ondernemer deze (deels) verrekenen.

Het makkelijkste is dat wanneer je een los abonnement voor de zaak aanschaft. Internetaanbieders als Ziggo Zakelijk, KPN Zakelijk, of Vodafone Zakelijk bieden stuk voor stuk internet voor ondernemers aan. Soms met razendsnelle verbindingen, extra firewalls, backup-opslag of andere zakelijke toepassingen. Handig, maar als je net ondernemer wordt zit je even niet te wachten op extra kosten. Gelukkig kun je ook je particuliere internetabonnement al deels op de zaak zetten. De Belastingdienst maakt tenslotte geen direct onderscheid tussen hoe een aanbieder het ‘in de markt zet’ en de naam van het pakket is dus niet doorslaggevend. De Belastingdienst kijkt met name naar het gebruik. Als jij kunt aantonen dat jij als ondernemer het internet thuis (ook) zakelijk gebruikt mag je het delen met de zaak.

Internet voor ondernemers, gewoon thuis? Zorg dan voor bewijsmateriaal!
Als je als ondernemer het internet thuis gebruikt, moet je dat wel heel goed kunnen aantonen. Een keertje thuis even googelen naar een goede verzekering maakt het uiteraard nog niet aftrekbaar. Maar als die computer van de zaak alleen thuis staat, je deze dagelijks gebruikt voor zakelijk e-mailverkeer en het bijhouden van de boekhouding is het al logischer. En de Belastingdienst verplicht je natuurlijk ook om als ondernemer van internet gebruik te maken doordat je online periodiek aangifte moet doen van de btw en inkomstenbelasting. Als je dat doet via deze internetaansluiting is dat natuurlijk een direct bewijs dat het internet thuis, essentieel is voor je zaak.

Lastiger wordt het als je niet alleen internet, maar een hele combinatie hebt afgenomen. Veel aanbieders bieden tegenwoordig telefoon, internet en televisie via een pakket en een factuur. Televisie kijken is natuurlijk voor de meeste ondernemers geen zakelijke bezigheid. Ook het vaste telefoonnummer thuis wordt niet altijd zakelijk gebruikt. Deze bedragen kun je dus niet zakelijk aftrekken. Je zult de factuur van je aanbieder dus eerst moeten specificeren op alleen internetkosten en alleen deze kun je aftrekken.

Gebruik je internet thuis ook privé? Bepaal dan wat een goede splitsing is. Dat hoeft echt niet precies achter de komma, maar kun je ook gewoon schatten. Indien het gebruik zowel zakelijk als privé ongeveer gelijk is, kun je dus vijftig procent van de kosten van het internet elke maand op de onderneming zetten. Hetzelfde geldt voor het gebruik van je mobiele telefoon!