Zakelijk mobiel abonnement
Wanneer is een zakelijk telefoon-abonnement beter? Bijvoorbeeld als je één factuur wilt voor alle werknemers, die ook veel met elkaar bellen, of als je veel naar het buitenland belt. Een zakelijk mobiel abonnement is er in alle soorten en maten, en volledig aanpasbaar aan de bel-behoefte van je bedrijf.
Wel of geen zakelijk telefoonabonnement afsluiten
Werk je zzp? Als je privé al een abonnement en toestel hebt is het afsluiten van een zakelijk abonnement niet altijd nodig. De mobiel die je privé gebruikt kun je ook voor je onderneming gebruiken.
Hetzelfde geldt voor je internet en telefonie thuis, als je veel thuiswerkt. Bel jij bijvoorbeeld net zoveel zakelijk als privé dan kun je de helft van je abonnementskosten op de zaak zetten.
Houd je liever privé en werk gescheiden en hoeven zakelijke relaties niet allemaal jouw persoonlijke telefoonnummer? Dan is een telefoon van de zaak, met een los zakelijk telefoonnummer, ook voor jou als zzp’er waarschijnlijk een goede keuze.
Je kunt ook de kosten van zakelijke gesprekken met je huidige telefoonabonnement (deels) op de zaak zetten.
De kosten van internet en telefonie kun je zakelijk boeken, ook met een privé-abonnement. Liever toch een zakelijk abonnement voor telefoon en/of internet? Kijk dan eens bij Vodafone, Ziggo of KPN.
Telefonisch altijd bereikbaar?
Fiscaal is het niet nodig maar een zakelijk telefoonabonnement heeft wel wat voordelen. Om te beginnen is het fijn als je je werk en privésituatie kunt scheiden. Zakelijk wil jij inkomende telefoongesprekken misschien opnemen inclusief bedrijfsnaam. Ook kies je zakelijk misschien voor een meer professionele profielfoto in apps en wil je daarin geen privéberichtjes van vrienden.
En andersom. Als jij uit eten bent met vrienden dan mag die werktelefoon wel thuisblijven. Je kunt zelf kiezen wanneer je bereikbaar bent en voor wie. Wil jij op vakantie wel bereikbaar blijven voor vrienden en familie maar zakelijke telefoontjes liever door een collega of callcenter laten beantwoorden? Dan kun je dit met een los zakelijk toestel en abonnement gemakkelijker regelen.
Los van bovenstaande voor- en nadelen zijn er nog wel meer verschillen te bedenken. Zo is het soms even puzzelen of schade aan een mobiele telefoon nu zakelijk of privé gedekt is en is de garantie op een privétoestel vaak weer beter geregeld dan bij een zakelijke telefoon.
De mobiel van medewerkers op de zaak zetten
Heb je personeel dat soms belt? Voor werkgevers is het dan fijn om één factuur te ontvangen voor de boekhouding. Voor je medewerkers is een zakelijke mobiele telefoon fijn omdat ze zich dan geen zorgen hoeven te maken over telefoonkosten.
Zeker als er ook telefoontjes uit en naar het buitenland zijn. Als zowel de telefoon als het abonnement op naam van de zaak staan heeft dit geen invloed op de werkkostenregeling.
Wil je advies van een boekhouder of administratiekantoor? Je kunt online tarieven vergelijken. Ontvang gratis een voorstel van drie boekhouders of accountants uit je eigen regio.
Kosten zakelijk bellen in kaart brengen
Als jij veel zakelijk belt, of medewerkers hebt die veel zakelijke telefoongesprekken hebben, dan is een zakelijk of gezamenlijk abonnement toch aan te raden.
Let hierbij wel goed op de kosten. De verschillen tussen zakelijke mobiele abonnementen zijn vrij groot en afhankelijk van je bel- of internetgedrag. Eerst is het van belang om een goede analyse te maken van de telefoonkosten.
Providers kunnen helpen met een bel-/kosten-analyse.
Providers van zakelijke mobiele telefonie kunnen je helpen met het opstellen van zo’n bel-analyse. Ze kijken bijvoorbeeld of de meeste belminuten opgaan aan onderling bellen tussen werknemers, aan bellen naar het buitenland of het gebruik aan internet waarvoor je een goede mobiele internet-bundel nodig hebt.
De kosten van internet en telefonie kun je zakelijk boeken, ook met een privé-abonnement. Liever toch een zakelijk abonnement voor telefoon en/of internet? Kijk dan eens bij Vodafone, Ziggo of KPN.
Providers voor een zakelijk abonnement
Veel partijen bieden zakelijke telefoonabonnementen aan speciaal voor zakelijk gebruik. Bekende telefoonproviders op de zakelijke markt zijn onder andere Vodafone, Ziggo of KPN maar voor zakelijke abonnementen zijn er ook andere grote aanbieders aanwezig.
De verschillende providers vergelijken loont, er zijn regelmatig scherpe aanbiedingen met veel extra gratis producten als laptops of de nieuwste smartphones. De sites bieden persoonlijke service aan bedrijfsmatige klanten. Vraag advies aan over welk pakket het beste past bij jouw bedrijf en informeer welke kortingen er mogelijk zijn en wat de voorwaarden hiervan zijn.
Laat je vooraf adviseren: welk zakelijk telefoon-abonnement past het beste bij jouw onderneming?
Veelgestelde vragen
Enkele veelgestelde vragen over zakelijke telefoonabonnementen zijn:
Kan ik mijn telefoonkosten zakelijk aftrekken?
Ja, meestal wel. Zelfstandige ondernemers mogen zakelijke kosten bij de aangifte omzetbelasting verrekenen bij de voorbelasting. Ook belkosten horen hierbij. Zelfs als je die maakt met een mobiele telefoon die je privé hebt aangeschaft. Als jij werkt als zzp’er en je telefoonabonnement ook voor je onderneming gebruikt, kun je de kosten naar rato zakelijk boeken.
Je moet zakelijke telefoonkosten wel goed kunnen aantonen als de belastingdienst deze komt controleren. Met het zakelijke abonnement, die je elke maand betaalt vanaf een zakelijke rekening, is dat wel eenvoudiger.
Heb ik als zzp'er een zakelijke telefoon nodig?
Je kunt als zzp’er een zakelijk abonnement afsluiten. De telefoon zelf kun je afschrijven en de maandlasten zijn aftrekbaar. Maar ook van je huidige provider zijn de zakelijke gesprekskosten aftrekbaar. Als je de telefoon ook privé gebruikt kun je de zakelijke kosten naar rato (percentage van het gebruik) verrekenen.