e-boekhouden

Winkel openen

Een eigen winkel beginnen is enorm spannend. Van de een op andere dag sta je letterlijk oog in oog met onbekende mensen. Die moet je overtuigen om iets bij jou te kopen. Als er al klanten kopen op de plek waarop jij de winkel opent. Hoe begin je eigenlijk een winkel, en hoe maak je deze een succes?

Nu een eigen winkel openen

Eigen winkel openenHoewel webwinkels steeds meer aan populariteit winnen, betekent dat niet dat fysieke winkels veel terrein verliezen. Door internet zijn er misschien veel speelgoed-, boeken, en kledingwinkels gesloten, er zijn ook veel boetiekjes juist nieuw gestart.

Veel ondernemers die met een webwinkel succesvol zijn, kiezen er juist voor om daarnaast ook een fysieke winkel te openen. De rol van advies en inspiratie blijkt online maar lastig te kopiëren. Wil je klanten persoonlijk helpen? Dan is een eigen winkel de ideale oplossing.

Leuke nieuwe producten voor je winkel? Orderchamp is een groothandel-platform met lage aankoopdrempels en minimumafnames. Ideaal om nieuwe leveranciers te vinden!

Advies, assortiment en beleving maken een winkel uniek

De detailhandel verandert. Maar terwijl webwinkels steeds beter en groter worden, zijn er ook punten die fysieke winkels uniek maken. Denk aan deskundig advies.

Bij grote of smaakgevoelige producten willen mensen het soms eerst het artikel zelf in handen hebben voor men tot een aankoop overgaat. Bij kleine aankopen blijken verzendkosten vaak een probleem. Dat is de reden waarom spelers als Wibra of Action juist offline verkopen.

De detailhandel is veranderd door internet, maar voor fysieke winkels zijn er nog volop kansen.

En ook producten waarbij inspiratie of impulsaankopen een grote rol spelen gebeuren voornamelijk offline. Woonwinkels, doe-het-zelf-zaken, tuincentra of ketens als IKEA hebben soms wel een online platform, maar verkopen vooral via de fysieke winkel. Ook het feit dat je soms iets direct nodig hebt, denk aan een specifiek onderdeel van de bouwmarkt wanneer je al aan het klussen bent, stimuleert offline verkoop.

Naast je winkel ook beginnen met online verkopen? Met je producten kun je ook een webwinkel maken! Met slimme software is een eigen webwinkel beginnen eenvoudig.

De winkel inschrijven bij de KvK

winkel inschrijven bij de Kamer van KoophandelEen winkel begin je meestal met de inschrijving bij de KvK. Want iedereen die een eigen bedrijf start, is verplicht om zich in te schrijven in het Handelsregister van de KvK. Daar krijg je gelijk wat vragen over de keuze voor de rechtsvorm, je personeel of over vergunningen. Want voor een nieuwe winkel gelden wel wat regels.

Je kunt je hier het beste op voorbereiden met een simpel ondernemingsplan. Het is niet verplicht voor ondernemers om een ondernemingsplan te schrijven, maar bij het openen van een eigen winkel komt best wel wat kijken. Met name als je een compleet nieuwe winkel opent op een totaal nieuwe locatie is dat een grote stap. Je krijgt dan te maken met een bestemmingsplan, de Algemene Plaatselijke Verordening en eventueel een vestigingsplaatsonderzoek.

Open je niet in een winkelstraat maar op een nieuwe locatie? Dan heb je flink meer uitzoekwerk!

Kortom, dan is er aardig wat werk aan de winkel voordat je daadwerkelijk je eerste klanten kunt verwelkomen. Als je jouw winkel opent in een bestaande winkelstraat, kun je wat sneller starten. De locatie van je winkel heeft dus veel invloed op hoe snel je uit de startblokken kunt.

Een ondernemingsplan maken voor je eigen winkel? Online zijn er genoeg voorbeelden te vinden waarmee je al snel een goed beeld krijgt van jouw onderneming.

De financiering voorbereiden

De financiering is een belangrijk onderdeel voor nieuwe winkeliers. De kosten van het vullen van een fysiek winkelpand vullen en inrichten is kapitaalintensief. Kun je in het begin investeren? Niet alleen in de juiste voorraad, aankleding en marketing maar ook in de locatie en vriendelijke en goed opgeleide medewerkers? En zo ja, hoe verwacht je dit allemaal terug te verdienen?

Ook dit deel komt meestal terug in je ondernemingsplan. Een goede begroting, inclusief financiële prognose voor de komende 24 maanden, is daarbij meestal noodzakelijk.

Een geschikt winkelpand vinden

winkelpand openenEen belangrijk onderdeel van fysieke winkels is de locatie. Deze heeft veel invloed op de kosten van je winkel. Wil je profiteren van de drukte in het centrum ook al betaal je hier de jackpot voor? Of neem je genoegen met een minder populaire winkelstraat, waardoor je minder kosten kwijt bent je winkelpand, maar het waarschijnlijk ook minder druk hebt?

Voor beide situaties valt iets te zeggen. Vind je het moeilijk om een weloverwogen keuze te maken, dan kun je beginnen met een pop-upstore.

Van je mobiele telefoon of tablet maak je met Zettle in een handomdraai een mobiele pinautomaat. Ideaal als je tijdelijk een winkel opent.

Wanneer je deze tijdelijke winkel op meerdere plekken probeert merk je vanzelf welke locatie de meeste voordelen biedt. Ook kun je op een laagdrempelige manier ervaren of het leven van winkelier iets voor jou is. Je kunt er ook voor kiezen om een vestigingsplaatsonderzoek uit te laten voeren. In dit onderzoek wordt er onder meer gekeken naar de consumentenbestedingen in dit verzorgingsgebied, de concurrentiepositie en de geschiktheid van de winkellocatie ten opzichte van het assortiment en de oppervlakte.

Pop-upstores kunnen ondernemers helpen om een geschikte locatie te vinden voor je winkel.

Leer de locatie van je winkel kennen

Heb je besloten welke locatie, en bovenal in welk pand, je jouw winkel gaat openen? Vergeet dan niet om even het bestemmingsplan van de gemeente te controleren. Het zou jammer zijn als jij net een mooie zaak neerzet en de gemeente op (korte of lange) termijn heel andere plannen heeft met deze locatie. Ook is het handig om nu alvast te kijken of het mogelijk is om de winkel te verbouwen of uit te breiden.

Verder is het slim om de gemeentelijke regelgeving op het gebied van openbare orde en veiligheid, oftewel de Algemene Plaatselijke Verordening, goed door te lezen. De regels rond zaken als koopavonden, zondagsopenstellingen en de tijden waarop je de winkel mag bevoorraden verschillen per gemeente.

Eigen winkel beginnen, of aansluiten bij een keten?

Een action-winkel beginnenVind je het fijn om alles zelf te beslissen? Dan moet je een eigen winkel beginnen. Sta je ook open voor samenwerken? Dan hebben franchiseformule soms voordelen. Er zijn er genoeg in de retail.

Ondanks dat je vaak wel wat moet investeren is franchisen soms goedkoper dankzij schaalvoordeel en je kunt veel sneller starten. Vaak zijn franchiseformules al bekend. Denk aan supermarktketens of doe-het-zelf-zaken. Als je het geen probleem vindt om onder de vlag van Albert Heijn, Action of McDonalds jouw onderneming te runnen, dan heb je gelijk vanaf de eerste dag een hoge naamsbekendheid waarop je kunt meeliften.

Ga je een nieuwe vestiging openen van een grote franchiseketen? Dan kun je soms sneller starten.

Je kunt sneller starten maar levert wel veel vrijheid in

Naast naamsbekendheid en marketingvoordelen haal je hiermee ook direct veel kennis en ervaring in huis. Daarnaast hoef je bij een franchiseformule over het algemeen minder te investeren. De inventaris en producten is (deels) collectief geregeld. Klanten weten wat ze van je winkel kunnen verwachten en je hoeft waarschijnlijk niet zelf op zoek naar leveranciers.

Maar franchise ondernemen is niet voor iedereen weggelegd. Hoewel de mate van vrijheid verschilt per formule, zal je altijd minder onafhankelijk kunnen opereren dan wanneer je een geheel eigen winkel begint.

Leuke nieuwe producten voor je winkel? Orderchamp is een groothandelplatform met lage aankoopdrempels en minimumafnames. Ideaal om leveranciers te vinden!

Kosten van voorraad en kundig personeel

winkelvoorraadAls je zelf een winkel begint wil je misschien ook je assortiment bepalen. Als je aansluit bij een franchiseformule is dat niet altijd mogelijk, maar die investeert wel soms wel mee in je voorraad. Zo niet, dan nog kun je vaak meeliften op leverancierscontracten en volumekortingen. Dat kan een doorslaggevende factor zijn, want als je net met een groothandel of leverancier in zee bent gegaan krijg je meestal nog weinig korting op die eerste inkopen. Pas wanneer je winkel wat langer bestaat en je wat groter of vaker inkoopt, kun je wat volumekorting krijgen.

De kosten van een winkel bestaan voor een groot deel uit personeel en voorraad.

Verder bestaan de kosten van een winkel vaak uit medewerkers. Een van de redenen waarom consumenten de moeite nemen om naar een fysieke winkel te gaan, is omdat zij op zoek zijn naar een bepaalde beleving of informatie over een product. Deskundig advies is dus belangrijk. Heb je een medewerker die ongeïnteresseerd de producten aanprijst dan doet dit een enorme afbreuk aan je zaak.

De kennis van het personeel is dan ook erg bepalend voor de ervaring die je jouw klanten biedt. Want met alleen een goed assortiment en een scherpe prijs red je het als retailer tegenwoordig niet meer. Daarom zijn steeds meer retailers op zoek naar oplossingen waarmee ze het algemene kennisniveau van hun winkelpersoneel kunnen verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan draagbare iPad-kassa of een webzuil waarmee medewerkers klanten snel kunnen adviseren, en tegelijkertijd snel kunnen inzien welke artikelen nog op voorraad zijn.

Voorraden en geldstromen beheren

Als je een winkel opent is het belangrijk om je artikelen en financiën gelijk goed te regelen. Of je nu werkt met de nieuwste middelen of niet, het is wel zo prettig als je de klant meteen kunt vertellen of het gewenste product op voorraad is. Een goed voorraadsysteem is dus eerder een must dan een luxe.

Bij de aanschaf van het systeem is het goed om te bepalen welke functies jij belangrijk vindt. Wil je bijvoorbeeld dat het voorraadsysteem gekoppeld kan worden aan je boekhouding en een eventuele webshop? Dezelfde vragen kun je stellen voor de kassa(-software). Neem je genoegen met een simpele variant of wil je jouw klant zo veel mogelijk opties kunnen aanbieden? En welke koppelmogelijkheden vind je belangrijk?

Fysieke winkel en webwinkel combineren

Een webshop én een winkel openenHet is een algemeen gegeven dat consumenten steeds veeleisender zijn. Zo willen ze shoppen op een moment en manier die hen het beste past. Het onderscheid tussen online en offline winkelen wordt bovendien alsmaar kleiner.

Niet zo gek dus dat er de laatste jaren zowel steeds meer webwinkeliers zijn die een fysiek verkooppunt openen als retailers met een stenen vestiging die een online verkooppunt openen. Wanneer alle kanalen naadloos op elkaar aansluiten, wordt dit ook wel omnichannel-retail genoemd. Hierbij maakt het niet uit via welk kanaal de klant zijn bestelling doet, want het komt uiteindelijk toch op dezelfde plek terecht.

Aanvullende zaken

Hoewel het ondernemerschap heel wat leuke momenten met zich meebrengt, loop je als winkelier ook de nodige risico’s. Voordat je een winkel gaat openen is het belangrijk om de risico’s vooraf goed in kaart te brengen. Wat betekent het bijvoorbeeld voor je bedrijf wanneer er uit je voorraad wordt gestolen, wanneer je een conflict krijgt met een leverancier of wanneer er brand uitbreekt?

Breng de risico’s in kaart. Zowel van je winkel als je voorraad.

Het is verstandig om algemene voorwaarden op te stellen en het afsluiten van verzekeringen waarmee je de nodige risico’s afdekt, is ook geen overbodige luxe. Nu is het niet nodig om álle risico’s te verzekeren, maar een goede opstal- en inboedelverzekering zijn, naast de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, wel aan te raden.