e-boekhouden

Eigen winkel openen

Een eigen winkel beginnen is enorm spannend. Van de een op andere dag sta je letterlijk oog in oog met onbekende mensen. Die moet je overtuigen om iets bij jou te kopen. Als er al klanten komen op de plek waarop jij de winkel wilt openen. Hoe begin je een winkel, wat zijn de kosten en hoe maak je het succesvol?

Een eigen winkel starten

Eigen winkel beginnenHoewel webwinkels steeds meer aan populariteit winnen, betekent dat niet dat fysieke winkels veel terrein verliezen. Door internet zijn er misschien veel speelgoed-, boeken, en kledingwinkels gesloten, er zijn ook veel boetiekjes juist nieuw gestart.

Veel ondernemers die met een webwinkel succesvol zijn, willen daarnaast ook fysieke winkels openen. De rol van advies en inspiratie blijkt online maar lastig te kopiëren. Wil je klanten persoonlijk helpen? Dan is een eigen winkel de ideale oplossing.

Wil je een winkel beginnen en zoek je nog leuke nieuwe producten? Orderchamp is een groothandel-platform met lage aankoopdrempels en minimumafnames. Ideaal om nieuwe leveranciers te vinden!

Advies, branche en beleving

De detailhandel verandert. Maar terwijl webwinkels blijven groeien zijn er ook punten die fysieke winkels uniek maken. Denk aan deskundig advies.

Bij grote of smaakgevoelige producten willen mensen het soms eerst het artikel zelf in handen hebben voor men tot een aankoop overgaat. Bij kleine aankopen blijken verzendkosten vaak een probleem. Dat is de reden waarom een supermarkt of spelers als Wibra of Action juist offline verkopen.

een nieuwe winkel starten

De detailhandel is veranderd door internet, maar je kunt nog altijd een succesvolle eigen winkel beginnen.

Ook voor producten waarbij inspiratie of impulsaankopen een grote rol spelen zijn er offline volop kansen. Woonwinkels, doe-het-zelf-zaken, tuincentra of ketens als IKEA hebben soms wel een online platform, maar verkopen vooral via de fysieke winkel. Als je iets direct nodig hebt, denk aan een specifiek product uit de bouwmarkt wanneer je al aan het klussen bent, stimuleert offline verkoop.

Naast je winkel ook beginnen met online verkopen? Met je producten kun je ook een webwinkel maken! Met slimme software is een eigen webwinkel beginnen eenvoudig.

Je winkel inschrijven bij de KvK

eigen winkel inschrijven bij de Kamer van KoophandelEen eigen winkel begin je meestal met de inschrijving bij de KvK. Want iedereen die een eigen bedrijf start, is verplicht om zich in te schrijven in het Handelsregister van de KvK. Daar moet je gelijk een  rechtsvorm kiezen en krijg je vragen over je personeel of vergunningen. Want voor een nieuwe winkel gelden wel wat regels.

Je kunt je hier het beste op voorbereiden met een simpel ondernemingsplan. Het is niet verplicht voor ondernemers om een ondernemingsplan te schrijven, maar bij het starten van een eigen winkel komt best wel wat kijken.

Open je niet in een winkelstraat maar op een nieuwe locatie? Dan heb je flink meer uitzoekwerk!

Met name als je een compleet nieuwe winkel wilt beginnen op een totaal nieuwe locatie is dat een grote stap. Je krijgt dan te maken met een bestemmingsplan, de Algemene Plaatselijke Verordening en eventueel een vestigingsplaatsonderzoek. Als je jouw winkel opent in een bestaande winkelstraat, kun je wat sneller je winkel starten. De locatie heeft dus veel invloed op hoe snel je uit de startblokken kunt.

Een ondernemingsplan maken voor je eigen winkel? Online zijn er genoeg voorbeelden te vinden waarmee je al snel een goed beeld krijgt van jouw onderneming.

De financiering voorbereiden

De financiering is een belangrijk onderdeel voor nieuwe winkeliers. Je moet een nieuwe zakelijke rekening openen en voldoende financiering vinden voor het inrichten en vullen van een fysiek winkelpand. Met een winkel moet je in het begin veel investeren.

Denk aan de kosten van de juiste voorraad, locatie, aankleding en marketing en vriendelijke en goed opgeleide medewerkers. Hoe ga je dit allemaal terugverdienen? Een goede begroting, inclusief financiële prognose voor de komende 24 maanden, is vaak een belangrijk deel van het businessplan.

Een geschikt winkelpand vinden

winkelpand openenVoor fysieke winkels is de locatie vaak doorslaggevend. Een goed winkelpand heeft veel invloed op het succes, maar ook op de kosten van je winkel.

Wil je een kledingwinkel beginnen en direct profiteren van de drukte in het centrum ook al betaal je hier de jackpot voor? Of neem je genoegen met een minder populaire winkelstraat? Je pand is dan goedkoper maar moet er wel rekening mee houden dat je het hier ook minder druk hebt.

Kies je voor de drukte van een winkelpand in het centrum of bespaar je liever op deze kosten van een eigen winkel?

Vind je het moeilijk om een goede keuze te maken, dan kun je beginnen met een pop-upstore. Wanneer je deze tijdelijke winkel op meerdere plekken probeert merk je vanzelf welke locatie de meeste voordelen biedt. Ook kun je op een laagdrempelige manier ervaren of het leven van winkelier iets voor jou is.

Je kunt er ook voor kiezen om een vestigingsplaatsonderzoek uit te laten voeren. In dit onderzoek wordt er onder meer gekeken naar de consumentenbestedingen in dit verzorgingsgebied, de concurrentiepositie en de geschiktheid van de winkellocatie ten opzichte van het assortiment en de oppervlakte.

Pop-upstores kunnen ondernemers helpen om een geschikte locatie te vinden.

Leer de locatie van je winkel kennen

Heb je besloten welke locatie, en bovenal in welk pand, je jouw winkel gaat openen? Vergeet dan niet om even het bestemmingsplan van de gemeente te controleren. Het zou jammer zijn als jij net een mooie zaak neerzet en de gemeente op (korte of lange) termijn heel andere plannen heeft met deze locatie. Ook is het handig om nu alvast te kijken of het mogelijk is om de winkel te verbouwen of uit te breiden.

Verder is het slim om de gemeentelijke regelgeving op het gebied van openbare orde en veiligheid, oftewel de Algemene Plaatselijke Verordening, goed door te lezen. De regels rond zaken als koopavonden, zondagsopenstellingen en de tijden waarop je de winkel mag bevoorraden verschillen per gemeente.

Eigen winkel beginnen, of aansluiten bij een keten?

Een action-winkel beginnenVind je het fijn om alles zelf te beslissen? Dan moet je een eigen winkel beginnen. Sta je ook open voor samenwerken? Dan hebben franchiseformule soms voordelen. Er zijn er genoeg in de retail.

Ondanks dat je vaak wel vooraf flink moet investeren is franchisen soms goedkoper dankzij schaalvoordeel en je kunt veel sneller starten. Vaak zijn franchiseformules al bekend. Denk aan supermarktketens of doe-het-zelf-zaken. Als je het geen probleem vindt om onder de vlag van Albert Heijn, Action of McDonalds jouw onderneming te runnen, dan heb je gelijk vanaf de eerste dag een hoge naamsbekendheid waarop je kunt meeliften.

Ga je een nieuwe vestiging openen van een grote franchiseketen? Dan kun je soms sneller starten.

Je start sneller maar levert wel veel vrijheid in

winkelvoorraadNaast naamsbekendheid en marketingvoordelen haal je hiermee ook direct veel kennis en ervaring in huis. Daarnaast hoef je bij een franchiseformule over het algemeen minder te investeren. De keuze voor het inventaris en de producten is (deels) collectief geregeld. Klanten weten wat ze van je winkel kunnen verwachten en je hoeft waarschijnlijk niet zelf op zoek naar leveranciers.

Maar franchise ondernemen is niet voor iedereen weggelegd. Hoewel de mate van vrijheid verschilt per formule, zal je altijd minder onafhankelijk kunnen opereren dan wanneer je een geheel eigen winkel begint.

Leuke nieuwe producten voor je winkel? Orderchamp is een groothandelplatform met lage aankoopdrempels en minimumafnames. Ideaal om leveranciers te vinden!

Als je helemaal zelf je assortiment wilt bepalen kun je ook een eigen winkel beginnen. Al is de opstart dan meestal wel lastiger. Bij een franchiseformule heb je minder vrijheid maar die investeert wel soms wel mee in je voorraad. Zo niet, dan nog kun je vaak meeliften op leverancierscontracten en volumekortingen.

Dat kan een doorslaggevende factor zijn, want met een nieuwe winkel krijg je bij een groothandel of leverancier meestal nog weinig korting op die eerste inkopen. Pas wanneer je winkel wat langer bestaat en je wat groter of vaker inkoopt, kun je wat volumekorting krijgen.

personeel aannemen

Kosten van voorraad en kundig personeel

Verder bestaan de kosten van een winkel vaak uit medewerkers. Een van de redenen waarom consumenten de moeite nemen om naar een fysieke winkel te gaan, is omdat zij op zoek zijn naar een bepaalde beleving of informatie over een product. Deskundig advies is dus belangrijk. Heb je een medewerker die ongeïnteresseerd de producten aanprijst dan doet dit een enorme afbreuk aan je zaak.

De kosten van een winkel bestaan voor een groot deel uit personeel en voorraad.

De kennis van het personeel is bepalend voor de ervaring die je jouw klanten biedt. Met alleen een goed assortiment en een scherpe prijs red je het als retailer niet meer. Daarom zijn steeds meer retailers op zoek naar oplossingen waarmee ze het algemene kennisniveau van hun winkelpersoneel kunnen verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan draagbare iPad-kassa of een webzuil waarmee medewerkers klanten snel kunnen adviseren, en tegelijkertijd snel kunnen inzien welke artikelen nog op voorraad zijn.

Voorraden en geldstromen beheren

Als je een winkel opent is het belangrijk om je artikelen en financiën gelijk goed te regelen. Of je nu werkt met de nieuwste middelen of niet, het is wel zo prettig als je de klant meteen kunt vertellen of het gewenste product op voorraad is. Een goed voorraadsysteem is dus eerder een must dan een luxe.

Bij de aanschaf van het systeem is het goed om te bepalen welke functies jij belangrijk vindt. Wil je bijvoorbeeld het voorraadsysteem koppelen aan je boekhouding en een eventuele webshop? Dezelfde vragen kun je stellen voor de kassa(-software). Neem je genoegen met een simpele variant of wil je jouw klant zo veel mogelijk opties aanbieden? En welke koppelmogelijkheden vind je belangrijk?

Fysieke winkel en webwinkel combineren

Een webshop én een winkel openenHet is een algemeen gegeven dat consumenten steeds veeleisender zijn. Zo willen ze shoppen op een moment en manier die hen het beste past.

Er zijn de laatste jaren steeds meer webwinkeliers die naast de webshop ook een eigen winkel beginnen, en retailers met een stenen vestiging die juist een online verkooppunt openen. Wanneer alle kanalen naadloos op elkaar aansluiten, wordt dit ook wel omnichannel-retail genoemd. Hierbij maakt het niet uit via welk kanaal de klant zijn bestelling doet, want het komt uiteindelijk toch op dezelfde plek terecht.

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen van mensen die een eigen winkel starten zijn:

Waarin kan ik het beste een winkel beginnen?

Met welke producten of diensten jij het beste een winkel kunt beginnen is lastig om te bepalen en erg afhankelijk van je eigen kennis, de locatie van de winkel en hoeveel jij bijvoorbeeld kunt investeren in het opstarten van je zaak. Wil je graag snel van start maar zijn je middelen beperkt? Dan kun je ook een vestiging van een franchiseorganisatie overwegen.

wat heb je allemaal nodig om een eigen winkel te beginnen?

Om te beginnen heb je producten nodig, en een plek waar je die gaat verkopen. De locatie van jouw winkelpand is vaak doorslaggevend voor het succes. Voor de juiste beleving moet je vooraf meestal ook veel investeren in de aankleding en inrichting van je pand. Daarnaast moet je bij een nieuwe winkel in het begin wat reclame maken. Mogelijk heb je daarbij extra financiering nodig.

Verder is het enorm afhankelijk van je eigen wensen. Wil je direct starten met medewerkers? Dan is een goed ondernemingsplan waarschijnlijk geen overbodige luxe.