Ondernemen & internet
menu
e-boekhouden

Winkel openen

Een eigen winkel beginnen is enorm spannend. Van de een op andere dag sta je letterlijk oog in oog met onbekende mensen. Die moet je overtuigen om iets bij jou te kopen. Als er al klanten kopen op de plek waarop jij de winkel opent. Hoe begin je eigenlijk een winkel, en hoe maak je deze een succes?

Winkel openenHoewel webwinkels steeds meer aan populariteit winnen, betekent dat niet dat fysieke winkels veel terrein verliezen. Door internet zijn er misschien veel speelgoed-, boeken, en kledingwinkels gesloten, er zijn ook veel boetiekjes juist nieuw gestart. En veel webwinkels die succesvol zijn, kiezen er juist voor om daarnaast ook een fysieke winkel te openen. De rol van advies en inspiratie blijkt online maar lastig te kopiëren. Wil je klanten persoonlijk helpen? Dan is het openen van een winkel de ideale oplossing.

Leuke nieuwe producten voor je winkel? Orderchamp is een groothandelplatform met lage aankoopdrempels en minimumafnames. Ideaal om leveranciers te vinden!

Nu een eigen winkel beginnen

Terwijl webwinkels steeds beter en groter worden, zijn er enkele zaken die fysieke winkels uniek maken. Denk aan deskundig advies. Maar ook het zelf in handen hebben van een artikel voor men tot een aankoop overgaat. Dat laatste is vaak belangrijk bij grote of persoonlijke uitgaven. Bij kleine aankopen blijken verzendkosten vaak een probleem. Dat is de reden waarom spelers als Wibra of Action juist offline verkopen.

En ook producten waarbij inspiratie of impulsaankopen een grote rol spelen gebeuren voornamelijk offline. Woonwinkels, doe-het-zelf-zaken, tuincentra of ketens als IKEA hebben soms wel een online platform, maar verkopen vooral via de fysieke winkel. Ook het feit dat je soms iets direct nodig hebt, denk aan een specifiek onderdeel van de bouwmarkt wanneer je al aan het klussen bent, stimuleert offline verkoop.

Naast je winkel ook online verkopen? Met je producten kun je ook zelf een webwinkel maken! Met handige software is een eigen webwinkel beginnen heel eenvoudig.

De winkel inschrijven bij de KvK

Een winkel begin je meestal met de inschrijving bij de KvK. Want iedereen die een handelsonderneming start, is verplicht om zich in te schrijven in het handelsregister. Als je een compleet nieuwe winkel opent op een totaal nieuwe locatie is dat een grote stap. Je krijgt dan te maken met een bestemmingsplan, de Algemene Plaatselijke Verordening en eventueel een vestigingsplaatsonderzoek.

Kortom, dan is er aardig wat werk aan de winkel voordat je daadwerkelijk je eerste klanten kunt verwelkomen. Als je een winkel opent in een bestaande winkelstraat, kun je wat sneller aan de slag. De locatie van je winkel heeft dus veel invloed op hoe snel je uit de startblokken kunt.

Open je niet in een winkelstraat maar op een nieuwe locatie? Dan heb je flink meer uitzoekwerk!

Kapitaal is een ander belangrijk onderdeel. Kun je in het begin investeren? Niet alleen in de juiste voorraad, aankleding en marketing maar ook in de locatie en vriendelijke en goed opgeleide medewerkers? En zo ja, hoe verwacht je dit allemaal terug te verdienen? Een goed ondernemersplan inclusief financiële prognose voor de komende 24 maanden is daarbij meestal noodzakelijk.

Een geschikt winkelpand vinden

Een belangrijk onderdeel van fysieke winkels is de locatie. Wil je profiteren van de drukte in het centrum ook al betaal je hier de jackpot voor? Of neem je genoegen met een minder populaire winkelstraat, waardoor je minder kosten kwijt bent je winkelpand, maar het waarschijnlijk ook minder druk hebt? Voor beide situaties valt iets te zeggen. Vind je het moeilijk om een weloverwogen keuze te maken, dan kun je beginnen met een pop-upstore.

Van je mobiele telefoon of tablet maak je met iZettle in een handomdraai een mobiele pinautomaat. Ideaal als je tijdelijk een winkel opent.

Wanneer je deze tijdelijke winkel op meerdere plekken probeert merk je vanzelf welke locatie de meeste voordelen biedt. Ook kun je op een laagdrempelige manier ervaren of het leven van winkelier iets voor jou is. Je kunt er ook voor kiezen om een vestigingsplaatsonderzoek uit te laten voeren. In dit onderzoek wordt er onder meer gekeken naar de consumentenbestedingen in dit verzorgingsgebied, de concurrentiepositie en de geschiktheid van de winkellocatie ten opzichte van het assortiment en de oppervlakte.

Pop-upstores kunnen je helpen om een geschikte locatie te vinden voor je winkel.

Heb je besloten welke locatie, en bovenal in welk pand, je jouw winkel openen gaat? Vergeet dan niet om even het bestemmingsplan van de gemeente te controleren. Het zou jammer zijn als jij net een mooie zaak neerzet en de gemeente op (korte of lange) termijn heel andere plannen heeft met deze locatie. Ook is het handig om nu alvast te kijken of het mogelijk is om de winkel te verbouwen of uit te breiden. Verder is het slim om de gemeentelijke regelgeving op het gebied van openbare orde en veiligheid, oftewel de Algemene Plaatselijke Verordening, goed door te lezen. De regels rond zaken als koopavonden, zondagsopenstellingen en de tijden waarop je de winkel mag bevoorraden kunnen per gemeente verschillen.

Eigen winkel beginnen, of aansluiten bij een keten?

Vind je het fijn om alles zelf te beslissen? Dan moet je een eigen winkel beginnen. Sta je ook open voor samenwerken? Dan hebben franchiseformule soms voordelen. Er zijn er genoeg in de retail. Het voordeel hiervan is dat je, naast de kennis en ervaring van de franchisegever, over het algemeen minder hoeft te investeren. Dit komt omdat de inventaris en producten (deels) collectief geregeld is. Ook is de marketing soms goedkoper dankzij schaalvoordeel. Vaak zijn franchiseformules al bekend. Denk aan supermarktketens of doe-het-zelf-zaken.

Als je het geen probleem vindt om onder de vlag van Albert Heijn of McDonalds jouw onderneming te runnen, dan heb je gelijk vanaf de eerste dag een hoge naamsbekendheid waarop je kunt meeliften. Maar franchise ondernemen is niet voor iedereen weggelegd. Hoewel de mate van vrijheid verschilt per formule, zal je altijd minder onafhankelijk kunnen opereren dan wanneer je een geheel eigen winkel begint.

Leuke nieuwe producten voor je winkel? Orderchamp is een groothandelplatform met lage aankoopdrempels en minimumafnames. Ideaal om leveranciers te vinden!

Kosten van voorraad en kundig personeel

Als je zelf een winkel begint wil je misschien ook je assortiment bepalen. Als je aansluit bij een franchiseformule is dat niet altijd mogelijk, maar die investeert wel soms wel mee in je voorraad. Zo niet, dan nog kun je vaak meeliften op leverancierscontracten en volumekortingen. Dat kan een doorslaggevende factor zijn, want als je net met een groothandel of leverancier in zee bent gegaan krijg je meestal nog weinig korting op die eerste inkopen. Pas wanneer je winkel wat langer bestaat en je wat groter of vaker inkoopt, kun je wat volumekorting krijgen.

De kosten bij de start bestaan voor een groot deel uit personeel en voorraad.

Verder bestaan de kosten van een winkel vaak uit medewerkers. Een van de redenen waarom consumenten de moeite nemen om naar een fysieke winkel te gaan, is omdat zij op zoek zijn naar een bepaalde beleving of informatie over een product. Deskundig advies is dus belangrijk. Heb je een medewerker die ongeïnteresseerd de producten aanprijst dan doet dit een enorme afbreuk aan je zaak.

De kennis van het personeel is dan ook erg bepalend voor de ervaring die je jouw klanten biedt. Want met alleen een goed assortiment en een scherpe prijs red je het als retailer tegenwoordig niet meer. Daarom zijn steeds meer retailers op zoek naar oplossingen waarmee ze het algemene kennisniveau van hun winkelpersoneel kunnen verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan draagbare iPad-kassa of een webzuil waarmee medewerkers klanten snel kunnen adviseren, en tegelijkertijd snel kunnen inzien welke artikelen nog op voorraad zijn.

Voorraden en geldstromen beheren

Als je een winkel opent is het belangrijk om je artikelen en financiën gelijk goed te regelen. Of je nu werkt met de nieuwste middelen of niet, het is wel zo prettig als je de klant meteen kunt vertellen of het gewenste product op voorraad is. Een goed voorraadsysteem is dus eerder een must dan een luxe. Bij de aanschaf van het systeem is het goed om te bepalen welke functies jij belangrijk vindt. Wil je bijvoorbeeld dat het voorraadsysteem gekoppeld kan worden aan je boekhouding en een eventuele webshop? Dezelfde vragen kun je stellen voor de kassa(-software). Neem je genoegen met een simpele variant of wil je jouw klant zo veel mogelijk opties kunnen aanbieden? En welke koppelmogelijkheden vind je belangrijk?

Fysieke winkel en webwinkel combineren

Winkel openenHet is een algemeen gegeven dat consumenten steeds veeleisender zijn. Zo willen ze kunnen shoppen op een moment en manier die hen het beste past. Het onderscheid tussen online en offline winkelen wordt bovendien alsmaar kleiner. Niet zo gek dus dat er de laatste jaren zowel steeds meer webwinkeliers zijn die een fysiek verkooppunt openen als retailers met een stenen vestiging die een online verkooppunt openen. Wanneer alle kanalen naadloos op elkaar aansluiten, wordt dit ook wel omnichannel-retail genoemd. Hierbij maakt het niet uit via welk kanaal de klant zijn bestelling doet, want het komt uiteindelijk toch op dezelfde plek terecht.

Aanvullende zaken

Hoewel het ondernemerschap heel wat leuke momenten met zich meebrengt, loop je als winkelier ook de nodige risico’s. Voordat je een winkel gaat openen is het belangrijk om de risico’s vooraf goed in kaart te brengen. Wat betekent het bijvoorbeeld voor je bedrijf wanneer er uit je voorraad wordt gestolen, wanneer je een conflict krijgt met een leverancier of wanneer er brand uitbreekt? Het afsluiten van verzekeringen waarmee je de nodige risico’s afdekt, is dan ook geen overbodige luxe. Nu is het niet nodig om álle risico’s te verzekeren, maar een goede opstal- en inboedelverzekering zijn, naast de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, wel aan te raden.

Daarnaast is het verstandig om algemene voorwaarden op te stellen. In deze kleine lettertjes maak je duidelijk welke rechten (en plichten) er voor jou én je klanten gelden. Door in begrijpelijke taal uit te leggen voor welke aspecten jij aansprakelijk bent en welke maatregelen je dan zal nemen, kun je jouw bedrijf beter indekken. Ook is het goed om aan te geven welke onderdelen buiten jouw macht vallen. Deze algemene voorwaarden kun je zelf schrijven, maar dit is geen aanrader. Het is verstandiger om voorwaarden te hanteren, bijvoorbeeld die van een branchevereniging, die door juristen zijn gecontroleerd en voldoen aan de wettelijke eisen.