Eigen winkel openen

Een eigen winkel beginnen is enorm spannend. Van de een op andere dag sta je letterlijk oog in oog met onbekende mensen. Die moet je overtuigen om iets bij jou te kopen. Als er al klanten komen op de plek waarop jij de winkel wilt openen. Hoe begin je een winkel, wat zijn de kosten en hoe maak je het succesvol?

Inhoud:

Een eigen winkel starten

Eigen winkel beginnenHoewel webwinkels steeds meer aan populariteit winnen, betekent dat niet dat fysieke winkels veel terrein verliezen. Door internet zijn er misschien veel speelgoed-, boeken, en kledingwinkels gesloten, er zijn ook veel boetiekjes juist nieuw gestart.

Veel ondernemers die met een webwinkel succesvol zijn, willen daarnaast ook fysieke winkels openen. De rol van advies en inspiratie blijkt online maar lastig te kopiëren. Wil je klanten persoonlijk helpen? Dan is een eigen winkel de ideale oplossing.

Is je productaanbod al op orde of moet je nog producten inkopen? Orderchamp heeft lage aankoopdrempels en minimumafnames. Ideaal om groothandels of leveranciers mee te ontdekken.

Voorbereiding: wat maakt jou uniek?

Voordat je jouw winkel inschrijft bij de KvK is het slim om je voor te bereiden met een ondernemingsplan. Het is niet verplicht, maar bij het starten van een eigen winkel komt best wel wat kijken. Denk aan het kiezen van je rechtsvorm, financieren van voorraad of personeel of het regelen van vergunningen.

Een goed plan helpt je meteen om te bepalen wat jouw winkel succesvol maakt. De detailhandel verandert. Maar terwijl webwinkels groeien zijn er ook punten die fysieke winkels uniek maken. Denk aan deskundig advies of een goede locatie. Bij grote of smaakgevoelige producten willen mensen het artikel vaak eerst zelf zien voor ze het kopen. Bij kleine aankopen zijn verzendkosten vaak een probleem. Dat is de reden waarom een supermarkt of winkels als Wibra of Action juist offline verkopen.

Ook voor producten waarbij inspiratie of impulsaankopen een grote rol spelen zijn er offline volop kansen. Woonwinkels, doe-het-zelf-zaken, tuincentra of ketens als IKEA hebben soms wel een online platform, maar verkopen vooral via de fysieke winkel. Als je iets direct nodig hebt, denk aan een specifiek product uit de bouwmarkt wanneer je al aan het klussen bent, stimuleert offline verkoop.

Internet heeft de detailhandel veranderd, maar je kunt nog altijd een succesvolle eigen winkel beginnen.

Naast je winkel ook beginnen met online verkopen? Met je producten kun je ook een webwinkel maken! Met slimme software is een eigen webwinkel beginnen eenvoudig.

een nieuwe winkel starten

De investering vooraf

Voor veel mensen is het openen van een winkel lastig, omdat ze de investering ervan niet kunnen betalen. Je moet vooraf flink investeren in het inrichten en vullen van een fysiek winkelpand, de juiste voorraad, locatie, aankleding en marketing en vriendelijke en goed opgeleide medewerkers.

Naast dat het veel geld kost, is het goed om vooraf een berekening te maken hoe je dit allemaal gaat terugverdienen. Een goede begroting, inclusief financiële prognose voor de komende 24 maanden, is vaak een belangrijk deel van het businessplan.

Met een myPOS-betaalautomaat reken je overal snel en eenvoudig af. Ondersteunt pinpassen, creditcards en contactloos betalen. Ook mogelijk incl. bon-printer en met alleen transactiekosten.

Een geschikt winkelpand vinden

winkelpand openenVoor fysieke winkels is de locatie vaak doorslaggevend. Een goed winkelpand heeft veel invloed op het succes, maar ook op de kosten van je winkel.

Wil je een kledingwinkel beginnen en direct profiteren van de drukte in het centrum ook al betaal je hier de jackpot voor? Of neem je genoegen met een minder populaire winkelstraat? Je pand is dan goedkoper maar moet er wel rekening mee houden dat je het hier ook minder druk hebt.

Vind je het moeilijk om een goede keuze te maken, dan kun je beginnen met een pop-upstore. Wanneer je deze tijdelijke winkel op meerdere plekken probeert merk je vanzelf welke locatie de meeste voordelen biedt. Ook kun je op een laagdrempelige manier ervaren of het leven van winkelier iets voor jou is.

Als je een compleet nieuwe winkel begint op een totaal nieuwe locatie is dat een grote stap. Je krijgt dan te maken met een bestemmingsplan, de Algemene Plaatselijke Verordening en eventueel een vestigingsplaatsonderzoek. Als je jouw winkel opent in een bestaande winkelstraat, kun je wat sneller je winkel starten. De locatie heeft dus ook invloed op hoe snel je kunt starten.

Kies je voor de drukte van een winkelpand in het centrum of bespaar je liever op deze kosten van een eigen winkel?

Leer de locatie van je winkel kennen

Heb je besloten welke locatie, en bovenal in welk pand, je jouw winkel gaat openen? Vergeet dan niet om even het bestemmingsplan van de gemeente te controleren. Het zou jammer zijn als jij net een mooie zaak neerzet en de gemeente andere plannen heeft met deze locatie. Ook is het handig om nu alvast te kijken of het mogelijk is om de winkel te verbouwen of uit te breiden.

Verder is het slim om de gemeentelijke regelgeving op het gebied van openbare orde en veiligheid, oftewel de Algemene Plaatselijke Verordening, goed door te lezen. De regels rond zaken als koopavonden, zondagsopenstellingen en de tijden waarop je de winkel mag bevoorraden verschillen per gemeente.

Eigen winkel of aansluiten bij een keten?

Een action-winkel beginnenVind je het fijn om alles zelf te beslissen? Dan moet je een eigen winkel beginnen. Sta je ook open voor samenwerken? Dan hebben franchiseformule soms voordelen. Er zijn er genoeg in de retail.

Ondanks dat je vaak wel vooraf flink moet investeren is franchisen soms goedkoper dankzij schaalvoordeel en je kunt veel sneller starten. Vaak zijn franchiseformules al bekend. Denk aan supermarktketens of doe-het-zelf-zaken. Als je het geen probleem vindt om onder de vlag van Albert Heijn, Action of McDonalds jouw onderneming te runnen, dan heb je gelijk vanaf de eerste dag een hoge naamsbekendheid waarop je kunt meeliften.

Ga je een nieuwe vestiging openen van een grote franchiseketen? Dan kun je soms sneller starten.

Franchise-formule: ondersteuning, in ruil voor je vrijheid

winkelvoorraadNaast naamsbekendheid en marketingvoordelen haal je met een franchise-oplossing direct veel kennis en ervaring in huis. Daarnaast hoef je bij een franchiseformule over het algemeen minder te investeren. De keuze voor het inventaris en de producten is (deels) collectief geregeld. Klanten weten wat ze van je winkel kunnen verwachten en je hoeft waarschijnlijk niet zelf op zoek naar leveranciers.

Maar franchise ondernemen is niet altijd een goed idee. Hoewel de mate van vrijheid verschilt per formule, ben je minder onafhankelijk dan wanneer je een geheel eigen winkel begint. Als je helemaal zelf je assortiment wilt bepalen kun je beter een eigen winkel beginnen. Al is de opstart dan meestal wel lastiger.

Bij een franchiseformule heb je minder vrijheid maar die investeert wel soms wel mee in je voorraad. Zo niet, dan nog kun je vaak meeliften op leverancierscontracten en volumekortingen. Dat kan belangrijk zijn, want met een nieuwe winkel krijg je bij een groothandel of leverancier meestal nog weinig korting op die eerste inkopen. Pas wanneer je winkel wat langer bestaat en je wat groter of vaker inkoopt, kun je wat volumekorting krijgen.

Is je productaanbod al op orde of moet je nog producten inkopen? Orderchamp heeft lage aankoopdrempels en minimumafnames. Ideaal om groothandels of leveranciers mee te ontdekken.

personeel aannemen

Kosten van voorraad en kundig personeel

De kosten van een winkel bestaan voor een groot deel uit medewerkers en voorraad. Een van de redenen waarom consumenten de moeite nemen om naar een fysieke winkel te gaan, is omdat zij op zoek zijn naar een bepaalde beleving of informatie over een product. Deskundig advies is dus belangrijk. Heb je een medewerker die ongeïnteresseerd de producten aanprijst dan doet dit een enorme afbreuk aan je zaak.

De kosten van een winkel bestaan voor een groot deel uit personeel en voorraad.

De kennis van het personeel is bepalend voor de ervaring die je jouw klanten biedt. Met alleen een goed assortiment en een scherpe prijs red je het als retailer niet. Daarom zijn steeds meer retailers op zoek naar oplossingen waarmee ze het kennisniveau van hun winkelpersoneel verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan draagbare iPad-kassa of een webzuil waarmee medewerkers klanten snel kunnen adviseren, doordat ze bijvoorbeeld direct kunnen zien welke artikelen nog op voorraad zijn.

Voorraden en geldstromen beheren

Als je een winkel opent is het belangrijk om je artikelen en financiën gelijk goed te regelen. Of je nu werkt met de nieuwste middelen of niet, het is wel zo prettig als je de klant meteen kunt vertellen of het gewenste product op voorraad is. Een goed voorraadsysteem helpt daarbij.

Bij de aanschaf van het systeem is het goed om te bepalen welke functies jij belangrijk vindt. Wil je bijvoorbeeld het voorraadsysteem koppelen aan je boekhouding en een eventuele webshop? Dezelfde vragen kun je stellen voor de kassa(-software). Neem je genoegen met een simpele variant of wil je jouw klant zo veel mogelijk opties aanbieden? En welke koppelmogelijkheden vind je belangrijk?

Fysieke winkel en webwinkel combineren

Een webshop én een winkel openenEr zijn de laatste jaren steeds meer webwinkeliers die naast de webshop ook een eigen winkel beginnen, en retailers met een stenen vestiging die juist een online verkooppunt openen.

Wanneer alle kanalen naadloos op elkaar aansluiten, wordt dit ook wel omnichannel-retail genoemd. Hierbij maakt het niet uit via welk kanaal de klant zijn bestelling doet, want het komt uiteindelijk toch op dezelfde plek terecht.

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen van mensen die een eigen winkel starten zijn:

Waarin kan ik het beste een winkel beginnen?

Met welke producten of diensten jij het beste een winkel kunt beginnen is lastig om te bepalen en erg afhankelijk van je eigen kennis, de locatie van de winkel en hoeveel jij bijvoorbeeld kunt investeren in het opstarten van je zaak. Wil je graag snel van start maar zijn je middelen beperkt? Dan kun je ook een vestiging van een franchiseorganisatie overwegen.

wat heb je allemaal nodig om een eigen winkel te beginnen?

Om te beginnen heb je producten nodig, en een plek waar je die gaat verkopen. De locatie van jouw winkelpand is vaak doorslaggevend voor het succes. Voor de juiste beleving moet je vooraf meestal ook veel investeren in de aankleding en inrichting van je pand. Daarnaast moet je bij een nieuwe winkel in het begin wat reclame maken. Mogelijk heb je daarbij extra financiering nodig.

Verder is het enorm afhankelijk van je eigen wensen. Wil je direct starten met medewerkers? Dan is een goed ondernemingsplan waarschijnlijk geen overbodige luxe.

Over de auteur

Over de auteur

Ondernemen & Internet is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons