e-boekhouden

Thuiswerkplek inrichten

Thuis een werkplek inrichten. Steeds meer zzp’ers ondernemen vanuit huis. Uitleg over de voor- en nadelen van een goede ergonomische thuiswerkplek. Hoe je het thuiskantoor inricht, wat je naast een goed bureau en bureaustoel nog meer nodig hebt voor een goede werkplek, en hoe je fiscaal afrekent met de belastingdienst.

Overheid ziet thuiswerkplekken wel zitten

werken vanuit een thuiswerkplekThuiswerken wordt steeds populairder. Ook de overheid stimuleert het, en denkt er zelfs aan de gehele reiskosten niet langer aftrekbaar te maken. Maar je moet wel op een aantal zaken letten bij een werkplek thuis.

Voor startende ondernemers is een werkplek thuis ook wel praktisch. Je hebt veel meer flexibiliteit in zowel de kosten, werkruimte als je eigen houding als je een thuiswerkplek gaat inrichten. Maar waarop moet je letten bij een inspirerende thuiswerkplek?

Steeds meer zzp’ers werken vanuit huis. Een thuiswerkplek is praktisch en goedkoop.

De locatie van je werkplek

De locatie van je werkplek is erg belangrijk, want dit is de plek van waaruit je de gehele werkdag zal werken. Kies daarom liever niet voor de keukentafel, of de bank met de laptop op schoot, want zoiets is misschien wel gezellig of ontspannen, meestal helpt het niet bij de productiviteit.

Het beste kun je kiezen voor een lege, rustige kamer in het huis (de studiekamer) zonder afleidende geluiden, beelden, het uitzicht of huisgenoten. In het geval van huisgenoten is het ook handig om die op de hoogte te brengen van wat je werkplek is, zodat ze op de dagen dat je thuiswerkt niet constant ‘je kantoor’ in en uit lopen en je lastigvallen terwijl je juist niet gestoord wil worden.

Is de inrichting van jouw thuiswerkplek ergonomisch in orde? Check hiervoor eens de tips, adviezen en artikelen van Coolblue. Zie ook de andere kosten van een eigen bedrijf.

Een thuiswerkplek inrichten met spullen

Wat voor spullen moet je allemaal aan denken bij een goede ergonomische thuiswerkplek? Om te beginnen heeft je werkplek een bureau en bureaustoel nodig waarmee je met een goede houding kunt zitten. Naast een goed bureau en bureaustoel heb je ook andere onkosten.

een goede werkhouding

Maak een werkplek met goede werkhouding

Een goed bureau denk je zelf waarschijnlijk als eerste aan. Zonder bureau geen werkplek. Kies voor een stevig en groot genoeg bureau waar je niet alleen je computer of beeldscherm op kwijt kan, maar waar je ook voldoende ruimte hebt om te typen, te schrijven, papieren neer te leggen en uiteraard koffie te drinken. Kijk goed of het bureau op de juiste hoogte verstelbaar is. Nog beter is een zit-stabureau zodat je kunt wisselen van houding.

Een bureau kan natuurlijk niet zonder stoel. Een goede bureaustoel die je helemaal kunt verstellen is niet goedkoop. Toch is het vaak de investering waard want je zit hier al snel een tiental uren per week op. Daarnaast heb je natuurlijk een computer nodig. Dat kan een laptop zijn, maar regel dan wel een los scherm of op zijn minst een laptopstandaard. Zorg dat je thuis in een ontspannen werkhouding kan zitten!

Kosten van kantoorartikelen

Misschien heb je al veel kantoorartikelen standaard in huis en je hoeft ze zeker niet te kopen voor de heb. Maar als je vooraf de kosten van een werkplek berekent is het wel handig om kantoorartikelen als terugkerende kostenpost mee te nemen. Papier, inktpatronen, postzegels, plakband en het koffiezetapparaat. Kies niet gelijk voor de allergoedkoopste en simpelste optie, waarbij je bijvoorbeeld maar één kopje per keer kan zetten, want er klanten op bezoek komen wil je die ook wat lekkers aanbieden.

Qua verlichting kan daglicht heel prettig zijn, maar als je ook ’s avonds of op donkere dagen wilt werken is er ook losse verlichting nodig. Daarnaast kunnen wat planten zorgen voor een leuke aankleding van je werkplek. Maar pas op! Een dor, slap of zelfs zwart en stervende plant kan ook veel afbreuk doen aan de sfeer. Let dus bij je werkplek goed op dat je kiest voor planten die wat langer meegaan en passen bij de verplichting.

Vergeet bij het inrichten ook de verlichting, planten of andere leuke sfeermakers niet.

Beveiliging en opslag van je spullen en gegevens

veiligheid van je werkplekVeilige opbergruimte is misschien niet iets waar je direct aan denkt bij het inrichten van een thuiswerkplek, maar zeker niet onbelangrijk. Een goed en stevig slot op de deur of je bureau kan een klant, of eventuele verzekeraar, misschien net wat meer vertrouwen geven. Want hier liggen gegevens van klanten, en jij bent verplicht daar secuur mee om te gaan.

Niet alleen dieven moeten er niet bij komen maar het is ook prettig als papieren in een opslagruimte veilig liggen voor je eigen kinderen of huisdieren. Beveilig ook je computer met een goed wachtwoord en zorg voor backups die je opslaat buiten deze ruimte. Een goede brandblusser en rookmelder lijkt overbodig, tot de dag dat je ze nodig hebt.

Ga je jouw thuiswerkplek zelf inrichten? Check dan ook de tips, adviezen en artikelen van Coolblue. Zie ook de andere kosten van een eigen bedrijf.

De werktijden

Als je eigen baas bent, ben je vrij om je werktijden flexibel te houden. Maar als je bedrijfsruimte thuis is ingericht kun je nog veel flexibeler hierin zijn! Je kunt vroeg starten en indien nodig een keer ’s avonds of in het weekend rustig doorwerken zonder dat je een gezellig etentje met je familie hoeft te missen. Een bedrijfsruimte thuis is daarom ideaal als je een flexibele werkplek zoekt.

De afleiding

ThuiswerkenJuist omdat je je in zo’n vertrouwde en laagdrempelige omgeving bevindt ben je thuis snel afgeleid. Een bedrijfsruimte thuis vergt daarom  discipline. Het is verleidelijk om de muziek harder te zetten, wat langer te  lunchen, een kopje koffie te drinken bij de buurvrouw of met je huisgenoten te kletsen.

Zorg er daarom voor dat je van tevoren duidelijke deadlines voor jezelf hebt gemaakt en probeer je eraan te houden. Natuurlijk heb je thuis ook het recht op pauzes, koffieautomaat-gesprekken of even je mail checken, maar wees je wel bewust van al die afleidingen. Plan daarom je pauzes in. Zo kun je hard werken en net als op kantoor uitkijken naar het moment dat je pauze hebt.

De eenzaamheid van thuiswerken

Vergis je niet: Een thuiswerkplek kun je heel productief, leuk en inspirerend maken, maar het kent voor sommige mensen toch grote nadelen. En een van die nadelen is toch het gemis van collega’s. Nu mis je ze misschien niet allemaal even veel, maar gewoon het feit dat je op kantoor aanspraak hebt wanneer je dat wil (of dat nou over werk gerelateerde zaken gaat of niet), maakt voor sommigen een thuiskantoor iets minder aantrekkelijk.

Probeer te voorkomen dat je thuiswerken als iets eenzaams gaat zien en maak eens een ommetje door het park, ga even bij de buren langs, spreek wat vrienden aan via sociale netwerken of bel je moeder.

Tegenwoordig kiezen veel mensen die wel willen thuiswerken maar niet alleen thuis willen zitten voor een flexplek op locatie. Je kunt beginnen bij een lokaal koffiebarretje, een bibliotheek of een speciaal voor thuiswerkers op locatie ingerichte (bedrijfs-)ruimte om daar met hun laptop aan de slag te gaan. Ze worden dan omringd door gelijkgezinden en dat werkt voor hen een stuk prettiger dan wanneer ze thuis alleen zouden zitten.

Zoek je een werk- of vergaderruimte? Regus.com biedt plekken door het hele land. Van simpel virtueel kantoor tot compleet ingerichte bedrijfsruimtes met vaste eigen werkplekken, inclusief faciliteiten.

een werkplek met goede werkhouding

Fiscale voordelen van een thuiswerkplek

Een thuiswerkplek is natuurlijk al snel goedkoper omdat de kosten daar toch al privé gemaakt zijn. Maar het kan soms ook zakelijk voordelen brengen. De grootste voordelen zijn te behalen bij een eigen ingang en toilet voor zakelijk gebruik. Nu is dat in de meeste huizen niet mogelijk maar dat wil niet zeggen dat er gelijk niets meer mogelijk is. Voor bijna iedereen zijn er wel fiscale voordelen te vinden als je een thuiswerkplek goed in wilt richten.

Thuiswerkplek inrichten - de laatste berichten:

Alle berichten over dit onderwerp