menu
e-boekhouden

Eigen bedrijf starten vanuit huis

Veel mensen die een eigen bedrijf starten doen dit vanuit huis. Naast dat het praktisch is, hoef je minder te investeren in een bedrijfsruimte. Maar mag iedereen een bedrijf starten vanuit huis, heb je recht op fiscale voordelen en hoe zit het met de verzekeringen? In dit artikel lees je waar je allemaal aan moet voldoen en hoe je van thuiswerken een succes maakt.

Voordat je je zolder, garage of keukentafel omtovert tot thuiswerkplek is het goed om eerst uit te zoeken of je eigenlijk wel een eigen bedrijf mag starten vanuit huis. Sommige functies kun je namelijk zonder problemen vanuit huis beoefenen, terwijl andere werkzaamheden verboden zijn. Ook kan het zijn dat je toestemming moet vragen aan je hypotheekverstrekker of verhuurder.

Ga je zelf een thuiswerkplek inrichten? Check dan ook de tips, adviezen en artikelen van Coolblue. Zie ook de andere kosten van een eigen bedrijf.

Wat zijn de voor- en nadelen van thuiswerken?

ThuiswerkenDe redenen waarom ondernemers een eigen bedrijf starten vanuit huis zijn uiteenlopend. De lage aanloopkosten vormen vaak een belangrijke reden, maar ook het feit dat het je geen reistijd meer hebt en je (grotendeels) je eigen werktijden kunt bepalen worden veel genoemd. Verder zijn er mensen die het fijn vinden om in alle rust hun werk te kunnen doen.

Het ontbreken van collega’s kan tegelijkertijd een nadeel van een bedrijf aan huis zijn. Ook kan het, juist vanwege de flexibiliteit van het thuiswerken, moeilijk zijn om werk en privé te scheiden. Een ander mogelijk nadeel is dat het lastiger kan zijn om mensen te ontvangen. Deze nadelen kun je eventueel ondervangen door voor die momenten een flexibele werkplek of vergaderruimte te huren.

Een eigen bedrijf starten vanuit huis is goedkoop en voor veel beroepen ook heel praktisch.

Wat zijn de voorwaarden om een bedrijf te starten vanuit huis?

Iedereen die vanuit huis wil werken, krijgt te maken met een aantal voorwaarden van de gemeente. Om te beginnen moet je (geluids)overlast voor de buurt voorkomen. Een horecagelegenheid vanuit huis, een kluswerkplaats in de tuin of opvallende reclame aan de voorgevel vallen dus af. Ook is het niet de bedoeling dat buurtbewoners niet meer kunnen parkeren omdat jij dagelijks tientallen klanten over de vloer krijgt.

Verder is het van belang wat voor soort bedrijf je wilt starten. Beoefen je een vrij beroep, dan heb je – indien je rekening houdt met bovenstaande punten – geen toestemming nodig van de gemeente om dit vanuit huis te doen. Er is geen vaste definitie van een vrij beroep, maar in de praktijk gaat het om beroepen die je met de vereiste kennis (en een eventuele opleiding) zelfstandig kunt beoefenen. Denk bijvoorbeeld aan een tekstschrijver, webwinkelier, belastingadviseur, advocaat, kapper, masseur of fysiotherapeut.

Beoefen je een vrij beroep? Dan kun je vanuit huis een eigen bedrijf starten.

Bij de Kamer van Koophandel kun je controleren of je een vrij beroep hebt. Staat jouw functie niet in de lijst, dan moet je officieel gezien eerst toestemming bij de gemeente vragen om een bedrijf aan huis te beginnen. De gemeente kan het bestemmingsplan wijzigen of een ontheffing voor je regelen. In vrijwel elke gemeente is het beleid, ongeacht of je een vrij beroep hebt of niet, dat je maximaal een derde van de woning mag inzetten als bedrijfsruimte. Het laten werken van personeel vanuit jouw huis is over het algemeen niet mogelijk.

Tot slot is het verstandig om de voorwaarden van je hypotheekverstrekker of huurbaas te checken. Het kan namelijk zijn dat er in het contract staat dat het starten van een eigen bedrijf vanuit huis niet toegestaan is of dat dit alleen mag onder bepaalde voorwaarden.

Hoe zit het met de fiscale voordelen van een eigen bedrijf?

Als ondernemer mag je gebruikmaken van fiscale voordelen, ook als je je eigen bedrijf start vanuit huis. Rond de kosten van de bedrijfsruimte zijn er wel een aantal voorwaarden aan verbonden. Wanneer je een kantoorruimte huurt of koopt, kun je deze kosten aftrekken van de belasting. Werk je vanuit huis, dan kun je de kosten van de ruimte zelf alleen zakelijk boeken wanneer de ruimte een eigen in- of opgang heeft, sanitaire voorzieningen heeft en kan worden verhuurd aan anderen. Bovendien moet je dan het grootste deel van je inkomsten in dit kantoor verdienen. Om te bepalen of je de kosten voor de werkruimte mag aftrekken, kun je gebruikmaken van deze tool van de Belastingdienst.

Apparaten die je nodig hebt om je werk te kunnen doen – zoals een laptop, printer en vakliteratuur – zijn altijd fiscaal aftrekbaar, ongeacht of je vanuit huis werkt of ergens anders werkruimte hebt. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld de zelfstandigenaftrek en de MKB-vrijstelling. Een regulier abonnement voor je telefoon- of internet mag je soms ook van de winst aftrekken maar je zult deze kosten wel moeten kunnen verantwoorden. Omdat veel kostenposten in een grijs gebied vallen – je benut het immers zakelijk en privé – kan het verstandig zijn om een boekhouder of accountant te vragen hoe je de kosten kunt opvoeren.

Zoek je een goed boekhoudprogramma? probeer e-Boekhouden gratis uit! Liever zelf vergelijken? Zie ons overzicht van boekhoudprogramma’s.

Welke verzekeringen heb je nodig?

Door vanuit huis te werken, bespaar je op de kosten voor werkruimte. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je bedrijfsmiddelen niet verzekerd zijn via je reguliere inboedel- en opstalverzekering. Hiervoor heb je aparte bedrijfsverzekeringen nodig. Dit geldt ook voor een eventuele rechtsbijstandverzekering. Verder is een aansprakelijkheidsverzekering populair. Een lichtpuntje: bedrijfsverzekeringen zijn fiscaal aftrekbaar.