Eigen bedrijf starten vanuit huis

Veel mensen die een eigen bedrijf starten werken vanuit huis. Naast dat het praktisch is, hoef je minder te investeren in een bedrijfsruimte. Maar mag je jouw onderneming wel starten vanuit je woning en welke belastingvoordelen heb je recht op als je thuis voor jezelf gaat beginnen?

Thuis een eigen bedrijf beginnen

Je bedrijf beginnen in je huisPersoneel aannemen is lastig en kosten zijn niet altijd volledig fiscaal aftrekbaar. Maar verder zijn er verschillende voordelen voor ondernemers die hun onderneming vanuit hun woonhuis starten.

De lage aanloopkosten zijn voor veel startende ondernemers een belangrijke reden van een kantoor aan huis. zelf je eigen werktijden bepalen en de beperkte reistijd zijn andere belangrijke voordelen. Verder zijn er mensen die het fijn vinden om om veel thuis te zijn en daar ook het werk te doen.

Ga je zelf een thuiswerkplek inrichten? Check voor alle kantoorartikelen ook de tips, adviezen en artikelen van Coolblue. Zie ook de andere kosten van een eigen bedrijf.

Een eigen bedrijf starten vanuit huis is goedkoop en voor veel beroepen ook heel praktisch.

Nadelen van een werkplek in huis

Een nadeel van een zelfstandige werkruimte thuis is soms het ontbreken van collega’s. Ook kan het, juist vanwege de flexibiliteit van het thuiswerken, moeilijk zijn om werk en privé te scheiden. Een ander nadeel van thuis ondernemen is dat het lastiger kan zijn om mensen te ontvangen. Al kun je voor deze momenten eenvoudig een flexibele werkplek of vergaderruimte huren.

Voordat je je zolder, garage of keukentafel voor je bedrijf omtovert tot thuiswerkplek is het goed om eerst uit te zoeken of je eigenlijk wel vanuit je huis voor jezelf mag beginnen. De meeste functies kun je zonder problemen thuis beoefenen, maar niet elk bedrijf is in een woonwijk toegestaan. Soms is een vergunning nodig, of moet je soms vooraf toestemming vragen aan je gemeente, hypotheekverstrekker of verhuurder.

Zoek je een werk- of vergaderruimte? Met Regus.com huur je snel een flexibele werkplek, maar ook compleet ingerichte ruimtes met eigen werkplekken, inclusief faciliteiten door het hele land.

thuis je eigen onderneming starten

Voorwaarden als je thuis een bedrijf wilt starten

Iedereen die in een ruimte vanuit huis werkt, krijgt te maken met een aantal voorwaarden van de gemeente. Om te beginnen moet je in de meeste gemeenten (geluids)overlast voor de buurt voorkomen. Een horecagelegenheid vanuit een woonhuis, een kluswerkplaats of opvallende reclame in de tuin vallen dus af.

De buren of buurtgenoten moeten er geen overlast van ervaren als jij vanuit huis voor jezelf gaat beginnen.

Ook als alles in huis gebeurt en de buurtbewoners er vrij weinig van merken is het slim om de buren op de hoogte te brengen. Een keertje bezoek aan huis is geen probleem, maar als je vanuit huis online producten gaat verkopen of een bed & breakfast begint is het slim om dat vooraf met de buren af te stemmen.

Die moeten geen last hebben van geparkeerde auto’s of dagelijks allerlei bezorgbusjes in de straat. Als je vanuit huis werkt aan een webshop is dat tijdens de opstartperiode dus te overzien, maar als er voor de producten continu leveranciers en pakketbezorgers komen is het al snel druk in de straat.

Ben je parttime ondernemer en heb je een omzet onder de 20.000 euro? Met de KOR-regeling voor kleine ondernemers reken je geen btw en hoef je ook geen btw-aangifte meer te doen.

Ga je online verkopen? Let op dat buren geen last hebben van de pakketbezorgers.

Of je thuis mag werken hangt af van je beroep

Verder is het van belang wat voor soort bedrijf je wilt starten. Start je een kleine eenmanszaak en werk je vooral zonder personeel? Als je een vrij beroep beoefent heb je – indien je rekening houdt met bovenstaande punten – geen toestemming nodig van de gemeente om dit vanuit huis te doen.

Er is geen vaste definitie van een vrij beroep, maar in de praktijk gaat het om beroepen die je met de vereiste kennis (en een eventuele opleiding) zelfstandig kunt beoefenen. Denk bijvoorbeeld aan een tekstschrijver, webwinkelier, belastingadviseur, advocaat, kapper, masseur of fysiotherapeut.

Beoefen je een vrij beroep? Dan kan je vanuit je huis je eigen bedrijf beginnen.

Bij de Kamer van Koophandel kun je controleren of je een vrij beroep hebt. Staat jouw functie niet in de lijst, dan moet je officieel gezien eerst toestemming bij de gemeente vragen om een bedrijf aan huis te beginnen. De gemeente kan het bestemmingsplan wijzigen of een ontheffing voor je regelen.

In vrijwel elke gemeente is het beleid, ongeacht of je een vrij beroep hebt of niet, dat je maximaal een derde van de woning mag inzetten als bedrijfsruimte. Dat is inclusief de opslagruimte van producten en personeel laten werken vanuit jouw huis is over het algemeen niet toegestaan.

Tot slot is het verstandig om de voorwaarden van je hypotheekverstrekker of huurbaas te checken. Het kan zijn dat er in het contract staat dat je er geen bedrijfsmatige activiteiten mag uitvoeren of dat dit alleen mag onder bepaalde voorwaarden.

Houd zakelijk en privé gescheiden. Via Rinkel.com schakel je een vast nummer eenvoudig door naar je mobiel. Inclusief virtuele telefooncentrale. Probeer het 7 dagen gratis.

Belastingvoordelen van een werkruimte

belastingdienstAls ondernemer heb je vaak recht op belastingvoordelen, ook als je thuis je bedrijf begint. Rond de kosten van de bedrijfsruimte zijn er wel een aantal voorwaarden aan verbonden. Wanneer je een kantoorruimte huurt of koopt, kun je deze kosten aftrekken van de belasting.

Heb je een kantoor aan huis, dan kun je de kosten van de ruimte zelf alleen zakelijk boeken wanneer de ruimte een eigen in- of opgang heeft, goede sanitaire voorzieningen heeft en je deze ook kunt verhuren aan anderen. Bovendien moet je dan het grootste deel van je inkomsten in dit kantoor verdienen. Om te bepalen of je de kosten voor de werkruimte mag aftrekken, kun je gebruikmaken van deze tool van de belastingdienst.

Voordat de kosten van ruimte in je huis aftrekbaar zijn gelden strenge voorwaarden.

Uitgaven die nodig zijn om je werk te kunnen doen – zoals een laptop, printer en vakliteratuur – zijn altijd fiscaal aftrekbaar, ongeacht waar je werkt of je werkruimte hebt. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld de zelfstandigenaftrek en de MKB-vrijstelling.

Een regulier abonnement voor je telefoon- of internet mag je soms ook van de winst aftrekken maar je moet wel kunnen verantwoorden dat je deze kosten maakt voor je bedrijf. Omdat veel kostenposten in een grijs gebied vallen – je benut ze vaak zakelijk en privé – kan het verstandig zijn om een boekhouder of accountant te vragen hoe je de kosten kunt opgeven.

Regel je administratie zelf met een goed boekhoudprogramma. Probeer e‑Boekhouden.nl of MoneyMonk vrijblijvend uit. 100.000+ mkb-ondernemers gingen je voor.

verdien geld vanuit huis

Welke zakelijke verzekeringen heb je nodig?

Door vanuit huis te werken, bespaar je op de kosten voor werkruimte. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je bedrijfsmiddelen niet verzekerd zijn via je reguliere inboedel- en opstalverzekering. Hiervoor heb je aparte bedrijfsverzekeringen nodig. Dit geldt ook voor een eventuele rechtsbijstandverzekering. Verder is een aansprakelijkheidsverzekering populair.

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over een bedrijf starten vanuit huis zijn:

Wat heb je nodig voor een thuiswerkplek?

Ga je voor het eerst een thuiswerkplek inrichten? Lees dan wat je zoal voor een werkplek nodig hebt en hoe je de kosten afrekent met de belastingdienst.

Wanneer is een kantoor aan huis fiscaal aftrekbaar?

Wil je een kantoor aan huis verhuren aan jezelf? Om een kantoorruimte aftrekbaar of verhuurbaar te maken hanteert de belastingdienst strenge voorwaarden. Zo moet deze een aparte ingang en eigen sanitaire voorzieningen hebben. Een kamer aan een gezamenlijke gang, of het toilet waar je vanuit de woning ook gebruik van maakt, vallen dus af.

Hoeveel voordeel biedt het huren van kantoorruimte?

Ook kleine zzp’ers huren vaak een werkplek in een kantoor. Mede omdat er fiscaal best veel mogelijk is als je een bedrijfsruimte huren gaat. De huurkosten zijn aftrekbaar en de btw kun je verrekenen in de voorbelasting. De huurkosten hebben direct effect op de winst en dus op de inkomstenbelasting. Zo betaalt de belastingdienst bijna de helft van de huur van de ruimte mee.