Ondernemen & internet
menu
e-boekhouden

Eigen bedrijf starten vanuit huis

Veel mensen die een eigen bedrijf starten doen dit vanuit huis. Naast dat het praktisch is, hoef je minder te investeren in een bedrijfsruimte. Maar mag je jouw bedrijf wel starten vanuit je woning, heb je recht op belastingvoordelen en hoe zit het met de verzekeringen?

Een eigen bedrijf beginnen vanuit huis

Voordat je je zolder, garage of keukentafel voor je bedrijf omtovert tot thuiswerkplek is het goed om eerst uit te zoeken of je eigenlijk wel vanuit je huis voor jezelf mag beginnen. De meeste functies kun je zonder problemen thuis beoefenen, maar niet elk bedrijf is in een woonwijk toegestaan. Ook kan het zijn dat je toestemming moet vragen aan je hypotheekverstrekker of verhuurder.

Ga je zelf een thuiswerkplek inrichten? Check dan ook de ideeën, tips, adviezen en artikelen van Coolblue. Zie ook de andere kosten van een eigen bedrijf.

De voor- en nadelen van een werkplek in huis

Je bedrijf beginnen in je huisDe redenen waarom ondernemers hun onderneming vanuit hun woonhuis starten zijn uiteenlopend. De lage aanloopkosten vormen vaak een belangrijke reden, maar ook het feit dat het je geen reistijd meer hebt en je (grotendeels) je eigen werktijden kunt bepalen worden veel genoemd. Verder zijn er mensen die het fijn vinden om in alle rust hun werk te doen.

Een bedrijf vanuit huis beginnen is goedkoop en voor veel beroepen ook heel praktisch.

Het ontbreken van collega’s kan tegelijkertijd een nadeel van een kantoor aan huis zijn. Ook kan het, juist vanwege de flexibiliteit van het thuiswerken, moeilijk zijn om werk en privé te scheiden. Een ander mogelijk nadeel is dat het lastiger kan zijn om mensen te ontvangen. Deze nadelen kun je eventueel ondervangen door voor die momenten een flexibele werkplek of vergaderruimte te huren.

Voorwaarden voordat je thuis een bedrijf mag starten

Iedereen die in een ruimte van zijn huis wil werken, krijgt te maken met een aantal voorwaarden van de gemeente. Om te beginnen moet je (geluids)overlast voor de buurt voorkomen. Een horecagelegenheid vanuit een woonhuis, een kluswerkplaats in de tuin of opvallende reclame aan de voorgevel vallen dus af.

De buren of buurtgenoten moeten geen overlast ervaren van jouw bedrijf.

Daarnaast moeten buren geen last hebben van geparkeerde auto’s of opeens een groot aantal bezorgbusjes in de straat. Een webwinkel is daarmee al snel ingewikkeld. Bezoek aan huis moet natuurlijk kunnen maar als je een bed & breakfast beginnen wilt is het toch slim om vooraf even met de buren af te stemmen. Ook als alles in huis gebeurt en de buurtbewoners er in theorie weinig van merken is het slim om de buren even op de hoogte te brengen.

Of je in huis mag ondernemen is erg afhankelijk van je beroep

Verder is het van belang wat voor soort bedrijf je wilt starten. Beoefen je een vrij beroep, dan heb je – indien je rekening houdt met bovenstaande punten – geen toestemming nodig van de gemeente om dit vanuit huis te doen. Er is geen vaste definitie van een vrij beroep, maar in de praktijk gaat het om beroepen die je met de vereiste kennis (en een eventuele opleiding) zelfstandig kunt beoefenen. Denk bijvoorbeeld aan een tekstschrijver, webwinkelier, belastingadviseur, advocaat, kapper, masseur of fysiotherapeut.

Beoefen je een vrij beroep? Dan kan je vanuit je huis je eigen bedrijf beginnen.

Bij de Kamer van Koophandel kun je controleren of je een vrij beroep hebt. Staat jouw functie niet in de lijst, dan moet je officieel gezien eerst toestemming bij de gemeente vragen om een bedrijf aan huis te beginnen. De gemeente kan het bestemmingsplan wijzigen of een ontheffing voor je regelen. In vrijwel elke gemeente is het beleid, ongeacht of je een vrij beroep hebt of niet, dat je maximaal een derde van de woning mag inzetten als bedrijfsruimte. Het laten werken van personeel vanuit jouw huis is over het algemeen niet mogelijk.

Ga je zelf een thuiswerkplek inrichten? Check dan ook de ideeën, tips, adviezen en artikelen van Coolblue. Zie ook de andere kosten van een eigen bedrijf.

Tot slot is het verstandig om de voorwaarden van je hypotheekverstrekker of huurbaas te checken. Het kan zijn dat er in het contract staat dat je er geen bedrijfsmatige activiteiten mag uitvoeren of dat dit alleen mag onder bepaalde voorwaarden.

Belastingvoordelen van een werkruimte voor je bedrijf

belastingdienstAls ondernemer mag je gebruikmaken van belastingvoordelen, ook als je thuis je bedrijf begint. Rond de kosten van de bedrijfsruimte zijn er wel een aantal voorwaarden aan verbonden. Wanneer je een kantoorruimte huurt of koopt, kun je deze kosten aftrekken van de belasting.

Heb je een kantoor aan huis, dan kun je de kosten van de ruimte zelf alleen zakelijk boeken wanneer de ruimte een eigen in- of opgang heeft, goede sanitaire voorzieningen heeft en kan worden verhuurd aan anderen. Bovendien moet je dan het grootste deel van je inkomsten in dit kantoor verdienen. Om te bepalen of je de kosten voor de werkruimte mag aftrekken, kun je gebruikmaken van deze tool van de belastingdienst.

Voordat de kosten van een kamer of andere ruimte in je huis aftrekbaar zijn gelden strenge voorwaarden.

Apparaten die je nodig hebt om je werk te kunnen doen – zoals een laptop, printer en vakliteratuur – zijn altijd fiscaal aftrekbaar, ongeacht waar je werkt of je werkruimte hebt. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld de zelfstandigenaftrek en de MKB-vrijstelling.

Een regulier abonnement voor je telefoon- of internet mag je soms ook van de winst aftrekken maar je moet wel kunnen verantwoorden dat je deze kosten maakt voor je bedrijf. Omdat veel kostenposten in een grijs gebied vallen – je benut ze vaak zakelijk en privé – kan het verstandig zijn om een boekhouder of accountant te vragen hoe je de kosten kunt opgeven.

Zoek je een goed boekhoudprogramma? probeer e-Boekhouden gratis uit! Liever zelf vergelijken? Zie ons overzicht van boekhoudprogramma’s.

Welke zakelijke verzekeringen heb je nodig?

verzekeringen voor je bedrijfDoor vanuit huis te werken, bespaar je op de kosten voor werkruimte. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je bedrijfsmiddelen niet verzekerd zijn via je reguliere inboedel- en opstalverzekering. Hiervoor heb je aparte bedrijfsverzekeringen nodig. Dit geldt ook voor een eventuele rechtsbijstandverzekering. Verder is een aansprakelijkheidsverzekering populair. Een lichtpuntje: bedrijfsverzekeringen zijn fiscaal aftrekbaar.

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over een bedrijf starten vanuit huis zijn:

Wat heb je nodig voor een thuiswerkplek?

Ga je voor het eerst een thuiswerkplek inrichten? Lees dan wat je zoal voor een werkplek nodig hebt en hoe je de kosten afrekent met de belastingdienst.

Wanneer is een kantoor aan huis fiscaal aftrekbaar?

Wil je een kantoor aan huis verhuren aan jezelf? Om een kantoorruimte aftrekbaar of verhuurbaar te maken hanteert de belastingdienst strenge voorwaarden. Zo moet deze een aparte ingang en eigen sanitaire voorzieningen hebben. Een kamer aan een gezamenlijke gang, of het toilet waar je vanuit de woning ook gebruik van maakt, vallen dus af.

Hoeveel voordeel biedt het huren van kantoorruimte?

Ook kleine zzp’ers huren vaak een werkplek in een kantoor. Mede omdat er fiscaal best veel mogelijk is als je een bedrijfsruimte huren gaat. De huurkosten zijn aftrekbaar en de btw kun je verrekenen in de voorbelasting. De huurkosten hebben direct effect op de winst en dus op de inkomstenbelasting. Zo betaalt de belastingdienst bijna de helft van de huur van de ruimte mee.