menu

Bedrijfsruimte huren

Een bedrijfsruimte huren is een grote stap, maar voor veel ondernemers wel noodzakelijk. Zeker als je medewerkers wilt aannemen, klanten wilt ontvangen of machines of opslag nodig hebt voor je bedrijf is een eigen werkruimte essentieel. Wat komt er allemaal bij kijken?

Bedrijfsruimte huren
Een werkruimte is voor de meeste ondernemers noodzakelijk. Je kunt thuiswerken, een pand kopen, of een ruimte huren. Thuiswerken klinkt voordelig, maar kan ook stil of lastig zijn. Zo kun je er geen medewerkers of klanten ontvangen en ook kun je er soms niet je bedrijfsinrichting in kwijt. Kopen kan op de zeer lange termijn interessant zijn, maar de meeste ondernemers kiezen ervoor om een bedrijfsruimte te huren.

Mede omdat er fiscaal best veel mogelijk is met zakelijke huurkosten. De kosten van de huur van de bedrijfsruimte kunnen veelal 100% worden afgetrokken van de winst. De btw kan natuurlijk verrekend worden in de voorbelasting met de belastingdienst en de kosten van het huren hebben direct effect op de winst en dus op de inkomstenbelasting. Zo betaalt de belastingdienst bijna de helft van de huur van de bedrijfsruimte mee.

Fiscale regels voordat huurkosten aftrekbaar zijn:

De belastingdienst heeft enkele regels voor het huren van een bedrijfsruimte. Pas als aan al deze regels is voldaan mogen de kosten voor deze ruimte 100% fiscaal worden afgetrokken. Zo mag de btw van de kosten van het huren van de bedrijfsruimte alleen worden afgetrokken als deze minimaal voor 90% via de voorbelasting (dus met de btw over inkomsten) is te verrekenen.

Verder is er een huurcontact nodig waarin de volgende zaken van het huren vermeld staat:

  • Dat de huur is belast met btw
  • Vanaf welke datum er wordt gestart met het huren van de bedrijfsruimte
  • Een verklaring van de huurder dat de huur van de bedrijfsruimte voor minimaal 90% wordt verrekend
  • Een omschrijving van de bedrijfsruimte
  • De datum van het boekjaar van de huurder

Zowel de huurder als de verhuurder van het bedrijfspand moeten het huurcontract ondertekenen.

Fiscaal aftrekbare posten:

De volgende kosten mogen van de belastingdienst 100% worden afgetrokken van de inkomsten indien is voldaan aan bovenstaande eigenschappen.

  • De huur van de bedrijfsruimte
  • De energiekosten
  • Verzekeringskosten
  • Schoonmaakkosten
  • Inrichtingskosten (vloerbedekking, behang, maar ook bureau(s) en kasten)
  • Huisstijlkosten (poster voor het raam, naambordje bij de deur etc.)

Zie voor meer informatie de brochure “Als u een bedrijfsruimte gaat huren of verhuren” van de belastingdienst of zie de pagina over ondernemers en belasting.

Huren in een bedrijfsverzamelgebouw

Voor veel ondernemers is een bedrijfsruimte huren een grote stap. Niet alleen vanwege de huurprijs, maar ook door de kosten van het inrichten en bijkomende zaken als het afsluiten van een zakelijk internetabonnement, schoonmaak, en onderhoud. Als je nog maar weinig meters nodig hebt, kun je ook een bedrijfsverzamelgebouw overwegen. Hier kun je vaak vrij kleinschalig starten, bijvoorbeeld door letterlijk één werkplek af te nemen. Soms is deze zelfs al ingericht te huren, inclusief allerlei voorzieningen. Vaak is er zelfs een gedeelde vergaderruimte waardoor dit een perfecte locatie is om ook klanten te ontvangen.

Voor innovatieve of snelgroeiende bedrijven kan een incubator soms zelfs nog een stap verder gaan: zij helpen ook bij het vinden van het juiste netwerk. Zo hebben zij vaak ook contacten met investeerders, media, en geven ze zelf veel ondersteuning aan deelnemers.