e-boekhouden

Kantoor aan huis

Veel zzp’ers hebben een kantoor aan huis maar thuiswerken is niet voor iedereen weggelegd. Werken in je woning heeft ook nadelen aan en om een werkruimte aftrekbaar of verhuurbaar te maken hanteert de belastingdienst voorwaarden. Een overzicht van de voor- en nadelen van thuiswerken en wanneer een kantoor aan huis aftrekbaar is.

Kantoor aan huis verhuren aan jezelf

webwinkel aan huisMag dat eigenlijk zomaar, een studeerkamer of ander gedeelte van de eigen woning gebruiken als bedrijfsruimte? Meestal wel. Soms is een vergunning vereist. Je mag niet zomaar een slagerij beginnen op je zolderkamer en zo zijn er meer voorbeelden te bedenken. Soms is thuiswerken zelfs vanuit de gemeente niet mogelijk. Hiervoor kun je het beste even informeren bij je gemeente.

Ga je zelf een thuiswerkplek inrichten? Check voor alle kantoorartikelen ook de tips, adviezen en artikelen van Coolblue. Zie ook de andere kosten van een eigen bedrijf.

De belangrijkste reden waarom een gemeente thuiswerken soms niet toestaat is omdat het overlast kan bezorgen in de straat. Als jij thuis een webshop begint, en daar komen dagelijks klanten of leveranciers, kan dat storend zijn voor je buren. Sommige gemeentes vinden zelfs dat een kapper of administratiekantoor te veel drukte kan opleveren in een woonwijk.

Bedenk vooraf goed of de buren of straatbewoners overlast kunnen ervaren.

Als er weinig tot geen klanten langskomen, en de buren er dus eigenlijk niets van merken, mag het kantoor zich in principe ook in je woning bevinden. Je mag deze alleen niet zomaar verhuren aan jezelf. Daarvoor moet de belastingdienst het eerst erkennen als bedrijfsruimte.

Voorwaarden om een ruimte te mogen verhuren of aftrekbaar te maken

ThuiswerkenThuis een kamer als kantoor inrichten mag dus bijna altijd maar als je wilt dat de belastingdienst meebetaalt om van een kamer een bedrijfsruimte te maken dan gelden er aanvullende voorwaarden. Je mag dus niet zomaar een slaapkamer of ander deel van je woning verhuren aan jezelf of de kosten van een thuiskantoor niet zomaar aftrekken bij de belastingaangifte.

Zelfs niet als je deze ruimte alleen voor je bedrijf gebruikt en je hierin ook klanten ontvangt. Pas als er een duidelijk onderscheid tussen de woning en het kantoor is, en deze ook geschikt is voor derden, is deze fiscaal aftrekbaar of kun je deze verhuren (aan jezelf).

Ruimte heeft aparte opgang, ingang en toilet nodig

Om een bedrijfsruimte te kunnen verhuren of aftrekken moet het een zelfstandige ruimte zijn. De belastingdienst kijkt daarbij naar de mogelijkheid van direct daglicht, een aparte ingang en eigen sanitaire voorzieningen. Een kamer aan een gezamenlijke gang, of het toilet waar je vanuit de woning ook gebruik van maakt, vallen dus af.

voor je deze mag verhuren of aftrekken heb je een afsluitbare ruimte met eigen ingang en toilet nodig.

Daarnaast moet je minimaal 30 procent van je omzet in deze ruimte verdienen om deze zakelijk aftrekbaar te maken. Dit is zelfs 70 procent als je ook een andere werkruimte hebt. Gebruikt je de werkruimte ook privé? Dan is deze slechts aftrekbaar voor het deel dat je gebruikt voor je onderneming.

Als je kantoor aan huis aftrekbaar is dan kun je (een evenredig deel van) de energiekosten, schoonmaakkosten, verzekeringskosten en de kosten van verf, behang of vloerbedekking aftrekken van de belasting. Ook kun je dan een deel van de huur of afschrijving aan je bedrijf doorrekenen.

Het kantoor onderdeel maken van je onderneming

Als je jezelf huur rekent en alle kosten al aftrekbaar hebt gemaakt heb je dezelfde voordelen als wanneer de bedrijfsruimte werkelijk op de balans stond. Het is daarvoor niet nodig om het kantoor onderdeel te maken van je bedrijf. Als je dit wel doet maak je dit deel van je woning onderdeel van box-1.

De kosten van het inrichten aftrekken

werkruimte aan huis inrichtenVoldoe je niet aan de voorwaarden, dan is er wel de mogelijkheid om de btw terug te vorderen van de kosten die je maakt als je een thuiswerkplek inrichten gaat. Als je dus simpelweg een zolder- of slaapkamer als werkruimte inricht kun je niet de huur of energiekosten aftrekken, maar wel de kosten van je bureau, stoel of computer.

Aankopen die duurder zijn dan 450 euro en langer dan één jaar meegaan mag je afschrijven en leveren mogelijk ook een investeringsaftrek op.

Ga je zelf een thuiswerkplek inrichten? Check voor een kantoor aan huis ook de tips, adviezen en artikelen van Coolblue. Zie ook de andere kosten van een eigen bedrijf.

Voordelen thuiswerken

Het grote voordeel van een kantoor aan huis is de vrijheid. Je bepaalt zelf je werktijden, hoe je werkt, wat je aantrekt of welke lunchtijden je hanteert. De voordelen:

  • Vrijheid: zelf werktijden, kleding en manier van werken bepalen;
  • Geen reistijd: geen reistijd, -kosten, file of overvolle trein;
  • Kostenbesparing: geen huur voor je werkruimte;
  • Rust: geen collega’s die je storen;
  • Gezinsleven: thuiswerken kan dus meer gezinstijd opleveren.

Nadelen van een werkruimte thuis

Veel van de voordelen van thuiswerken brengen een risico met zich mee. Vrijheid vereist namelijk weer discipline en rust kan eenzaamheid betekenen. De nadelen van thuiswerken:

  • Geen scheiding werk-privé: als werk en privéleven zich in hetzelfde gebouw afspelen, moet je de twee wel goed kunnen scheiden. Een aparte ruimte om te werken, waarvan je de deur kan sluiten van het einde van de dag, een zakelijke en privételefoon en duidelijkheid naar de andere gezinsleden wanneer er tijd is voor hen en wanneer het tijd is voor werk: deze dingen kunnen helpen grip op de zaak te houden;
  • Professionaliteit: ontvang je klanten? Dan kan een woonkamer onprofessioneel overkomen. Zorg er in ieder geval voor dat er een wachtruimte is voor de klanten. Je kan ook  thuiswerken combineren met een tijdelijke kantoorruimte;
  • Kleiner netwerk: werken in een kantoor kan leiden tot interessante contacten met andere ondernemers en bedrijven. Bij thuiswerken zal je deze contacten minder hebben en moet je er dus apart op uit om te netwerken;
  • Eenzaam: thuis ben je maar alleen. Ga voor jezelf na of je graag tussen de mensen bent. Dan is thuiswerken niet de beste oplossing.

Thuiswerken en belasting

Bij thuiswerken gelden dezelfde regels voor belasting als bij werken op een extern kantoor. Ten eerste is het belangrijk wat voor rechtsvorm gekozen is voor het bedrijf. Bij de eenmanszaak moet er over de winst inkomstenbelasting worden betaald en moet je ieder kwartaal omzetbelasting betalen.

Als je het urencriterium haalt (1.225 uur per jaar werken in het bedrijf) zijn er een aantal aftrekposten die de belastingdruk verlagen. Zie ook onze pagina over belasting voor ondernemers.