Franchise ondernemen

Franchise ondernemen is een relatief veilige manier van ondernemen. Van alle startende ondernemers stopt ongeveer 65% binnen drie jaar. Bij franchise ondernemers is dit percentage maar 15%. Toch kiest maar drie procent van de ondernemers voor het franchise ondernemen. (Bron: Franchise+ 2006).

Bij het Franchise Ondernemen wordt gekozen om te ondernemen onder een al bestaande handelsnaam. Bijvoorbeeld de handelsnaam Etos, Blokker of de Albert Heijn. De ondernemer is baas van de winkel en mag tot op zekere hoogte zelf ondernemen. Enkele zaken zijn vooraf echter vastgelegd. Veelal het beeldmerk of de slogan tot in sommige gevallen 99% van de strategische keuzes. Deze kunnen per franchise formule enorm verschillen. Sommige franchise formules hebben bijna alles aan banden gelegd zoals prijzen, marketing, presentatie en logistiek. Bij andere franchise formules is juist alles open en is alleen het logo of de handelsnaam bepalend voor de franchise formule.

Definitie Franchise Ondernemen
Franchising is een hechte vorm van samenwerking tussen juridisch zelfstandige ondernemers, de franchisegever en de franchisenemer, die onder gebruikmaking van een gemeenschappelijke naam en met een uniforme uitstraling producten en diensten aanbieden aan afnemers. Bron: Nederlandse Franchise Vereniging (NFV)

Succesvol ondernemen
Dat franchise ondernemen een succesvolle manier van ondernemen is, is in het verleden wel bewezen. Grote bekende merken zijn regelmatig franchise formules. Merken als: Blokker, Etos, Edah, Videoland, TUI reisbureaus, Halfords, Groenrijk, Golden Tulip, Intersport en ga zo maar door. Je stapt in een concept dat zich al heeft bewezen. Zo kan soms al een half ingevuld ondernemingsplan worden verkregen waarin de gehele markt, reclame budgetten en mogelijkheden al uitgebreid zijn onderzocht. Daarnaast heeft een franchise formule soms leuke externe bijwerkingen. Zo zal de klant snel vertrouwen hebben in de winkel omdat deze de formule al kent, of is de bank veel soepeler met betrekking tot het benodigde startkapitaal.

De Europese Erecode inzake Franchising formuleert een aantal verplichtingen zowel voor de franchisegever als voor de franchisnemer.

De franchisegever moet:

  • eerst zelf gedurende een redelijke tijd (NFV: een jaar) met succes de franchiseformule toepassen in een testvestiging (pilot) alvorens een franchisenetwerk te beginnen
  • moet franchisenemer begintrainingen geven en voortdurend ondersteunen en begeleiden

De franchisenemer moet:

  • zich inspannen voor de groei van zijn bedrijf en onderhoud van de gemeenschappelijke identiteit en reputatie
  • controleerbare bedrijfsgegevens overleggen
  • geheimhouding bewaren t.a.v. ter beschikking gestelde knowhow.

Een passende franchise formule vinden
Franchisegevers lopen niet altijd “te koop” met het feit dat zij op zoek zijn naar nieuwe ondernemers. Vandaar dat het soms moeilijk kan zijn om een passende franchise formule te vinden in een bepaalde rubriek of regio. Via de volgende websites kan hier veel informatie over worden gevonden:
http://www.nfv.nl/ – Nederlandse vereniging voor franchisers.
http://www.franchiseplus.nl/ – Marktplaats voor franchisers.
http://www.denationalefranchisegids.nl/ – Nationale Franchise gids.