menu

Naamsbekendheid

Naamsbekendheid krijgen is voor elke onderneming belangrijk. Zelfs bedrijven die expert zijn in het gevonden worden in zoekmachines werven vaak de meeste klanten via mond-tot-mond reclame; het logische gevolg van een positieve naamsbekendheid. Naamsbekendheid is dan ook niet enkel voor multinationals als Coca Cola of Philips van belang, juist voor de kleinere ondernemers is naamsbekendheid een punt waarin flink geïnvesteerd mag worden. Dat wil niet enkel zeggen dat er veel reclame gemaakt moet worden om de naamsbekendheid te krijgen, juist via andere manieren om naamsbekendheid te verkrijgen wordt het klantenvolume soms veel groter.

Andere vormen dan reclame
Naamsbekendheid is veelal te krijgen via reclame, maar juist  het krijgen van naamsbekendheid via vormen die geen (of veel minder) geld kosten is voor de kleine ondernemer aan te raden. Wat voor welke onderneming de ideale oplossing is, is moeilijk te zeggen maar bij deze enkele suggesties om meer naamsbekendheid te krijgen.

  1. Redactioneel in de krant of radio
    In de krant of op de radio komen is makkelijker dan je denkt! In veel regio’s is een rubriek “medewerker aan het woord” of “ondernemer in het nieuws”. Meld je aan! Probeer ook eens een eigen persbericht te maken. Doe je het liever niet zelf? Verschillende bedrijven zijn gespecialiseerd in het schrijven van pakkende persberichten, bijvoorbeeld Online Tekstschrijvers.nl.
  2. Op het internet
    Onderschat het internet niet. Naamsbekendheid via het internet is dé manier waarop de meeste kleine ondernemers tegenwoordig naamsbekendheid verwerven. Via televisie, radio of krant moet het vaak direct in grotere hoeveelheden. Via het internet kan het zo gedoseerd als je zelf wilt. Met Google Adwords kun je clicks inkopen en direct zien of deze clicks ook werkelijk nieuwe klanten hebben opgeleverd. De stap van naamsbekendheid wordt hiermee bijna overgeslagen. Eigenlijk kan niet één onderneming die op zoek is naar meer naamsbekendheid en klanten dan ook nog zonder website.
  3. Direct mail
    Bij de Kamer van Koophandel kunnen adressen worden gekocht. Hierop kan zelfs eerst een selectie worden gemaakt. Houd er echter wel rekening mee dat deze adressen dan ook al meerdere keren zijn ingekocht en je echt een nieuw product moet hebben om hiermee nog succes te boeken. Modernere varianten van direct mail, zoals e-mail marketing kunnen bij de juiste nieuwsbrief en doelgroep wel weer heel effectief zijn.
  4. Jijzelf
    Vergeet jezelf niet. Het is vrij standaard dat als je werkt, slaapt, droomt en constant met je eigen bedrijf bezig bent, je dit ook aan je vrienden, familie etc vertelt. Je zogenaamde netwerk. Ook als je het borrelen en zakelijk netwerken eigenlijk maar niets vindt is het nog steeds aan te raden om visitekaartjes en folders te laten drukken om uit te delen.

Het klinkt ongetwijfeld cliché, maar naamsbekendheid krijg je vooral bij tevreden klanten. Mond-tot-mond reclame is over de jaren voor bijna alle bedrijven de grootste vorm van naamsbekendheid. Geen marketing budget kan hier tegenop. Goed werk, veel geduld en een beetje geluk is dan ook hét recept voor een mooie naamsbekendheid.