Ondernemen & internet
menu
e-boekhouden

Naamsbekendheid

Naamsbekendheid is voor vrijwel elke onderneming belangrijk. Maar hoe zorg je nu dat mensen jouw naam onthouden, en het liefst ook nog verspreiden via mond-tot-mondreclame?

Wat is naamsbekendheid?

NaamsbekendheidEen bedrijf kan naamsbekendheid hebben in verschillende vormen. Zo heb je spontane naamsbekendheid. Als direct jouw merknaam voor zich zien als ze denken aan een merk hagelslag, frisdrank of auto.

Je kunt ook een goede geholpen naamsbekendheid hebben. Daarbij denken mensen misschien niet direct aan je merk maar kennen het wel. Als ze de naam van het bedrijf horen weten ze direct wat het aanbod daarvan is. Uit diverse onderzoeken blijkt dat je meer verkoopt als iemand al een positief beeld heeft bij jouw merk.

Je verkoopt meer als jouw merk, aanbod en bedrijfsnaam bekend zijn bij jouw doelgroep.

Naamsbekendheid is nodig om merkvoorkeur te creëren

Naamsbekendheid heeft een grote invloed op je merkvoorkeur. Hoe groot dat is, is ook afhankelijk van waarom mensen jouw producten kopen. Maar in vrijwel alle gevallen speelt het mee. Of je nu een pot pindakaas pakt in de supermarkt of thuis de voor- en nadelen van enkele auto’s met elkaar vergelijkt.

Naamsbekendheid is daarom voor elk bedrijf belangrijk. Zelfs bedrijven die bovenaan de zoekresultaten van zoekmachines staan werven vaak de meeste klanten via mond-tot-mondreclame: het logische gevolg van een positieve naamsbekendheid. Naamsbekendheid is dan ook niet enkel voor multinationals als Coca Cola of Philips van belang, juist voor de kleinere ondernemers is het een punt waarin flink geïnvesteerd mag worden.

Groeien in online marketing? IMU geeft hiervoor de Online Marketing Tornado uit. Zowel in boek als pdf-vorm beschikbaar voor online ondernemers. Vraag het aan!

Naamsbekendheid vergroten zonder reclame te maken

Je kunt veel reclame maken om je naamsbekendheid te vergroten maar als je budget beperkt is zijn er ook andere manieren om naamsbekendheid te krijgen. Als je deze goed aanpakt kunnen deze zeer effectief zijn.

Redactioneel in de krant of radio

persbericht makenIn de krant of op de radio komen is makkelijker dan je denkt! In veel regio’s is een rubriek ‘ondernemer aan het woord’ of ‘onderneming in het nieuws’. Meld je aan! Probeer ook eens een eigen persbericht te maken. Doe je het liever niet zelf? Verschillende bedrijven zijn gespecialiseerd in het schrijven van pakkende persberichten.

Internet

Online zijn er veel manieren om je naamsbekendheid te vergroten. Via televisie, radio of krant moet het vaak direct in grotere hoeveelheden. Online kan het zo gedoseerd als je zelf wilt. Met Google Ads kun je clicks inkopen en direct zien of deze clicks ook werkelijk nieuwe klanten hebben opgeleverd. De stap van naamsbekendheid wordt hiermee bijna overgeslagen. Eigenlijk kan niet één onderneming die op zoek is naar meer naamsbekendheid en klanten dan ook nog zonder website.

Direct mail

Bij de Kamer van Koophandel kun je adressen kopen. Hierop kan zelfs eerst een selectie worden gemaakt. Houd er echter wel rekening mee dat deze adressen dan ook al meerdere keren zijn ingekocht en je echt een nieuw product moet hebben om hiermee nog succes te boeken. Modernere varianten van direct mail, zoals e-mail marketing kunnen bij de juiste nieuwsbrief en doelgroep wel weer heel effectief zijn.

Jijzelf

Vergeet jezelf niet. Het is vrij standaard dat als je werkt, slaapt, droomt en constant met je eigen bedrijf bezig bent, je dit ook aan je vrienden of familie etc. Je zogenaamde netwerk. Ook als je het borrelen en zakelijk netwerken eigenlijk maar niets vindt is het nog steeds aan te raden om visitekaartjes en folders te laten drukken om uit te delen.

Groeien in online marketing? IMU geeft hiervoor de Online Marketing Tornado uit. Zowel in boek als pdf-vorm beschikbaar voor online ondernemers. Vraag het aan!

Mond-tot-mondreclame via tevreden klanten

mond-tot-mondreclameHet klinkt ongetwijfeld cliché, maar naamsbekendheid krijg je vooral bij tevreden klanten. Mond-tot-mondreclame is over de jaren voor bijna alle bedrijven de manier om te werken aan de naamsbekendheid. Geen marketingbudget kan hier tegenop. Goed werk, veel geduld en een beetje geluk is dan ook hét recept voor een mooie naamsbekendheid.

Naamsbekendheid - de laatste berichten:

Alle berichten over dit onderwerp