Blue Monday slimme marketing

De feestelijke decembermaand ligt alweer een tijdje achter ons. De zomer is nog ver weg. De sneeuw is weggespoeld door de regen die aanhoudelijk op de ramen tikt. Het is Blue Monday, depressiefste dag van het jaar. Althans, volgens de Britse Psycholoog Cliff Arnall.

Aan de hand van een indrukwekkend uitziende formule wist hij vijf jaar geleden aan te tonen dat de derde maandag de meeste depressieve dag van het jaar is. Met een blik naar buiten ben ik het helemaal met je eens Cliff. Grijze luchten, mist, en die kou houdt ook nog wel even aan.

Depressiefste dag van het jaar? Boek een vakantie! 

Toch doen er dubieuze geruchten de ronde over deze blauwe maandag. In het officiële persbericht waarin Blue Monday werd aangekondigd opperde Arnall een geweldige remedie tegen al die Blauwe Maandag depressiviteit: boek een vakantie! En laat dat officiële persbericht nu net uitgebracht zijn door Sky Travel. Juist ja, een reisbureau. Volgens Guardian-columnist Ben Goldrace zou Sky Travel meerdere wetenschappers geld hebben aangeboden om hun naam te mogen noemen. Arnall was de enige die de verleiding niet kon verstaan en een formuletje in elkaar flanste. Een sterk staaltje marketing dus. 

Gelukkigste dag van het jaar

Gelukkig worden de dagen alweer langer en zijn we weer op weg naar de zomer. En komt de gelukkigste dag van het jaar er ook weer aan! Wall’s icecream wist ons te vertellen dat die fijne dag ergens middenin de zomer viel, op 19 juni in 2009 om precies te zijn. Walls onderbouwde dit met een ingenieuze formule van, jawel, Cliff Arnall! En waarmee beter dit heuglijke feit te vieren dan met een lekker ijsje op de betreffende dag! Hoeveel Cornetto’s zou onze Cliff voor dit knap stukje wetenschap gekregen hebben?

De wiskundigen onder ons kunnen de mooie formules van Arnall nakijken op Wikipedia.

 

    

Verder lezen

Reacties