Autoriteit uitstralen

Succesvolle kleine bedrijven stralen vaak autoriteit uit. Een authentieke specialist, waar je als klant graag bij aangesloten bent. Maar hoe maak je die eerste indruk, en toon je als kleine speler dat je net zoveel of zelfs meer weet over je vak dan grotere concurrenten in de branche?

Wat is een autoriteit?

Autoriteit in je branche wordenEen autoriteit is een persoon of instantie die leidend is. Daarbij denken veel mensen aan politie die dankzij haar gezag de veiligheid borgt.

Je kunt ook leider zijn op het gebied van jouw sector, branche of vakgebied. Als jij voldoende expertise hebt én alles wat je weet kunt delen met anderen krijg je vanzelf autoriteit op dat gebied.

Een autoriteit is iemand met expertise die als leider voorop loopt en waar anderen naar doorverwijzen.

Vraag direct tarieven op voor SEO of SEA op bij marketingbureaus. Wil je zelf je online marketing regelen? Het boek Online Marketing Tornado van IMU+ biedt hiervoor een handig stappenplan!

zelfverzekerde vrouw met een eigen onderneming

Mond-tot-mondreclame

Bij gezag hebben mensen soms een beetje een negatieve bijsmaak maar commercieel gezien kan het juist gunstig zijn om de autoriteit te zijn op een bepaald gebied. Je vergroot dan de kans dat een klant erop vertrouwt dat jouw producten of diensten écht de beste keuze zijn, en dat doorvertelt.

Als jij een groot netwerk hebt en vaak wordt aanbevolen kun je daarmee autoriteit en vakkennis uitstralen. Je toont dat je verstand van zaken hebt en vergroot je naamsbekendheid. Ook vergroot je de de kans dat mensen jou benaderen als er veranderingen zijn in jouw sector of vakgebied.

Een autoriteit zijn in jouw branche kan dus een goede manier zijn om jouw bedrijf meer onder de aandacht te brengen. Als jij eenmaal wordt gezien als de persoon waar men naartoe moet voor helder inzicht, leiderschap of de juiste connecties, dan gaan andere mensen jou ook zo zien.

Autoriteit vergroot de kans dat klanten zaken met jou willen doen of benaderen met vragen op dat terrein.

Zoekmachines en sociale media

Soms is een bepaalde mate van autoriteit zelfs nodig. Zoekmachines kijken er bijvoorbeeld sterk naar als ze zoekresultaten rangschikken. Als er vaker naar jouw website wordt verwezen kan dat helpen bij jouw positie. Op sociale media kijken mensen soms naar het aantal volgers of connecties.

Dat kan gunstig zijn voor je omzet. Neem dat kleine boetiekje in de stad met dat unieke assortiment, of die zzp’er die wél meedenkt bij een verbouwing of nieuwe keuken. Daar worden mensen niet alleen klant, maar die raden ze ook aan bij vrienden en familie.

Maar hoe word je nou zo’n niet te ontwijken autoriteit? Daar zijn natuurlijk verschillende manieren voor. Je moet voldoende kennis hebben over je branche of product. Maar dan ben je er nog niet!

Meer autoriteit uitstralen

Een autoriteit is een leider. Iemand met kennis van zaken. Toch wil dat niet zeggen dat je maar moet uitstralen dat jij het allemaal wel weet. Blijf leergierig. Je mag ook best zelf een voorbeeld hebben of aangeven dat je bepaalde zaken lastig vindt. Maar je moet wel je sector, vak of doelgroep kennen.

Verdiep je in de grote successen én mislukkingen uit je branche en bedrijfstak. Als ondernemer kun je autoriteit verder ontwikkelen. Je moet dan werkelijk jezelf willen leren kennen, want we hebben altijd onze eigen blinde vlek. Enkele tips om hierin stappen te zetten:

  •   Leef wat werkelijk belangrijk voor je is
  •   Wees open en eerlijk naar jezelf en naar anderen
  •   Word bewust van je belangrijkste drijfveren
  •   Vraag feedback aan je omgeving over je non-verbale communicatie
  •   Observeer jezelf en benoem wat je voelt en ervaart
  •   Onderzoek en herdefinieer je eigen overtuigingen

Door jezelf te laten zien, weten anderen wat je wilt. Je komt hierdoor eerder in contact met potentiële afnemers en gelijkgestemde ondernemers. Jouw omgeving kan niet om je heen.

Een autoriteit heeft veel kennis over een branche of product, maar daarmee ben je er nog niet!

Wil je een eigen bedrijf starten? Het begint met het inschrijven bij de KvK. Wil je vooral wat extra inkomsten vanuit huis? Zie dan hoe je online geld kunt verdienen.

zzp-ondernemer kan autoriteit uitstralen

Authenticiteit opbouwen

Autoriteit uitstralen is belangrijk maar eigenlijk is dat pas de tweede stap. Eigenlijk begint het bij authenticiteit. Dat kun je simpelweg vertalen naar oprechtheid. Hoe natuurlijk en eerlijk ben jij tijdens je werkdag? Wat een authentieke ondernemer denkt, voelt, zegt, doet en wie die is, is in evenwicht.

De eerste indruk is dan blijvend. Wat er binnen in de ondernemer leeft, is zichtbaar voor de buitenwereld. Als je authenticiteit mist dan kun je slimme dingen zeggen, als je uitstraalt dat je twijfelt komt het niet over bij de klant. Mensen merken dat. Er klopt dan iets niet in de communicatie en de geloofwaardigheid daalt. Een authentieke ondernemer heeft zelfvertrouwen en visie, zet zichzelf krachtig en geloofwaardig neer.

Een zelfverzekerde fysieke houding

Vrouwelijke baas met zelfvertrouwenDe fysieke houding zegt veel over mensen. Je kunt zien hoe iemand zich voelt en ook of iemand zich klein maakt, groot maakt, open is of gesloten is. Als je erop gaat letten kun je leren om de subtiele houdingen te onderscheiden.

Wanneer je een authentieke ondernemer ziet, zie je ook een trotse houding, met zelfvertrouwen en in wat die doet. Daarmee kan die potentiële klanten overtuigen. Ze doen zaken met de ondernemer omdat ze geloven dat die de beloftes waarmaakt.

Vraag direct tarieven op voor SEO of SEA op bij marketingbureaus. Wil je zelf je online marketing regelen? Het boek Online Marketing Tornado van IMU+ biedt hiervoor een handig stappenplan!

Wees uniek

Een autoriteit is uniek. Begin daar dus als eerste mee. Verkoop jij speelgoed? Bedenk wat jouw assortiment uniek maakt in vergelijking met wat anderen verkopen. Maak alles duurzaam, kind- of milieuvriendelijk, educatief of alleen van de beste kwaliteit.

Wat je ook kiest, desnoods verkoop je alleen speelgoed in de kleur geel, of groter dan een meter, zolang je dit overal in doorvoert kun je hiermee echt je eigen plekje op de markt veroveren.

Een autoriteit is uniek. Probeer je te onderscheiden van je concurrenten.

Blijf continu vernieuwen

De gemakkelijkste manier om een autoriteit te worden is door echt innovatief te ondernemen. De nieuwe trends in de markt niet alleen te kennen, maar zelf te realiseren. Nieuwe dingen krijgen aandacht. Presenteer dus eens in de zoveel tijd iets nieuws op de markt, en dat mag ook best een variatie, aanpassing of toevoeging op een bestaand product of dienst van jouw hand zijn.

Kijk maar naar Apple of Google. Bij al het nieuwe (of ‘nieuwe’) wat zij op de markt brengen krijgen ze aandacht. Dat wil niet zeggen dat al het nieuwe wat jij op de markt brengt succes oplevert, maar je leert er sowieso meer van dan wanneer je alles bij het oude houdt.

Houd de lijnen open

Je klanten zijn onmisbaar voor jouw bedrijf. Voorkom dat je de feeling kwijtraakt met wie ze zijn en waarom ze ervoor hebben gekozen om zaken met jou te doen. Blijf in contact. Stuurt eens in de zoveel tijd een vriendelijk mailtje of desnoods een bericht via sociale media.

Houd daarnaast ook goed contact met de werknemer die op een dagelijkse basis contact hebben met jouw klanten. Op het moment dat jij de feeling met je afzetmarkt kwijtraakt, is het begin van het einde ingezet. Maak regelmatig contact met collega’s, collega-bedrijven, pers, leveranciers en andere stakeholders. Als jij veel netwerkt is jouw naam de eerste waar men aan denkt als ze op zoek zijn naar jouw vakgebied.

Benoem branche-ontwikkelingen

Elke bedrijfstak kent zo zijn ontwikkelingen en veranderingen die invloed hebben op de manier waarop we zakendoen. Wees niet bang om deze veranderingen te noemen op een online platform zoals je bedrijfsblog, of als spreker en/of gastblogger.

Geef je mening en kom met bijvoorbeeld tips om er het beste van te maken. Zo kunnen mensen jou gaan zien als iemand die verstand heeft van zaken, als een opinieleider, als een leider uit de desbetreffende bedrijfstak.

En natuurlijk kunnen dit soort berichten ook goede dingen qua bezoekersverkeer richting jouw website, als men op zoek gaat naar meer informatie over je branche en de bijbehorende veranderingen en ontwikkelingen.

Ontwikkel je intuïtie

Bij veel keuzes moet je vertrouwen op je intuïtie. Als je ergens veel ervaring mee hebt is dat eenvoudig, maar als kleine zzp’er kan het lastig zijn. Dan kun je vaak hulpbronnen inschakelen. Maar ook al weeg je altijd de voordelen en nadelen tegen elkaar af en zoek je de beste onderbouwing, je gevoel heeft vaak de keuze stiekem allang gemaakt.

De beste leiders hebben het zichzelf aangeleerd om op hun gevoel te vertrouwen en hun intuïtie te volgen. Maar zoiets krijg je niet zomaar in één dag aangeleerd. Dat moet je ontwikkelen. Je moet leren begrijpen wanneer het je gevoel is dat tegen je praat en wanneer het je angst, trots of misschien zelfs arrogantie is.

Je moet als ondernemer regelmatig moeilijke beslissingen nemen. Vergeet dan niet dat je intuïtie ook wat te zeggen heeft. Het draait immers niet altijd om cijfers, feiten en statistieken.

Let op je tijd

Let op je tijdAls je eenmaal autoriteit uitstraalt, betekent dat nog niet dat je ieders problemen moet oplossen. Jouw  verantwoordelijkheid is om te blijven groeien, te blijven innoveren en te blijven delen qua kennis.

Laat mensen niet al jouw kostbare tijd opmaken met hun vragen of problemen. Leer om vaker nee te zeggen of regel een passende tegenprestatie.

Schaarste in tijd, kan bijdragen aan je autoriteit. Limiteer je tijd die je gratis geeft maar maak deze wel duidelijk naar buiten. Bijvoorbeeld elke vrijdag tussen tien en elf gratis advies op jouw kantoor, of maandelijks een gratis workshopmoment op kantoor. Natuurlijk ben je bereid om mensen te helpen, maar je beperkt zo wel de tijd die verloren gaat.

Gerelateerde berichten