Ondernemen & Internet

Nieuwsbrief maken

Een nieuwsbrief is een effectieve manier om direct met je doelgroep te communiceren. Vind je het lastig om er een te maken? Een stappenplan helpt je op weg. Hieronder leer je stap voor stap hoe je een goede nieuwsbrief opstelt.

Inhoud:

Een nieuwsbrief maken en je klant bereiken via een e-mailadresEen nieuwsbrief is een e-mail die je naar klanten stuurt. Hierin deel je bijvoorbeeld acties, nieuwe producten of klantverhalen. Mensen kunnen zich abonneren, zodat ze op een vast moment je nieuwsbrief ontvangen.

Een nieuwsbrief is een vorm van online marketing, ook wel e-mailmarketing genoemd. Het is een handige manier om je aanbod extra onder de aandacht te brengen bij bestaande klanten. Je kunt bijvoorbeeld nieuwsbrieven sturen over nieuwe projecten, mijlpalen of een nieuwe collectie.

Meer leren over hoe je meer bezoekers naar je website trekt, deze omzet in klanten en hoe je jouw bedrijf online laat groeien? Het Online Marketing Tornado-handboek van IMU (20 euro) helpt je stap voor stap op weg.

Bepaal het doel van je nieuwsbrief

Wat wil je bereiken met je nieuwsbrief? Wil je je doelgroep informeren, overtuigen, inspireren of activeren? Met een duidelijk doel maak je je content effectiever en herkenbaar voor je lezers. Zonder doel wordt het lastiger om een sterke nieuwsbrief te schrijven.

“Door het doel van jouw nieuwsbrief vast te stellen, maak je ze herkenbaar en makkelijker om te maken”

Kies een geschikt platform

Er zijn diverse platforms waarmee je een nieuwsbrief kunt maken. Enkele opties zijn:

  • Mailerlite
  • Mailchimp
  • ActiveCampaign
  • Aweber
  • GetResponse

Mailerlite is vooral voor starters. Mailchimp biedt veel segmentatiedata. Ook de andere systemen hebben unieke voordelen. Daarom is het goed om na te denken over je eigen behoeften en je budget. Kies voor een gebruiksvriendelijk platform waarmee je ook statistieken kunt volgen en abonneelijsten kunt beheren.pijnpunten doelgroep

Bedenk waar jouw doelgroep naar op zoek is

Je weet nu wat het doel van je nieuwsbrief is en hebt een buyer persona gemaakt. Nu ga je vaststellen waar jouw doelgroep naar op zoek is. Om vast te stellen wat je doelgroep zoekt, vraag je jezelf het volgende af:

  • Wat is mijn boodschap?
  • Wat verwacht de lezer?
  • Hoe kan ik aan die verwachtingen voldoen?

Je begint met het nieuwsgierig maken van je lezers. Dit doe je al in de onderwerpregel. Stel hier bijvoorbeeld een korte vraag in, of schrijf een prikkelende intro. Begin met een citaat of een nieuwsgierig makende vraag. Eindig je inleiding met een teaser, zodat de lezer geprikkeld wordt om door te lezen.

Welke onderwerpen, producten of diensten wil je graag onder de aandacht brengen bij jouw doelgroep?

nieuwsgierige lezer

Schrijf goede content

Kijk goed hoe je de nieuwsbrief informatief en interessant maakt. Wissel bijvoorbeeld af met verschillende soorten content, zoals:

  • Klantenverhalen
  • Tips en uitleg
  • Aanbiedingen
  • Nieuwsartikelen

Zet de belangrijkste berichten bovenaan, zodat lezers deze direct zien. Omdat veel mensen een nieuwsbrief scannend lezen, helpt dit om de belangrijkste informatie op te laten vallen.  Gebruik korte zinnen en eenvoudige taal. Controleer na het schrijven je nieuwsbrief bijvoorbeeld of zinnen nog korter en krachtiger kunnen. Heb je toch veel tekst? Breng dan duidelijke structuur aan met  tussenkopjes.

Lezers lezen je nieuwsbrief vrij snel. Zorg dus ook voor een aantrekkelijk slot. Voeg een Call To Action (CTA) toe die de lezer aanspoort tot actie. Denk aan acties, zoals contact opnemen met jouw bedrijf of het inschrijven voor een cursus. De CTA moet linken naar een specifieke pagina op jouw website.

“Gebruik duidelijke tussenkopjes, zodat de tekst goed leesbaar is.”

Overzichtelijke lay-out en afbeeldingen

Met een sitebuilder kun je het zelfMaak gebruik van afbeeldingen, maar doe dit niet overmatig. De verhouding tussen tekst en illustraties moet in verhouding zijn, zodat de boodschap van jouw nieuwsbrief niet verloren gaat. Dit hangt natuurlijk wel af van de inhoud van je nieuwsbrief. Als je een nieuwsbrief stuurt om een nieuwe collectie producten te promoten, dan moeten de productfoto’s de meeste nadruk krijgen in de e-mail.

Met een overzichtelijke en aantrekkelijke lay-out, trek je de aandacht van de lezer. Zorg voor een herkenbaar logo. Houd ook de kleuren en lettertypen in de stijl van jouw merkidentiteit. Dit draagt bij aan jouw merkconsistentie. Lezers hebben meer vertrouwen in een consistent merk.

Maak je nieuwsbrief mobielvriendelijk

Steeds meer mensen bekijken nieuwsbrieven op hun smartphones en tablets. Daarom is het belangrijk dat jouw nieuwsbrief mobielvriendelijk is. De nieuwsbrief moet goed worden weergegeven op diverse schermformaten. Heb je je nieuwsbrief geschreven, test hem dan op verschillende apparaten. Zo weet je zeker dat iedereen jouw nieuwsbrief goed kan lezen.

Juridische eisen

Voordat je mensen laat abonneren is het belangrijk dat je duidelijk maakt wie de nieuwsbrief verstuurt en wat de frequentie daarvan is. Geef aan wat voor soort informatie je verzendt en via welke weg dit gebeurt. Neem een verwijzing naar de privacyverklaring op en koppel de toestemming niet aan het verkrijgen van gratis producten.

In elke nieuwsbrief is het belangrijk om een uitschrijf-mogelijkheid te bieden, zodat abonnees zich ook weer eenvoudig kunnen afmelden. Sommige bedrijven schrijven abonnees automatisch uit. Bijvoorbeeld als ze langere tijd nieuwsbrieven niet meer hebben geopend. Dit beperkt je bereik, maar verhoogt de kwaliteit van je nieuwsbrief.

Verzend je nieuwsbrief op een vast moment

Je kunt een nieuwsbrief schrijven en verzenden, maar wat als je pas na drie maanden weer een nieuwe nieuwsbrief schrijft? Dan is het effect van jouw nieuwsbrieven minder groot. Verzend jouw nieuwsbrief bij voorkeur op een vast moment, bijvoorbeeld wekelijks op vrijdag. Zo weten abonnees wanneer ze je nieuwsbrief kunnen verwachten.

nieuwsbrief verzenden

Blijf testen en optimaliseren

Wil je weten hoe jouw nieuwsbrief het beste presteert, dan moet je continu blijven testen en optimaliseren. Experimenteer met verschillende onderwerpregels, soorten content en oproepen tot actie. Meet de prestaties van je nieuwsbrief via de statistieken van het door jou gekozen platform. Deze gegevens kun je gebruiken om jouw strategie te verbeteren.

Aan de slag

Een goede nieuwsbrief maken levert je meer betrokkenheid van je doelgroep op. Met een helder doel, een goed beeld van je doelgroep en de juiste content, zorg je voor een effectieve nieuwsbrief. Het continu testen en optimaliseren van je nieuwsbrief is belangrijk, zodat je hem continu aan de behoefte van je abonnees kunt aanpassen.

Meer leren over hoe je meer bezoekers naar je website trekt, deze omzet in klanten en hoe je jouw bedrijf online laat groeien? Het Online Marketing Tornado-handboek van IMU (20 euro) helpt je stap voor stap op weg.