Nieuwsbrief maken
Een nieuwsbrief maken is de perfecte manier om direct met de doelgroep van jouw bedrijf of organisatie te communiceren. Wil je graag een nieuwsbrief maken, maar vind je dit lastig? Een stappenplan kan dan zeker helpen. Met onderstaand stappenplan leer je stap voor stap hoe je een goede nieuwsbrief maakt.
Inhoud:
Een nieuwsbrief is ook wel een e-mail die je naar klanten stuurt. In de e-mail informeer je klanten over diverse onderwerpen, bijvoorbeeld over nieuwe acties of producten. Ook kunnen er klantverhalen of andere bijzondere verhalen in staan. De lezer kan zich op de nieuwsbrief abonneren, waardoor diegene op een vast moment een nieuwsbrief krijgt toegestuurd.
Nieuwsbrieven zijn een vorm van online marketing.
Het maken van een nieuwsbrief is dus een vorm van online marketing voor je onderneming. Deze vorm, e-mailmarketing, is een handige manier om je aanbod nog eens extra onder de aandacht te brengen bij bestaande klanten. Je kunt bijvoorbeeld nieuwsbrieven sturen over nieuwe projecten, mijlpalen die je bereikt of wanneer je een nieuwe collectie lanceert.
Vraag direct tarieven op voor SEO of SEA op bij marketingbureaus. Wil je zelf je online marketing regelen? Het boek Online Marketing Tornado van IMU+ biedt hiervoor een handig stappenplan!
Bepaal het doel van je nieuwsbrief
Wat is het doel van jouw nieuwsbrief? Misschien wil je jouw doelgroep van informatie voorzien of juist overtuigen om een product of dienst te kopen. Ook je doelgroep inspireren of activeren kunnen doelen zijn. Door het doel van jouw nieuwsbrief vast te stellen, bereik je meer effect. Zonder doel kun je moeilijker content samenstellen.
“Door het doel van jouw nieuwsbrief vast te stellen, bereik je meer effect.”
Stel je doelgroep vast
Ook je doelgroep vaststellen is belangrijk. Je kunt niet elke doelgroep met dezelfde content benaderen. Iedere doelgroep heeft weer andere eigenschappen en interesses. Je doelgroep stel je vast door een buyer persona te maken. Bedenk wie jouw ideale klant is en noteer de volgende gegevens:
- Geslacht
- Leeftijd
- Woonplaats
- Gezinssituatie
- Opleidingsniveau
- Beroep
- Inkomen
- Interesses
- Normen en waarden
- Karakter
Nu je een buyer persona hebt, stel je zijn/haar doelen en pijnpunten vast. Hoe dragen jouw producten of diensten bij aan het oplossen van die pijnpunten en het bereiken van die doelen? Stel vervolgens vast wat de grootste uitdagingen van jouw buyer persona zijn. Dit kan bijvoorbeeld het besparen van kosten zijn. Achterhaal op welke social media jouw doelgroep aanwezig is, zodat je ze het beste kunt bereiken.
Bedenk waar jouw doelgroep naar op zoek is
Je weet nu wat het doel van je nieuwsbrief is en hebt een buyer persona gemaakt. Nu ga je vaststellen waar jouw doelgroep naar op zoek is. Dit kun je ook weer gebruiken voor het maken van een pakkende onderwerpregel. Om vast te stellen wat je doelgroep zoekt, vraag je jezelf het volgende af:
- Wat is mijn boodschap?
- Wat verwacht de lezer?
- Hoe kan ik aan die verwachtingen voldoen?
Op basis hiervan kun je een tekst schrijven die goed op jouw doelgroep aansluit.
Stel de inhoud van de nieuwsbrief vast
De volgende stap is het bepalen van de inhoud van de nieuwsbrief. Welke onderwerpen, producten of diensten wil je graag onder de aandacht brengen bij jouw doelgroep? Zorg ervoor dat de inhoud van de nieuwsbrief interessant is. Dit kun je doen door in te spelen op de actualiteiten, zoals feestdagen, gebeurtenissen, het weer, enzovoorts. Verzamel ook foto’s en eventueel video’s die jouw content ondersteunen.
“Welke onderwerpen, producten of diensten wil je graag onder de aandacht brengen bij jouw doelgroep?”
Kies een geschikt platform
Er zijn diverse platforms waarmee je een nieuwsbrief kunt maken. Enkele opties zijn:
- Mailchimp
- ActiveCampaign
- Aweber
- GetResponse
Ieder platform is weer anders. Daarom is het goed om na te denken over je eigen behoeften en je budget. Kies voor een gebruiksvriendelijk platform waarmee je ook statistieken kunt volgen en abonneelijsten kunt beheren.
Maak je lezers nieuwsgierig
Je hebt een platform uitgekozen. Nu is het tijd om de nieuwsbrief te maken. Je begint met het nieuwsgierig maken van je lezers. Dit doe je al in de onderwerpregel. Stel hier bijvoorbeeld een korte vraag in. Schrijf vervolgens een prikkelende intro. Begin met een citaat of een nieuwsgierig makende vraag. Eindig je inleiding met een korte vooruitblik, zodat de lezer geprikkeld wordt om door te lezen.
Schrijf goede content
De inhoud van je nieuwsbrief moet altijd boeiend, informatief en relevant zijn. Zorg dan ook voor voldoende variatie in je nieuwsbrief. Denk aan een combinatie van een klantenverhaal, tips, aanbiedingen en nieuwsartikelen. Gebruik duidelijke tussenkopjes, zodat de tekst goed leesbaar is.
“Gebruik duidelijke tussenkopjes, zodat de tekst goed leesbaar is.”
Zorg voor een goede structuur
Plaats de gekozen onderwerpen niet willekeurig in je nieuwsbrief, maar breng structuur aan. Zet de belangrijkste berichten bovenaan. Een lezer gaat scannend jouw nieuwsbrief door. Staan jouw belangrijkste berichten bovenaan, dan vallen die meteen op. Je kunt ook toewerken naar een climax, waardoor alle onderwerpen ook echt aan bod komen en de aandacht krijgen.
“Schrijf zo kort mogelijke zinnen.”
Schrijf zo kort mogelijke zinnen. Lange zinnen zijn moeilijk leesbaar. Schrijf ook in duidelijke taal. Bekijk na het afronden van je nieuwsbrief nogmaals je zinnen. Vaak kunnen deze nog worden ingekort.
Gebruik afbeeldingen
Maak gebruik van afbeeldingen, maar doe dit niet overmatig. De verhouding tussen tekst en illustraties moet in verhouding zijn, zodat de boodschap van jouw nieuwsbrief niet verloren gaat. Dit hangt natuurlijk wel af van de inhoud van je nieuwsbrief. Als je een nieuwsbrief stuurt om een nieuwe collectie producten te promoten, dan moeten de productfoto’s de meeste nadruk krijgen in de e-mail.
Schrijf een aantrekkelijk slot
Lezers lezen je nieuwsbrief vrij snel. Zorg dus ook voor een aantrekkelijk slot. Voeg een Call To Action (CTA) toe die de lezer aanspoort tot actie. Denk aan acties, zoals contact opnemen met jouw bedrijf of het inschrijven voor een cursus. De CTA moet linken naar een specifieke pagina op jouw website.
“Voeg een Call To Action toe.”
Overzichtelijke lay-out
Met een overzichtelijke en aantrekkelijke lay-out, trek je de aandacht van de lezer. Zorg voor een herkenbaar logo. Houd ook de kleuren en lettertypen in de stijl van jouw merkidentiteit. Dit draagt bij aan jouw merkconsistentie. Lezers hebben meer vertrouwen in een consistent merk.
Maak je nieuwsbrief mobielvriendelijk
Steeds meer mensen bekijken nieuwsbrieven op hun smartphones en tablets. Daarom is het belangrijk dat jouw nieuwsbrief mobielvriendelijk is. De nieuwsbrief moet goed worden weergegeven op diverse schermformaten. Heb je je nieuwsbrief geschreven, test hem dan op verschillende apparaten. Zo weet je zeker dat iedereen jouw nieuwsbrief goed kan lezen.
Juridische eisen
Voordat je mensen laat abonneren is het belangrijk dat je duidelijk maakt wie de nieuwsbrief verstuurt en wat de frequentie daarvan is. Geef aan wat voor soort informatie je verzendt en via welke weg dit gebeurt. Neem een verwijzing naar de privacyverklaring op en koppel de toestemming niet aan het verkrijgen van gratis producten.
In elke nieuwsbrief is het belangrijk om een uitschrijf-mogelijkheid te bieden, zodat abonnees zich ook weer eenvoudig kunnen afmelden. Sommige bedrijven schrijven abonnees automatisch uit. Bijvoorbeeld als ze langere tijd nieuwsbrieven niet meer hebben geopend. Dit beperkt je bereik, maar verhoogt de kwaliteit van je nieuwsbrief.
Verzend je nieuwsbrief op een vast moment
Je kunt een nieuwsbrief schrijven en verzenden, maar wat als je pas na drie maanden weer een nieuwe nieuwsbrief schrijft? Dan is het effect van jouw nieuwsbrieven minder groot. Verzend jouw nieuwsbrief bij voorkeur op een vast moment, bijvoorbeeld wekelijks op vrijdag. Zo weten abonnees wanneer ze je nieuwsbrief kunnen verwachten.
Blijf testen en optimaliseren
Wil je weten hoe jouw nieuwsbrief het beste presteert, dan moet je continu blijven testen en optimaliseren. Experimenteer met verschillende onderwerpregels, soorten content en oproepen tot actie. Meet de prestaties van je nieuwsbrief via de statistieken van het door jou gekozen platform. Deze gegevens kun je gebruiken om jouw strategie te verbeteren.
Aan de slag
Een goede nieuwsbrief maken levert je meer betrokkenheid van je doelgroep op. Met een helder doel, een goed beeld van je doelgroep en de juiste content, zorg je voor een effectieve nieuwsbrief. Het continu testen en optimaliseren van je nieuwsbrief is belangrijk, zodat je hem continu aan de behoefte van je abonnees kunt aanpassen.
Vraag direct tarieven op voor SEO of SEA op bij marketingbureaus. Wil je zelf je online marketing regelen? Het boek Online Marketing Tornado van IMU+ biedt hiervoor een handig stappenplan!