menu
e-boekhouden

Verzendkosten berekenen

Eén van de grote verschillen tussen webshops en offline winkels zijn de verzendkosten: kosten voor het versturen van bestellingen naar klanten, maar ook die voor het eventuele retour sturen van artikelen. Het berekenen van de juiste verzendkosten is nog niet zo makkelijk. Hoeveel bezorgkosten moet je nu rekenen aan de klant en hoe vervelend zijn die vervoerskosten eigenlijk?

Inhoud:

Verzendkosten

verzendkostenDe bezorg- of verzendkosten van een online bestelling zijn eigenlijk een vreemde eend in de bijt. Want waarom zou je klanten wel déze kosten los laten afrekenen, maar niet de opslag-, inpak- of verwerkingskosten? Het is logisch dat je hierop geen verlies wilt maken, maar dat is met alle kosten die je maakt voor je bestelling. Uiteindelijk gaat het erom wat je onderaan de streep overhoudt.

Aan de andere kant wil je ook geen bestellingen mislopen doordat je concurrent lagere tarieven rekent. De bezorgkosten hebben veel invloed op de conversie. Lagere verzendkosten betekent meer verkopen, maar ook een lagere (winst)marge. De juiste verzendkosten berekenen is daarom belangrijk voor het succes van je webshop.

Het is belangrijk om de juiste verzendkosten te berekenen voor je webshop.

De kosten van het verzenden doorrekenen

Als je net een webwinkel begint en online via de webshop van PostNL je pakketzegels bestelt, moet je daar zo’n zeven euro per pakketzegel voor afrekenen. Als je dat doorrekent naar de klant dan heb je natuurlijk een grote kans dat die daarop afhaakt en even verder zoekt. En dan hebben we het over een Nederlandse bestelling. Voor een Vlaamse of Duitse klant zullen de kosten hoger zijn door de bezorgkosten naar het buitenland.

Na verloop van tijd, als je wat volumes draait en dus grotere aantallen pakketzegels koopt, kun je soms een beetje korting krijgen op het versturen van pakketten. Zeker als je bereid bent om enkele voorwaarden met PostNL af te spreken. Bijvoorbeeld als je alle pakketjes volgens de richtlijnen van PostNL inpakt en daardoor het werk van de vervoerder makkelijker maakt. Prettig leesbare etiketten bijvoorbeeld, die altijd op de lange kant van het pakket worden geplakt zodat de vervoerder de pakketjes kan stapelen en altijd de etiketten kan vinden. Maar ook dan blijven de kosten voor het verzenden van je pakketje een vervelende kostenpost.

Wil je meerdere pakketten versturen? Lift mee op de verzendcontracten van DHL en PostNL via de slimme logistieke software van Sendcloud.

Verzendkosten en btw

verzendkosten en btwEn het wordt nog erger, want PostNL reken je exclusief btw af terwijl jij de klant verzendkosten inclusief btw rekent. Als je dus een pakketzegel afrekent bij PostNL en jouw klant zeven euro heeft betaald dan maak je bij elke bestelling ruim een euro verlies op de verzendkosten door het verschil in btw. Tenminste, als jij artikelen verstuurt waarop je hoogtarief btw (21%) moet rekenen. Verzendkosten zijn namelijk eigenlijk kosten van het artikel dat je stuurt, dus hebben ook hetzelfde btw-tarief. Verstuur je boeken of etenswaren? Dan geldt ook over de bezorgkosten het lagere btw-tarief.

Betalen klanten hetzelfde als jij betaalt bij PostNL?  Dan verlies je ruim een euro btw per bestelling.

Verzendkosten hebben dezelfde btw en hebben meestal een negatief effect op je conversie-percentage. Dat is het percentage bezoekers dat ook werkelijk een aankoop doet. Veel webwinkels stoeien er dus een beetje mee. Zo zijn er webwinkels die vier euro of minder rekenen. Ze maken dan wat verlies op de verzendkosten maar dat weer goed met de winst van het product en doordat de kans groter wordt dat mensen iets kopen, worden de marketingkosten wat efficiënter besteed.

Omslagpunt van verzendkosten berekenen

De kosten niet doorrekenen naar de klant zorgt voor meer verkopen, maar omdat je zelf moet bijleggen wel voor een lagere marge. Dat is niet erg als je klant veel geld uitgeeft, maar bij een kleine aankoop is het procentueel een hoge kostenpost. Daarom rekenen veel webwinkels drempels. Ze rekenen bijvoorbeeld bij een bestelling vanaf vijftig euro geen verzendkosten. Ziet iemand bij jou iets leuks voor veertig euro? Grote kans dat hij er iets voor een tientje bij doet en gevoelsmatig het idee heeft dat hij dat artikel wel heel goedkoop kan krijgen omdat de verzending gratis wordt.

Het geeft je klant een beter gevoel bij het bedrag dat hij moet afrekenen en jij moet met die vijftig euro omzet eigenlijk wel je verzendkosten terugverdiend hebben. Ook kortingscodes voor de vervoerskosten zijn populair. Bijvoorbeeld in ruil voor een review, inschrijving nieuwsbrief of via social media.

Is de verzending ook duur vanwege het inpakken of opslaan? Via dropshipping of ecommerce fulfilment kun je deze taken ook uitbesteden!

Kosten van retourneren naar jouw webshop

Naast de kosten voor het vervoeren van het artikel naar de consument zijn er natuurlijk ook kosten aan verbonden als de consument het binnen de zichttermijn retour stuurt. Je bent namelijk verplicht bij de wet om een artikel dat de consument binnen 14 dagen retour wil sturen, terug te nemen. Je bent dan niet alleen die omzet van die order kwijt maar ook de verzendkosten. De retourkosten hoef je niet terug te betalen. Deze kun je de klant zelf laten betalen.

Wel heeft onderzoek aangetoond dat het makkelijker maken van retouren zorgt voor wederom een betere conversie. Als jij dus een antwoordnummer hanteert, een verzendetiket bij de aankoop doet waarmee hij het kosteloos kan retourneren of het pakketje laat afleveren bij een loket van PostNL, dan zul je wel meer artikelen online verkopen. Met welk scenario je de meeste winst boekt en welke dus de meest gunstige voor jou zal zijn, kun je zelf het beste uitrekenen. Misschien enkele variaties tijdelijk proberen om te zien wat het beste uitpakt?

PostNL, of een alternatief?

De meeste webwinkels versturen hun pakketjes in Nederland via PostNL. Deze vervoerder heeft een groot netwerk, relatief snelle bezorgtermijn en naar verhouding goede diensten in de zin van track & trace of een kleine foutmarge. Maar daar staat wel een tarief tegenover. Afhankelijk van jouw product kan het zijn dat een alternatief als DHL, DPD, UPS of GLS goedkoper of beter blijkt te zijn. Je kunt ze dus even met elkaar vergelijken.

Daarnaast zijn er partijen op de markt die gezamenlijk inkopen bij PostNL en zo een scherper tarief proberen te krijgen. In sommige gevallen lever je ook wat service in omdat je nu niet zelf je contract meer kunt samenstellen maar soms is daar ook goed over nagedacht en sta je samen dus net even sterker.

Wil je meerdere pakketten versturen? Lift mee op de verzendcontracten van DHL en PostNL via de slimme logistieke software van Sendcloud.

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over de verzendkosten van pakketten zijn:

Hoe kan ik de bezorgkosten berekenen?

Je kunt klanten de volledige kosten van het bezorgen laten betalen. Houd er wel rekening mee dat de kosten van PostNL soms zonder btw zijn, en jouw inkomsten inclusief btw. Je zult dan dus forse bezorgkosten moeten rekenen. De meeste webshops nemen wat verlies op de bezorging omdat deze anders een te negatief effect op de conversie heeft.

Wat zijn de bezorgkosten van PostNL, DHL of GLS?

Als je een pakket via het postkantoor verstuurt betaal je hier al snel ruim zeven euro per pakket voor. Gelukkig kan het ook goedkoper. Zeker als jij dagelijks meerdere pakketten verzendt. Welke bezorger of methode dan de beste keuze is, is afhankelijk van meerdere factoren.

Wat zijn gangbare bezorgkosten bij een webshop?

Het is natuurlijk afhankelijk van het artikel. Zo is het verzenden van een schoenendoosje goedkoper dan een fiets. Gemiddeld rekenen webshops bezorgkosten rond de 4 euro per bestelling. Al leveren steeds meer webwinkels zonder bezorgkosten, zodra een bepaalde drempel is bereikt. Denk aan acties als “bij een bestelling boven de vijftig euro betaalt u geen verzendkosten!”

Kan ik de verzendkosten uitbesteden?

Je kunt zelf de pakketjes opslaan, inpakken en aanleveren bij PostNL, maar dit ook laten doen. Als je leverancier de verzending voor je regelt heet dit meestal dropshipping. Als je het laat doen door een logistiek bedrijf wordt dit meestal fulfilment genoemd.