menu

Verzendkosten berekenen

Eén van de grote verschillen tussen webwinkels en offline winkels zijn de verzendkosten: kosten voor het versturen van bestellingen naar klanten, maar ook die voor het eventuele retour sturen van artikelen. Het berekenen van de juiste verzendkosten is nog niet zo makkelijk. Hoeveel verzendkosten moet je nu rekenen aan de klant en hoe vervelend zijn die vervoerskosten eigenlijk?

Verzendkosten zijn eigenlijk een vreemde eend in de bijt. Want waarom zou je klanten los wel déze kosten laten afrekenen, maar niet de opslag-, inpak- of verwerkingskosten? Toch is het rekenen van verzendkosten afgelopen jaren een redelijk normaal verschijnsel gebeuren. Wel rekenen veel webwinkels verschillende tarieven. Die hebben ook nog eens veel invloed op de conversie. Lagere verzendkosten betekent meer verkopen, maar ook een lagere marge. De juiste verzendkosten berekenen is daarom belangrijk voor het succes van je webshop.

De kosten van het verzenden doorrekenen

Als je net een webwinkel begint en dus je eerste pakketje naar het postkantoor brengt moet je daar ruim zeven euro voor afrekenen. Als je dat doorrekent naar de klant dan heb je natuurlijk een grote kans dat die daarop afhaakt en even verder zoekt. Zeven euro rekent bijna geen enkele webwinkel! Natuurlijk kunnen veel webwinkels een beetje korting krijgen als ze enkele voorwaarden met PostNL afspreken. Bijvoorbeeld als ze alle pakketjes volgens de richtlijnen van PostNL inpakken en daardoor het werk van de vervoerder makkelijker maken. Prettig leesbare etiketten bijvoorbeeld, die altijd op de lange kant van het pakket worden geplakt zodat de vervoerder de pakketjes kan stapelen en altijd de etiketten kan vinden. Maar ook dan blijven de kosten voor het verzenden van je pakketje een vervelende kostenpost.

Verzendkosten en btw

En het wordt nog erger, want bij het postkantoor reken je exclusief btw af terwijl jij de klant verzendkosten inclusief btw rekent. Als je dus zeven euro afrekent op het postkantoor en jouw klant ook zeven euro heeft betaald dan maak je bij elke bestelling ruim een euro verlies op de verzendkosten door het verschil in btw. Tenminste, als jij artikelen verstuurt waarop je hoogtarief btw (21%) moet rekenen. Verzendkosten zijn namelijk eigenlijk kosten van het artikel dat je stuurt, dus hebben ook hetzelfde btw-tarief. Verstuur je boeken of etenswaren? Dan geldt ook over de verzendkosten het lagere btw-tarief.

Verzendkosten hebben dezelfde btw en hebben meestal een negatief effect op je conversie-percentage (het percentage bezoekers dat ook werkelijk een aankoop doet). Veel webwinkels stoeien er dus een beetje mee. Zo zijn er webwinkels die vier euro of minder rekenen. Ze maken dan wat verlies op de verzendkosten maar dat weer goed met de winst van het product en doordat de kans groter wordt dat mensen iets kopen, worden de marketingkosten wat efficiënter besteed.

Omslagpunt van verzendkosten berekenen

De verzendkosten niet doorrekenen naar de klant zorgt voor meer verkopen, maar omdat je zelf moet bijleggen wel voor een lagere marge. Dat is niet erg als je klant veel geld uitgeeft, maar bij een kleine aankoop is het procentueel een hoge kostenpost. Daarom rekenen veel webwinkels drempels. Ze rekenen bijvoorbeeld bij een bestelling vanaf vijftig euro geen verzendkosten. Ziet iemand bij jou iets leuks voor veertig euro? Grote kans dat hij er iets voor een tientje bij doet en gevoelsmatig het idee heeft dat hij dat artikel wel heel goedkoop kan krijgen omdat de verzending gratis wordt. Het geeft je klant een beter gevoel bij het bedrag dat hij moet afrekenen en jij moet met die vijftig euro omzet eigenlijk wel je verzendkosten terugverdiend hebben. Ook kortingscodes voor de vervoerskosten zijn populair. Bijvoorbeeld in ruil voor een review, inschrijving nieuwsbrief of via social media.

Naast de kosten voor het vervoeren van het artikel naar de consument zijn er natuurlijk ook kosten aan verbonden als de consument het binnen de zichttermijn retour stuurt. Je bent namelijk verplicht bij de wet om een artikel dat de consument binnen 14 dagen retour wil sturen, terug te nemen. Je bent dan niet alleen die omzet van die order kwijt maar ook de verzendkosten. De retourkosten hoef je niet terug te betalen. Je mag deze voor rekening van de klant laten zijn.

Wel heeft onderzoek aangetoond dat het makkelijker maken van retouren zorgt voor wederom een betere conversie. Als jij dus een antwoordnummer hanteert, een verzendetiket bij de aankoop doet waarmee hij het kosteloos kan retourneren of het pakketje laat afleveren bij een loket van PostNL, dan zul je wel meer artikelen verkopen. Met welk scenario je de meeste winst boekt en welke dus de meest gunstige voor jou zal zijn, kun je zelf het beste uitrekenen. Misschien enkele variaties tijdelijk proberen om te zien wat het beste uitpakt?

PostNL of een alternatief

De meeste webwinkels versturen hun pakketjes in Nederland via PostNL. Deze vervoerder heeft een groot netwerk, relatief snelle bezorgtermijn en naar verhouding goede diensten in de zin van track & trace of een kleine foutmarge. Maar daar staat wel een tarief tegenover. Afhankelijk van jouw product kan het zijn dat een alternatief als DHL, DPD, UPS of GLS goedkoper of beter blijkt te zijn. Je kunt ze dus even met elkaar vergelijken. Daarnaast zijn er partijen op de markt die gezamenlijk inkopen bij PostNL en zo een scherper tarief proberen te krijgen. In sommige gevallen lever je ook wat service in omdat je nu niet zelf je contract meer kunt samenstellen maar soms is daar ook goed over nagedacht en sta je samen dus net even sterker.