Pakket versturen
Op elk PostNL- of DHL-punt kun je eenvoudig een verzendlabel kopen en je pakket versturen. Wil je meer pakketten verzenden? Als het aantal orders groeit zijn er betere en goedkopere manieren om deze te laten bezorgen. Verzendsoftware kan stappen automatiseren. Ook kun je werken met verschillende vervoerders.
Inhoud:
Een pakket versturen
Wil je één pakket versturen? Op een PostNL-punt zijn de verzendkosten van thuisbezorging voor een gemiddeld pakket (max. 100×50×50 cm en max. 10 kg) 6,95 euro (tarief 2023). Wel moet je het verzendlabel vooraf online aanmaken en printen.
Als je een webshop gaat beginnen en regelmatig pakketten wilt versturen kan dit goedkoper. Ook kun je dan het verzendproces deels automatiseren.
Je kunt een pakket versturen op een pakketpunt. Als je vaker pakketten verstuurt kun je stappen automatiseren.
Zelf je verzendlabels printen en goedkoper je pakket versturen via PostNL, DHL, Budbee, UPS en meer met één collectief verzendcontract? Verzend dan via Sendcloud. 23.000 webshops gingen je voor.
Vervoerders om pakketten te versturen
Als je het pakket verstuurt binnen Nederland zijn er veel mogelijkheden om het pakket de volgende dag bij de ontvanger af te leveren. Populaire vervoerders om pakketten mee te versturen (tarieven van 2023):
PostNL is de grootste pakketbezorger van ons land. Koop online direct verzendlabels en lever deze zelf af bij een PostNL-punt. Kosten voor het versturen van een gemiddeld pakket (max. 100×50×50 cm en max. 10 kg) binnen Nederland met track & trace zijn 6,95 euro per pakket.
Ook in Nederland verovert DHL als pakketbezorger steeds meer marktaandeel. Kosten voor standaard bezorging binnen Nederland beginnen vanaf 2,95 euro. Voor een pakket van max. 10 kg (80x50x35 cm) betaal je 4,95 euro.
Tarieven van vervoerders vergelijken
PostNL en DHL zijn populair. Wil je goedkoop een pakket versturen dan kun je je pakketje afgeven bij geselecteerde punten. Met voldoende volume komen ze de pakketten bij jouw magazijn ophalen.
Welke je pakketje het voordeligst verstuurt hangt af van de afmeting van het pakket, het gewicht en de afleverlocatie. Voor het versturen van zware pakketten zijn PostNL en DHL minder geschikt. Kleine pakketjes verstuur je goedkoper als brievenbuspakje.
Bijna elke vervoerder biedt ook internationale zendingen aan, maar de kosten en aflevertijden van het verzenden naar het buitenland verschillen sterk. Binnen Nederland handelen veel partijen het zelf af maar een zending naar het buitenland geven vervoerders soms bij de grens af aan een andere bezorger.
De kosten van een pakket naar het buitenland versturen liggen soms veel hoger.
Goedkoop pakket versturen met verzendsoftware
Met slimme verzendsoftware verstuur je sneller en maak je minder fouten. Het maken van je verzendlabel, het toevoegen van het adres van de ontvanger en de track-&-trace-e-mail kun je bijvoorbeeld automatiseren.
Ook kan software automatisch je pakket verzenden met de juiste verpakking en verzendmethode. Soms kun je track-&-trace-mailtjes versturen in je eigen huisstijl. Daarnaast kun je soms met verzendsoftware pakketten laten bezorgen via meerdere vervoerders.
Afhankelijk van het aantal pakketten dat je verstuurt zijn de verzendkosten via verzendsoftware vaak lager omdat je meelift op hun volumes. Als je zelf veel pakketten verstuurt ben je soms goedkoper uit met een eigen contract met PostNL of DHL.
Enkele aanbieders van verzendsoftware zijn:
Met de software van Sendcloud kun je goedkoop pakketten versturen. Binnenlands én internationaal. Het werkt zowel met PostNL, DHL als specialistische vervoerders. Je kunt er dus ook grotere of zware pakketten mee verzenden. Ook mogelijk met eigen verzendcontract.
Verzendt jouw webshop jaarlijks zo'n 100 tot 10.000 pakketten of zelfs hele pallets? Dan kun je deze goedkoper verzenden via DHL dankzij het inkoopvoordeel van SendSmart. Heeft een snelle, behulpzame helpdesk en gratis koppelingen met de meeste webshops. Klanten waarderen SendSmart met een ruime 8.
Al ruim 20 jaar heeft World Parcel Solutions (WPS) ervaring in de internationale post- en pakketwereld. Biedt voordelige tarieven voor het (inter)nationaal verzenden met zowel nationale postbedrijven als alternatieve vervoerders. Je kunt de tarieven ook koppelen aan een Sendcloud-account.
Vergelijk vervoerders: PostNL is niet de enige manier om pakketten snel en goedkoop te laten versturen.
Verzendopties en de conversie
Naast een prijsvergelijking kun je ook verzendopties vergelijken. Denk aan opties waarbij klanten zelf hun bezorgdatum of tijdvak kunnen selecteren.
De (aflever)betrouwbaarheid van de vervoerder heeft veel invloed op jouw klantrelatie. Je bent verantwoordelijk voor de pakketverzending totdat het pakket de rechtmatige eigenaar bereikt.
Vaak leveren bezorgers het pakketje af bij de buren. Niet iedereen vindt dit prettig, maar mensen zijn op het oplevermoment niet altijd thuis. Zeker niet als de ontvanger er zelf geen invloed op heeft.
Jij blijft verantwoordelijk voor het pakket tot de koper het pakket in handen heeft.
Pakketten met andere afmeting of gewicht
Als je voldoende pakketten verstuurt kun je een contract afsluiten met PostNL, DHL of DPD. Meestal heeft de vervoerder enkele voorwaarden. Bijvoorbeeld over je verzendlabel, waar je pakketten afgeeft en over het gewicht en de afmetingen.
Zo kun je niet zomaar een pallet of ander groot pakket versturen via jouw verzendcontract. Werk je met een collectief contract van Sendcloud, MyParcel of Sendsmart? Ook voor een zware of grote verzending hebben zij meestal wel een oplossing.
Verzekerd je pakket versturen
Ondanks dat vervoerders de meeste pakketten prima afleveren, gaat er tijdens het transport weleens iets mis. Verstuur je pakketten onverzekerd, dan zijn de kosten van een beschadigd of vermist pakketje vaak voor jou. Naast dubbele verzendkosten verlies je ook de waarde van het verzonden product.
Als je veel pakketjes verstuurt, met gemiddeld een lage orderwaarde, kun je dit risico incalculeren in de verkoopprijs, of zelf dit verlies nemen. Pakketten met een hoge orderwaarde kun je verzenden met een afleverbewijs als een handtekening of verzekerd laten bezorgen.
Hoe je producten verzekerd zijn, verschilt per vervoerder en/of per verzendoptie. Wil je artikelen als verzekerd pakket versturen, check dan vooraf de voorwaarden. Zo moet je een pakket goed verpakken. Ook zijn er uitzonderingen, zoals voedsel of bepaalde bestemmingen, die je niet kunt verzekeren.
Producten correct verpakken
Vervoerders stellen eisen aan de manier waarop je het pakket verpakt.
Een vrij globale richtlijn is dat je het pakket zo verpakt dat het vanaf één meter hoogte kan vallen zonder kapot te gaan. Als verpakkingsmateriaal kiezen de meeste webwinkels voor stevige kartonnen dozen en houden zij de loze ruimtes zo klein mogelijk.
Je moet een pakket zo versturen dat deze niet kapot gaat als je deze vanaf één meter hoogte laat vallen.
Juiste verzendverpakking en vulmateriaal
Gebruik een correcte verpakking dat passend is voor het product. Een te grote verzendverpakking kan indeuken. In een te kleine verzenddoos zit het product soms (te) dicht op de buitenverpakking waardoor de kans op schade groter is. Voor extra bescherming kun je gebruikmaken van vulmateriaal.
Het verzendlabel moet de juiste informatie bevatten over de bestemming van het pakket en goed leesbaar zijn. Je moet deze op de langste zijde van het pakket plaatsen. Ook moet het label makkelijk te scannen zijn. Je kunt dus beter geen plakband over de barcode plakken.
Zelf je verzendlabels printen en goedkoper je pakket versturen via PostNL, DHL, Budbee, UPS en meer met één collectief verzendcontract? Verzend dan via Sendcloud. 23.000 webshops gingen je voor.
Pakket retour (laten) versturen
Naast het logistieke proces van het pakket versturen krijg je als webwinkelier ook vaak te maken met retouren. Hoe je met teruggestuurde artikelen omgaat, is slechts deels je eigen keuze.
Door het herroepingsrecht, ook wel retourrecht genoemd, ben je verplicht om het aankoopbedrag plus de betaalde verzendkosten terug te betalen aan de klant. Je bepaalt wel zelf wat je met de retourkosten doet. Klanten waarderen gratis retourneren, maar je bent wettelijk niet verplicht om de retourkosten (volledig) zelf te dragen.
Je pakket laten versturen door een fulfilmentpartij
Met een hoger ordervolume kun je ook de voorraad opslaan bij een ecommerce fulfilment-bedrijf en zowel het versturen van je pakketten als de orderverwerking aan hen overlaten.
Zaken als het verzendklaar maken van de bestelling, de logistiek, de retourverwerking en eventueel de logistieke klantenservice besteed je dan uit.
Je kunt de logistiek, van het opslaan tot het versturen van pakketten, uitbesteden via fulfilment.
Naast dat het jou veel tijdswinst oplevert, heeft dit als voordeel dat je je klanten een later cutofftijd kunt aanbieden. Verstuur je de pakketten in eigen beheer, dan moet je de orders uiterlijk om 18.00 uur versturen en in het weekend zelfs een uurtje eerder. Bij een fulfilmentpartij komen de logistieke vervoerders meerdere keren per dag, tot ’s avonds laat. Hierdoor is een cutofftijd van 23.59 uur vrij gangbaar.
Je betaalt deze bedrijven voor de opslag en werkzaamheden die je uitbesteedt. Het pakket versturen is dus niet goedkoper maar je bespaart wel de kosten van een eigen magazijn, het orderpicken of de opslag.
Zoek je ecommerce fulfilment? en heb je jaarlijks minimaal zo’n vijfduizend orders? Kijk dan eens naar Active Ants. Een snelgroeiend fulfilmentbedrijf voor webshops.
Versturen via dropshipping
Als de leverancier direct het pakket verstuurt naar jouw klant, en je dus zelf geen voorraad aanhoudt, heet dit dropshipping. Dit lijkt ideaal maar dropshipping heeft ook nadelen.
Zo ben jij verantwoordelijk voor het product én de verzending. Binnen dit traject kan heel wat misgaan; het artikel kan tegenvallen, de zending kan beschadigd zijn, onderweg kwijtraken of de ontvanger kan deze retour sturen. En omdat de klant met jou zakendoet, moet jij het oplossen.
Verstuurt jouw leverancier elke bestelling direct naar de consument? Dan heet dit dropshipping.
Daarnaast levert dropshipping meestal minder op omdat dropshipping-leveranciers de (extra) werkzaamheden doorrekenen in hun tarief. Hierdoor is jouw winst op dropship-bestellingen meestal lager.
Veelgestelde vragen
Enkele veelgestelde vragen over een pakket verzenden zijn:
Welke opties heb ik naast PostNL?
PostNL is in Nederland marktleider met pakket-verzendingen. Maar je kunt ook je pakket verzenden met DHL, DPD, UPS of GLS. Zeker wanneer het pakket dat je wilt versturen niet heel standaard is, bijvoorbeeld door afwijkende afmetingen of gewicht, kan het helpen om even rond te kijken!
Hoe verstuur ik iets aangetekend?
Een pakket waarvoor de ontvanger moet tekenen kun je bij een pakketservicepunt afleveren. Ook kun je via verzendsoftware of fulfilment je zending aangetekend laten bezorgen. Wel heb je hiervoor een ander label nodig en zijn de kosten hoger.
Hoe laat ik iets retour sturen?
Heb je iets naar een klant gestuurd en wil die het retourneren? Je kunt de ontvanger het retour laten sturen op diens eigen kosten maar de kosten van de retour ook op je nemen. Bijvoorbeeld door de klant een verzendlabel toe te sturen waarmee die het pakket kosteloos bij een PostNL- of DHL-servicepoint kan afleveren.