Ondernemen & internet
menu
e-boekhouden

Pakket versturen

Een pakket versturen kan eenvoudig op het postkantoor. Zodra het aantal orders begint te groeien zijn er ook andere manieren om je pakketten te verzenden, zoals het meeliften op het contract van een pakketstapelaar of het uitbesteden aan een fulfilmentpartij.

Inhoud:

Een pakket versturen

pakket versturenEén keer een pakket versturen is makkelijk, maar als je er ook wat op wilt verdienen of als je volume groeit komt er toch veel bij kijken. Zo heb je bij het versturen niet alleen te maken met tal van verzendopties, jij bent ook nog eens het gehele traject – ook wanneer het pakket niet meer in jouw bezit is – verantwoordelijk voor de zending.

Tel daarbij op dat consumenten een snelle ontvangst steeds meer als een vanzelfsprekendheid zien. Loop je op dit vlak – letterlijk en figuurlijk – achter op de concurrent, dan wordt het lastig om de concurrentiestrijd aan te gaan. Zeker wanneer deze partijen niet alleen snel leveren, maar het pakket ook nog eens (vrijwel) gratis versturen.

Zelf je verzendlabel printen en goedkoper je pakket versturen met een collectief verzendcontract? Verzend dan via SendCloud. 15.000 webwinkeliers gingen je voor.

Pakket versturen via het postkantoor

Als startende en/of kleine webwinkelier kun je een pakket versturen via het postkantoor. Handig is dat niet, want die sluit vroeg en met een beetje pech sta je telkens in de rij te wachten op je verzendlabels. Die kun je ook zelf printen. Via verzendsoftware als SendCloud maak je ze automatisch bij elk bestelling en je kunt het pakket versturen via alle bekende vervoerders.

Met voldoende volume kan PostNL de pakketten komen halen. Wil je een pakket versturen via bijvoorbeeld DPD, DHL of UPS dan kun je je pakketje afgeven bij geselecteerde punten van de betreffende vervoerder. Wie jouw pakket het voordeligst verstuurt, is afhankelijk van diverse factoren. Denk bijvoorbeeld aan de afmeting van het pakket, het gewicht en de afleverlocatie. Ook het aantal pakketten dat je verwacht te sturen, is van belang. Hoe meer je verzendt, des te beter je kunt afdingen.

Betere service kost geld? Niet in dit geval, want de verzendkosten zijn via verzendsoftware juist vaak lager. Soms kun je nog goedkoper je pakket versturen via een eigen contract met PostNL of DHL maar dan moet je al aardig veel volume hebben.

PostNL is zeker niet de enige manier waarop je jouw pakket versturen kunt!

Verzendsoftware: goedkoper pakketten versturen

Al met al is een pakket versturen vrij tijdsintensief. Om het jezelf wat makkelijker te maken én te verzenden tegen gunstigere voorwaarden, kun je kiezen voor verzendsoftware. Het maken van je verzendlabel of het toevoegen van het adres kun je hiermee automatiseren. Als je het goed instelt kun je aardig wat tijd besparen op het versturen van je pakketten. Daarnaast hebben deze (inkoop)organisaties soms collectieve contracten met één of meerdere grote vervoerders voor alle aangesloten webwinkels.

Ook besparen zij tijd en geld op de zending door handelingen te automatiseren. Denk aan het printen van de verzendlabels en het versturen van track-&- trace-mailtjes. En wat ook een pre is, is dat de pakketten opgehaald (kunnen) worden. Verder hebben sommige stapelaars interessante samenwerkingen, bijvoorbeeld op het gebied van verzendverpakkingen, waardoor je tegelijkertijd kunt besparen op andere bedrijfskosten.

Gemakkelijk je pakket versturen en meeliften op een collectief verzendcontract? Verstuur je pakketten dan via SendCloud. Al 15.000 webshops gingen je voor!

Je pakketten laten versturen door een fulfilmentpartij

versturen via fulfilmentHeb je een wat groter ordervolume, dan kun je overwegen om de voorraad op te slaan bij een bedrijf dat ecommerce fulfilment biedt en zowel het versturen van je pakketten als de orderverwerking aan hen over te laten. Zaken als het verzendklaar maken van de bestelling, de logistiek, de retourverwerking en eventueel de logistieke klantenservice besteed je in dit geval uit.

Je kunt de logistiek, van het opslaan tot het versturen van pakketten, uitbesteden via fulfilment.

Naast dat het jou veel tijdswinst oplevert, heeft dit als voordeel dat je je klanten – net als bij een pakketstapelaar – een later cutofftijd kunt aanbieden. Verstuur je de pakketten in eigen beheer, dan moet je de orders uiterlijk om 18.00 uur versturen en in het weekend zelfs een uurtje eerder. Vanwege de collectiviteit van een fulfilmentpartij komen de logistieke vervoerders daar meerdere keren per dag, tot ’s avonds laat. Hierdoor is een cutofftijd van 23.59 uur vrij gangbaar.

Een ander voordeel van deze collectiviteit is de volumekorting die deze fulfilmentpartijen kunnen bedingen bij de pakketvervoerders. Uiteraard hangt er een prijskaartje aan de werkzaamheden die je uitbesteedt en de opslag. Het pakket versturen is dus niet goedkoper maar je bespaart wel de kosten van een magazijn, het orderpicken of de opslag.

Zoek je ecommerce fulfilment? en heb je jaarlijks minimaal zo’n vijfduizend orders? Kijk dan eens naar Active Ants. Een snelgroeiend fulfilmentbedrijf voor webshops.

Dropshipment: leverancier verstuurt direct naar de klant

dropshipmentWat ook nog een mogelijk is, is om de de leverancier pakketten te laten versturen naar jouw klant. Dit principe, waarbij je zelf ook geen voorraad hebt van het artikel, wordt ook wel dropshipment genoemd. Dat je geen producten hoeft in te kopen, op te slaan en hoeft te versturen, lijkt ideaal. En natuurlijk is dit het in sommige opzichten ook, maar dropshipment kent ook wel wat nadelen.

Zo ben jij verantwoordelijk voor het product én de verzending. Binnen dit traject kan heel wat misgaan; het artikel kan tegenvallen, de zending kan beschadigd zijn of onderweg verloren gaan. En omdat de klant met jou zakendoet, moet jij het oplossen.

Verstuurt jouw leverancier elke bestelling direct naar de consument? Dan heet dit dropshipping.

Daarnaast is het niet zo dat je (bijna) slapend rijk wordt. Aangezien dropshippers (extra) werkzaamheden doorrekenen in hun tarief is jouw winst op dropship-bestellingen meestal lager.

Pakket versturen: verzendopties en de conversie

Hoe belangrijk de kosten van het versturen ook zijn, met alleen een prijsvergelijking ben je er nog niet. De impact van de verzendopties op de conversie kan ook enorm zijn. Denk aan verzendopties waarbij klanten zelf hun bezorgdatum of tijdvak kunnen selecteren. Zo willen veel mensen liever niet dat het pakket bij de buren wordt bezorgd. Als je hier onduidelijk over bent is dit niet goed voor je conversie.

Een ander belangrijk punt is de (aflever)betrouwbaarheid van de vervoerder. Je bent als webwinkelier verantwoordelijk voor de zending tot het moment dat de koper het daadwerkelijk in handen heeft. Nu gebeurt het regelmatig dat mensen op het oplevermoment niet thuis zijn. Zeker wanneer zij hierin zelf geen invloed hebben.

Jij blijft verantwoordelijk voor het pakket totdat de koper het in handen heeft.

Vaak zal de bezorger het pakketje proberen af te leveren bij de buren. Dit is een prima oplossing, totdat het pakket de rechtmatige eigenaar nooit bereikt. Wanneer je redelijk veel pakketjes verstuurt die gemiddeld een relatief lage orderwaarde hebben, kun je ervoor kiezen om dit risico in te calculeren in de verkoopprijs. Een andere optie is, als het sporadisch gebeurt, om zelf dit verlies te nemen. Verstuur je pakketten met een hoge orderwaarde, dan kun je kiezen voor een zending een afleverbewijs met behulp van een handtekening of een verzekering.

Met same-day-delivery je cutoff-tijd verbeteren?  Red je Pakketje haalt het ’s middags op en levert ’s avonds. Dankzij dropoff-punten voor elk verzendvolume.

Kosten van het versturen binnen en buiten Nederland

Als je binnen Nederland een pakket versturen wilt zijn er heel veel mogelijkheden. Vrijwel elke pakketbezorger kan het pakket de volgende dag bij je klant afleveren. Als je een pakket naar het buitenland wilt versturen is het soms lastiger. Bijna elke vervoerder biedt het aan, maar de kosten en aflevertijden verschillen sterk.

De kosten van een pakket versturen naar het buitenland liggen soms veel hoger.

Dat komt omdat veel partijen het binnen Nederland zelf afhandelen maar een zending naar het buitenland bij de grens afgeven aan een andere bezorger. Wil je vaker een pakket versturen naar het buitenland? Dan loont het om hiervoor op zoek te gaan naar een collectief verzendcontract.

Een pakket versturen met een andere afmeting of gewicht

Een pakket versturen met andere afmeting of gewichtAls je voldoende pakketten verstuurt kun je een contract afsluiten met PostNL, DHL of DPD. Maar meestal heeft die wel enkele voorwaarden. Bijvoorbeeld over je verzendlabel, waar je pakketten afgeeft maar ook over het gewicht en de afmetingen.

Zo kun je meestal niet zomaar een pallet of andere grote verzending regelen via jouw verzendcontract. Werk je met een collectief contract zoals Sendcloud, Shops United of CheapCargo? Dan hebben zij meestal wél een oplossing voor deze grote verzending.

Verzekerd je pakket versturen

Ondanks dat de meeste pakketten in goede staat worden afgeleverd, gaat er ook tijdens het transport wel eens iets mis. Zijn de verstuurde pakketten niet verzekerd, dan worden de kosten van een beschadigd of vermist pakketje op jou verhaald. In het meest ongunstige geval heb je niet alleen te maken met dubbele verzendkosten, maar verlies je ook nog eens de waarde van het product.

De mate waarin producten verzekerd zijn, verschilt per vervoerder en/of per verzendoptie. Wil je bij (bepaalde) artikelen verzekerd je pakket versturen, lees dan goed na waar de pakketjes precies aan moeten voldoen en wat de uitzonderingen zijn. Zo is het gebruikelijk dat de pakketten op een bepaalde manier verpakt moeten zijn. Ook zijn er vaak uitzonderingen – zoals voedsel of risicovolle bestemmingen – die niet in aanmerking komen voor een verzekering.

Pakketten correct verpakken

Pakket inpakkenWelke verzendmethode het ook wordt, en verzekering of niet, vervoerders stellen eisen aan de manier waarop je de pakketten dient te verpakken. Een vrij globale richtlijn is dat het pakket zo stevig verpakt moet zijn dat je het vanaf één meter hoogte moet kunnen laten vallen zonder dat het kapot gaat.

Je moet een pakket zo versturen dat deze niet kapot gaat als je deze vanaf één meter hoogte laat vallen.

Om dit voor elkaar te krijgen, maken de meeste webwinkels gebruik van kartonnen dozen en houden zij de loze ruimtes zo klein mogelijk. Het lijkt een open deur, maar het gebeurt nog te vaak dat het formaat van de doos niet passend is voor het product. Is de verzendverpakking te groot, dan is de kans groot dat deze indeukt. Een te kleine verpakking is ook niet handig, aangezien het product (te) dicht op de buitenverpakking zit waardoor de kans op schade eveneens groot is. Voor extra bescherming kun je gebruikmaken van vulmateriaal.

Met alleen een correcte verpakking ben je er nog niet, het is ook belangrijk dat het verzendlabel aan de gestelde voorwaarden voldoet. Naast dat het label de juiste informatie moet bevatten over waar het pakket naartoe moet en goed leesbaar moet zijn, is ook de positie van belang. Zo willen vervoerders dat je het verzendlabel op de langste zijde van het pakket plaatst. Daarnaast moet het verzendlabel makkelijk te scannen zijn, waardoor het af te raden is om bijvoorbeeld plakband over de barcode te plakken.

Zelf je verzendlabel printen en goedkoper je pakket versturen met een collectief verzendcontract? Verzend dan via SendCloud. 15.000 webwinkeliers gingen je voor.

Pakket retour (laten) versturen

Voor webwinkeliers omvat het logistieke proces meer dan alleen het pakket versturen. Tenzij je bijvoorbeeld producten levert die op maat worden gemaakt of bederfelijke voedingsmiddelen verkoopt, is het een feit dat je te maken krijgt met retouren. Hoe je met deze teruggestuurde artikelen omgaat, is slechts deels je eigen keuze.

Als gevolg van het herroepingsrecht, ook wel retourrecht genoemd, ben je verplicht om het aankoopbedrag plus de betaalde verzendkosten terug te betalen aan de klant. Je bent wel vrij om te bepalen wat je met de retourkosten doet. Uiteraard wordt het gewaardeerd als je het retourneren gratis maakt, maar je bent dus niet wettelijk verplicht om de retourkosten (volledig) zelf te dragen.

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over een pakket versturen zijn:

Hoe kan ik makkelijk een pakketje versturen?

Er zijn verschillende manieren om een pakket te versturen. De gemakkelijkste is via het postkantoor. Al is dit omslachtig en duur. Als je vaker pakketten verstuurt zijn er ook betere oplossingen. Webwinkels brengen hun pakketten zelden naar het postkantoor!

Wat kost het versturen van een pakket?

Een pakketzegel via de webshop van PostNL kost zo’n 7 euro per stuk. Maar als je vaker pakketten verstuurt kan het vaak ook goedkoper door een contract af te sluiten. Dat kan direct via PostNL, maar er zijn ook tussenpersonen die kleinere webshops kunnen helpen met een goedkoper tarief voor het versturen van pakketten.

Welke opties heb ik naast PostNL?

PostNL is in Nederland marktleider met pakket-verzendingen. Maar DHL, DPD, UPS en GLS zijn hier ook actief. DHL is de meest serieuze concurrent maar de andere spelers kunnen zeker ook de beste keuze zijn.

Zeker wanneer het pakket dat je wilt versturen niet heel standaard is, bijvoorbeeld door afwijkende afmetingen of gewicht, kan het helpen om even rond te kijken!

Hoe verstuur ik iets aangetekend?

Pakketten waarvoor getekend moet worden kun je ook gewoon bij het postkantoor afleveren. Ook kun je via verzendsoftware of fulfilment aangetekend versturen. Wel heb je hiervoor een ander verzendlabel nodig en zijn de kosten hoger bij aangetekend versturen.

Hoe laat ik iets retour sturen?

Heb je iets naar een klant gestuurd en wil die het retourneren? Je kunt de klant het retour laten sturen op zijn eigen kosten maar de kosten ook op je nemen. Bijvoorbeeld door de klant een verzendlabel toe te sturen zodat hij het kosteloos bij het postkantoor kan afleveren.