menu

Pakket versturen

Een pakket versturen kan eenvoudig op het postkantoor. Zodra het aantal orders begint te groeien, wordt dit wel een vrij dure én omslachtige oplossing. Dan zijn er ook andere manieren om je pakketten te verzenden, zoals het meeliften op het contract van een pakketstapelaar of het uitbesteden van de logistieke afwikkeling aan een fulfilmentpartij.

Pakket versturenDe logistiek is een onmisbare schakel voor elke webwinkelier. Zonder verzending kun je de (ver)koop immers niet afronden. Tegelijkertijd is een pakket versturen best een complex proces. Zo heb je niet alleen te maken met tal van verzendopties, jij bent ook nog eens het gehele traject – ook wanneer het pakket niet meer in jouw bezit is – verantwoordelijk voor de zending.

Tel daarbij op dat consumenten een snelle ontvangst steeds meer als een vanzelfsprekendheid zien. Loop je op dit vlak – letterlijk en figuurlijk – achter op de concurrent, dan wordt het lastig om de concurrentiestrijd aan te gaan. Zeker wanneer deze partijen niet alleen snel leveren, maar ook nog eens (vrijwel) gratis verzenden.

Pakket versturen via het postkantoor

Als startende en/of kleine webwinkelier kun je een pakket versturen via het postkantoor. Eventueel koop je vooraf al een verzendlabel via de webshop van PostNL. Dit is de meest simpele stap want je kunt direct een pakket versturen. Maar de verzendkosten zijn dan wel vrij hoog en als je meerdere pakketten verstuurt kan het vaak goedkoper. Via het postkantoor kom je in Nederland automatisch uit op een zending via PostNL, maar dit is bepaald niet je enige optie.

Wil je een pakket versturen via bijvoorbeeld DPD, DHL of UPS dan kun je je pakketje afgeven bij geselecteerde punten van de betreffende vervoerder. Welke optie het voordeligst uitpakt, is afhankelijk van diverse factoren. Denk bijvoorbeeld aan de afmeting van het pakket, het gewicht en de afleverlocatie. Ook het aantal pakketten dat je verwacht te sturen, is van belang. Hoe meer je verzendt, des te beter je kunt afdingen.

Impact van de verzending op de conversie

Hoe belangrijk de kosten van het versturen ook zijn, met alleen een prijsvergelijking ben je er nog niet. De impact van de verzendopties op de conversie kan ook enorm zijn. Denk aan verzendopties waarbij klanten zelf hun bezorgdatum of tijdvak kunnen selecteren. Zo willen veel mensen liever niet dat de order bij de buren wordt bezorgd. Als je hier onduidelijk over bent is dit niet goed voor je conversie.

Een ander belangrijk punt is de (aflever)betrouwbaarheid van de vervoerder. Je bent als webwinkelier verantwoordelijk voor de zending tot het moment dat de koper het daadwerkelijk in handen heeft. Nu gebeurt het regelmatig dat mensen op het oplevermoment niet thuis zijn. Zeker wanneer zij hierin zelf geen invloed hebben.

Vaak zal de bezorger het pakketje proberen af te leveren bij de buren. Dit is een prima oplossing, totdat het pakket de rechtmatige eigenaar nooit bereikt. Wanneer je redelijk veel pakketjes verstuurt die gemiddeld een relatief lage orderwaarde hebben, kun je ervoor kiezen om dit risico in te calculeren in de verkoopprijs. Een andere optie is, als het sporadisch gebeurt, om zelf dit verlies te nemen. Verstuur je pakketten met een hoge orderwaarde, dan zou je kunnen kiezen voor een afleverbewijs met behulp van een handtekening of een verzekering.

Verzekerd je pakket versturen

Ondanks dat de meeste pakketten in goede staat worden afgeleverd, gaat er ook tijdens het transport wel eens iets mis. Zijn de verstuurde pakketten niet verzekerd, dan worden de kosten van een beschadigd of vermist pakketje op jou verhaald. In het meest ongunstige geval heb je niet alleen te maken met dubbele verzendkosten, maar verlies je ook nog eens de waarde van het product.

De mate waarin producten verzekerd zijn, verschilt per vervoerder en/of per verzendoptie. Wil je bij (bepaalde) artikelen verzekerd je pakket versturen, lees dan goed na waar de pakketjes precies aan moeten voldoen en wat de uitzonderingen zijn. Zo is het gebruikelijk dat de pakketten op een bepaalde manier verpakt moeten zijn. Ook zijn er vaak uitzonderingen – zoals voedsel of risicovolle bestemmingen – die niet in aanmerking komen voor een verzekering.

Pakketten correct verpakken

Pakket inpakkenWelke verzendmethode het ook wordt, en verzekering of niet, vervoerders stellen eisen aan de manier waarop je de pakketten dient te verpakken. Een vrij globale richtlijn is dat het pakket zo stevig verpakt moet zijn dat je het vanaf één meter hoogte moet kunnen laten vallen zonder dat het kapot gaat.

Om dit voor elkaar te krijgen, maken de meeste webwinkels gebruik van kartonnen dozen en houden zij de loze ruimtes zo klein mogelijk. Het lijkt een open deur, maar het gebeurt nog te vaak dat het formaat van de doos niet passend is voor het product. Is de verzendverpakking te groot, dan is de kans groot dat deze indeukt. Een te kleine verpakking is ook niet handig, aangezien het product (te) dicht op de buitenverpakking zit waardoor de kans op schade eveneens groot is. Voor extra bescherming kun je gebruikmaken van vulmateriaal.

Met alleen een correcte verpakking ben je er nog niet, het is ook belangrijk dat het verzendlabel aan de gestelde voorwaarden voldoet. Naast dat het label de juiste informatie moet bevatten over waar het pakket naartoe moet en goed leesbaar moet zijn, is ook de positie van belang. Zo willen vervoerders dat je het verzendlabel op de langste zijde van het pakket plaatst. Daarnaast moet het verzendlabel makkelijk te scannen zijn, waardoor het af te raden is om bijvoorbeeld plakband over de barcode te plakken.

Pakket retour (laten) versturen

Voor webwinkeliers omvat het logistieke proces meer dan alleen het pakket versturen. Tenzij je bijvoorbeeld producten levert die op maat worden gemaakt of bederfelijke voedingsmiddelen verkoopt, is het een feit dat je te maken krijgt met retouren. Hoe je met deze teruggestuurde artikelen omgaat, is slechts deels je eigen keuze.

Als gevolg van het herroepingsrecht, ook wel retourrecht genoemd, ben je verplicht om het aankoopbedrag plus de betaalde verzendkosten terug te betalen aan de klant. Je bent wel vrij om te bepalen wat je met de retourkosten doet. Uiteraard wordt het gewaardeerd als je het retourneren gratis maakt, maar je bent dus niet wettelijk verplicht om de retourkosten (volledig) zelf te dragen.

Goedkoper pakketten versturen via verzendsoftware

Al met al is pakketten versturen vrij tijdsintensief. Om het jezelf wat makkelijker te maken, én te verzenden tegen gunstigere voorwaarden, kun je kiezen voor verzendsoftware. Naast dat je zaken dan kunt automatiseren hebben deze (inkoop)organisaties soms collectieve contracten met één of meerdere grote vervoerders voor alle aangesloten webwinkels.

Aangezien dit er vaak honderden of soms wel duizenden zijn, krijgen zij volumekorting die ze vervolgens aan jou doorberekenen. Ook het automatiseren van zaken maakt de verzending bespaart tijd en geld. Denk aan het printen van de verzendlabels en het versturen van track en trace-mailtjes. En wat ook een pre is, is dat de pakketten opgehaald (kunnen) worden. Verder hebben sommige stapelaars interessante samenwerkingen, bijvoorbeeld op het gebied van verzendverpakkingen, waardoor je tegelijkertijd kunt besparen op andere bedrijfskosten.

Verzenden via een fulfilmentpartij

Heb je een wat groter ordervolume, dan kun je overwegen om de voorraad op te slaan bij een fulfilmentpartij en zowel het pakket verzenden als de orderverwerking aan hen over te laten. Zaken als het verzendklaar maken van de bestelling, de logistiek, de retourverwerking en eventueel de logistieke klantenservice besteed je in dit geval uit.

Naast dat het jou veel tijdswinst oplevert, heeft dit als voordeel dat je je klanten – net als bij een pakketstapelaar – een later cutofftijd kunt aanbieden. Verstuur je de pakketten in eigen beheer, dan zal je ervoor moeten zorgen dat de orders uiterlijk om 18.00 uur verzonden zijn en in het weekend zelfs een uurtje eerder. Vanwege de collectiviteit van een fulfilmentpartij komen de logistieke vervoerders daar meerdere keren per dag, tot ’s avonds laat. Hierdoor is een cutofftijd van 23.59 uur vrij gangbaar.

Een ander voordeel van deze collectiviteit is de volumekorting die deze fulfilmentpartijen kunnen bedingen bij de logistieke vervoerders. Uiteraard hangt er een prijskaartje aan de werkzaamheden die je uitbesteedt en de opslag. Maar als je het vergelijkt met wat het kost als je het in eigen beheer doet, valt het vaak wel te overzien.

Dropshipment: verzenden zonder eigen voorraad

Wat ook nog een mogelijk is, is om de de leverancier pakketten te laten versturen naar jouw klant. Dit principe, waarbij je zelf ook geen voorraad hebt van het artikel, wordt ook wel dropshipment genoemd. Dat je geen producten hoeft in te kopen, op te slaan en hoeft te verzenden, lijkt ideaal. En natuurlijk is dit het in sommige opzichten ook, maar dropshipment kent ook wel wat nadelen.

Zo ben jij verantwoordelijk voor het product én de verzending. Binnen dit traject kan heel wat misgaan; het artikel kan tegenvallen, het kan beschadigd zijn of onderweg verloren gaan. En omdat de klant met jou zakendoet, moet jij het oplossen. Daarnaast is het niet zo dat je (bijna) slapend rijk wordt. Aangezien de leverancier zijn (extra) werkzaamheden ook niet gratis uitvoert  is jouw winst op dropship-bestellingen meestal lager.