Pakket versturen
Op elk PostNL of DHL-punt kun je eenvoudig een verzendlabel kopen en je pakket versturen. Wil je meer pakketten verzenden? Zodra het aantal orders groeit zijn er betere en goedkopere manieren om pakketten te laten bezorgen, zoals via verzendsoftware, andere vervoerders of je kunt de fulfilment uitbesteden.
Inhoud:
- Pakket versturen
- Goedkoper verzenden
- Fulfilment
- Dropshipping
- Verzendopties
- Pakket verpakken
- Retouren
Een pakket versturen
Wil je één pakket versturen? Op een PostNL-punt zijn de verzendkosten van thuisbezorging voor een gemiddeld pakket (max. 100×50×50 cm en max. 10 kg) zijn daar 7,65 euro. Al kun je de verzendlabel ook online aanmaken en zelf printen voor 6,95 euro (tarief 2023).
Als je een webshop gaat beginnen en regelmatig pakketten wilt versturen kan dit goedkoper en wil je dit verzendproces automatiseren.
Je kunt een pakket versturen op een pakketpunt. Als je vaker pakketten verstuurt kun je stappen automatiseren.
Als je volume groeit wil je verzenden met lage foutmarges, met de juiste verpakking en verzendmethode en zonder dat de verzending te veel tijd of geld kost. Je blijft het gehele traject – ook als het pakket niet meer in jouw bezit is – verantwoordelijk voor de zending.
Zelf je verzendlabels printen en goedkoper je pakket versturen via PostNL, DHL, Budbee, UPS en meer met één collectief verzendcontract? Verzend dan via Sendcloud. 23.000 webshops gingen je voor.
Vervoerders om pakketten te versturen
Onderstaande vervoerders worden vaak gebruikt om pakketten te versturen:
PostNL is de grootste pakketbezorger van ons land. Koop online direct verzendlabels en lever deze zelf af bij een PostNL-punt. Kosten voor het versturen van een gemiddeld pakket (max. 100×50×50 cm en max. 10 kg) binnen Nederland met track & trace zijn 6,95 euro per pakket.
Ook in Nederland verovert DHL als pakketbezorger steeds meer marktaandeel. Kosten voor standaard bezorging binnen Nederland beginnen vanaf 2,95 euro. Voor een pakket van max. 10 kg (80x50x35 cm) betaal je 4,95 euro.
Goedkoop pakket versturen met verzendsoftware
Met slimme verzendsoftware verstuur je goedkoper en sneller. Het maken van je verzendlabel, het toevoegen van het adres van de ontvanger en de e-mail met track-&-trace-informatie kun je hiermee bijvoorbeeld automatiseren.
Soms kun je track-&-trace-mailtjes ook nog wat aanpassen aan je eigen huisstijl. Daarnaast kun je met verzendsoftware soms pakketten laten bezorgen via meerdere vervoerders en kun je aardig wat tijd besparen op het versturen van je pakket.
Afhankelijk van het aantal pakketten dat je verstuurt zijn de verzendkosten via verzendsoftware vaak al lager omdat je meelift op hun volumes. Als je zelf ook voldoende volume hebt ben je soms goedkoper uit met een eigen contract met PostNL of DHL maar dan moet je maandelijks best veel pakketten versturen.
Tarieven van vervoerders vergelijken
Ook bij verzendsoftware zijn PostNL en DHL populair maar je kunt je pakket ook via andere vervoerders versturen.
Wil je goedkoop een pakket versturen dan kun je je pakketje afgeven bij geselecteerde punten van de betreffende vervoerder. Met voldoende volume komen ze de pakketten bij jouw magazijn ophalen.
Wie het voordeligst jouw pakketje verstuurt is afhankelijk van de afmeting van het pakket, het gewicht en de afleverlocatie. Voor het versturen van zware pakketten zijn PostNL en DHL minder geschikt en een klein pakketje kun je goedkoop als brievenbuspakje versturen.
Vergelijk vervoerders: PostNL is niet de enige manier om pakketten snel en goedkoop te laten versturen.
Zelf je verzendlabels printen en goedkoper je pakket versturen via PostNL, DHL, Budbee, UPS en meer met één collectief verzendcontract? Verzend dan via Sendcloud. 23.000 webshops gingen je voor.
Je pakket laten versturen door een fulfilmentpartij
Met een serieus ordervolume kun je ook de voorraad opslaan bij een ecommerce fulfilment-bedrijf en zowel het versturen van je pakketten als de orderverwerking aan hen overlaten. Zaken als het verzendklaar maken van de bestelling, de logistiek, de retourverwerking en eventueel de logistieke klantenservice besteed je in dit geval uit.
Je kunt de logistiek, van het opslaan tot het versturen van pakketten, uitbesteden via fulfilment.
Naast dat het jou veel tijdswinst oplevert, heeft dit als voordeel dat je je klanten een later cutofftijd kunt aanbieden. Verstuur je de pakketten in eigen beheer, dan moet je de orders uiterlijk om 18.00 uur versturen en in het weekend zelfs een uurtje eerder. Bij een fulfilmentpartij komen de logistieke vervoerders meerdere keren per dag, tot ’s avonds laat. Hierdoor is een cutofftijd van 23.59 uur vrij gangbaar.
Je betaalt deze bedrijven voor de opslag en werkzaamheden die je uitbesteedt. Het pakket versturen is dus niet goedkoper maar je bespaart wel de kosten van een eigen magazijn, het orderpicken of de opslag.
Zoek je ecommerce fulfilment? en heb je jaarlijks minimaal zo’n vijfduizend orders? Kijk dan eens naar Active Ants. Een snelgroeiend fulfilmentbedrijf voor webshops.
Versturen via dropshipping
Als de leverancier direct het pakket verstuurt naar jouw klant, en je dus zelf geen voorraad aanhoudt, heet dit dropshipping. Dropshipping lijkt ideaal maar heeft ook nadelen.
Zo ben jij verantwoordelijk voor het product én de verzending. Binnen dit traject kan heel wat misgaan; het artikel kan tegenvallen, de zending kan beschadigd zijn, onderweg kwijtraken of de ontvanger kan deze retour sturen. En omdat de klant met jou zakendoet, moet jij het oplossen.
Verstuurt jouw leverancier elke bestelling direct naar de consument? Dan heet dit dropshipping.
Daarnaast levert dropshipping meestal minder op omdat dropshipping-leveranciers de (extra) werkzaamheden doorrekenen in hun tarief. Hierdoor is jouw winst op dropship-bestellingen meestal lager.
Pakket versturen: verzendopties en de conversie
Naast een prijsvergelijking kun je ook verzendopties vergelijken. Denk aan opties waarbij klanten zelf hun bezorgdatum of tijdvak kunnen selecteren. Zo willen veel mensen liever niet dat de bezorger het pakket bij de buren bezorgt. Als je hier onduidelijk over bent is dit niet goed voor je conversie.
Een ander belangrijk punt is de (aflever)betrouwbaarheid van de vervoerder. Je bent verantwoordelijk voor de pakketverzending tot het moment dat de koper het pakket in handen heeft. Maar mensen zijn op het oplevermoment niet altijd thuis. Zeker niet als de ontvanger hier zelf geen invloed op heeft.
Jij blijft verantwoordelijk voor het pakket totdat de koper het in handen heeft.
Vaak probeert de bezorger het pakketje af te leveren bij de buren. Dit is een prima oplossing, totdat het pakket de rechtmatige eigenaar nooit bereikt. Als je veel pakketjes verstuurt met gemiddeld een lage orderwaarde kun je dit risico incalculeren in de verkoopprijs, of zelf dit verlies nemen. Pakketten met een hoge orderwaarde kun je verzenden met een afleverbewijs als een handtekening of hiervoor verzekeren.
Kosten van het versturen binnen en buiten NL
Als je het pakket verstuurt binnen Nederland zijn er veel mogelijkheden en elke pakketbezorger kan het pakket de volgende dag bij de ontvanger afleveren.
Bijna elke vervoerder biedt ook internationale zendingen aan, maar de kosten en aflevertijden van het verzenden naar het buitenland verschillen sterk. Binnen Nederland handelen veel partijen het zelf af maar een zending naar het buitenland geven vervoerders soms bij de grens af aan een andere bezorger. Als je veel pakketten naar het buitenland verstuurt is het belangrijk om hierbij ook de vervoerders met elkaar te vergelijken.
De kosten van een pakket naar het buitenland versturen liggen soms veel hoger.
Pakketten met andere afmeting of gewicht
Als je voldoende pakketten verstuurt kun je een contract afsluiten met PostNL, DHL of DPD. Meestal heeft de vervoerder enkele voorwaarden. Bijvoorbeeld over je verzendlabel, waar je pakketten afgeeft en over het gewicht en de afmetingen.
Zo kun je niet zomaar een pallet of ander groot pakket versturen via jouw verzendcontract. Werk je met een collectief contract van Sendcloud, Shops United of CheapCargo? Dan hebben zij ook voor een zware of grote verzending meestal wel een oplossing.
Verzekerd je pakket versturen
Ondanks dat vervoerders de meeste pakketten prima afleveren, gaat er ook tijdens het transport wel eens iets mis. Zijn de verstuurde pakketten niet verzekerd, dan zijn de kosten van een beschadigd of vermist pakketje vaak voor jou. In het meest ongunstige geval heb je niet alleen te maken met dubbele verzendkosten, maar verlies je ook nog eens de waarde van het verzonden product.
De mate waarin producten verzekerd zijn, verschilt per vervoerder en/of per verzendoptie. Wil je bij (bepaalde) artikelen verzekerd je pakket versturen, lees dan goed na waaraan de pakketjes precies moeten voldoen en wat de uitzonderingen zijn. Zo moet je een pakket goed verpakken. Ook zijn er uitzonderingen – zoals voedsel of risicovolle bestemmingen – die niet in aanmerking komen voor een verzekering.
Pakketten correct verpakken
Vervoerders stellen eisen aan de manier waarop je het pakket verpakt.
Een vrij globale richtlijn is dat je het pakket zo verpakt dat het vanaf één meter hoogte kan vallen zonder kapot te gaan. Als verpakkingsmateriaal kiezen de meeste webwinkels voor stevige kartonnen dozen en houden zij de loze ruimtes zo klein mogelijk.
Je moet een pakket zo versturen dat deze niet kapot gaat als je deze vanaf één meter hoogte laat vallen.
Juiste verzendverpakking en vulmateriaal
Gebruik een correcte verpakking dat passend is voor het product. Een te grote verzendverpakking kan indeuken. In een te kleine verzenddoos zit het product soms (te) dicht op de buitenverpakking waardoor de kans op schade groter is. Voor extra bescherming kun je gebruikmaken van vulmateriaal.
De verzendlabel moet de juiste informatie bevatten over de bestemming van het pakket en goed leesbaar zijn. Je moet deze meestal op de langste zijde van het pakket plaatsen. Ook moet de verzendlabel makkelijk te scannen zijn, waardoor het af te raden is om bijvoorbeeld plakband over de barcode te plakken.
Zelf je verzendlabels printen en goedkoper je pakket versturen via PostNL, DHL, Budbee, UPS en meer met één collectief verzendcontract? Verzend dan via Sendcloud. 23.000 webshops gingen je voor.
Pakket retour (laten) versturen
Naast het logistieke proces van het pakket versturen krijg je als webwinkelier ook vaak te maken met retouren. Hoe je met teruggestuurde artikelen omgaat, is slechts deels je eigen keuze.
Door het herroepingsrecht, ook wel retourrecht genoemd, ben je verplicht om het aankoopbedrag plus de betaalde verzendkosten terug te betalen aan de klant. Je bent wel vrij om te bepalen wat je met de retourkosten doet. Klanten waarderen gratis retourneren, maar je bent wettelijk niet verplicht om de retourkosten (volledig) zelf te dragen.
Veelgestelde vragen
Enkele veelgestelde vragen over pakketten versturen zijn:
Hoe kan ik makkelijk een pakketje versturen?
Er zijn verschillende manieren om een pakket te versturen. Je kunt deze brengen naar een DPD-, DHL- of PostNL-punt bij jou in de buurt, maar dit is omslachtig en duur. Als je vaker pakketten verstuurt zijn er betere oplossingen. Met verzendsoftware kun je zelf verzendetiketten afdrukken en je pakketten op meer locaties afgeven.
Wat kost het versturen van een pakket?
Een pakketzegel via de webshop van PostNL kost zo’n 7 euro per stuk. Maar als je vaker pakketten verstuurt kan het vaak goedkoper door een contract af te sluiten. Dat kan direct via PostNL, maar met verzendsoftware krijg je vaak een goedkoper tarief voor het versturen van pakketten.
Welke opties heb ik naast PostNL?
PostNL is in Nederland marktleider met pakket-verzendingen. Maar DHL, DPD, UPS en GLS zijn hier ook actief. DHL is de meest serieuze concurrent maar een andere speler kan ook de beste keuze zijn.
Zeker wanneer het pakket dat je wilt versturen niet heel standaard is, bijvoorbeeld door afwijkende afmetingen of gewicht, kan het helpen om even rond te kijken!
Hoe verstuur ik iets aangetekend?
Een pakket waarvoor de ontvanger moet tekenen kun je ook gewoon bij een pakketservicepunt afleveren. Ook kun je via verzendsoftware of fulfilment aangetekend versturen. Wel heb je hiervoor een ander label nodig en zijn de kosten hoger.
Hoe laat ik iets retour sturen?
Heb je iets naar een klant gestuurd en wil die het retourneren? Je kunt de ontvanger het retour laten sturen op zijn eigen kosten maar de kosten van het retour sturen ook op je nemen. Bijvoorbeeld door de klant een verzendlabel toe te sturen waarmee die het kosteloos bij een PostNL of DHL servicepoint kan afleveren.