e-boekhouden

Webwinkel beginnen zonder voorraad

Je wilt een webwinkel beginnen, maar hoe regel je de voorraad? Groothandels hebben soms strenge eisen en opslag is moeilijk. Inkopen kan zomaar de start van je bedrijf in de weg staan. Dat is nergens voor nodig, want ook zonder voorraad kun je een webwinkel beginnen.

Inhoud:

voorraadInkopen en opslaan is struikelblok

De eisen van groothandels zijn soms legio. Neem nou dat je KvK-nummer minimaal een jaar moet bestaan, dat er een stenen winkel moet zijn, of dat er minimaal voor een enorm bedrag aan voorraad wordt ingekocht. Voor veel nieuwe startende webwinkeliers zijn deze regels te streng en is de start zo niet te financieren.

De investering is natuurlijk niet alleen beperkt tot de artikelen. Je wilt ook dat je voorraad veilig is opgeslagen zonder brandgevaar of mogelijke waterschade. Hoe begin je nu een webwinkel zonder dat de voorraad meteen een struikelblok wordt?

Wil je online producten verkopen? Benieuwd naar de regels, software of veelgestelde vragen? Lees dan verder over een eigen webshop beginnen.

Voorraad een te grote investering?

Er staan steeds meer leveranciers en groothandels op die wel leveren aan kleine webwinkeliers. Over de minimumafname moet je simpelweg onderhandelen. Vaak is het wel mogelijk om kleinere aantallen in te kopen, maar betaal je dan een hogere prijs. Daardoor maak je in het begin minder winst. Maar als je straks meer klanten krijgt, komt de volumekorting vanzelf.

Bij sommige groothandels kun je achteraf betalen. Je kunt artikelen dan eerst proberen te verkopen. Zo hoef je niet van tevoren al de hele voorraad te financieren. Een andere optie is om in te kopen met het recht op retour, mocht je het niet binnen een paar maanden verkopen. Zo blijf je niet met een enorme kostenpost voor de voorraad zitten.

Helaas is dit vaak alleen voor grotere spelers weggelegd. Groothandels zien ook dat starters soms slecht kunnen inschatten hoeveel voorraad ze echt nodig hebben.

Starters kunnen soms slecht inschatten hoeveel voorraad ze echt nodig hebben.

Ook Bol.com doet aan dropshipping

WebwinkelZelfs de allergrootste webwinkels verkopen regelmatig artikelen zonder dat ze die op voorraad hebben. De producten worden dan direct vanuit de leverancier gestuurd.

Je hebt het misschien weleens gemerkt bij Bol.com, Blokker of Zalando. Heb je daar een artikel gekocht dat opeens in een andere verpakking, door een andere vervoerder of met een andere levertijd dan gebruikelijk werd bezorgd? Dan is er een grote kans dat die niet bij de webwinkel op voorraad lag, maar bij de leverancier. Die heeft het direct naar jouw thuisadres gestuurd, zonder dat het artikel ooit maar een seconde in het magazijn van de webwinkel heeft gelegen.

Wil je een webwinkel zonder producten of voorraad? Zie dan onze info over dropshipping-leveranciers of lees de voor- en nadelen van dropshipping-producten.

Voor wie is dropshipping geschikt?

dropshipmentEen webwinkel beginnen zonder voorraad wordt ook wel dropshipping genoemd. De webwinkel heeft dan zelf helemaal geen producten. Die staan dan ook niet op de balans. Het is daarmee een manier om niet de voorraad te hoeven financieren. Bij een bestelling stuurt de leverancier het artikel direct naar de consument. Op dat moment koopt de webwinkelier dus pas echt het artikel.

Een webwinkel beginnen zonder eigen voorraad wordt ook wel dropshipping genoemd.

Zowel grote als kleine webwinkels maken er gebruik van. Het voordeel dat je de artikelen niet hoeft op te slaan is natuurlijk voor beide partijen interessant. Zelfs als webwinkels genoeg geld hebben, kiezen ze er soms voor om een deel niet op voorraad te nemen. Dit houdt hun magazijn geordend en beheersbaar. De longtail-artikelen – artikelen die minder vaak worden verkocht – willen ze liever niet zelf in het schap. Maar met dropshipping kun je ze wel aanbieden op je website.

Ben je goed in online marketing en wil je een webwinkel beginnen zonder voorraad? Via Shopify kun je jouw webshop direct koppelen aan dropshipping-leveranciers.

Ook zonder voorraad ben jij verantwoordelijk

Dropshipping lijkt een makkelijke instap om een webwinkel te beginnen, omdat je zonder voorraad met veel minder geld je webshop kunt starten. Maar houd er wel rekening mee dat er voor de klant geen enkel verschil is. Dat betekent dat bij mogelijke problemen met het product, de levering, garantie of retouren jij voor de eindconsument nog altijd aansprakelijk bent. Ook als jij niet degene bent die de problemen heeft doen ontstaan.

Voorraad uitbesteed via fulfilment

Fulfilment betekent het proces van opslaan, inpakken en verzenden. Sommige webwinkels hebben zelf een groot magazijn in hun kantoorpand waar al hun voorraad is opgeslagen. Van hieruit verwerken ze bestellingen. Andere webwinkels werken zonder voorraad en besteden dit allemaal uit aan een fulfilment-aanbieder.

Fulfilment lijkt op dropshipping, want ook bij fulfilment wordt de opslag, het inpakken en verzenden buiten de webwinkel gedaan. Het verschil is dat de voorraad misschien ergens anders ligt, maar de webwinkel hier wel de eigenaar van is.

Het inkopen doe je als webwinkelier dus zelf, maar je voorraad ligt in andermans pand. De personen die het pakket inpakken staan ook niet op jouw loonlijst. Je hoeft zelf dus geen voorraad op te slaan en betaalt voor de verwerking alleen de fulfilment-kosten.

Veel webwinkels laten een deel van de voorraad bij de leverancier liggen.

Voor grotere webwinkels valt het uitbesteden van de voorraad onder de fulfilment-strategie. Grote webwinkels gebruiken deze strategie vaak om een deel direct door de leverancier te laten verwerken. Zoals bij artikelen die minder veel verkopen. Die hoeven dan niet meer op voorraad hoeven te liggen in het eigen pand.

Een webwinkel in digitale producten beginnen

Naast een eigen webshop met fysieke producten kun je er ook voor kiezen om digitale producten te verkopen. Je hebt dan geen opslagruimte en meestal ook geen financiering voor je voorraad nodig. Denk aan het verkopen van e-books, handleidingen, apps of foto’s.

Natuurlijk moet je wel genoeg aanbod hebben. Al kun je al vrij simpel beginnen en is een eigen webwinkel soms niet eens nodig. Zo kun je al heel gemakkelijk online verkopen via Instagram of Facebook. En voor goede stockfoto’s zijn er enorme marktplaatsen als iStockphoto of Shutterstock.com.

Als je de foto’s, teksten of bestanden zelf maakt, heb je hiervoor geen inkoopkosten en dus niet te maken met een lastige groothandel. Natuurlijk heb je wel te maken met de klant. Zo wil je misschien inspringen op trends en moet je je assortiment soms nalopen om te zien of die nog wel aansluit bij jouw wensen.

Webwinkel zonder zorgen?

Een webwinkel starten zonder kopzorgen over de voorraad is haast onmogelijk. Maar een creatieve ondernemer zal ontdekken dat er zelfs oplossingen zijn voor de financiering, de opslag, verwerking of zelfs de inkoop.