menu

Webwinkel zonder voorraad

Als je een webwinkel begint is de voorraad soms vooraf een zware dobber. Sommige groothandels stellen zware eisen, opslag kan een probleem zijn en soms staat het inkopen van de goederen letterlijk de start van het bedrijf in de weg. Niet nodig, want ook zonder voorraad kun je een webwinkel beginnen.

Groothandels eisen soms dat een KvK-nummer al minimaal een jaar moet bestaan, dat er een stenen winkel is, of dat er minimaal voor een enorm bedrag aan voorraad wordt ingekocht. Voor veel nieuwe startende webwinkeliers is dat laatste niet te financieren. De investering is natuurlijk niet alleen beperkt tot de artikelen maar je wilt ook dat je voorraad ook veilig en buiten gevaar van brand of waterschade is opgeslagen. Hoe begin je nu een webwinkel zonder dat de voorraad bij voorbaat al het struikelblok wordt?

Voorraad een te grote investering

Er staan steeds meer leveranciers en groothandels op die wel leveren aan webwinkeliers. Over de minimumafname zul je simpelweg moeten onderhandelen. Vaak is het wel mogelijk om kleinere aantallen in te kopen maar betaal je dan een hogere prijs. Daardoor maak je in het begin minder winst maar als je straks meer klanten krijgt komt het volume vanzelf.

Soms kun je achteraf betalen bij groothandels en kun je proberen artikelen eerst te verkopen en hoef je zo niet vooraf gehele de voorraad te financieren. Een andere optie is om in te kopen met het recht op retour mocht je het niet binnen een x-aantal maanden verkopen. Zo blijf je niet met een enorme kostenpost voor de voorraad zitten. Dit is helaas meestal alleen voor grotere spelers weggelegd omdat groothandels ook wel zien dat starters vooraf slecht kunnen inschatten hoeveel voorraad ze nodig hebben.

Webwinkels zonder voorraad

Zelfs de allergrootste webwinkels verkopen regelmatig artikelen zonder dat ze deze op voorraad hebben. Deze worden dan direct vanuit de leverancier gestuurd. Je zult het misschien wel eens hebben gemerkt via Bol.com, Blokker of Zalando. Heb je daar een artikel gekocht dat opeens in een andere verpakking, door een andere vervoerder of met een andere levertijd dan gebruikelijk werd bezorgd? Dan is er een grote kans dat die niet bij deze webwinkels op voorraad lag, maar bij de leverancier. En dat die het direct naar jouw huisadres heeft gestuurd zonder ooit maar een seconde in het magazijn van deze webwinkels te hebben gelegen!

Voorraad uitbesteed via fulfilment
Bij grotere webwinkels valt het uitbesteden van de voorraad soms onder de fulfilmentstrategie. Fulfilment wil zeggen: het proces van opslag, inpakken en verzenden. Sommige webwinkels hebben zelf een groot magazijn aan hun kantoorpand vast waar al hun voorraad is opgeslagen en van waaruit ze bestellingen verwerken, maar andere webwinkels werken dus zonder voorraad omdat die uitbesteed is aan de fulfilmentaanbieder. Het inkopen doet de webwinkelier dus zelf maar de voorraad ligt dan in een pand van iemand anders en de persoon die het pakketje inpakt staat dus niet op zijn loonlijst. De webwinkel hoeft dan zelf niet de voorraad op te slaan en betaalt voor de verwerking alleen de fulfilmentkosten. Grotere webwinkels hanteren deze strategie vaak door een deel direct door de leverancier te laten verwerken. Zoals bij minder vaak verkopende artikelen die hierdoor niet meer op voorraad hoeven te liggen in het eigen pand.

Geen voorraad door dropshipping

De structuur van kleine webwinkels zonder voorraad wordt meestal dropshipping genoemd. Dropshipping lijkt op de fulfilmentstrategie hierboven want ook bij dropshipping wordt de opslag, het inpakken en verzenden buiten de webwinkel gedaan maar het verschil is dat de voorraad niet alleen ergens anders ligt, maar ook een andere eigenaar heeft. Bij fulfilment zijn de artikelen meestal wel al in eigendom van de webwinkelier. Bij dropshipping spreken we echt van een webwinkel die geen voorraad heeft.

Ook niet op de balans dus, waarmee het een manier is om maar niet de voorraad te hoeven financieren. Bij een bestelling stuurt de leverancier het artikel direct naar de consument en koopt de webwinkelier pas echt het artikel. Grotere webwinkels maken er echter ook vaak gebruik van. Soms om dezelfde reden maar anderzijds ook om simpelweg hun magazijn geordend en beheersbaar te houden. De longtail-artikelen – artikelen die minder vaak worden verkocht – willen ze liever niet zelf in het schap, maar op de website doen ze natuurlijk geen kwaad.

Dropshipping lijkt op deze wijze een makkelijke instap voor nieuwe webwinkeliers, omdat die de webwinkel in het begin kunnen starten zonder voorraad. Houd er echter wel rekening mee dat er voor de consument geen enkel verschil is. Dat betekent dat bij eventuele problemen met het product, de levering, garantie of de retouren jij voor de eindconsument nog altijd de partij bent die aansprakelijk is, ook al was je achter de schermen niet degene die de problemen heeft laten ontstaan.

Helemaal een webwinkel beginnen zonder zorgen om de voorraad is misschien niet mogelijk. Maar een creatieve ondernemer zal ontdekken dat er zelfs oplossingen denkbaar zijn voor de financiering, de opslag, verwerken of zelfs het inkopen ervan.