menu
e-boekhouden

Webwinkel beginnen zonder voorraad

Als je een webwinkel begint is de voorraad soms vooraf een zware dobber. Sommige groothandels stellen zware eisen, opslag kan een probleem zijn en soms staat het inkopen van de goederen letterlijk de start van het bedrijf in de weg. Niet nodig, want ook zonder voorraad kun je een webwinkel beginnen.

Inhoud:

voorraadGroothandels eisen soms dat een KvK-nummer al minimaal een jaar moet bestaan, dat er een stenen winkel is, of dat er minimaal voor een enorm bedrag aan voorraad wordt ingekocht. Voor veel nieuwe startende webwinkeliers is dat laatste niet te financieren. De investering is natuurlijk niet alleen beperkt tot de artikelen maar je wilt ook dat je voorraad ook veilig en buiten gevaar van brand of waterschade is opgeslagen. Hoe begin je nu een webwinkel zonder dat de voorraad bij voorbaat al het struikelblok wordt?

Wil je online producten verkopen? Benieuwd naar de regels, software of veelgestelde vragen? Lees dan verder over een eigen webshop beginnen.

Voorraad een te grote investering

Er staan steeds meer leveranciers en groothandels op die wel leveren aan webwinkeliers. Over de minimumafname zul je simpelweg moeten onderhandelen. Vaak is het wel mogelijk om kleinere aantallen in te kopen maar betaal je dan een hogere prijs. Daardoor maak je in het begin minder winst maar als je straks meer klanten krijgt komt de volumekorting vanzelf.

Soms kun je achteraf betalen bij groothandels en kun je proberen artikelen eerst te verkopen en hoef je zo niet vooraf gehele de voorraad te financieren. Een andere optie is om in te kopen met het recht op retour mocht je het niet binnen een x-aantal maanden verkopen. Zo blijf je niet met een enorme kostenpost voor de voorraad zitten. Dit is helaas meestal alleen voor grotere spelers weggelegd omdat groothandels ook wel zien dat starters vooraf slecht kunnen inschatten hoeveel voorraad ze nodig hebben.

Starters kunnen vooraf soms slecht inschatten hoeveel voorraad ze nodig hebben.

Webwinkel beginnen zonder voorraad

WebwinkelZelfs de allergrootste webwinkels verkopen regelmatig artikelen zonder dat ze deze op voorraad hebben. Deze worden dan direct vanuit de leverancier gestuurd. Je zult het misschien wel eens hebben gemerkt via Bol.com, Blokker of Zalando. Heb je daar een artikel gekocht dat opeens in een andere verpakking, door een andere vervoerder of met een andere levertijd dan gebruikelijk werd bezorgd? Dan is er een grote kans dat die niet bij deze webwinkels op voorraad lag, maar bij de leverancier. En dat die het direct naar jouw huisadres heeft gestuurd zonder ooit maar een seconde in het magazijn van deze webwinkels te hebben gelegen!

Geen voorraad dankzij dropshipping

dropshipmentEen webwinkel beginnen zonder voorraad wordt meestal dropshipping genoemd. Hierbij heeft een webwinkel zelf helemaal geen producten. Ook niet op de balans dus, waarmee het een manier is om maar niet de voorraad te hoeven financieren. Bij een bestelling stuurt de leverancier het artikel direct naar de consument en koopt de webwinkelier pas echt het artikel.

Zowel grote als kleinere webwinkels maken er soms gebruik van. Het voordeel dat je de artikelen niet hoeft op te slaan is natuurlijk ook voor beide gewoon interessant. Dus zelfs als webwinkels voldoende kapitaal hebben kiezen ze er soms voor om een deel niet op voorraad te nemen om hun magazijn geordend en beheersbaar te houden. De longtail-artikelen – artikelen die minder vaak worden verkocht – willen ze liever niet zelf in het schap, maar op de website doen ze natuurlijk geen kwaad.

Ben je goed in online marketing en wil je een webwinkel beginnen zonder voorraad? Via Shopify kun je jouw webshop direct koppelen aan dropshipping-leveranciers.

Dropshipping lijkt op deze wijze een makkelijke instap om een webwinkel te beginnen, omdat je zonder voorraad met veel minder geld je webshop kunt starten. Houd er echter wel rekening mee dat er voor de consument geen enkel verschil is. Dat betekent dat bij eventuele problemen met het product, de levering, garantie of de retouren jij voor de eindconsument nog altijd de partij bent die aansprakelijk is, ook al was je achter de schermen niet degene die de problemen heeft laten ontstaan.

Voorraad uitbesteed via fulfilment

Bij grotere webwinkels valt het uitbesteden van de voorraad soms onder de fulfilment-strategie. Het lijkt op dropshipping want ook bij fulfilment wordt de opslag, het inpakken en verzenden buiten de webwinkel gedaan maar het verschil is dat de voorraad misschien ergens anders ligt maar dat de webwinkel hier wel eigenaar van is.

Fulfilment wil zeggen: het proces van opslag, inpakken en verzenden. Sommige webwinkels hebben zelf een groot magazijn aan hun kantoorpand vast waar al hun voorraad is opgeslagen en van waaruit ze bestellingen verwerken, maar andere webwinkels werken dus zonder voorraad omdat die uitbesteed is aan de fulfilment-aanbieder.

Het inkopen doet de webwinkelier dus zelf maar de voorraad ligt dan in een pand van iemand anders en de persoon die het pakketje inpakt staat dus niet op zijn loonlijst. De webwinkel hoeft dan zelf niet de voorraad op te slaan en betaalt voor de verwerking alleen de fulfilment-kosten. Grotere webwinkels hanteren deze strategie vaak door een deel direct door de leverancier te laten verwerken. Zoals bij minder vaak verkopende artikelen die hierdoor niet meer op voorraad hoeven te liggen in het eigen pand.

Veel webwinkels laten een deel van de voorraad bij de leverancier liggen.

Helemaal een webwinkel beginnen zonder zorgen om de voorraad is misschien niet mogelijk. Maar een creatieve ondernemer zal ontdekken dat er zelfs oplossingen denkbaar zijn voor de financiering, de opslag, verwerken of zelfs het inkopen ervan.