e-boekhouden

Een pop-up store openen

Wil je een tijdelijk (winkel)pand openen om je spullen fysiek te verkopen? Dat kan! Pop-up stores zijn de ideale manier voor webwinkeliers, of seizoensgebonden verkopers, om tijdelijk een fysieke winkel te openen.

Wat is een pop-up store?

Een pop-up store openenPop-up stores – ook wel pop-up winkel, pop-up shop of flash stores genoemd – zijn tijdelijke winkels. Die kunnen overal ontstaan! Zowel in de binnenstad als op allerlei specifieke plaatsen als festivals of bedrijventerreinen ontstaan speciale winkelpanden, of soms zelfs hele winkelstraten, waar je een tijdelijke winkel kunt openen.

Soms bestaan ze zelfs maar één dag of weekend! Dat lijkt kostbaar en inefficiënt. Als het je alleen om de omzet gaat dan is de energie die erin gaat zitten het meestal niet waard. Maar als je ernaar kijkt door een marketingbril is het soms ontzettend succesvol. Zo kun je in korte tijd veel klantenfeedback verzamelen, je naamsbekendheid verbeteren én de hele campagne ook nog eens terugverdienen.

Verkoop je zowel via een webshop als een winkel? Zorg voor goede kassa-software die je voorraad direct bijwerkt en klanten de juiste betaalmogelijkheden biedt.

Een winkel voor een week of zelfs een weekend lijkt erg kort. Toch kun je in die tijd best veel bereiken. Zeker als jij de pop-up store actief promoot als exclusieve kans voor volgers van jouw social media-accounts, nieuwsbrief of blog.

Als het je alleen naar de omzet kijkt is een pop-up store het meestal niet waard. Maar voor de marketeer is zo’n tijdelijke winkel geweldig!

Alleen online aanwezig zijn is onvoldoende

Natuurlijk heeft een pop-up store een te tijdelijk karakter om werkelijk een business op te baseren. De meeste ondernemers kiezen er daarom meestal eerst voor om een webwinkel te beginnen. In theorie heeft die voldoende bereik en is een fysieke locatie niet nodig. Niet voor niets zijn er de laatste jaren enorm veel webwinkels geopend en veel daarvan maken inmiddels een flinke omzet.

Wil je klanten werven via een tijdelijke kraam, stand of winkel? Een mobiele pinautomaat en de juiste kassa-software kunnen een grote bijdrage leveren aan het succes.

Maar een webwinkel heeft grote nadelen. Zo kun je producten niet voelen of ruiken, is er toch een grote afstand met de klantenkring en is de concurrentie werkelijk maar een muisklik verder. Niet voor niets verkopen webwinkeliers meestal maar aan drie tot vijf procent van de bezoekers, terwijl in reguliere winkels dit percentage een veelvoud is.

Met een pop-up store kun je tijdelijk een eigen winkel openen.

Inspelen op de actualiteit met een (tijdelijke) winkel

Die drie tot vijf procent is eigenlijk nooit genoeg maar een hele winkel openen is natuurlijk ook een grote stap. Toch wil je soms net dat beetje extra. Bijvoorbeeld bij een nieuw assortiment direct de reactie van de klant kunnen ervaren. Of soms wil je snel pieken tijdens actuele gebeurtenissen of met seizoensgebonden artikelen zoals carnavalskleding of oranje merchandising rond een EK of WK, waarbij je de producten in enkele weken kwijt wilt raken.

Een andere reden om er een te openen is als je nu eens serieus wil zien hoe klanten jouw producten ervaren. Met een fysieke winkel zie je direct hoe klanten reageren als ze jouw assortiment zien, voelen, ruiken en ervaren. Je kunt direct in gesprek, inclusief oogcontact, over je aanbod en de dienstverlening van de winkel.

Ook kun je op deze manier een totaal nieuwe doelgroep van klanten werven en ervaren hoe het zou zijn als jij een vaste winkellocatie zou openen.

Verkoop je zowel via een webshop als een winkel? Zorg voor goede kassa-software die je voorraad direct bijwerkt en klanten de juiste betaalmogelijkheden biedt.

Zelf een pop-up store openen

Omnichannel retailWil je zelf ook eens kijken naar wat een, al dan niet tijdelijk, winkelpand voor jouw onderneming zou kunnen betekenen? Ga niet gelijk een langdurig huurcontract aan, maar probeer het eerst eens tijdelijk. Een pop-up store kun je zo openen. Via verschillende bedrijven, zeg maar de makelaars van de pop-up stores, kun je een overzicht krijgen van tarieven en locaties en deze gemakkelijk eenmalig eens uitproberen.

Pop-shop.nl of popupplaza.nl zijn bijvoorbeeld aanbieders, maar zo zijn er nog wel meer. Je kunt soms ook op een festival of ander evenement tijdelijk kraampjes huren, wat natuurlijk ook als een soort tijdelijke pop-up winkel kan fungeren. Betalingen realiseer je eenvoudig met een mobiele pinautomaat van bijvoorbeeld Zettle. Deze hardware koppel je via bluetooth aan je smartphone of tablet.

Of het nou een simpel kraampje, stand van een paar doeken of zelfs een echte stenen winkel is, zorg in ieder geval dat deze leuk en herkenbaar wordt aangekleed. Als je een pop-up store opent is dat gelijk het beeld dat bezoekers van je webwinkel voortaan bij jou zullen houden, en dan is een goed assortiment niet meer genoeg! Breng je huisstijl terug in je winkel, zorg voor goed geïnformeerde en vriendelijke mensen (mocht je er niet alleen in staan) en vergeet natuurlijk de kassa niet!

Steeds meer locaties waar je een pop-up store kunt beginnen

BeursstandPop-up stores zijn in Nederland begonnen in oude leegstaande winkelpanden waarvan de eigenaar al blij was dat deze eens een keer gevuld was, maar het aantal plekken in Nederland waar deze worden aangeboden is enorm gegroeid en tegenwoordig heeft elke grote stad wel enkele locaties in de binnenstad en kun je door heel het land pop-up stores openen.

In vrijwel elke stad is tegenwoordig wel een locatie voor een pop-up store te vinden.

Sinds enige tijd is het ook op enkele NS-stations mogelijk om een stand te huren. De pop-up store is in dat geval geen echte stenen winkel, zoals de vaste stationshal-retailers hebben, maar vaak een los kraampje of simpele stand. Je maakt dan midden op het plein een tijdelijke winkel. Je bent zo verzekerd van een flink bereik, want een tijdelijke kraam zo midden in de stationshal valt natuurlijk wel goed op!