e-boekhouden

Een pop-up store openen

Wil je een tijdelijk een fysieke winkel openen om je spullen te verkopen? Pop-up stores zijn de ideale manier voor webwinkeliers en seizoensgebonden verkopers om naamsbekendheid te creëren en klantenfeedback te verzamelen.

Wat is een pop-up store?

Een pop-up store openenEen pop-up store, ook wel pop-up winkel, pop-up shop en flash store genoemd, is een tijdelijke winkel. Pop-up winkels kunnen overal neerstrijken. Zowel in de binnenstad als op festivals, markten en bedrijventerreinen ontstaan speciale winkelpanden. Soms worden zelfs hele winkelstraten uit de grond gestampt waar jij een tijdelijke winkel kunt openen.

Puur voor de omzet is een pop-up store het meestal niet waard. Maar voor marketing is een tijdelijke winkel geweldig.

Een pop-up shop bestaat tijdelijk, soms zelfs maar voor één dag of weekend. Dat lijkt kostbaar en inefficiënt. Als het je alleen om de omzet gaat, is de energie die erin gaat zitten het meestal niet waard. Maar als je er door een marketingbril naar kijkt, kan het een daverend succes zijn. Zo kun je in korte tijd veel klantenfeedback verzamelen, je naamsbekendheid verbeteren en de hele campagne ook nog eens terugverdienen.

Verkoop je zowel via een webshop als een winkel? Zorg voor goede kassa-software die je voorraad direct bijwerkt en klanten de juiste betaalmogelijkheden biedt.

Pop-up versus webwinkel

Natuurlijk heeft een pop-up store een te tijdelijk karakter om er werkelijk een business op te baseren. De meeste ondernemers kiezen er daarom voor om eerst een webwinkel te beginnen. In theorie heeft die een groot bereik en is een fysieke locatie dus niet nodig. Niet voor niets zijn er de laatste jaren enorm veel webwinkels geopend. En veel daarvan maken inmiddels een flinke omzet.

Wil je klanten werven via een tijdelijke kraam, stand of winkel? Een mobiele pinautomaat en de juiste kassa-software kunnen een grote bijdrage leveren aan het succes.

Maar een webwinkel heeft ook grote nadelen. Zo kun je de producten niet voelen of ruiken, is er een grote afstand met de klantenkring en is de concurrentie maar een muisklik van je verwijderd.

Met een pop-up store kun je tijdelijk een eigen winkel openen.

De conversie is ook lager: webwinkeliers verkopen maar aan 3 tot 5 procent van hun bezoekers, terwijl dit percentage in reguliere winkels veel hoger is. Ter illustratie: een supermarkt verkoopt aan zo’n 100 procent en een boekwinkel aan 25 procent van zijn publiek. Daarbij wordt in een fysieke winkel vaker iets gekocht dat de koper niet van plan was aan te schaffen.

Waarom een tijdelijke winkel openen?

Die drie tot vijf procent verhogen is natuurlijk mooi, maar een fysieke winkel openen is een grote stap. Voor net dat beetje extra is een tijdelijke pop-up dan een uitkomst. Een winkel runnen voor een week of weekend lijkt misschien te kort. Maar toch kun je in die tijd veel bereiken. Zeker als jij de pop-up store actief promoot, zoals met exclusieve aanbiedingen voor de volgers van je social media, nieuwsbrief of blog.

Heb je een nieuw assortiment? Met een pop-up winkel kun je meteen de reactie van de klant peilen. In een fysieke winkel zie je hoe klanten reageren als ze jouw assortiment zien, voelen en ruiken. Je kunt direct in gesprek over je aanbod en dienstverlening. Op die manier werk je ook meteen aan je naamsbekendheid. Klanten van je (tijdelijke) fysieke winkel zullen ook sneller je webshop bezoeken, blijkt uit onderzoek.

Verkoop je zowel via een webshop als een winkel? Zorg voor goede kassa-software die je voorraad direct bijwerkt en klanten de juiste betaalmogelijkheden biedt.

Een andere reden om een pop-up store te openen, is om een hele nieuwe doelgroep van klanten te werven. Misschien wil je voorzichtig proeven hoe het zou zijn als je wel een vaste winkellocatie zou openen. Of je wilt snel pieken tijdens actuele gebeurtenissen of met seizoensgebonden artikelen, zoals carnavalskleding en merchandise voor het EK en WK. Een pop-up werkt ook uitstekend als je producten in enkele weken wilt kwijtraken.

Hoe open je een pop-up winkel?

Omnichannel retailWil je zelf ook eens kijken wat een winkelpand voor jouw onderneming kan betekenen? Ga niet gelijk een langdurig huurcontract aan, maar probeer het eerst eens tijdelijk. Een pop-up winkel openen is namelijk niet moeilijk.

In elke stad is tegenwoordig wel een locatie voor een pop-up store te vinden.

Pop-up stores zijn in Nederland begonnen in oude leegstaande winkelpanden waarvan de eigenaar al blij was dat deze eens gevuld was. Maar inmiddels zijn de plekken waar je een pop-up kunt beginnen legio. Elke grote stad heeft wel enkele locaties in de binnenstad. En op een aantal NS-stations kun je een kraam middenin de stationshal huren. Dan ben je natuurlijk verzekerd van een flink bereik.

Je kunt ook elders in het land een pop-up openen, zoals een tijdelijke kraam op een festival, markt of ander evenement. Via verschillende bedrijven, een soort makelaars van pop-up stores, kun je een overzicht krijgen van tarieven en locaties en deze eenmalig uitproberen. Kijk bijvoorbeeld eens op Pop-shop.nl of popupplaza.nl.

Je pop-up winkel inrichten

Of het nou een simpel kraampje, stand of echte stenen winkel is: zorg in ieder geval dat je deze leuk en herkenbaar aankleedt. Je pop-up store is een visitek

Beursstand

aartje voor klanten van je merk, en een goed assortiment is dan niet meer genoeg. Breng je huisstijl terug in je winkel, zorg voor goed geïnformeerde verkopers en vergeet natuurlijk de kassa niet. Betalingen regel je eenvoudig met een mobiele pinautomaat van bijvoorbeeld Zettle. Deze hardware koppel je via bluetooth aan je smartphone of tablet.