e-boekhouden

Een pop-up store openen

Wil je een tijdelijk een fysieke winkel openen om je spullen te verkopen? Een eigen pop-up store of het organiseren van een pop-up-event is de ideale manier voor webwinkeliers en seizoensgebonden verkopers om naamsbekendheid te creëren en klantenfeedback te verzamelen.

Wil je weten wat een winkelpand voor jouw onderneming kan betekenen? Ga niet gelijk een langdurig huurcontract aan, maar probeer het eerst eens door een pop-up winkel te openen.

Wat is een pop-up store?

Een pop-up store openenEen pop-up store, ook wel pop-up winkel, pop-up shop en flash store genoemd, is een tijdelijke winkel. Denk aan een tijdelijke winkel in de binnenstad, maar ook aan een eigen winkel op een festival, beurs, markt of ander tijdelijk evenement.

Ook op bedrijventerreinen is soms ruimte voor speciale winkelpanden en pop-up-events. Soms worden zelfs hele winkelstraten uit de grond gestampt waar jij een tijdelijke winkel kunt openen.

Voor de omzet is een pop-up store het meestal niet waard. Maar voor marketing is een tijdelijke winkel geweldig.

Op sommige festivals komen tienduizenden mensen af. Als dat jouw doelgroep is kun je daar met een tijdelijke winkel een enorme omzet realiseren. Al zijn deze succesverhalen wel de uitzondering. Als het je alleen om de omzet gaat is de energie die je in tijdelijke pop-up winkels stopt het meestal niet waard.

Een pop-up shop bestaat tijdelijk, soms zelfs maar voor één dag of weekend. De omzet is vaak goed, maar er zit veel werk in de voorbereiding. Meestal draait het daarom deels om de marketing. Je verzamelt in korte tijd veel klantenfeedback en naamsbekendheid en kan er financieel ook nog wat aan overhouden.

Verkoop je zowel via een webshop als een winkel? Zorg voor goede kassa-software die je voorraad met producten direct bijwerkt en klanten de juiste betaalmogelijkheden biedt.

ondernemer die voor haar concept pop-ups inzet.
Pop-up shop versus webshop

Een pop-up store openen vergt veel voorbereiding en het resultaat van pop up shops is maar van korte duur. Dat maakt het lastig om er een businesscase op te baseren. De meeste ondernemers kiezen er daarom voor om eerst een webwinkel te beginnen. Er zijn veel webwinkels met een goede omzet. In theorie kun je online voldoende mensen bereiken en is een fysieke locatie dus niet nodig.

Met een pop-up store open je tijdelijk een eigen winkel.

Maar online aanwezigheid met een webwinkel heeft ook grote nadelen. Zo kun je het product niet voelen of ruiken, is er een grote afstand met de klantenkring en is de concurrentie maar een muisklik van je verwijderd. De conversie is ook lager: webwinkeliers verkopen maar aan 3 tot 5 procent van hun bezoekers.

Retailers met een fysieke winkel realiseren een veel hoger percentage. Een supermarkt verkoopt aan zo’n 100 procent en een boekwinkel aan 25 procent van zijn publiek. Ook verkoopt een fysieke winkel vaker meer producten per aankoop en kopen klanten daar sneller iets dat ze vooraf nog niet van plan waren.

Wil je klanten werven via een tijdelijke kraam, stand of winkel? Een mobiele pinautomaat en de juiste kassa-software kunnen een grote bijdrage leveren aan het succes.

Voor een beperkte periode een eigen winkel

Waarom een pop-up store openen?

Die hogere conversie is natuurlijk mooi maar een fysieke winkel openen is een grote stap. Voor net dat beetje extra is een tijdelijke pop-up dan een uitkomst. Een winkel runnen voor een week of weekend lijkt misschien kort maar je kunt in die tijd veel bereiken. Zeker als jij de nieuwe pop-up shop actief promoot, zoals met exclusieve aanbiedingen voor de volgers van je social media, nieuwsbrief of blog.

Heb je een nieuw assortiment? Met een pop-up winkel kun je meteen de reacties van potentiële klanten peilen. In een fysieke winkel zie je hoe klanten reageren als ze jouw nieuwe producten zien, voelen en ruiken. Je kunt direct in gesprek over je aanbod of dienstverlening. Het verbetert ook je naamsbekendheid. Klanten van je (tijdelijke) winkel bezoeken sneller je webshop, blijkt uit onderzoek.

Een andere reden om een pop-up store te openen, is om een hele nieuwe doelgroep van klanten te werven. Misschien wil je voorzichtig proeven hoe het zou zijn als je wel een vaste winkellocatie opent. Of je wilt snel pieken tijdens actuele gebeurtenissen of met seizoensgebonden artikelen, zoals carnavalskleding en merchandise voor het EK en WK. Pop-up stores werken ook uitstekend als je producten snel wilt verkopen.

Verkoop je zowel via een webshop als een winkel? Zorg voor goede kassa-software die je voorraad direct bijwerkt en klanten de juiste betaalmogelijkheden biedt.

Hoe open je een pop-up winkel?

Zijn reizigers jouw doelgroep? Dan is een NS-station de perfecte plek.Pop-up stores zijn in Nederland begonnen in oude leegstaande winkelpanden waarvan de eigenaar al blij was dat deze eens gevuld was. Maar inmiddels zijn de plekken waar je een pop-up kunt beginnen legio. Elke grote stad heeft wel enkele locaties in de binnenstad. En op een aantal NS-stations kun je een kraam middenin de stationshal huren. Dan ben je natuurlijk verzekerd van een flink bereik.

In elke stad is tegenwoordig wel een locatie voor een pop-up store te vinden.

Je kunt in het hele land een succesvolle pop-up openen. Denk aan een tijdelijke kraam op een festival, markt of ander evenement. Op sites als Yourpopupstore.com of popupplaza.nl, dit zijn een soort makelaars van pop-up stores, kun je een overzicht vinden van tarieven en locaties en deze eenmalig uitproberen.

Je pop-up winkel inrichten

Beursstand

Betalingen regel je eenvoudig met een mobiele pinautomaat van bijvoorbeeld Zettle of Sumup. Deze hardware koppel je via bluetooth aan je smartphone of tablet. Let ook op een passende inrichting.

Of het nou een simpele kraam, stand of echte stenen winkel is: een leuke en herkenbare aankleding is belangrijk. Je pop-up store is een visitekaartje voor klanten van je merk, en een goed assortiment is dan niet meer genoeg. Breng je huisstijl terug in de inrichting van je winkel, zorg voor goed geïnformeerde verkopers en vergeet natuurlijk de kassa niet.