Pakketpunt worden

Online verkopen groeien nog altijd. De meeste bestellingen gaan direct naar de eindbestemming maar pakketpunten zijn in opkomst, mede dankzij retourzendingen en zendingen tussen consumenten onderling. Tegen een (kleine) vergoeding kun je deze pakketten aannemen in je kantoor, winkel of zelfs vanuit huis.

Een pakketpunt openen

Pakketpunt wordenJaarlijks worden er honderden miljoenen pakketten verzonden door heel Nederland. Om de vele pakketjes op te vangen zijn er pakketpunten in het leven geroepen, zoals in bouwmarkten en supermarkten. Op deze punten kunnen klanten hun online bestellingen verzenden en ophalen.

De meeste pakketjes komen er terecht door een retourzending of als de ontvanger niet thuis is op het bezorgmoment. Maar particulieren versturen ook veel pakjes via zo’n pakketpunt, zoals verkopen via Marktplaats, Vinted of sociale media.

Wil je een eigen bedrijf beginnen? Houd dan rekening met alle kosten van een bedrijf en bekijk ook eens ons overzicht waarmee je online geld verdienen kunt.

Waarom een pakketpunt worden?

Met name voor de vele retourzendingen of bij onsuccesvolle thuisbezorging is het pakketpunt onmisbaar. Het gemiddelde aantal dat een pakketpunt ontvangt ligt rond de vijfduizend pakketten per jaar. Je hoeft dus niet bang te zijn dat er niemand langskomt al betekent dat nog niet dat je er veel mee kunt verdienen.

De vergoeding is laag in verhouding tot de kosten die je maakt. De meeste punten zien het daarom als bijverdienste, bijvoorbeeld met een bedrijf aan huis. Ook kun je een onbemand pakketpunt openen waar de consument zelf pakjes verzendt en afhaalt. De hoogte van de vergoedingen is afhankelijk van de vervoerder waarmee je een contract afsluit.

Gemiddeld ontvangt een pakketpunt zo’n 5.000 pakketten per jaar.

Een vervoerder kiezen

Een PostNL-punt of DHL-afhaallocatie openenDe meeste vervoerders vragen om exclusiviteit. Dat betekent dat wanneer je een PostNL-punt opent en pakketten voor PostNL aanneemt, je niet ook een pakketpunt voor DHL of UPS mag worden.

De meeste pakketpunten zijn van marktleiders PostNL en DHL die de grootste volumes maken. PostNL vervoert zo’n 60 procent en DHL 30 procent van de pakketten binnen Nederland.

Daarnaast is er De Buren, die veel werkt met onbemande pakketkluizen. Wil je ook internationale pakketten aannemen? Dan kun je een pakketpunt worden voor UPS of DPD, omdat zij daarin de grootste spelers zijn.

De meeste vervoerders vragen punten om exclusiviteit.

thuis pakket aannemen voor de buren

Vergoedingen van pakketpunten

Naast het pakketvolume is hierbij de vergoeding van belang. Niet elke vervoerder is hier transparant over. Marktleider en universele postdienst PostNL voerde een tariefverlaging door in 2016, waarop de branchevereniging voor postale en bancaire retailers (VVP) naar de rechter stapte. De winkeliers verloren de rechtszaak. Het tarief van PostNL-afhaalpunten bedraagt sindsdien nog zo’n 20 cent per pakket.

Daarnaast spreekt PostNL van een prestatiebonus op basis van het aantal verwerkte pakketten in een jaar. Van DHL is bekend dat zij met zo’n 28 cent per pakket een hogere vergoeding bieden. Als tweede grootste pakketvervoerder binnen Nederland maken zij ook nog een redelijk volume.

De vergoeding ligt tussen de 20 en 40 cent per pakket.

Daarnaast zijn er alternatieve platformen zoals ViaTim en Homerr, waar je als particulier of lokale retailer pakketjes voor buurtgenoten kunt aannemen. Beide platformen werken samen met DHL en nemen pakjes aan van verschillende vervoerders, simpelweg door klanten het buurtpunt als afleveradres in te laten vullen. Bij ViaTim krijg je 25 cent en bij Homerr 40 cent per verwerkt pakketje. Houd er rekening mee dat je hier hoogstwaarschijnlijk minder volume maakt.

Kosten en opbrengsten van een pakketpunt

Let ook op de kosten om een pakketpunt te runnen. Denk aan ruimte-, personeel- en pinkosten. Daarnaast ben je er tijd aan kwijt. Onderzoek van Panteia wijst uit dat een klein pakketpunt met hoogstens 200 te verwerken pakketten per week gemiddeld 51 euro per week kost, terwijl het 21 euro oplevert.

Een groot pakketpunt met meer dan 400 pakketten per week is gemiddeld 240 euro kwijt tegenover 212 euro opbrengst per week. Volgens Paazl verwerkt een pakketpunt gemiddeld zo’n 5.000 pakketten in een jaar tijd – dat is zo’n 96 pakketjes per week.

Het is dan ook aan te raden om een pakketpunt als bijverdienste te doen naast een eigen winkel in plaats van het als hoofd-inkomen te zien. Daarvoor levert het niet genoeg op, maar een winkel die toch al open is kan er wel een extra zakcentje mee verdienen. Mocht je bijvoorbeeld een eigen onderneming vanuit huis runnen, dan is een buurtpunt van ViaTim of Homerr met redelijke vergoeding geen slecht idee.

extra klandizie in je winkel

Pakketpunt geeft drukte

Een punt waar consumenten pakketten ophalen kan extra omzet opleveren. De extra omzet uit deze extra bezoekers kan volgens Panteia 38 cent per klant bedragen. Als je toch voldoende medewerkers hebt kun je het punt dus zien als marketingkanaal.

Zolang je bij een vervoerder met een hoog pakketvolume, zoals PostNL of DHL, maar bent voorbereid zijn op klanten die pakketjes komen brengen en halen. Je bent een deel van je tijd bezig met pakketophalers en dat kan ten koste gaan van directe klanten. Houd hier rekening mee als je een pakketpunt opent.

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over pakketpunten zijn:

Kan ik particulier een pakketpunt openen?

Niet altijd. Voor een PostNL-punt of DHL-servicepunt is soms een KvK-inschrijving nodig. Maar via de meeste partijen kun je ook particulier een ontvangst- en afhaallocatie openen.

Hoeveel verdien ik met een pakketpunt?

Wat je verdient is afhankelijk van het volume aan pakketten dat je ontvangt en van de vervoerder. Elke vervoerder hanteert zijn eigen tarieven. Vaak moet je exclusiviteit bieden, waardoor je maar pakketten voor een vervoerder kunt aannemen. Het is dus slim om vooraf goed de vergoedingen, volumes en voorwaarden te vergelijken.