SnelStart-review

7.5

(onze review)

SnelStart biedt facturatie- en boekhoudoplossingen voor het midden-en kleinbedrijf. In onze laatste review beoordelen wij SnelStart met een 7,5. Wij ervaren het pakket als volledig en gebruiksvriendelijk. Ook online ervaringen van klanten zijn grotendeels positief. Qua tarieven is het niet de goedkoopste aanbieder.

Inhoud:

Wat typeert SnelStart?

boekhoudpakket voor het maken van facturenSnelStart is een grote speler binnen het boekhouden. Eind 2023 bedient SnelStart naar eigen zeggen ruim 130.000 klanten met haar boekhoudsoftware. Het boekhoudprogramma is gericht op ondernemers die zelf factureren. Het maken van facturen is gemakkelijk gemaakt. Ook het verwerken van alle journaalposten kunnen gebruikers meestal zelf.

Voor lastigere vragen kan je een boekhouder inschakelen. Op deze manier richt SnelStart zich op ondernemers die hun boekhouding grotendeels zelf willen doen, maar bijvoorbeeld aangiftes willen uitbesteden aan een boekhouder of accountant. De software van SnelStart wordt het vaakst vergeleken met dat van e-Boekhouden.nl.

Boekhouden via een mobiele app.

Gebruiksvriendelijkheid en instructies

De software is gericht op ondernemers die zelf boekhouden. Ook als je niet bekend bent met de eisen van de belastingdienst is het een prima pakket. Via simpele instructievideo’s helpt het je snel en gratis op weg. Voor vragen is een uitgebreid kennisplein ingericht.

Zo stuurt SnelStart je de eerste week na je registratie dagelijks een mail met informatie over het opzetten van een deel van je boekhouding. De ene dag krijg je dus een mail over facturen aanmaken, de volgende dag over bonnen inscannen.

Kennisplein en instructievideo’s

Dankzij het kennisplein en de instructievideo’s kun je volgens SnelStart binnen 7 werkdagen een geautomatiseerde boekhouding op orde hebben. Wil je in één keer alle stappen doorlopen? Dat kan ook, dan heeft het programma een video met uitleg van 21 minuten, of de mogelijkheid om tekst te lezen over alle losse stappen die erbij horen.

Heb je liever geen thuisstudie maar een dagje training? Ook dat is mogelijk, al rekent het bedrijf hier een meerprijs voor. Een alternatief is om zelf de simpele taken van de boekhouding te doen en de rest uit te besteden aan een van de vele boekhouders of accountants die werken met het programma.

Aanbod: meerdere pakketten

Pakketten van SnelStartDe software-aanbieder heeft verschillende pakketten, variërend van een instapmodel, waarmee de basisfunctionaliteiten zoals het inboeken of maken van facturen zijn gedekt, tot een uitgebreid pakket waarbij de nadruk ligt op het zo veel mogelijk automatiseren van de administratie.

Ook zijn er diverse uitbreidingsmodules, zoals voorraadbeheer en een kassakoppeling. Los daarvan ligt de functionaliteit van de onderdelen redelijk vast. Zo kun je bijvoorbeeld niet zelf je factuurnummers aanpassen of om hier extra info, zoals een klantnummer of projectnummer, in te verwerken.

SnelStart richt zich op ondernemers die zelf boekhouden maar aangiftes vaak uitbesteden.

Kosten

SnelStart werkt met verschillende modules met elk hun eigen tarieven. De instap is goed betaalbaar, maar aan de meer uitgebreide functies hangt een hoger prijskaartje. De pakketten zoals op de website beschreven:

  • inStap: 12,50 per maand. Eenvoudig facturen sturen.
  • inKaart: 18 euro per maand. Boekhoudpakket.
  • inBalans: 33 euro per maand. Boekhoudpakket en debiteurenadministratie.
  • inZicht: 45 euro per maand. Boekhoudpakket en orderbeheer.
  • inControle of inHandel: prijs op aanvraag. Voorraadbeheer, webshop- en groothandelfuncties.

SnelStart geeft je meer tijd om te ondernemen.

Overstappen op SnelStart

Vanuit Excel kun je boekingen, grootboekrekeningen, relaties en artikelen importeren in SnelStart. Hierbij werkt het met een importprofiel dat moet voldoen aan bepaalde eisen. Voor het importeren en exporteren van je boekhouding heeft het een stappenplan opgesteld.

Achtergrond van de onderneming

De Texelse onderneming SnelStart is opgericht in 1964 en is van oorsprong een familiebedrijf dat scheepselektronica produceerde. In eerste instantie ontwikkelde het boekhoudsoftware voor eigen gebruik, maar vanwege de toenemende vraag naar administratiesoftware werd dit vanaf 1982 een nieuw bedrijfsmodel.

Vanwege de groei werd begin 2018 besloten om een extra vestiging te openen. Het kantoor in Alkmaar moet ervoor zorgen dat SnelStart eenvoudiger personeel kan vinden, waarbij de nadruk ligt op IT-ontwikkelaars. Naast de nieuwe ontwikkelafdeling is hier een deel van de klantenservice gehuisvest. Ook wil het bedrijf er colleges, seminars en trainingen geven, waardoor er meer interactie is met de klanten.

Reviewscore 7,5

In onze laatste review beoordelen wij SnelStart met een 7,5 uit 10. Het boekhoudprogramma bestaat al jaren en is daardoor zowel een volledig als betrouwbaar boekhoudpakket. Voor starters heeft het goede instructievideo’s en een uitgebreid kennisplein.  Veel boekhouders hebben er een voorkeur voor.

Door de verschillende modules is het ook geschikt voor een complexe boekhouding. Ook in onze test doet SnelStart wat je ervan verwacht. De video’s en het kennisplein zijn zeer volledig. Ook scoort het programma goed op dashboards, waardoor je in een oogopslag een goed beeld van je boekhouding krijgt.

Voor zzp’ers mist het wat fuctionaliteit zoals een eenvoudige mobiele timer voor het bijhouden van uren, en een simpele oplossing om de kilometeradministratie mee bij te houden. Qua kosten zijn de verschillende modules van SnelStart soms relatief duur.

Ervaringen van SnelStart-gebruikers

Ervaringen SnelStartDe ervaringen met online boekhouden via SnelStart zijn overwegend positief. De software bestaat al jaren, en heeft daardoor een groot aantal trouwe en tevreden gebruikers.

Door de modulaire opbouw heb je als gebruiker de vrijheid om een pakket samen te stellen dat goed bij je past en kan meegroeien met de organisatie. Ook de koppeling met diverse webwinkelsoftwarepakketten, banken en externe platformen als Amazon en Bol.com zorgen voor positieve ervaringen met SnelStart.

Een nadeel is dat de kosten relatief snel oplopen als je meerdere modules afneemt. Daarnaast komt er in de recensies meerdere malen naar voren dat de software niet zo snel is als de naam doet vermoeden en dat de helpdesk regelmatig onderbezet is.

Ervaringen met SnelStart-review

4

op basis van 167 reviews via Google Maps

Jelle Batteram

Jelle Batteram

5 jaar geleden

Ik moest overstappen vanwege mijn boekhouder. Een enorm traag en log pakket met veel bugs. Je merkt duidelijk dat er qua ontwikkeling zaken niet goed gaan intern bij Snelstart. Veel zaken (zoals abonnementen factureren) kunnen alleen via een desktop applicatie die enkel op Windows draait en qua interface duidelijk verouderd en onoverzichtelijk is (en ook traag). In 2019 kun je hier echt niet meer mee aankomen en zijn er veel betere opties. De klantenservice islees meer

Jasper Coolen

Jasper Coolen

4 jaar geleden

Uiteraard beloven ze gouden bergen als je overstapt naar hun nieuwe online pakket. Maar dan moet je wel je duur betaalde Snelstart softwarepakket weg doen en een abb. nemen. De bugs hebben ze voor het gemak maar niet eruit gehaald.. Nadelen: - zeer langzaam - je kan vaak geen printer kiezen, je moet dan de software afsluiten en opnieuw opstarten, soms wel een keer of 5 achter elkaar. - veel errors and bugs. - met enige regelmaat worden de backups nietlees meer

Truus Zuidam

Truus Zuidam

2 jaar geleden

Goede service! Helaas heeft Snelstart na jaren het garagepakket opgeheven. Aangezien wij hier al jaren mee werken vond ik dat best lastig. Afgelopen week gebeld met een probleem waar ik zelf niet uit kwam en netjes geholpen door Ruben die mij e.e.a. uitgelegd heeft. Dus vandaar een tevreden klant.

Agnes Kosznai

Agnes Kosznai

2 jaar geleden

Wanneer mijn vader in de jaren 80 de machinecode van de toen bestaande boekhoudpakketten kraakte in frustratie, droomde hij eigenlijk over SnelStart. Een programma die simpel en logisch opgebouwd was, begrijpelijk voor iedereen, flexibel in gebruik, meegaand met alle ontwikkelingen. Ik gebruik verschillende SnelStart-versies sinds 2005 en ben nog steeds elke dag erg blij met de mogelijkheden, dezelfde prettige prijs-kwaliteit verhouding en de uiterst vriendelijke en deskundige klantenservice. Bedankt en ga zo door!

WebWinkelVisie Ron Maris

WebWinkelVisie Ron Maris

2 jaar geleden

Vooral de webversie werkt zo eenvoudig. Snel na boodschappen inkoop bonnetjes toevoegen, in een minuut geregeld. Het mooie overzicht van het dashboard waarin je direct kunt zien hoe je bedrijf er voor staat. Boekhouder is ook tevreden met mijn keuze. Support? Telefonisch goed bereikbaar en zeer geduldig personeel Aanrader!

Bekijk alle 167 reviews op Google Maps