SnelStart-review
8
(onze review)
SnelStart biedt facturatie- en boekhoudoplossingen voor het midden-en kleinbedrijf. In onze laatste review beoordelen wij SnelStart met een 8. Wij ervaren het pakket als volledig en gebruiksvriendelijk. Daarnaast heeft het handige video’s en handleidingen. Ook online ervaringen van klanten zijn grotendeels positief.
Inhoud:
Wat typeert SnelStart?
SnelStart is een grote speler binnen het boekhouden. Eind 2023 bedient SnelStart naar eigen zeggen ruim 130.000 klanten met haar boekhoudsoftware. Het boekhoudprogramma is gericht op ondernemers die zelf factureren. Het maken van facturen is gemakkelijk gemaakt. Ook het verwerken van alle journaalposten kunnen gebruikers meestal zelf.
Voor lastigere vragen kan je een boekhouder inschakelen. Op deze manier richt SnelStart zich op ondernemers die hun boekhouding grotendeels zelf willen doen, maar bijvoorbeeld aangiftes uitbesteden aan een boekhouder of accountant. De software van SnelStart wordt het vaakst vergeleken met dat van e‑Boekhouden.nl. Andere pakketten waarmee het soms vergeleken wordt zijn Exact Online en Moneybird.
Gebruiksvriendelijkheid en instructies
De software is gericht op ondernemers die zelf boekhouden. Ook als je niet bekend bent met de eisen van de belastingdienst is het een prima pakket. Via simpele instructievideo’s helpt het je snel en gratis op weg. Voor vragen is een uitgebreid kennisplein ingericht.
Na je registratie krijg je een week lang dagelijks een mail met hulp om je boekhouding op te zetten.
De eerste week na je registratie stuurt SnelStart dagelijks een mail met informatie over het opzetten van een deel van je boekhouding. De ene dag krijg je dus een mail over facturen aanmaken, de volgende dag over bonnen inscannen.
Kennisplein en instructievideo’s
Dankzij het kennisplein en de instructievideo’s kun je volgens SnelStart binnen 7 werkdagen een geautomatiseerde boekhouding op orde hebben. Wil je in één keer alle stappen doorlopen? Dat kan ook, dan heeft het programma een video met uitleg van 21 minuten, of de mogelijkheid om tekst te lezen over alle losse stappen die erbij horen.
Heb je liever geen thuisstudie maar een dagje training? Ook dat kan, al rekent het bedrijf hier kosten voor. Een alternatief is om zelf de simpele taken van de boekhouding te doen en de rest uit te besteden aan een van de vele boekhouders of accountants die werken met het programma.
Aanbod: meerdere pakketten
De software-aanbieder heeft verschillende pakketten, variërend van een instapmodel, waarmee de basisfunctionaliteiten zoals het inboeken of maken van facturen zijn gedekt, tot een uitgebreid pakket waarbij de nadruk ligt op het zo veel mogelijk automatiseren van de administratie.
Ook zijn er diverse uitbreidingsmodules, zoals voorraadbeheer en een kassakoppeling. Los daarvan ligt de functionaliteit van de onderdelen redelijk vast. Zo kun je bijvoorbeeld niet zelf je factuurnummers aanpassen of om hier extra info, zoals een klantnummer of projectnummer, in te verwerken.
Door de modulaire opbouw heb je als gebruiker de vrijheid om een pakket samen te stellen dat goed bij je past en kan meegroeien met de organisatie. Ook de koppeling met diverse webwinkelsoftwarepakketten, banken en externe platformen als Amazon en Bol.com zorgen voor positieve ervaringen met SnelStart.
Kosten
SnelStart werkt met verschillende modules met elk hun eigen tarieven. De instap is goed betaalbaar, maar aan de meer uitgebreide functies hangt een hoger prijskaartje. De pakketten zoals op de website beschreven:
- inStap: 12,50 per maand. Eenvoudig facturen sturen.
- inKaart: 18 euro per maand. Boekhoudpakket.
- inBalans: 33 euro per maand. Boekhoudpakket en debiteurenadministratie.
- inZicht: 45 euro per maand. Boekhoudpakket en orderbeheer.
- inControle of inHandel: prijs op aanvraag. Voorraadbeheer, webshop- en groothandelfuncties.
SnelStart geeft je meer tijd om te ondernemen.
Overstappen op SnelStart
Vanuit Excel kun je boekingen, grootboekrekeningen, relaties en artikelen importeren in SnelStart. Hierbij werkt het met een importprofiel dat moet voldoen aan bepaalde eisen. Voor het importeren en exporteren van je boekhouding heeft het een stappenplan opgesteld.
Achtergrond van de onderneming
De Texelse onderneming SnelStart is opgericht in 1964 en is van oorsprong een familiebedrijf dat scheepselektronica produceerde. In eerste instantie ontwikkelde het boekhoudsoftware voor eigen gebruik, maar vanwege de toenemende vraag naar administratiesoftware werd dit vanaf 1982 een nieuw bedrijfsmodel.
Vanwege de groei werd begin 2018 besloten om een extra vestiging te openen. Het kantoor in Alkmaar moet ervoor zorgen dat SnelStart eenvoudiger personeel kan vinden, waarbij de nadruk ligt op IT-ontwikkelaars. Naast de nieuwe ontwikkelafdeling is hier een deel van de klantenservice gehuisvest. Ook wil het bedrijf er colleges, seminars en trainingen geven, waardoor er meer interactie is met de klanten.
Laatste nieuws over SnelStart
Reviewscore 8
In onze laatste review beoordelen wij SnelStart met een 8 uit 10. Het boekhoudprogramma bestaat al jaren en is zowel een volledig als betrouwbaar boekhoudpakket. Voor starters heeft het goede instructievideo’s en een uitgebreid kennisplein. Ook veel boekhouders hebben een voorkeur voor SnelStart.
Door de verschillende modules is het ook geschikt voor een complexe boekhouding. In onze test doet SnelStart wat je ervan verwacht. Ook scoort het programma goed op dashboards, waardoor je eenvoudig een goed beeld van je boekhouding krijgt.
Een nadeel is dat het programma soms iets te veel op het mkb is gericht en voor zzp’ers daardoor soms wat omslachtig kan zijn. Zo heeft het geen eenvoudige mobiele timer, voor het bijhouden van uren. Hiervoor biedt het verschillende koppelingen met urenregistratieprogramma’s. Hetzelfde geld voor de kilometeradministratie.