7 schaamteloze marketingtechnieken

Marketing draait om het verleiden van de consument. Dit kan op wel duizend verschillende manieren. De ene manier is misschien wat minder subtiel en een andere manier is misschien wat minder ethisch verantwoord. Maar sommige zijn wel erg schaamteloos. En effectief!

Schattige dieren
We kennen natuurlijk allemaal de schattige puppy’s die menig Page Plus-reclame opleuken met hun aanwezigheid. Wat honden direct te maken hebben met toiletpapier weet niemand, maar omdat ze beide zacht zijn, zien we dit gebruik van schattige dieren door de vingers. Maar Foursquare pakte het recent veel schaamtelozer aan, want die bood de optie aan om iedere keer als je een mailtje van de incheckdienst krijgt ook een foto van een puppy toegestuurd te krijgen. En verrek, het werkte, want mensen blogden en twitterden enthousiast over deze marketingstunt van Foursquare!

En in Amerika heb je ook nog GEICO, de drie na grootste autoverzekeraar van het land. Maar qua online marketing is deze de absolute één sinds het gebruikmaakt van een aandoenlijke gekko en een varkentje dat Maxwell heet. Het YouTube-kanaal van dit bedrijf heeft inmiddels meer dan 45 miljoen videoweergaven!

Vraag direct tarieven op voor SEO of SEA op bij marketingbureaus. Wil je zelf je online marketing regelen? Het boek Online Marketing Tornado van IMU+ biedt hiervoor een handig stappenplan!

Duizelingwekkende cijfers
Menig blogger weet dat het gebruik van cijfers in een titel wonderen kan doen voor je views. Dus als je een artikel schrijft over hoe je Twitter ook intern kan inzetten als bedrijf dan kun je als titel bijvoorbeeld “8 tips voor intern Twitter-gebruik” nemen. Maar acht, is dat nou echt zo aantrekkelijk? Wat nou als je nóg meer tips zou bedenken en je uiteindelijk tot ’32 tips voor intern Twitter-gebruik’ zou komen? Dat zou toch véél aantrekkelijker zijn?

Schattige baby’s
Nog schattiger dan jonge dieren zijn jonge mensen: baby’s! Ze helpen je bedrijf vrijwel altijd uit de brand met hun lieve wangetjes, hun onschuldige blik en hun aandoenlijke oogjes. En dat het echt werkt, bewees de reclame van Evian wel. Wat baby’s te maken hebben met flesjes water mag Joost weten, de combinatie scoorde als een tierelier. De internationale versie scoorde op YouTube meer dan 58 miljoen views!

Je doelgroep belerend toespreken
Veel marketeers zijn opgegroeid met de gedachte ‘de klant is koning’ en hoewel dat ook wel zo is, betekent dat nog niet dat je de klant ook daadwerkelijk als koning hoef toe te spreken. Soms kan het namelijk helpen door met een vingertje te wijzen of je doelgroep enigszins kleinerend aan te spreken. Dit moet je wel op een bepaalde manier doen, zodat je ze niet afschrikt. Voorbeelden: “Vijf redenen waarom jouw website niet scoort in Google”, “3 dingen die iedere SEO-expert fout doet” of “10 social media-fouten die je NU moet verbeteren”.

Overdrijvingen
Mensen klikken soms op artikelen en worden automatisch naar een bepaald product geleid door de soms meest eenvoudige dingen. Zoals we eerder al aangaven dat een baby of een schattig dier kan helpen met het lokken van klanten, zo kan dat met woorden ook. Zelfs als de klant dat eigenlijk niet wil. Maar titels als “Waarom X de beste uitvinding van 2012 is”, “Y de grootste flop van het jaar” of “Slechtste product ooit: de Z” verleiden nou eenmaal, mensen willen toch zien waarom dat nou zo is, ook al staan die titels vol hyperbolen en weten ze stiekem ook wel dat de auteur van het stuk aan het overdrijven is.

Sexappeal
Het adagium ‘sex sells’ geldt in een heleboel industrieën. Van Hollywood tot de showbizzbladen en van webwinkels tot reclamefolders weten ze dat sexappeal aantrekt. Een prachtige vrouw of ditto man kunnen wonderen doen voor je omzet. Waarom zou je daar dan geen gebruik van maken? Zou Victoria’s Secret nog zoveel beha’s kopen als ze er geen prachtige topmodellen in rond lieten lopen, maar in plaats daarvan simpele huisvrouwen? En zo scoorde LOVE Magazine ook duizenden views doordat ze Doutzen Kroes lieten dansen in een filmpje met kerstmuziek:

Meeliften op het nieuws
Dit is een trucje dat alleen uitgevoerd moet worden als je er écht goed op tijd bij bent, anders heeft het geen effect. Of in sommige actuele gevallen zelfs een negatief effect. Maar het meeliften op nieuws kan wonderen doen voor het publiek dat je naar je artikel, product of website weet te lokken. In augustus kwam bijvoorbeeld het nieuws naar buiten dat actrice Kate Winslet de moeder van sir Richard Branson (eigenaar van Virgin) had gered uit een brandend gebouwd. De London Fire Brigade bedacht zich geen moment en verstuurde een uitnodiging naar Winslet om een training voor brandweermannen te volgen. De uitnodiging kostte nauwelijks enige moeite of geld, maar leverde wel heel veel exposure in de media op. Dit inhaken op actualiteiten, ook wel ‘newsjacking’ genoemd, wordt vaak door reclamebureaus gebruikt. Check Verse Reclame (site niet langer online, red.) maar eens voor soms prachtige voorbeelden!

Over de auteur

Over de auteur

Ondernemen & Internet is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten