Klantenbeheer-software CRM

Goede klantenbeheer-software geeft inzicht in je klantgegevens. Dat resulteert in betere klantenservice en een persoonlijker en beter gestructureerd verkoopproces. Ook kleine bedrijven hebben veel voordeel bij professioneel relatiebeheer en goed inzicht in klantendata. Maar welke crm-software is voor het mkb het meest geschikt?

Klantenbeheer-software CRMAls je begint met je onderneming wil je vooral geen gedoe met de belastingdienst en ondernemers kopen meestal eerst goede boekhoudsoftware. Daarmee kun je ook veel data beheren waardoor goede crm-software bij het mkb vaak niet tot de eerste aankopen behoort. Maar als je bedrijf groeit merk je dat de administratie meer is dan alleen de belastingaangiftes. Je wilt dan ook een systeem waarmee je eenvoudig inzicht krijgt in je contactgegevens en alle klantgesprekken.

Inzicht in je klantgegevens

De tijdsbesparing en structuur die boekhoudsoftware biedt aan je je administratie, geeft customer relationship management-software aan je verkoop en klanttevredenheid.

Want goede boekhoudsoftware vertelt welke klanten facturen te lang laten openstaan, maar niet waarom. Ook vertelt het niet welke klant misschien interesse heeft in een volgende opdracht. Met goede klantenbeheer-software kun je ook deze ontwikkelingen van klanten in kaart brengen.

Klantenbeheer-software

Er zijn online verschillende crm-oplossingen om je klantgegevens mee te beheren. Voor een zzp’er of kleine bv kan een simpel crm-systeem al veel voordelen bieden. Enkele gratis oplossingen voor het mkb zijn:

Met het gratis crm-systeem van HubSpot kun je klantgesprekken automatisch bijhouden en beheren. Werkt zowel voor gesprekken per e-mail, telefoon als social media hebt gehouden. De gratis oplossing is al inclusief koppelingen met Gmail en Outlook.

Uitgebreid suite van zakelijke software die crm, e-mail, projectbeheer, facturatie en meer integreert. Deze gratis tool ondersteunt maximaal 3 gebruikers en biedt het organiseren van contactpersonen, verkoopactiviteiten, notities toevoegen, taken maken, leads kwalificeren en deals bijhouden.

Organiseer klantgegevens gratis voor twee gebruikers en met maximaal 250 contacten. Inclusief kalender en inzicht in de voortgang van verkooptrajecten.

Ben je op zoek naar een crm-systeem voor het midden- en kleinbedrijf? Zie ons overzicht om de meest populaire crm te vergelijken.

Naast deze systemen zijn er online nog honderden crm-oplossingen te vinden. Zo zijn er crm-systemen die vooral door grote bedrijven worden gebruikt. Afhankelijk van je wensen bieden deze  unieke functionaliteiten voor het klantenbeheer. Handig, maar je kunt je afvragen of deze passen bij de werkwijze van je organisatie. Daarnaast is het de vraag of je ook het bijpassende kostenplaatje wilt betalen. Voor mkb-bedrijven is een kleiner pakket meestal beter om mee te beginnen.

Eén systeem om al je klantenrelaties en contactgegevens te onderhouden

Voordelen van klantensoftware

Er is veel relatiebeheer-software beschikbaar die klantgegevens beheert. Hoe kies je hieruit nu de beste software? Dat hangt deels af van de doelen die je wilt realiseren dankzij het crm-systeem. Wil je bestaande klanten beter van dienst zijn, je medewerkers beter benutten of dient het vooral ter verbetering van je verkoopambities? Elk pakket kan op al deze terreinen helpen, maar vaak is er wel een specialisatie op het vinden van nieuwe klanten, verbeteren van het contact met huidige klanten, of juist het besparen van tijd bij deze twee zaken.

Weten welke klant je tijd waard is

klantenAls je niet alleen de administratieve problemen in kaart wilt brengen, maar ook inzicht zoekt in welke klanten zorgen voor je omzetgroei, dan is het tijd voor goede klantenbeheer-software. De betere oplossingen maken duidelijk welke klanten jouw tijd waard zijn. Met de juiste software kun je het contact met potentiële klanten optimaliseren en weet je ook precies welke klanten je minder korting hoeft te geven of waarvan je misschien zelfs beter afscheid kunt nemen.

Een softwarepakket voor je klantenbeheer helpt bij het bepalen welke klanten omzetgroei opleveren.

Verplicht is het zeker niet en als je maar een tiental klanten hebt, kun je het misschien redelijk zelf overzien. Maar bij bedrijven die honderd of meer klanten hebben, worden de marketing en sales een tijdrovende zaak en grote kostenpost. Volgens data van Salesforce bestaat ongeveer een kwart van de bedrijfskosten uit marketing- en verkoopkosten. Dankzij goede software weet jij waar je jouw geld en tijd moet besteden. Want jij maakt je offerte toch ook op maat?

Verzamelen en beheren van klantdata

Als er eerder contact is geweest wil je dit het liefst direct op je netvlies hebben als je de klant weer spreekt. Goede software vertelt over alle contactmomenten. Zo weet je precies of deze klant eerdere aankopen heeft gedaan, en of je daar blij van wordt. Is de klant nieuw? Dan geeft goede software alsnog veel data. Met alleen het invullen van bijvoorbeeld een btw- of KvK-nummer kan deze al openbare data als vestigingsplaatsen, betalingsgedrag en andere activiteiten uit online databases verzamelen. Belangrijke info die jou verder kan helpen!

Goed klantinzicht heeft niet alleen voordelen op het gebied van marketing en verkoop, maar zeker ook op je operationele bedrijfsprocessen. Als een klant contact opneemt met de klantenservice is het prettig als jij direct kunt zien wat er tijdens de laatste contactmomenten is besproken. Indien je data op orde is kun je wellicht zelfs je marges of eerdere aantekeningen van deze klant in een oogopslag zien.

Verbeteren van klanttevredenheid

Direct de juiste info in een oogopslag bespaart niet alleen tijd, het verbetert ook de klanttevredenheid. Denk eens terug aan de tijd dat je nog maar een handvol klanten had. Die voelden zich zeer persoonlijk benaderd want uit je hoofd wist je precies alle details. Als je veel klanten krijgt en ze niet goed meer uit elkaar kunt houden kan deze info kwijtraken. Als je klantgegevens online staan opgeslagen zijn ze overal toegankelijk. Je hebt de gegevens direct bij de hand als je ze nodig hebt, waardoor elk gesprek weer zo persoonlijk is als bij je eerste klant.

Goed klantenbeheer zorgt voor veel meer kennis van je klant. Dat verbetert de klanttevredenheid.