menu

Garantie op online aankoop

Als je online producten verkoopt, dan heb je te maken met wetgeving. Zo is er een zichttermijn ingesteld waarin een aankoop kan worden teruggedraaid. Maar zelfs na de zichttermijn ben je als webwinkelier niet gevrijwaard. Zo blijf je verantwoordelijk voor het verlenen van garantie op de producten die bij jou online zijn aangekocht.

Garantie staat eigenlijk los van de discussie of iets online of offline is aangekocht, want het is geldig op een artikel, ongeacht waar deze is gekocht. Als je dus in de winkelstraat iets koopt en het dezelfde dag ook online en op de markt aanschaft, is in alle drie de gevallen de garantie eigenlijk hetzelfde. Garantie wil zeggen dat de consument van een aankoop het een en ander mag verwachten. Dus bij een laptop dat deze enkele jaren doet wat je ervan mag verwachten en niet dat die al na een halfjaar loszittende toetsen of kapotte pixels in het scherm krijgt. Natuurlijk moet de koper er wel normaal mee zijn omgegaan.

Hoelang de garantieperiode duurt, hangt af van het product. Zo mag je van een laptop of telefoon verwachten dat die vrij lang meegaan, ook bij dagelijks gebruik, maar een goedkoop poetsdoekje gooi je na een of enkele keren gebruiken waarschijnlijk weg. Daar ga je niet mee terug naar de winkel als na er enkele stevige poetsbeurten slijtage optreedt.

Webwinkel aansprakelijk voor garantie
De persoon die iets verkoopt is ook degene die de garantie moet verlenen. In het geval van een online aankoop is de webwinkel dus aansprakelijk voor de garantie. Of jij als webwinkelier het ook kan repareren staat daar helemaal los van. Je kan de garantie niet afschuiven op een leverancier. Als je dus online keukens verkoopt met daarin een vaatwasser van een bepaald merk, dan is je webwinkel verplicht garantie te verlenen voor zolang als de klant mag verwachten dat die vaatwasser werkt. Je mag het niet op het merk afschuiven.

Wel is het zo dat de leverancier soms de partij is die het beste de garantie kan verlenen. Je kunt als webwinkelier er dus voor kiezen om een reparateur van jouw keuze langs laten komen, of het artikel doorsturen naar jouw leverancier. Maar jij blijft hoofdaansprakelijk voor een goede afhandeling van het garantie-proces.

Het proces rond het verlenen van garantie
Garantie betekent dat als het product dat je hebt verkocht niet blijkt te doen wat de koper er van had kunnen verwachten, je dit zonder overlast alsnog moet oplossen. Dat betekent dus dat de kosten van het retoursturen naar jouw webwinkel, de reparatie zelf en de verzendkosten van het leveren aan de klant allemaal voor jouw rekening zijn. Duurt de reparatie langer dan verwacht? Dan is een tijdelijk vervangend exemplaar in sommige gevallen ook voor de rekening van jou als verkoper.

Is het artikel niet meer te repareren? Dan zijn er verschillende oplossingen. Zo kun je een nieuw exemplaar toesturen. Iets dat vrij logisch is als het artikel nog vrij nieuw is maar natuurlijk wel wat vreemd als het artikel al wat langer gebruikt was. In dat geval kun je er ook voor kiezen om een deel van het aankoopbedrag terug te storten. Sommige retailers bieden in dat geval een korting in de winkel. Als zij bijvoorbeeld een printer hebben verkocht en die werkt na een halfjaar niet meer, dan bieden ze korting op een volgende printer. Als de klant het accepteert is het natuurlijk een oplossing maar wettelijk ben je verplicht om het ook op te lossen zonder dat hier een nieuwe aankoop bij gemoeid is.

Garantie door de leverancier
Garantie kan flink in de kosten lopen. Dat gebeurt niet direct als er één klant bij jou terugkomt met één artikel, maar natuurlijk wel als blijkt dat alle vaatwassers die jij het afgelopen jaar verkocht hebt een fabrieksfout bevatten en al je klanten hun geld terugwillen. Bij een fabrieksfout is het natuurlijk niet jouw fout geweest. Jij had dit ook nooit kunnen weten en meestal biedt jouw leverancier jou in dat geval ook garantie op artikelen. Je kunt dus, terwijl jij jouw klant garantie verleent, ondertussen jouw schade dan weer doorverhalen op je leverancier.

Dat is echter niet altijd een oplossing. Een leverancier levert het artikel business-to-business en daarbij geldt een minder strenge wetgeving. Het kan dus voorkomen dat jouw leverancier minder garantie aan jou verleent dan jij aan jouw klanten. Daarnaast kan jouw leverancier tussentijds failliet gaan of om een andere reden niet in staat zijn om jou de garantie te verlenen. Lees dus goed de voorwaarden na die jij afspreekt met jouw leveranciers met betrekking tot garantie.

Van garantie tot productaansprakelijkheid
En het kan nog erger. Als je bijvoorbeeld een auto hebt verkocht en deze had een gebrek, kan daardoor nog veel meer schade ontstaan dan het bedrag dat met de hele aankoop gemoeid was. Dit heet productaansprakelijkheid. Dit risico staat helemaal los van het aankoopbedrag en is dus iets anders dan garantie (het gebrek aan het product zelf) en hierbij kunnen de kosten enorm oplopen. Dit risico is te verzekeren met een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Veel retailers zijn verzekerd voor productaansprakelijkheid.

Het verlenen van garantie gebeurt deels uit eigen zak of is bij veel retailers deels afgesproken in de voorwaarden met de leverancier. Mocht jij hier geen goed gevoel bij hebben en er zeker van willen zijn dat je altijd in staat bent om jouw klant tegemoet te komen, kun je ervoor kiezen om een extra garantieverzekering af te sluiten. Deze verzekeringen kunnen enorm duur zijn voor producenten met enorme machines maar zijn maatwerk. Voor detailhandelaren die goede afspraken hebben met hun leveranciers zijn de risico’s natuurlijk vrij beperkt en dat is in veel gevallen direct te zien aan de te betalen premie.