e-boekhouden

Garantie op online aankoop

Als je online producten verkoopt, heb je te maken met wetgeving. Zo kan een bestelling binnen twee weken worden teruggedraaid. Wat veel mensen vergeten, is dat je zelfs na die termijn verantwoordelijk bent voor de garantie.

Wanneer heeft iemand garantie?

Garantie is geldig op elk artikel, of het nou online of offline is gekocht. Als je in de winkelstraat iets koopt en het daarna online aanschaft, is de garantie dus in beide gevallen hetzelfde.

Garantie op online aankoopGarantie wil zeggen dat de koper het een en ander mag verwachten. Een laptop moet het bijvoorbeeld enkele jaren doen en niet al een paar maanden na aankoop kapotte toetsen krijgen. Natuurlijk moet de koper er wel normaal mee zijn omgegaan.

Hoelang de garantieperiode duurt, hangt af van het product. Zo mag je van een laptop of telefoon verwachten dat die vrij lang meegaan, ook bij dagelijks gebruik. Maar een goedkoop poetsdoekje gooi je na weinig gebruik waarschijnlijk weg. Daar ga je niet mee terug naar de winkel als na er enkele stevige poetsbeurten slijtage optreedt.

Benieuwd naar de regels omdat je online geld wilt verdienen met een webwinkel? Meer over verplichtingen, software of stappen: een webshop beginnen.

Webwinkel aansprakelijk voor garantie

De verkoper van een artikel moet ook de wettelijke garantie verlenen. Voor een online aankoop is de webwinkel dus aansprakelijk voor de garantie. Of jij het als webwinkelier ook kan repareren, staat daar helemaal los van. Je kan de wettelijke garantie dus niet afschuiven op een leverancier. Zelfs als die het artikel direct naar de klant stuurt, zoals bij dropshipping het geval is.

Als je bijvoorbeeld online verkoper bent van keukens met een vaatwasser van een bepaald merk, dan moet je webwinkel verplicht garantie verlenen, niet de fabrikant. De garantieduur is zolang als de klant mag verwachten dat de vaatwasser werkt.

Als jij verkoopt aan consumenten ben je zelf verantwoordelijk voor garantie.

Soms kan de leverancier het beste de garantie kan verlenen. Je kunt er als verkoper daarom voor kiezen om een reparateur van jouw keuze langs laten komen of het artikel door te sturen naar jouw leverancier. Toch blijf jij dan aansprakelijk voor een goede afhandeling van het garantie-proces.

Het garantie-proces

Als een product dat jij verkoopt niet doet wat de koper ervan mag verwachten, moet je dit zonder overlast oplossen. Dit betekent dat de kosten van de retour naar jouw webwinkel, de reparatie en de verzendkosten van het leveren aan de klant allemaal voor jouw rekening zijn. Duurt de reparatie langer dan verwacht? Dan is een tijdelijke vervanging van het product in sommige gevallen ook voor jouw rekening.

Is het artikel niet meer te repareren? Dan zijn er verschillende oplossingen. Zo kun je een nieuw exemplaar toesturen ter vervanging. Dat is logisch als het artikel vrij nieuw is, maar wat vreemd als het artikel langer in gebruik is geweest. In dat geval kun je er ook voor kiezen om een deel van het aankoopbedrag terug te storten.

Sommige retailers geven ook korting in de winkel. Als een printer die zij hebben verkocht vijf maanden na aankoop niet meer werkt, bieden ze bijvoorbeeld korting op een volgende printer. Als de klant het accepteert is het natuurlijk een oplossing. Maar wettelijk ben je verplicht om het op te lossen, ook als er geen nieuwe aankoop bijkomt.

Garantie door de leverancier

De wetteSamenwerkinglijke garantie kan flink in de papieren lopen. Als een klant terugkomt met één artikel gebeurt dat niet snel. Maar als blijkt dat alle vaatwassers die jij het afgelopen jaar verkocht hebt een fabrieksfout bevatten, willen al je klanten hun geld terug.

Bij een fabrieksfout is het natuurlijk niet jouw fout geweest. Jij had dit nooit kunnen weten. Meestal geeft je leverancier jou in dat geval ook garantie op artikelen. Je kunt dus, terwijl jij jouw klanten garantie verleent, ondertussen de schade weer doorverhalen op de fabrikant of leverancier.

Maar dat is niet altijd een oplossing. Een leverancier levert het artikel business-to-business en hiervoor is de wetgeving minder streng. Het kan dus gebeuren dat een fabrikant minder garantie aan jou verleent dan jij aan jouw eigen klanten. Daarnaast kan de fabrikant tussentijds failliet gaan of om een andere reden niet in staat zijn om jou garantie te verlenen. Lees dus goed de voorwaarden na die je afspreekt met jouw leveranciers, met name over wettelijke garantie.

Productaansprakelijkheid en verzekeringen

Een kapot product is vervelend, maar het kan nog erger. Als je bijvoorbeeld een auto verkoopt met een gebrek, kan daardoor nog veel meer schade ontstaan dan het aankoopbedrag. Dit heet productaansprakelijkheid.

Aansprakelijkheid staat los van gebreken aan het product zelf en is dus iets anders dan garantie. De kosten kunnen hierbij enorm oplopen. Dit risico is te verzekeren met een aansprakelijkheidsverzekering. Veel retailers zijn verzekerd voor productaansprakelijkheid.

Garantie verleen je uit eigen zak of is voor een deel afgesproken in de voorwaarden met de leverancier. Heb je hier geen goed gevoel bij en wil je zeker weten dat je je klant altijd tegemoet kan komen? Dan kun je een extra garantieverzekering afsluiten.

Garantieverzekeringen kunnen erg duur zijn voor fabrikanten met enorme machines, maar zijn altijd maatwerk. Voor detailhandelaren die goede afspraken hebben met hun leveranciers zijn de risico’s natuurlijk klein. In veel gevallen betaal je dus een redelijke premie.