Blippy: Het volgende hoofdstuk in Social Networking

Terwijl politie en overheid zich druk maken over de hoeveelheid informatie die burgers vrij geven via het internet dient de nieuwe trend in social networking zich aan. Waarom zou je je financiële informatie geheim houden? Duizenden gebruikers delen elke aankoop die ze doen met alles en iedereen via het internet. De Twitter-achtige Amerikaanse website Blippy laat gebruikers creditcards en bankpassen koppelen om zo de wereld op de hoogte te stellen van elke aankoop die ze doen.

Ook kunnen speciale accounts aangemaakt worden bij bepaalde etailers als Amazon en de ITunesStore. In Estland bestaat een zelfde soort initiatief: ook op WhosRich.me delen gebruikers hun uitgaven met elkaar.
Waar is de tijd dat creditcard afschriften angstvallig onder de kast werden geschoven zodat manlief er niet achter kwam dat dat paar laarzen ‘in de uitverkoop’  €600 euro kostte? En hebben alle waarschuwingen over het verstandig omgaan met persoonlijke informatie via het internet dan niets opgeleverd? Blijkbaar wil een aanzienlijk deel van de wereld al zijn aankopen delen met het andere deel van de wereld. En vindt men het interessant om van vrienden en bekenden precies te weten hoeveel waar wordt uitgegeven.

Natuurlijk valt er iets voor te zeggen. Het is immers best handig om te weten dat je voor die concertkaartjes toch echt te veel betaald hebt omdat een vriend ze ergens anders voor veel minder wist te scoren. En ook voordat je een bepaalde aankoop wil gaan doen kan het van pas komen om je netwerk erop na te slaan en precies te weten waar je heen moet. Door middel van het reageren op aankopen van anderen kun je andere gebruikers ook vragen of ze tevreden zijn met wat ze kochten. Een handig hulpmiddel dus bij het doen van weloverwogen aankopen.

Daarbij biedt de website ook sociale mogelijkheden. Wanneer je bijvoorbeeld ziet dat een van je vrienden naar dat leuke concert gaat waar je ook bij wil zijn ontstaat er een spontaan avondje uit. Eén van je kennissen koopt net een cappuccino bij de Starbucks om de hoek? Doordat Blippy je op de hoogte stelt kun je even langsgaan voor een praatje.  

Controversieel blijft het wel. Want is het wel verstandig om al je aankopen maar zomaar met de wereld te delen? En kan het geen kwaad je creditcard info te geven aan een website als deze? Wordt je binnen de kortste keren overstelpt met email- en telefonische marketing?

Je kiest zelf welke bank- of creditcard je koppelt aan Blippy. Blippy levert zelfs stickers om op je ‘publieke’ kaart te plakken, zodat je niet per ongeluk aankopen ermee doet die je niet gepubliceerd wil hebben. Een interessant gegeven, omdat het ervoor kan zorgen dat je door middel van je aankopen een soort ‘sociaal gewenst’ gedrag gaat vertonen. De CD van dat hippe nieuwe bandje koop je wel met je ‘Blippy-kaart’, maar Jan Smits’ nieuwe album wordt toch maar met een andere kaart betaald.

Blippy pleit ervoor dat je betaalinformatie volstrekt veilig is binnen de site. En informatie over je koopgedrag zou niet worden gebruikt voor marketing doeleinden. Toch is de vraag wat er gebeurt als deze site gehackt zou worden. En zouden bepaalde figuren geen kwaad kunnen met bijvoorbeeld informatie over wanneer je op vakantie bent? Natuurlijk zijn we daar ondertussen met zijn allen sowieso niet echt voorzichtig meer in, niemand bedenkt zich nog over het vermelden van zijn vakantie op Facebook of Hyves.

Velen denken dat Blippy verdient aan het doorverkopen van informatie over koopgedrag aan bedrijven. Gebruikers merken hier niets van want de informatie wordt niet gebruikt om producten te marketen. Bedrijven zouden de informatie gebruiken om gemakkelijk inzicht te krijgen in het koopgedrag van de consument en producten die het goed doen. Ze kunnen meningen van gebruikers over hun product zien en weten bovendien hoeveel klanten ongeveer besteden. Wat is het gemiddelde bedrag dat klanten besteden en wat zegt dit over prijzen die gevoerd kunnen worden? En welke producten tegen welke prijzen doen het goed bij de concurrent? Ook is de website zelf al een vorm van marketing voor retailers. Gebruikers kunnen immers op het idee komen iets aan te schaffen door een aankoop die een andere gebruiker deed. Viral shopping noemen ze dat.

Philip Kaplan, medeoprichter van Blippy, benadrukt in een interview met CNNTech vooral het sociale aspect van de website. Hij heeft er zelf geen problemen mee al zijn aankopen te delen en vindt dat er interessante dingen voort kunnen komen uit het automatisch posten van al je aankopen. Zoals spontane ontmoetingen of goede ideeën voor de aanschaf van producten. Verder zegt Kaplan groot fan te zijn van het automatisch posten op social media. Terwijl je niet in hoeft te loggen op networkingsites om iets te posten wordt automatisch je doen en laten gedeeld, bijvoorbeeld door het doen van aankopen. Kaplan: ‘We call it passive sharing, and we think it’s going to be a trend’.

Naast alle voordelen als free publicity voor (web)winkeliers, spontane ontmoetingen en het vergelijken van prijzen, en nadelen als de inbreuk op je privacy en potentiële gevaren is het de aard van de site die bij mij vraagtekens op roept. Zijn mensen nu echt geïnteresseerd in wat anderen wanneer aanschaffen? En is het niet ontzettend exhibitionistisch om zelfs al je aankopen te willen delen met de rest van de wereld? Waarom denken mensen dat anderen geïnteresseerd zijn in elk broodje dat ze kopen?  Meer nog dan Twitter en Facebook is dit een manier om een online image neer te zetten dat weloverwogen vormgegeven kan worden. Wat je koopt is wie je bent. To buy or not to buy, that’s the question. Consumentisme ten top en een schaamteloze vorm van exhibitionisme. Waarschijnlijk duurt het dan ook nog even voordat wij nuchtere Hollanders overstag gaan voor Blippy. En niet alleen omdat we (nog) niet zo met onze creditcard lopen te zwaaien als Amerikanen.

Meer info: http://www.blippy.com 

Verder lezen

Reacties