5 belastingvoordelen voor ondernemen vanuit huis
Als je begint met ondernemen moet je eerste startkapitaal zuinig worden besteed. Dan kan het helpen om in de garage of zolderkamer te beginnen, de oude laptop nog eens af te stoffen en vooral je privémobieltje te gebruiken. Het klinkt bijna investeringsvrij en het wordt nog beter, want administratief kun je de zaken zelfs als fiscale kostenpost opgeven als je gaat ondernemen vanuit huis!
Ook als je gaat ondernemen vanuit huis wil je een goede werkplek. En ook al geef je fysiek misschien helemaal geen geld uit aan je kantoor aan huis, dat betekent niet dat je fiscaal geen investeringen doet. En juist die investeringen leveren jou netto geld op, want als jij op papier kosten maakt dan wordt je bedrijfswinst lager. En aangezien je straks met de inkomstenbelasting moet afrekenen over de winst (en dus niet over de omzet) kan het nuttig zijn om op papier kosten te hebben gemaakt. Zeker als je deze nu niet uit eigen portemonnee hoeft te betalen. Wij gingen op zoek naar vijf voorbeelden waarmee jij ook belastingvoordeel kunt creëren.
Voorbereiding
Veel mensen denken dat het ondernemen pas gaat beginnen bij het inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Niets van waar. Ook het ondernemingsplan schrijven telt mee. Zelfs het wekenlang brainstormen met een goede vriend of vriendin! En als jij nu besluit dat de beste setting daarvoor de kroeg om de hoek is, en jij je vriend of vriendin wilt trakteren op een lekkere lunch of een paar drankjes, dan kun je die kosten gewoon zien als de eerste investering die je bedrijf maakt. Bewaren dus die bonnetjes!
Je mobiele telefoon
Je hebt waarschijnlijk al een prima smartphone. Waarom zou je een tweede aanschaffen? Maak je huidige telefoon gewoon de telefoon van de zaak. Zelfs al stijgen de kosten van je abonnement niet als je deze opeens ook zakelijk gaat gebruiken, toch mag je die kosten dan wel ook zakelijk opvoeren. Zeker als jouw telefoonnummer op je visitekaartjes of andere reclame-uitingen staat.
Je inventaris
Wil je gaan ondernemen vanuit huis, maar betekent dit ook een kleine verandering in de inrichting? Heb je bijvoorbeeld een oude bureaustoel op Marktplaats gekocht, een oude laptop weer eens afgestoft en enkele ordners aangeschaft? Dan kun je deze alle drie inbrengen op de balans en als kostenpost voor je bedrijf zien. Ook als de laptop al in jouw bezit was. Je moet het natuurlijk wel voor de werkelijke (dag)waarde overnemen dus dat oude tafeltje van een oud omaatje moet je niet opeens als klassieker voor duizenden euro’s gaan waarderen. Maar zelfs zonder (btw)bonnetje mag je zelf een schatting maken van de inventaris. Ook als je die zakelijk van familie, vrienden of zelfs van jezelf overneemt!
Vaste kosten thuis
Helaas zijn er ook kostenposten die je niet zomaar mag verrekenen. Zo kun je het de Belastingdienst niet verkopen dat de huidige kosten van gas, water en licht nu opeens op de zaak komen. Aan de andere kant mag je het verschil van thuiswerken in sommige gevallen wel doorrekenen. Bijvoorbeeld de kosten van internet als jij een internetbedrijf aan huis begint. Of zelfs gas, water en licht zolang je maar een duidelijke toelichting hebt. Als jij bijvoorbeeld als fotograaf aan de slag gaat en enkele dure en vooral stroomvretende nieuwe lampen koopt. In dat geval is het zeker logisch dat je ook de stijging in de kosten van energie zakelijk meeneemt.
Reiskosten
Mensen weten vaak wel dat een trein- of parkeerkaartje aftrekbaar is van de belasting. Maar als je thuiswerkt heb je misschien niet veel meer nodig dan een fiets om af en toe langs een boekhouder of netwerkborrel in de buurt te gaan. Die fiets kun je overnemen met de zaak en dus als investering zien. En als je daarop nieuwe verlichting of een goed hangslot nodig hebt, kun je die daarna prima zakelijk aanschaffen.
Bovenstaande vijf tips zijn nog maar het begin! Als het zakelijk maar echt een duidelijke meerwaarde heeft kun je best wel wat belastingvoordeel vinden. Zelfs als je gewoon thuis op je eigen laptop werkt! Natuurlijk zijn er wel ook grenzen. Zo kun je niet opeens zakelijk je hele huis laten schoonmaken omdat je de volgende dag een klantbezoek verwacht, terwijl dit bij een kantoor wel had gekund. Ook een lekkere zitbank of televisie kom je zakelijk niet zo snel mee weg, als je vooral onderneemt vanuit huis. Met een kantoor is dat makkelijker uit te leggen.
Hoever je precies kunt gaan is lastig te zeggen en ook accountants zullen daarin regelmatig van mening verschillen. Je moet er dus zelf een goed gevoel bij hebben en er zullen zelfs accountants zijn die voorzichtig zijn met bovenstaande voorbeelden. Het is vooral zaak dat je er een duidelijke toelichting bij hebt. Waarom waren de kosten noodzakelijk voor je zaak?
Reacties