Valkuilen bij werken vanuit huis
Thuiswerken lijkt voor sommige mensen het ideale werken. Maar velen van hen zullen zich hier al snel in vergissen als ze merken dat het toch niet altijd zo ideaal is. Werken vanuit huis gaat helaas niet gepaard zonder enkele valkuilen. Want heb je er bijvoorbeeld wel eens over nagedacht hoe het is om de hele dag alleen te zijn?
Je spendeert (te) veel tijd thuis
Eenzaamheid is een van de veelgehoorde klachten van mensen die regelmatig vanuit huis werken. Het is ook iets wat veel ondernemers of werknemers, voordat ze beginnen met thuiswerken, zwaar onderschatten. Ze gaan ervan uit dat het werken vanuit huis alleen maar voordelen met zich meebrengt. Maar een geïsoleerde werkomgeving doet niet iedereen veel goeds. Het kan een inspiratie dodend effect hebben op jou en je productiviteit. Om dit te voorkomen kun je lunchafspraken maken, netwerk-bijeenkomsten bijwonen of een middagje vanuit je favoriete koffiebar werken. Op deze manier bouw je sociale elementen in in je dag en voorkom je dat je huis een gruwelplek wordt om te werken.
Je werkt te veel thuis
Vooral startende ondernemers hebben, als ze vanuit huis werken, soms het gevoel dat ze het werk niet zomaar naast zich neer kunnen leggen. Als het zes uur is, dan werken ze gewoon door en het komt ook voor dat ze ’s avond rond een uur of elf nog even de laptop erbij pakken en zo nog een paar uurtjes in de nacht doorwerken, omdat ze dan minder afgeleid worden. Maar op deze manier blijven werken kan zomaar eens een burnout opleveren. Vanuit huis werken wekt de suggestie dat je op ieder moment van de dag met je werk bezig kan zijn, maar dit hóéf je niet echt te doen. Leg voor jezelf duidelijke tijden vast en probeer je daar aan te houden. Natuurlijk heb je als je vanuit huis werkt wat flexibelere tijden, dus als jij liever pas vanaf elf uur ´s ochtends begint of nog een paar uurtjes werkt aan het eind van de dag, dan moet je dat gerust doen, maar dan moet je op andere momenten weer het werk laten liggen.
Je laat je te veel afleiden
Als je vanuit huis werkt heb je geen baas die over je schouders meekijkt of collega’s die je al dan niet bewust in de gaten houden. Thuis heb je dus al snel de neiging om dat ene privé-telefoontje aan te nemen, de deur open te doen voor de postbode, het vuilnis buiten te zetten, de afwas te doen, je favoriete soap terug te kijken en de hond meerdere malen uit te laten. Maar als je je telkens zo laat afleiden, dan wordt het steeds moeilijker om je te focussen op je werk. Voorkom dit door over de gehele dag periodes in te stellen waarop je absoluut niks doet wat niet met werk te maken heeft. Geen persoonlijke e-mails afhandelen, geen privégesprekken voeren en niet het huis uitgaan als het niet nodig of dringend is. Mocht je huisgenoten hebben , probeer die dan ook de noodzaak te laten inzien van deze regel en vraag ze of ze je alleen willen ‘lastigvallen’ op de momenten dat jij dat wil.
Je bent te veel met je naasten bezig
Op kantoor praat je met collega’s vooral over zakelijke dingen en minder over je privéleven. Andersom zou dus het omgekeerde moeten gelden. Alleen houdt niet iedere thuiswerker zich hieraan, want zij gaan al snel over zakelijke problemen praten met hun partners, vrienden of huisgenoten. En dat kan voor hen op een gegeven moment héél snel gaan vervelen. En wat ook nog zo is, is dat zij waarschijnlijk niet capabel genoeg zijn om jou te voorzien van goede business-tips. Wat je in zo’n geval kan doen is een (online) netwerk opbouwen van andere thuiswerkers uit jouw branche of interessegebied, zodat je met hen over zakelijke dingen kan praten en je tegen je huisgenoten gewoon weer over de normale dingen in het leven kan kletsen.
Je scheidt werk niet van privé
Doordat je vanuit huis werkt, kun je wel eens de neiging hebben om dat thuis-gevoel extra te gebruiken als je werkt. Want waarom zou je netjes aan een tafel zitten als je ook met je laptop vanuit bed kan werken? En waarom zou je in de studeerkamer gaan zitten als je ook op de bank met de laptop op je schoot en een pot koffie voor je op de salontafel je werkmail kunt afhandelen? Omdat het afleidt! Probeer daarom als je begint met thuiswerken een speciale ruimte in je huis in te richten als werkplek en probeer ook zo vaak mogelijk vanuit die ruimte te werken. Werken aan de keukentafel is leuk, maar er staat genoeg daarop en daaromheen wat je kan afleiden.
Je huis wordt een rommeltje
Als je de hele dag door druk bezig bent dan zul je aan het eind van de dag best wat rommel hebben gemaakt. Papieren liggen her en der verspreid over de kamer, koffiemokken staan aan te koeken op tafel en je werkmobiel ligt waarschijnlijk ergens in de hoek verstopt te zijn. En als je een bedrijf runt vanuit huis en je hebt ook nog werknemers in dienst dan heb je alleen maar meer mensen die van jouw huis een rommeltje kunnen maken! In dat geval doe je er goed aan om al vanaf de eerste dag dat je vanuit huis werkt regels op te stellen voor jezelf en voor je werknemers. Laat ze bijvoorbeeld aan het eind van iedere dag hun werkplek goed opruimen, zodat jij je daar ’s avonds niet nog eens druk om hoeft te maken. Een schone werkplek doet wonderen!
Je moet moeite doen voor de organisatie
Terwijl het werk zich opstapelt is het verraderlijk om de organisatie en administratie van je bedrijf weg te laten sijpelen. Het gebrek aan organisatie kan gaan opspelen als je in de zelfde ruimt werkt als waar je woont en als je die ook nog eens deelt met collega’s of bezoekende klanten. Ruim daarom papieren zo snel mogelijk op en ruim in je werkkamer alleen werkgerelateerde spullen op. En uiteraard geldt ook dat je je werkspullen niet in de woonkamer of slaapkamer bewaart, want dan kan je organisatie zo om zeep worden geholpen.
Je hebt geen duidelijk plan voor ogen
Als je naar een kantoor gaat met collega’s of een baas, dan heb je op zich vrij duidelijke tijden. Als je thuiswerkt heb je dat misschien wel minder. Je besluit ’s ochtends als je wakker wordt of je gelijk gaat beginnen of dat je eerst uitgebreid gaat douchen en ontbijten en dan pas een keer begint. Maar op deze manier werken zorgt er wel voor dat er soms heel wat minder terechtkomt van de plannen die je had. Probeer dit te voorkomen door je kortetermijnplannen én langetermijnplannen duidelijk te maken en ook duidelijk ergens op te schrijven, zodat je er te allen tijde zicht op hebt. Maak niet alleen todo-lijstjes, maar zet die taken uit dat lijstje ook gelijk in je agenda en zet er een deadline bij. Vergeet ook niet om een moment op de dag in te plannen waarop je onverwachte maar belangrijke zaken kan verrichten.
Reacties