menu

Marketing via de mail

Laat ik beginnen met te melden dat ik geen I(C)T-er ben en ook geen marketinggoeroe. Wel ben ik altijd geïnteresseerd in hoe je meer van je klanten te weten kunt komen om ze beter van dienst te kunnen zijn. En dat IT hierin een ondersteunende rol kan zijn, is ook geen verrassing. Zelf voor de kleinere ondernemer, bleek gisteren uit een bedrijfsvoordracht van M-bit (www.m-bit.nl). Maar hoe dan precies?

Kies je er voor om als bedrijf professioneel over te komen en je bedrijfsnaam vaak te laten zien (wie weet waar dit toe leidt), dan is misschien het versturen van een digitale nieuwsbrief een idee. Kost weinig en kan veel opleveren, toch? Hiermee dient zich echter wel direct de vraag aan hoe niet als SPAM in de verschillende mailboxen te komen. Het fenomeen SPAM is inmiddels bekend en gewoon irritant. Het schijnt zelfs zo te zijn dat 85% van de mailtjes als SPAM gekenmerkt kunnen worden. Deze toename is sinds een half jaar explosief gestegen. Het bereiken van je klanten is hiermee dus zeker moeilijk geworden.

Waar dient u op te letten om deze toch te benaderen?

  1. Laat uw (potentiele) klant zich aanmelden voor het ontvangen van een nieuwsbrief. Hierdoor heeft u ‘veiliggesteld’ dat uw brief enkel naar personen gaan welke hier ook om vragen (geen spam dus). Vergeet ook niet de mogelijkheid te bieden om zich af te laten melden.
  2. Volg de clicks op uw nieuwsbrief. Er zijn programma’s te koop waarmee u het rendement van brief kunt meten. Wie opent mijn brief? Waar klikt men op en hoe lang? Hiermee kan er dus managementinformatie worden verkregen. Lijkt me erg handig en hoeft echt niet duur te zien. Dit zeker niet in vergelijking tot het plaatsen van een advertentie.
  3. Technische tip: let erop dat u de nieuwsbrief niet in de vorm van een bulkmail vanaf de eigen server verstuurd. U loopt hiermee de kans dat uw internetprovider hierop reageert door u van zijn server te verwijderen. Zorg er voor dat de mails vanuit een externe server een-voor-een worden verstuurd.
  4. Verstuur de nieuwsbrief op een dinsdag of donderdag. Niet ‘wetenschappelijk’ bewezen, maar wel aangetoond dat er op deze dagen het beste gelezen wordt.

Het zijn slechts maar een aantal tips. Het echte onderscheid, in de vorm van goede informatie, zult u zelf dienen te voorzien. Hiervoor is het u kennis van uw (mogelijke) klant. Wat wilt deze lezen? Marketing puur sang, maar dan in een multimedia jasje…mail ze!

Verder lezen

Reacties