menu

Kredietwaardigheid checken

Een van de grootste risico’s van bedrijven is dat facturen niet worden voldaan. Kredietwaardigheid checken kan helpen het debiteurenrisico te verkleinen. Uitsluiten doet dit het niet maar als je klant eerder een dubieuze debiteur of wanbetaler is geweest, kun je dat vaak vooraf al ontdekken. 

Kredietwaardigheid checken
Een bedrijf heeft veel risico’s die te verzekeren zijn als het slecht gaat. Maar ook als het juist enorm goed gaat met een bedrijf brengt dat bepaalde risico’s met zich mee. Soms zelfs risico’s die direct fataal voor de onderneming kunnen zijn. Oninbare facturen, is er bijvoorbeeld eentje. Juist als het goed gaat kunnen factuurbedragen sterk oplopen en dit kan weer een grote invloed hebben op de liquiditeit en risico’s van de onderneming. Je kunt dit deels afdekken door goed op je debiteuren te letten maar sommige risico’s had je het al vooraf kunnen zien aankomen. Bijvoorbeeld door de kredietwaardigheid te checken van de klant.

Zelf kredietwaardigheid checken

Het is niet direct hetzelfde als verzekeren maar heeft wel hetzelfde doel. Een risico in kaart brengen en indien mogelijk verkleinen, als het bedrijf deze zelf niet wenst of kan dragen. Bij sommige ondernemingen wil je het risico van het voorschieten van kapitaal of arbeid liever niet voorschieten. Bijvoorbeeld omdat de kans te groot is dat ze failliet gaan, omdat het bedrijf een onacceptabele betalingstermijn of -beleid voert. Een kredietwaardigheidscheck is dan het beste middel om dit risico in kaart te brengen.

De kredietwaardigheid van je klant kun je zelf checken. Om te beginnen door te checken of beloftes wel kunnen worden waargemaakt. De KvK toont recente veranderingen van bedrijven. Zo kun je zien of jouw contactpersoon wel mag tekenen voor deze bedragen, wat de rechtspersoon is en wie er verder juridisch verbonden zijn aan de organisatie.

Verder is het soms ook bekend als een bedrijf er een potje van maakt. Online kun je simpel de reputatie van het bedrijf nagaan of ervaringen van anderen opzoeken. Beperk je dan niet tot de eerste resultaten op een bedrijfsnaam. Deze worden vaak gemonitord door het bedrijf zelf en zijn vaak nog wel oké. Maar als je de naam van je contactpersoon toevoegt of trefwoorden als betaling, schuld, reputatie of ervaring eraan toevoegt kom je soms al heel wat meer te weten.

Noodzaak & kosten

De kosten van een kredietcheck zijn meestal goed te overzien. Een enkele check is vaak mogelijk voor een paar euro. Daarnaast is het meestal ook mogelijk om een abonnement te nemen bij bureaus zodat je onbeperkt checks kunt laten uitvoeren. De precieze kosten van een kredietwaardigheidscheck kunnen variëren. Zo zal een investeerder die miljoenen investeert in een potentiële samenwerkingspartner een groter (boeken)onderzoek uitvoeren dan een telecombedrijf die een nieuw telefoonabonnement verleent.

Net als de meeste risico’s weet je pas of het noodzakelijk was om een kredietwaardigheidscheck uit te voeren, als het al te laat is. In ieder geval is het niet raadzaam maar elk contact of zakenpartner zijn financiële toestand helemaal onder de loep te leggen. Ondernemen is nou eenmaal risico’s lopen een een beetje debiteurenrisico is als het goed is in de verkoopprijs meegenomen.

Een alternatief is om de check via een factoringbedrijf te laten verlopen. Via factoring kun je later de factuur uitbesteden aan een extern bureau. Vaak nemen deze de factuur pas op indien de opdracht al is uitgeleverd, maar als je vooraf weet dat je die factuur wilt gaan factoren kun je soms wel vooraf al even bij het factoringbedrijf informeren hoe groot de kans is dat ze deze zullen accepteren. Zij zullen dan al een uitgebreide kredietwaardigheidscheck voor jou uitvoeren.

Kredietwaardigheid checken

Een kredietwaardigheidscheck voer je ook niet meer uit op langlopende relaties die altijd goed gaan. Het is eerder van toepassing op een nieuwe klant die pas achteraf betaalt. Hoeveel kapitaal of arbeid moet je voorschieten en hoe groot schat jij die kans in dat het jouw bedrijf werkelijk schade toebrengt als deze betaling uiteindelijk achteraf uitblijft? Aan de hand van dit risico kun je per situatie zelf inschatten of het checken van de kredietwaardigheid essentieel is, of niet.

Wens je liever het risico te lopen omdat je deze klant hoe dan ook wilt accepteren? Probeer dan een deel vooruit betaald te krijgen, wees streng naar je klant als het aankomt op tussentijds betalingen en in je communicatie en hanteer een scherp debiteurenbeheer! Dan is een kredietwaardigheidscheck in veel gevallen overbodig.