menu

E-mail marketing mogelijkheden

Voordelen van e-mail marketing

Hoog resultaat
De response bij een e-mail, is door de lage barrière (een click op de knop, in plaats van een antwoordkaart in moeten vullen en naar de brievenbus te moeten lopen) gemiddeld gezien ongeveer 3x zo hoog als een huis-aan-huis folder. Gemiddeld gezien leest ongeveer 56% van de ontvangers de commerciële e-mail, en de reactie is ongeveer 1,5%.

Lage kosten
De kosten van een huis-aan-huisfolder zijn gemiddeld 4x zo hoog als de kosten van een e-mail adres. Gemiddeld kost een opt-in op doelgroep gesegmenteerd e-mail adres ongeveer 30-35 eurocent per stuk.

Snel en meetbaar
Zodra een e-mail adres is opgemaakt, kan dit worden verzonden en gelezen. Dat is direct resultaat. Bij een huis-aan-huisfolder bent u vaak minimaal 2 weken bezig met het versturen, en duurt het tot 14 dagen voor u werkelijk reacties terug krijgt. Het blijft dan vaak lastig meten wie u opbellen aan de hand van de folder, of een andere vorm van reclame die u mogelijk ook heeft uitstaan. Bij een e-mailadres kunt u door het meten van de clicks, precies zien wie er wanneer heeft geklikt op welke link. U kunt zo precies uw return-on-investment berekenen.

Nadelen van e-mail marketing:

Wordt vaak gezien als SPAM (ongewenste reclame)
E-mail marketing is het versturen van ongevraagde e-mail. De bureaus zullen u vertellen dat mensen aangegeven hebben akkoord te gaan met commerciële uitingen van partners (opt-in maken van een bestand) en proberen de advertentie zo gericht mogelijk te versturen naar een zo gericht mogelijk bestand. Dat wil nog niet zeggen dat deze mensen de commerciële uitingen die u ze stuurt gevraagd hebben.

Gemiddeld reageert 2% op uw e-mail met een klik naar een pagina van uw website, om bijvoorbeeld te kopen wat u verkoopt in uw e-mail. Houd er rekening mee dat er nog altijd 98% is die dat niet doet. Bij huis-aan-huisfolders is dat wel veel hoger, maar mensen hebben die vorm van reclame meer geaccepteerd. Bij een commerciële e-mail die niet aanspreekt, kan dit uw imago zelfs afbreuk doen. Zorg daarom altijd voor duidelijke uitingen, een uitschrijflink onderaan de e-mail, en een gerichte campagne. Veel bureaus proberen u miljoenen e-mail adressen te verkopen voor lage bedragen maar deze zijn vaak lang niet zo goed bijgehouden. Als u minder dan 25 eurocent per adres betaalt heeft u een goede kans met een minder goed bestand te maken te hebben.

Gedragscodes
Zoals beschreven bij de nadelen, zijn er veel bureaus die er een rommeltje van maken en hierdoor de e-mail marketingmarkt een slechte naam geven. Kies daarom voor bedrijven die zich hebben aangesloten bij een branchevereniging en zo akkoord gaan met de gedragscodes die op internet gelden.