Combined Shape menu

Bedrijfsnaam kiezen

Soms is het kiezen van de bedrijfsnaam misschien wel het moeilijkste deel van het starten van de onderneming. Maar hoe kom je aan een naam voor je bedrijf? Je kunt zelf zomaar wat bedenken, maar let dan wel op dat je naam aan de regels voldoet. Dat je geen andere bedrijven in de weg zit, en je in de toekomst ook nog blij bent met de gekozen bedrijfsnaam.

Bedrijfsnaam kiezenHet is naast de keuze voor een ondernemingsvorm de belangrijke grote keuze als je ondernemer wordt. Dat klinkt misschien gek, maar als je er over nadenkt is het eigenlijk wel logisch. Iedereen leert je straks zo kennen. En een bedrijfsnaam blijft, als het goed gaat, jarenlang met je meegaan. Het is dus belangrijk dat de keuze weloverwogen gebeurt.

Bedrijfsnaam op basis van eigen naam?

Veel ondernemers kiezen ervoor om hun eigen naam te verbinden aan hun onderneming. Hoewel ‘Jansen Architecten’ op het eerste gezicht  misschien klein kan klinken geeft ervaring uit de branches aan dat dit geen slechte keuze hoeft te zijn. Denk alleen al aan Philips, Heineken, Martinair (zelfs voornamen kunnen dus) en winkelketens als Blokker. In sommige branches werken familienamen juist heel goed. De naam komt authentiek over. Adviesbureaus (tegenwoordig vaker consultancy genoemd) gebruiken vaak oude spelling. Bijvoorbeeld Kranendonck met ck aan het einde. Dit geeft een oud en dus ervaren tintje.

De bedrijfsnaam moet vooral passend zijn, ook in het buitenland gebruikt kunnen worden, en ook toekomstige diensten moeten onder de paraplu van de bedrijfsnaam passen. Stel dat je een patatkraam begint onder de naam ‘Piet’s warme kroketten’ en dit later uitgroeit tot een 3-sterren restaurant? Dan zit je toch maar mooi vast aan die warme kroketten. Een naam kiezen kan daarom lastig zijn.

Naam van werk-bv en holding vergelijkbaar?

Als je begint met een besloten vennootschap, dan heb je soms gelijk twee namen nodig. Vaak krijgen de werk-bv en holding een vergelijkbare naam en dus is het niet nodig om de holding een totaal andere naam te geven, maar het mag wel. Zeker als je verwacht in de toekomst uit te gaan breiden kan het handig zijn om de holding een naam te geven die niet al te beperkt is.

Valkuilen bij de keuze van een bedrijfsnaam

  1. Een zeer lastig te onthouden bedrijfsnaam
    Naamsbekendheid is een belangrijk marketing aspect. Ook als je je niet op naamsbekendheid richt wil je toch dat je vaste klanten je in op het internet of daarbuiten weten te vinden.
  2. Een bedrijfsnaam kiezen die enkel past op dit moment
    De keuze om ondernemer te worden is zelden voor een korte termijn. Het is eerder een lifestyle voor tientallen jaren. De bedrijfsnaam waar de keuze op valt moet dan ook jaren meekunnen. Een naam als: “Het gouden Wuppie” of “Win flappen met mobiel wappen” zal waarschijnlijk niet lang actueel zijn.
  3. Te veel lijken op een bestaande bedrijfsnaam
    Bij de inschrijving bij de Kamer van Koophandel doet deze geen controle op bedrijfsnamen. Wel adviseren ze soms, ze zullen vast iets zeggen als je met een naam als Coca Cola of Philips komt, en als de buurman hetzelfde heet zullen ze ook een negatief advies geven, maar werkelijk uitsluiten dat je keuze niet al geregistreerd is bij een merkenbureau doen ze niet. Zoek dus vooraf goed uit of je keuze wel kan. Het is vrij vervelend als achteraf blijkt dat een grote holding aangeeft dat je niet mag handelen onder je bedrijfsnaam omdat zij alle rechten hebben. Daar gaat je hele huisstijl van visitekaartjes, website, etc.
  4. Een te beperkte bedrijfsnaam
    Het kan vervelend zijn om met een bedrijfsnaam komen te zitten die te beperkt is. Ook als je begint met enkel printer inktpatronen te verkopen is het soms aan te raden om je bij de Kamer van Koophandel in te schrijven met een meer algemene naam waar alle printertoebehoren onder vallen. Ook als je later zelf printers, papier of wat dan ook gaat verkopen kun je dan dezelfde bedrijfsnaam houden. Meerdere internetadressen is natuurlijk wel oké, maar de bedrijfsnaam is vaak te kostbaar om er meerdere van te hebben.
  5. Niet uit te breiden
    Deze is eigenlijk een combinatie van punt 2 en 4. Tijdens het kiezen van de bedrijfsnaam is er misschien enkel nog een kleine eenmanszaak in de woonplaats. Als deze echter gaat lopen bestaat de kans dat er zaken gedaan gaan worden met het buitenland. Een naam als La Puta klinkt in het Nederlands prima maar heeft in Spanje toch een negatieve bijsmaak.

Wordt het  kiezen van een bedrijfsnaam hier makkelijker mee? Waarschijnlijk niet. Bij deze dan ook enkele tips om het kiezen te vergemakkelijken:

Tips voor het kiezen van een bedrijfsnaam

  1. Neem de tijd
    Een bedrijfsnaam moet lange tijd meegaan. Deze in een dag kiezen is dan ook niet verstandig. Ook al is de eerste gedachte vaak de beste, neem toch even rustig de tijd om een juiste bedrijfsnaam te kiezen. Schrijf een periode alle suggesties op en laat deze rustig op je inwerken. Welke bedrijfsnamen zijn nog steeds leuk na een paar dagen?
  2. Vraag advies
    Meer mensen weten meer dan jij alleen. Ook al maak je alleen de keuze en is jouw mening doorslaggevend, advies is altijd welkom, toch? Vraag dus ook je vrienden om te helpen. Ze zijn misschien geen bedrijfsnamen-experts maar hebben misschien wel een creatieve geest. Misschien kun je ze je top-3 laten weten en ze vragen om te kiezen?
  3. Beschikbaar
    De Kamer van Koophandel kan een kleine controle uitvoeren maar zelf kun je dit misschien nog wel beter. De keuze wordt makkelijker als je merkt dat de domeinnaam al weg is of dat deze bij het Benelux Merkenbureau al als merknaam geregistreerd is.
  4. Kort en bondig
    Een korte bedrijfsnaam is makkelijker te onthouden. Mensen weten sneller je internetadres en kunnen je makkelijker vinden.
  5. Beginnen met een A of een cijfer?
    Het is niet echt een tip maar meer iets om te weten. Veel registers zijn op alfabet. Met een cijfer of een A sta je bovenaan in het Telefoonboek. Online sites als Startpagina sorteren soms op alfabet. Vroeger was dit ook het geval bij visitekaartbakjes. Mensen komen dan de naam eerder en vaker tegen, wat goed kan zijn voor de naamsbekendheid.

Een reclamebureau de naam van jouw bedrijf laten verzinnen?

Een alternatief voor het zelf verzinnen, is om er een te kopen. Je kunt een bestaande onderneming kopen en die naam behouden, maar ook gewoon een compleet nieuwe naam laten bedenken door een goed reclamebureau. Dat klinkt misschien vrij prijzig, maar een goede naam is zijn geld soms waard en marketeers en reclamemakers zijn daar nou eenmaal soms best goed in. Als je er serieus in durft te investeren kun je deze vraag dus rustig bij een goed reclamebureau neerleggen.

Neem in ieder geval rustig de tijd en wees zelf de doorslaggevende factor. Meningen verschillen dus je houdt altijd de kans dat je partner, goede vriend of ervaren kennis anders zou beslissen. Volg daarom je eigen keuze, want bedenk; het kiezen van een bedrijfsnaam is als het kiezen van een naam voor een kind. Dat doe je toch ook zelf?