Bedrijfsnaam kiezen

Het klinkt gek, maar voor veel ondernemers is het kiezen van de bedrijfsnaam misschien wel het moeilijkste deel van het hele ondernemen op zich. Een bedrijfsnaam blijft, als het goed gaat, jarenlang met je meegaan. Het is dan ook belangrijk dat de keuze voor de bedrijfsnaam jarenlang mee kan. Maar hoe kom je aan een bedrijfsnaam?

Veel ondernemers kiezen ervoor om hun eigen naam te verbinden aan hun onderneming. Hoewel ‘Jansen Architecten’ op het eerste gezicht  misschien klein kan klinken geeft ervaring uit de branches aan dat dit geen slechte keuze hoeft te zijn. Denk alleen al aan Philips, Heineken, Martinair (zelfs voornamen kunnen dus) en winkelketens als Blokker. In sommige branches werken namen met authenticiteit juist heel goed. Adviesbureaus (tegenwoordig vaker consultancy genoemd) gebruiken vaak oude spelling. Bijvoorbeeld Kranendonck met ck aan het einde. Dit geeft een oud en dus traditioneel ervaren tintje.

De bedrijfsnaam moet vooral passend zijn, ook in het buitenland gebruikt kunnen worden, en ook toekomstige diensten moeten onder de paraplu van de bedrijfsnaam passen. Stel dat je een patatkraam begint onder de naam “Piet’s warme kroketten” en dit later uitgroeit tot een 3-sterren restaurant? Dan zit je toch maar mooi vast aan die warme kroketten. Een bedrijfsnaam kiezen kan dan ook lastig zijn.

Wat niet te doen bij het kiezen van een bedrijfsnaam

  1. Een zeer lastig te onthouden bedrijfsnaam
    Naamsbekendheid is een belangrijk marketing aspect. Ook als je je niet op naamsbekendheid richt wil je toch dat je vaste klanten je in op het internet of daarbuiten weten te vinden.
  2. Een bedrijfsnaam kiezen die enkel past op dit moment
    De keuze om ondernemer te worden is zelden voor een korte termijn. Het is eerder een lifestyle voor tientallen jaren. De bedrijfsnaam waar de keuze op valt moet dan ook jaren meekunnen. Een naam als: “Het gouden Wuppie” of “Win flappen met mobiel wappen” zal waarschijnlijk niet lang actueel zijn.
  3. Te veel lijken op een bestaande bedrijfsnaam
    De Kamer van Koophandel doet geen controle op bedrijfsnamen. Wel adviseren ze soms, ze zullen vast iets zeggen als je met een naam als Coca Cola of Philips komt, en als de buurman hetzelfde heet zullen ze ook een negatief advies geven, maar werkelijk uitsluiten dat je keuze niet al geregistreerd is bij een merkenbureau doen ze niet. Zoek dus vooraf goed uit of je keuze wel kan. Het is vrij vervelend als achteraf blijkt dat een grote holding aangeeft dat je niet mag handelen onder je bedrijfsnaam omdat zij alle rechten hebben. Daar gaat je hele huisstijl van visitekaartjes, website, etc.
  4. Een te beperkte bedrijfsnaam
    Het kan vervelend zijn om met een bedrijfsnaam komen te zitten die te beperkt is. Ook als je begint met enkel Printer inktcartridges te verkopen is het soms aan te raden om je bij de Kamer van Koophandel in te schrijven met een meer algemene naam waar alle printer toebehoren onder vallen. Ook als je later zelf printers, papier of wat dan ook gaat verkopen kun je dan dezelfde bedrijfsnaam houden. Meerdere internet adressen is natuurlijk wel oké, maar de bedrijfsnaam is vaak te kostbaar om er meerdere van te hebben.
  5. Niet uit te breiden
    Deze is eigenlijk een combinatie van punt 2 en 4. Tijdens het kiezen van de bedrijfsnaam is er misschien enkel nog een kleine eenmanszaak in de woonplaats. Als deze echter gaat lopen bestaat de kans dat er zaken gedaan gaan worden met het buitenland. Een naam als La Puta klinkt in het Nederlands prima maar heeft in Spanje toch een negatieve bijsmaak.

Wordt het  kiezen van een bedrijfsnaam hier makkelijker mee? Waarschijnlijk niet. Bij deze dan ook enkele tips om het kiezen te vergemakkelijken:

Tips voor het kiezen van een bedrijfsnaam

  1. Neem de tijd
    Een bedrijfsnaam moet lange tijd meegaan. Deze in een dag kiezen is dan ook niet verstandig. Ook al is de eerste gedachte vaak de beste, neem toch even rustig de tijd om een juiste bedrijfsnaam te kiezen. Schrijf een periode alle suggesties op en laat deze rustig op je inwerken. Welke nog steeds leuk na een paar dagen?
  2. Vraag advies
    Meer mensen weten meer dan jij alleen. Ook al maak je alleen de keuze en is jouw mening doorslaggevend, advies is altijd welkom toch? Vraag dan ook je vrienden om te helpen. Ze zijn misschien geen bedrijfsnamen experts maar hebben misschien wel een creatieve geest. Misschien kun je hun je top3 laten weten en ze vragen om te kiezen?
  3. Beschikbaar
    De Kamer van Koophandel kan een kleine controle uitvoeren maar zelf kun je dit misschien nog wel beter. De keuze wordt makkelijker als je merkt dat de domeinnaam al weg is of dat deze bij het Benelux Merkenbureau al als merknaam geregistreerd is.
  4. Kort en bondig
    Een korte bedrijfsnaam is makkelijker te onthouden. Mensen weten sneller je internet adres en kunnen je makkelijker vinden.
  5. Beginnen met een A of een cijfer?
    Het is niet echt een tip maar meer iets om te weten. Veel registers zijn op alfabet. Met een cijfer of een A staat u bovenaan in het Telefoonboek. Op uw betreffende Startpagina. In visitekaartbakjes vooraan. Mensen komen uw naam eerder en vaker tegen, wat goed kan zijn voor de naamsbekendheid.

Neem in ieder geval rustig de tijd en maak de keuze vooral zelf. Meningen verschillen dus u houdt altijd dat uw partner, goede vriend of ervaren kennis anders erover kan beslissen. Volg alsnog uw eigen keuze, want bedenk; het kiezen van een bedrijfsnaam is als het kiezen van een naam voor een kind. Dat doet u toch ook zelf?