menu

3 keer opletten bij kiezen van een bedrijfsnaam

Een oud gezegde stelt: een goed begin is het halve werk. Bij de start van een onderneming hoort dan ook het vaststellen van de perfecte bedrijfsnaam. Geen onbelangrijke klus, want onderzoekers stellen dat de bedrijfsnaam het verschil kan maken tussen een succesvolle of falende onderneming.

Van de tien ondernemers die zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel is meer dan de helft binnen twee jaar weer verdwenen. Kan iets simpels als de naam van het bedrijf echt bepalen tot welke helft je behoort? Volgens Amerikaanse onderzoekers wel.

Korte naam
De onderzoekers legden de resultaten én namen van bedrijven langs de meetlat en ontdekten dat starters met een korte naam een grotere kans hebben op succes dan hun concurrenten met een langere bedrijfsnaam. Wij pakten de top tien van grootste Nederlandse bedrijven er even bij. Misschien is het toeval, maar er staan er maar twee in die langer zijn dan vijf letters. Het onderzoek richtte zich echter op namen van drie letters of minder. Bedrijven die daaronder vielen, bleken vijftig procent meer kans te hebben op succes dan ondernemingen met langere namen. Hoe korter de naam, hoe makkelijker te herkennen en te onthouden. Mocht je dus een kindercarnavalsoptochtvoorbereidingswerkzaamhedencomité willen oprichten, verzin dan een mooie afkorting als handelsnaam.

Originaliteit
Jan Jansen Schilderwerken, Jan Jansen Advies, Internetbureau Jan Jansen. Het combineren van een branche met je eigen naam lijkt al snel een handelsnaam, maar is het slim om je bedrijf naar jezelf te vernoemen? Als je een eenmanszaak hebt en zoekt naar kleine schilderklussen kan het een slimme keuze zijn. Het wekt vertrouwen op bij de consument. Dat blijkt uit een Europees onderzoek, terwijl de Amerikanen juist ontdekten dat bij een grote klus het misschien juist tegen je kan keren. Daarbij kiest men niet snel voor een bedrijf dat lijkt op een eenmanszaak: wat als diegene ziek wordt middenin het project? Uit dit onderzoek blijkt ook dat bedrijven die niet zijn vernoemd naar hun oprichter vaker en meer succes hebben dan bedrijven waarbij dat wel het geval is. Ondernemers met serieuze groeiplannen, kunnen dus beter hun voor- en achternaam achterwegen laten. De Nederlandse oprichter van wetransfer.nl houdt zelfs zijn eigen naam geheim: hij stelt zichzelf alleen nog maar voor als ‘Nalden’.

Foutje, bedankt!
Steeds vaker kom je ‘typefoutjes’ tegen in bedrijfsnamen. Flickr is er een mooi voorbeeld van. Het misspellen van woorden of het weglaten van letters, denk bijvoorbeeld aan bedrijfsnamen zonder klinkers, is om diverse redenen populair. Vaak oogt het creatief en uniek: ‘wij denken out of the box’. Ook blijft de naam sneller hangen en onderscheidt het bedrijf zich. Soms is het ook gewoon noodzaak om creatief om te gaan met je handelsnamen. Is Markt.nl al bezet? Ga dan gewoon voor Marqt.nl! En verder kan een unieke naam je ook goed van pas komen bij het googelen. Als je een gangbaar woord als bedrijfsnaam hebt dan duurt het misschien even voordat mensen je bedrijf tussen de zoekresultaten vinden. Met een unieke naam hoef je minder concurrentie op dat woord te verwachten en kun je dus eerder bekend worden bij het grote publiek!

Verder lezen

Reacties