menu

Persberichten

Naast de standaard manieren als koude acquisitie, netwerken en naamsbekendheid wil je als bedrijf net even meer klanten werven. Dit kan via het maken van reclame maar als je dienst of produkt leuk, informatief of gewoon nieuws is, kun je ook de weg van de free publicity proberen te pakken door het sturen van persberichten.

Zelf had ik afgelopen week zo’n ding. Een feitje die volgens mij nieuwswaardig genoeg was om mijn geld beter te spenderen aan een goed persbericht dan direct aan reclame. De kosten van reclame zijn veel statischer. Voor een euro krijg je een vaststaand bereik. Of je produkt nu leuk en hip is, of helemaal niet. Het maakt weinig uit. Nartuurlijk kan de ene reclame beter scoren dan de andere maar het bereik scheelt meestal niet bijzonder veel. Reclame heeft een beperkte bandbreedte.

Met nieuws is dat heel anders. In plaats van een advertentie bepaal je duidelijk een doelgroep, je produkt, de positionering en de nieuwsbronnen die je wilt benaderen. Je maakt een persbericht zo catchy maar toch betrouwbaar mogelijk en daarna wordt het spannend! Met een reclame weet je tenminste zeker dat je merk een beetje exposure krijgt maar met het verspreiden van nieuws en het bereiken van de redactionele personen binnen de media moet je gewoon mazzel hebben. Het bereik kan ook nul zijn!

Nieuws is niet te koop
Zo simpel is het. Jij kunt het nieuws vinden. Jij kunt het fantastisch vinden en er uren over praten, lezen, dromen en fantaseren. Zelfs als 99% van Nederland dat ook vind ben je nog steeds niet zeker van plaatsing van je stukje. Als de journalist die je persbericht ontvangt die dag toevallig even een rotdag heeft en je het simpelweg niet gunt dan komt je stukje nog niet in zijn krant of medium te staan. Nieuws is niet te koop. Je moet maar geluk hebben!

Daarentegen kan het wel veel effectiever zijn dan reclame. Zodra mensen het ook werkelijk nieuws vinden en er graag over schrijven en/of praten kan het balletje gaan rollen. Een simpel klein artikel in een lokale krant kan dan opeens de hele wereld over gaan. Voor mensen die online een persbericht willen plaatsen raad ik dan ook niet de standaard persberichten websites aan.

Websites als persberichten.nl, persberichten.com, hotfrog.nl en nieuwsbank.nl kunnen soms wat bereik leveren. Meer kans maak je echter meestal als je het wat lokaler op zoekt. Een lokaal huis-aan-huis krantje of lokale zondagskrant heeft niet altijd evenveel content. Ze zijn altijd op zoek naar uniek nieuws wat andere media niet noemen omdat het te lokaal of te klein is. Daarom maak jij als bedrijf in die regio juist in die kranten veel kans! Bel ze maar eens op en vraag hoe ze om gaan met persberichten. De meeste kranten zijn eigenlijk wel benieuwd wat je te vertellen hebt dus kun je direct aan de telefoon al je verhaal kwijt.

Zorg dan ook dat voordat je belt je in ongeveer anderhalve minuut kunt vertellen wat je nieuws is. Oefen een paar keer op een collega of kennis. In 90 seconden moet je het hele verhaal kunnen vertellen en een journalist super nieuwschierig maken.

Is het lokale krantje niet genoeg en wil je, voor een lage prijs, toch de hele wereld kunnen bereiken? Dan is er eigenlijk maar een manier. Het ANP. 🙂 Probeer het gewoon! Het is gemakkelijk! Het ANP heeft speciaal voor jij en ik, als wij nieuws hebben, een website waar we dat voor een gering bedrag kunnen insturen. Het bericht komt dan tussen alle redactionele stukken te staan en wordt gestuurd naar iedereen die lid is van deze service. Dat zijn eigenlijk alle kranten en bekendere nieuws media wel. Via deze manier heb je in ieder geval de kans gehad dat je bericht in alle kranten wordt opgenomen.

http://www.perssupport.anp.nl/Home/Diensten/Persbericht_Versturen

…Misschien zien we jouw nieuwsfeit morgen wel op de voorpagina van de Telegraaf? Mocht het je gelukt zijn horen wij dat natuurlijk graag. Ook andere ervaringen van mensen met gratis publiciteit in de media horen wij graag de ervaringen van. Reageer!

Verder lezen

Reacties