menu

Pakketpunt openen

Elk jaar wordt er meer online gekocht. Het gevolg is dat er ook steeds meer pakketjes vervoerd moeten worden. Daarom kan het interessant zijn om tegen vergoeding pakketten aan te nemen in je kantoor, kleine winkel of zelfs vanuit huis.

Pakketpunt openenJaarlijks worden er honderden miljoenen pakketten vervoerd in Nederland. Om de vele pakketjes op te vangen zijn er pakketpunten in het leven geroepen, zoals in tabakszaken, bouwmarkten en supermarkten. Daar kunnen klanten hun online bestellingen laten bezorgen en ophalen. Maar de meeste pakketjes komen er terecht bij retourzending of als de ontvanger niet thuis is op het bezorgmoment. Ook pakjes tussen consumenten onderling worden veelal verstuurd via een pakketpunt, zoals bestellingen via Marktplaats.

Waarom een pakketpunt openen?

Met name voor de vele retourzendingen of bij onsuccesvolle thuisbezorging is het pakketpunt onmisbaar. Je hoeft dus niet bang te zijn dat er niemand langs zal komen. Hier staat tegenover dat de vergoeding doorgaans laag is in verhouding tot de kosten die je maakt. Daarom is het aan te raden om een pakketpunt als bijverdienste te gebruiken, bijvoorbeeld met een bedrijf aan huis. Overigens is de hoogte van de vergoeding afhankelijk van met welke vervoerder je in zee gaat.

Een vervoerder kiezen

De meeste pakketpunten zijn van marktleiders PostNL en DHL, die ook de grootste volumes maken voor pakketvervoer binnen Nederland. Zo vervoert PostNL zo’n 60 procent van de pakketten en DHL 30 procent. Wil je ook internationale pakketten aannemen? Dan kun je beter een pakketpunt van UPS of DPD openen, omdat zij daarin de grootste spelers zijn. De meeste vervoerders hanteren immers een exclusiviteitsbeding. Dat betekent dat wanneer je pakketten voor PostNL aanneemt, je niet ook pakketjes van DHL of UPS mag aannemen. Zorg dus dat je een weloverwogen keus maakt voor een vervoersdienst.

Naast het pakketvolume is hierbij de vergoeding van belang. Niet elke vervoerder is hier transparant over, maar zal dit in overleg doen. Marktleider en universele postdienst PostNL staat bekend om hun tariefverlaging in 2016, waarop de branchevereniging voor postale en bancaire retailers (VVP) naar de rechter stapte. De winkeliers die bang waren voor omzetverlies verloren de rechtszaak. Het tarief van PostNL bedraagt sindsdien nog zo’n 20 cent per pakketje. Daarnaast spreekt PostNL van een prestatiebonus op basis van het aantal verwerkte pakketten in een jaar. Van DHL is bekend dat zij een hogere vergoeding bieden, namelijk zo’n 28 cent per pakket. Als tweede grootste pakketvervoerder binnen Nederland maken zij ook nog eens een redelijk volume.

Alternatieve platformen

Daarnaast zijn er alternatieve platformen zoals ViaTim en Homerr, waar je als particulier of lokale retailer pakketjes voor buurtgenoten kunt aannemen. Beide platformen werken samen met DHL maar nemen pakjes aan van verschillende vervoerders, simpelweg door klanten het buurtpunt als afleveradres in te laten vullen. Bij ViaTim krijg je 25 cent en bij Homerr zelfs 40 cent per verwerkt pakketje. Houd er wel rekening mee dat je hier hoogstwaarschijnlijk minder volume maakt.

Kosten en opbrengsten van een pakketpunt

Dan zijn er nog de kosten om een pakketpunt te runnen. Denk aan ruimtekosten, personeelskosten en pinkosten. Daarnaast ben je er de nodige uren aan kwijt. Onderzoek van Panteia wijst uit dat een klein pakketpunt met hoogstens 200 te verwerken pakketten per week gemiddeld 51 euro per week kost, terwijl het 21 euro oplevert. Een groot pakketpunt met meer dan 400 pakketten per week is gemiddeld 240 euro kwijt tegenover 212 euro opbrengst per week. Volgens Paazl verwerkt een pakketpunt overigens gemiddeld zo’n 5000 pakketten in een jaar tijd – dat is zo’n 96 pakketjes per week.

Het is dan ook aan te raden om een pakketpunt als bijverdienste te doen in plaats van je hoofdzakelijke inkomen. In de praktijk levert het namelijk niet genoeg op om van rond te komen, maar mogelijk wel om een extra zakcentje te verdienen. Mocht je bijvoorbeeld een eigen onderneming vanuit huis runnen, dan is een buurtpunt van ViaTim of Homerr met redelijke vergoeding geen slecht idee.

Pakketpunt geeft drukte

Het is dus geen vetpot, maar het kan je wel extra bezoekersverkeer opleveren. De extra omzet hieruit zou volgens Panteia 38 cent per klant bedragen. Als je een vervoerder kiest met een hoog pakketvolume zoals DHL, moet je dus wel voorbereid zijn op de vele klanten die hun pakketjes komen brengen en halen. Je zult een groot deel van je tijd pakketophalers bedienen in plaats van eventueel directe klanten. Of je zult een extra paar handen nodig hebben in de vorm van personeel. Houd hier rekening mee als je een pakketpunt wilt gaan openen.