Netwerken is net werken

Als ondernemer ben je je bedrijf en andersom. Het is dus zaak (continu) aan je netwerk te werken om de ‘gun-factor’ in ere te houden. En heel dat netwerken is vaak toch lastig. Hoe vaak hoor je niet dat ‘iemand iemand kent….’ Of ‘dat je iemand tegenkwam en zo is het balletje gaan rollen …’. Kortom, lekker vaag allemaal en de factor toeval blijkt het verschil te maken tussen wel of geen (nieuwe) klant. Hoe kun je nu efficiënter omgaan met het netwerken?

In mijn optiek is het werken aan je bedrijf (realiseren van je doelen en je hier aan houden) niet anders dan werken aan je netwerk. Vraag jezelf dus af wat de directe meerwaarde van een nieuw contact. Als er dit is, wees dan concreet in je verdere actie. Hoe wil ik deze meerwaarde uitnutten en wat is win-win situatie tussen jullie?

Een thuis is het ook handig om je nieuw opgedane contacten kort te beschrijven en op te slaan (klein excell bestand doet vaak al wonderen). Hiermee kun je straks sneller schakelen om je bedrijf die koers te laten varen die u wilt….wordt al het harde (net)werken beloond!

Verder lezen

Reacties