Internetstatus wordt steeds belangrijker
Jij mag een testritje maken in de nieuwe Audi A8, terwijl je vriend vanaf de zijlijn moet toekijken. En dat alleen omdat jij op internet invloedrijker bent dan hij. Toekomstmuziek? Niet als het aan sites als Klout ligt. Je status op social media-site gaat steeds belangrijker worden.
Vroeger had een uitzending op televisie een enorme impact in trends of ontwikkelingen. Vorig jaar schreven wij over websites die snel een hype of storm kunnen veroorzaken. Maar door alle socialmedia mogelijkheden zijn het nu individuen die vaak een grote verandering op gang brengen. Maak jezelf een autoriteit, of schakel invloedrijke individuen in voor jouw zakelijke campagnes.
Klout zet eerste stap
Klout, ze noemen zichzelf ’the standard for influence’, is een site waarop je een zogenaamde score krijgt toebedeeld op basis van je socialmedia statistieken. Momenteel zijn deze vooral gebaseerd op Twitter, maar Facebook is al toegevoegd en ook Linkedin zal binnenkort je score beïnvloeden.
Momenteel kijkt Klout naar een combinatie van jouw followers, mentions, retweets en 33 andere variabelen. Ze meten je ’true reach’, ‘amplification probability’ en ‘network influence’. Het eerste laat zien hoe groot jouw betrokken publiek is, ‘amplification probability’ laat zien hoe groot de kans is dat jouw berichtjes bepaalde acties (retweets, @messages, likes of reacties) genereren en ‘network score’ geeft een indicatie van hoe invloedrijk de mensen zijn die jou retweeten, volgen, @-berichtjes sturen en in een Twitter-lijst zetten.
Klout heeft recent een nieuwe versie van haar site gelanceerd. Hierin zijn zogenaamde ‘Klout Perks’ onderdeel gaan uitmaken van de website. Acties waarvoor je je kan inschrijven als je een hoge Klout-score hebt en, in het bestaande geval van Audi, invloedrijk bent binnen bepaalde kennisgebieden, zoals ‘design’, ‘luxury’ en ‘technology’. Oftewel: als je een hoge Klout-score hebt, maak je kans op VIP-mogelijkheden. Zo konden ouders met een bepaalde Klout-score een screening van de kinderfilm ‘Hop’ bezichtigen, terwijl HP zogenaamde film-influencers een HP-laptop aanbood vol met topfilms die draaiden op het Cinequest Film Festival.
Korting en prijzen met je sociale status
Hiermee zet Klout dus de eerste stap richting het commercieel uitbuiten van je status op social media-sites als Twitter en Facebook. En merken zijn hiernaar op zoek. Zo bleek ook wel uit de laatste grote reclame-campagne van Volkswagen, waarbij je met je Linkedin profiel een Volkswagen Passat kunt winnen.
En dat zal binnen nu en een paar jaar nog veel groter gaan worden. Nu al kunnen bekende topsporters, acteurs en andere beeldbuis personalities online geld verdienen met Ad.ly. Een soort socialmedia advertenties. Maar beter nog is het om niet de beeldbuis personalities, maar de socialmedia personalities in te schakelen. En via Klout kun je ontdekken wie deze influencers zijn.
Invloedrijke mensen op social media zullen, via sites als Klout, getraceerd worden en via-via benaderd door merken en bedrijven om voor hen een soort onofficiële woordvoerder te worden. Dit kan bewust gaan: mensen met een hoge internetstatus worden actief benaderd met de vraag of ze (verkapte) reclame willen tweeten, of onbewust, zoals het nu ook met Klout gaat: invloedrijke mensen krijgen korting en exclusieve toegang tot acties, waarbij het weggevende bedrijf hoopt dat zoiets leidt tot positieve tweets over hen.
Je internetstatus wordt belangrijk
Nu internetgiganten als Yahoo en Google hebben besloten om social media een steeds belangrijkere rol toe te dichten in de zoekresultaten, zal tegelijkertijd de status van bepaalde Twitteraars of Facebook-gebruikers een grotere rol gaan spelen. Want of Alexander Klöpping nou iets tweet over de KVK, of dat de onbekende Pietje Jansen uit Sexbierum dat doet via een Twitter-account met maar 5 volgers; zoiets maakt ook voor ons internetters uit. Wij zijn eerder geneigd om opinieleider Alexander te geloven dan Pietje. En zo wil een bedrijf ook veel liever dat Alexander iets positiefs over hen tweet dan dat Pietje het doet. Die eerste heeft nou eenmaal een veel groter bereik.
Hoe geloofwaardig zijn de scoresites?
Klout heeft bewezen dat het commercieel dus blijkbaar interessant genoeg is voor een bedrijf om in zee te gaan met invloedrijke Twitteraars en Facebook-gebruikers. Maar op wat vertrouwt zo’n bedrijf zich nou eigenlijk? Klout kan dan wel 35 variabelen gebruiken om tot hun score te komen, maar wie zegt ons dat zij daarmee de juiste schifting maken. Huffington Post nam contact op met drie soortgelijke scoresites – mBlast, Twitalyzer en PeerIndex – en kwam tot de opvallende ontdekking dat er maar één(!) Twitter-gebruiker was die in alle drie de lijsten voorkwam. Er zit dus blijkbaar nog te veel verschil in de diverse aanpakken om tot een ‘internetscore’ te komen. Moet je als bedrijf scoresite A of juist scoresite B vertrouwen en inschakelen? Het is duidelijk dat het hele principe van internetstatus, het meten ervan en het commercieel toepassen nog in de kinderschoenen staat.
Er wel open over zijn of niet
Mochten bedrijven willen vissen in de poel van invloedrijke social mediamensen, dan moeten ze de keuze maken of ze hier openlijk over zijn of niet. Want sluikreclame op Twitter wordt niet door iedereen gewaardeerd. Zo kreeg favoriete schoonzoon Marco Borsato, razend populair op Twitter met bijna honderdduizend volgers, een storm van kritiek over zich heen toen het gerucht rondging dat hij door Douwe Egberts betaald zou worden voor zijn weinig verhullende tweets over koffie, Senseo en Nespresso (dat laatste is toch gewoon regelrechte spam?!).
Klout Perks, voordelen door invloed
De Klout Perks, waar vooraanstaande namen als Audi, HP, Virgin en Universal Pictures al aan hebben meegewerkt, zijn een eerste poging tot het vercommercialiseren van de invloed die bepaalde Twitters in de loop der jaren hebben opgebouwd. Maar het werkt nog lang niet feilloos. Zo is er een te groot verschil tussen de diverse ‘internetscores’ die je kan vinden op het web en wordt het door de massa nog niet zomaar geaccepteerd dat je als invloedrijke twitteraar je timeline bezoedelt met (verkapte) reclametweets.
Maar de individuele twitteraar is misschien wel geïnteresseerd in de acties die grote merken beschikbaar stellen voor gebruikers die een bepaalde (Klout)score hebben en zal er dus alles aan doen om een zo hoog mogelijke score te bepalen. Maar zoals het er nu naar uitziet, is een Klout-score makkelijk te manipuleren door bijvoorbeeld volgers in te kopen, veel (irrelevante) tweets te retweeten en invloedrijke BN’ers te mentionen. Gaan de internetstatus-acties zoals de Klout Perks de kwaliteit van Twitter ondermijnen of zal het zo’n vaart niet lopen? De toekomst zal het uitwijzen.
Reacties