menu

Elevator Pitch

Als je gaat ondernemen zul je leren dat je jouw bedrijf in een korte tijd sterk moeten kunnen neerzetten. Altijd en overal. Klanten kunnen tenslotte overal vandaan komen. Een voorbeeld: Als iemand op een verjaardag vraagt wat jij precies voor werk doet, moet je met een krachtige samenvatting van je bedrijf komen. Houd deze in eerste instantie kort. Niemand zit op urenlange monologen te wachten als ze een simpele vraag stellen. Bij interesse zullen ze dan vanzelf verder vragen.

Herkomst Elevator Pitch
Zo’n samenvatting van een presentatie wordt ook wel de elevator pitch genoemd. De gedachte erachter is dat het zomaar voor kan komen dat je ergens in de lift stapt naar de elfde verdieping en naast je staat net die persoon die je nodig hebt. Die ideale klant, leverancier, partner etc. Probeer hem in die ene minuut dat je in de lift staat zo geinteresseerd te maken dat hij op de elfde verdieping je vraagt even mee te lopen of je visitekaartje te geven.

Eigenschappen Elevator Pitch
Elke elevator pitch is verschillend. Zo zal een innovatief bedrijf vertellen over toekomst verwachtingen en unique selling points en een discounter vertellen over zijn prijzen en misschien zaken als een marktaandeel. Het is ook heel afhankelijk aan wie je het verteld. Op een verjaardag vertel je misschien een algemeen praatje, een bank over de winstgevendheid, een klant over het unieke produkt. Toch zijn er onderdelen die voor elke elevator pitch van toepassing zijn.

  1. Less is more
    Een elevator pitch mag anderhalve minuut duren. Maar elke seconde die je eraf weet te snoepen maakt je pitch beter. Als je jouw bedrijf in 20 seconden kunt neerzetten en evengoed rust en kalmte hebt in je spraak en houding, maakt dat je pitch écht sterk.
  2. Blijf persoonlijk
    Het is jouw pitch. Vertel dan ook in ieder geval wie jij bent en wat jouw link is in je verhaal. Houd het wel zakelijk. Begin bijvoorbeeld niet met “Hoi ik ben Piet, 34 jaar, getrouwd, twee kinderen en woon in Amsterdam en houd van vissen. Dit is voor mij pure ontspanning.” maar wel met: “Ik ben Piet en tijdens het vissen ergerde ik me vaak aan….. en hier heb ik zelf iets op gevonden. Sinds 2005 heb ik een eigen bedrijf in…” Door de persoonlijke link zien mensen niet enkel een succesvol bedrijf, maar zien ze het jou echt doen!
  3. Jip en Janneke
    Een elevator pitch moet te begrijpen zijn. Eventueel jargon en diepgaande feiten en uitleg horen niet in je pitch maar zijn je antwoord bij vervolg vragen. De pitch zelf moet gemakkelijk te begrijpen zijn. Jip en Janneke taal in je pitch is geen enkel probleem.
  4. Feiten en eerlijkheid
    Een pitch is niet je televisie reclame. Je hoeft geen sprookjes te vertellen. Juist met eerlijkheid, werkelijke cijfers en pure feiten maak je een pitch sterk. Blijf authentiek. Als dat betekent dat je iets minder positief moet vertellen is dat geen probleem. Passie en geloof van een ondernemer maakt heel veel problemen goed, zolang hij maar eerlijk en gedreven overkomt. Feitelijk, to the point.
  5. Richt je op je publiek
    Als je net je pitch gehouden hebt aan bankmensen en investeerders zul je een vrij cijfermatige pitch in gedachten hebben. Probeer toch je pitch telkens aan te passen. Mocht je morgen een collega bedrijf tegenkomen of een mogelijke klant dan zul je een ander verhaal moeten kunnen houden. Blijf persoonlijk en richt je altijd op die persoon die je nu spreekt.
  6. Je pitch is die van vandaag
    Blijf actueel en gericht op nu. Pitch nooit een bedrijf zoals die er hypothetisch over drie jaar uit ziet. Investeerders willen eigenlijk binnen 2 jaar eruit stappen dus binnen een jaar moet er eigenlijk rendement zijn. Als het echt niet mogelijk is vanwege een langdurige octrooi en uitvindingsprocedure houd het op maar in alle andere gevallen zul je moeten pitchen met wat je vandaag of morgen bereikt hebt. Als het vandaag goed zit, fantaseren investeerders vanzelf verder over hoe het er volgens hun morgen uit kan zien.

Leer je elevator pitch kennen
Pitchen leer je niet door erover te lezen. Door alle tips te kennen. Maar door te doen. Pas als een investeerder je hele plan met de grond gelijk maakt, pas als een potentiele klant met drie alternatieven komt dat volgens hem een beter idee zijn, pas als je partner je in je gezicht uitlacht, leer je een goede pitch te maken. Want nergens is leren van je fouten zo belangrijk als in je pitch. Blijf jezelf evalueren. Als het voor jouw bedrijf belangrijk is dat je een goede pitch neer kunt zetten dien je dit vaak te doen. Eerst voor jezelf voor de spiegel. Dan voor vrienden. Dan op alle mogelijke momenten dat je even kan en tenslotte pas voor die ideale klant of investeerder.