Bitcoin biedt volop kansen voor nieuwe startups

De bitcoin, de nieuwe digitale internetmunt, is een ware hit aan het worden. In november steeg de koers van de bitcoin op sommige dagen met tientallen procenten, maar al in april van dit jaar wist de munt een mooie koers van tweehonderd dollar te behalen. Dat moment was wereldwijd al reden voor veel investeerders om op zoek te gaan naar nieuwe bedrijven die met deze munt wereldwijd nieuwe innovaties weten te introduceren en nog altijd biedt de bitcoin een ideale kans om een grote investeerder aan de haak te slaan!

Voor wie de bitcoin nog niet kent, het is een nieuwe internetvaluta die gebaseerd is op opensource-technologie, die iedereen op zijn computer kan opslaan en onafhankelijk is van banken of overheden. Op die manier ontstaat een valuta die theoretisch gezien lage transactiekosten kent en los staat van politieke ontwikkelingen of de ontwikkelingen in de financiële sector. De bitcoin kent nog wel meer eigenschappen maar even simpel gezegd kun je het eigenlijk wel zien als cashgeld, dat je kunt verhandelen op het internet.

In theorie kan dus iedereen met een internetaansluiting geld ontvangen en versturen en dat biedt ongetwijfeld nieuwe ontwikkelingen. Wij denken gelijk aan internationale ecommerce-oplossingen, of aan landen waar men geen creditcard of PayPal-account heeft. Maar de betere ondernemer zal ongetwijfeld verdergaande oplossingen kunnen bedenken. Op dit moment is het namelijk eigenlijk nog ondenkbaar om al je euro’s om te wisselen in bitcoins. Niet alleen is de koers daar nog veel te gevoelig voor, maar daarnaast mist de bitcoin-handel ook nog enkele praktische zaken. Zo is het opslaan van bitcoins risicovol. Ze kunnen worden gestolen door hackers of virussen, gaan verloren als je harde schijf crasht, en ook het online opslaan lijkt discutabel gezien het aantal gehackte bitcoinbanken van de laatste tijd.

Daarnaast is het handelen zelf vrij onpraktisch. Om te beginnen bestaat je portemonnee uit een enorm lange code die lastig te onthouden is en waar een typefoutje zo is gemaakt. Nu kan dat makkelijker via bedachte internetportemonnees, maar erg aantrekkelijk vormgegeven zijn deze meestal nog niet. Het is dus eigenlijk niet zo gek dat het grote publiek zich hier niet toe geroepen voelt. En last but not least is betalen veelal nog een vorm van het scannen van een QR-code via een smartphone. Dat moet allemaal toch beter kunnen? Zal iedereen die een factuur ontvangt begrijpen dat die QR-code het rekeningnummer is of zie jij als bedrijf jezelf al je bitcoinadres van ruim dertig willekeurige tekens op je visitekaartje drukken?

De bitcoin wordt door verschillende ICT-specialisten gezien als ‘de grootste nieuwe ontwikkeling sinds de komst van het internet zelf’, maar net als met de komst van het web is het begin moeilijk. Als jij dus dé ideeën hebt waarmee bitcoins echt tot het grote publiek door kunnen breken is dit je kans op een wereldwijd succes. Tenminste, als de bitcoin ook werkelijk echt aan zal slaan natuurlijk. Want ondanks dat bitcoins technisch allerlei nieuwe kansen bieden, heeft de digitale munt helaas ook tegenstanders en mogelijke nadelen.

Op dit moment lijkt het goed te gaan met de bitcoin, maar of het publiek ook zonder koerswisselingen en media-aandacht de bitcoin nog zal omarmen, is nog verre van zeker. Het zal niet de eerste internethype zijn die sneller neergaat dan hij ooit is opgeklommen. Maakt jouw nieuwe onderneming het verschil?

Verder lezen

Reacties