Ondernemen & internet
menu
e-boekhouden

Een bedrijfscultuur ontwikkelen

Een goede bedrijfscultuur ontwikkelen is ontzettend belangrijk voor groeiende bedrijven. Het succes van je bedrijf wordt direct beïnvloed door de werkcultuur. Jij als ondernemer kunt ervoor zorgen dat de sfeer binnen je bedrijf positief is door op een goede manier met je medewerkers om te gaan, vanaf de start van je bedrijf.

Een bedrijfscultuur ontwikkelenHet is belangrijk dat medewerkers vertrouwen hebben in jou als persoon en als leider van het bedrijf. Dit bereik je niet door in een directeurskamer achter gesloten deur te zitten en alleen overleg te voeren met de mensen die verantwoording aan je verschuldigd zijn.

Eigenlijk is dat de meeste ondernemers wel bekend. Toch gebeurt het vaak. Soms omdat de ondernemer de invulling van zijn agenda belangrijker vindt. Maar vaak genoeg ook omdat het ook voor een directeur eng kan zijn om uit zijn comfortzone te komen.

Een bedrijfscultuur begint soms al bij de uitstraling van je bedrijfsnaam. Hiervoor kun je ook een reclamebureau inschakelen. Deze kan ook helpen bij de merkregistratie.

Bedrijfscultuur ontwikkelen door als directeur lekker te gaan borrelen?

Een leuke vrijdagmiddagborrel, potje tafeltennis of tafelvoetbal of zelfs een gezellig praatje bij de koffieautomaat kan al wonderen doen voor het wij-gevoel. Ondernemers willen soms wel, maar weten niet goed hoe ze dit moeten aanpakken. Soms is het eng om zomaar een borrel of bedrijfsuitje voor te stellen, of om een praatje te maken.

Iedereen binnen het bedrijf is dan wel in dienst bij zijn werkgever, dat wil niet zeggen dat iedereen hem aardig vindt. Of dat iedereen met hem een borrel wil drinken, uitje wil doen of zelfs maar een praatje wil maken. Zomaar op medewerkers afstappen is ook voor de ondernemer zelf daarom een grote stap. Hoe zorg je nu dat je een goede bedrijfscultuur ontwikkelt waarbij je medewerkers én jij ongedwongen en gemakkelijk met elkaar in de omgang zijn?

Een bedrijfscultuur ontwikkelen kan pas als de basis geregeld is. Hooray HR biedt software voor registratie en notificaties voor verlof, arbeidscontracten en verzuim.

Een goede werkgever is iemand op wie andere mensen kunnen bouwen en die verantwoordelijkheid neemt. Gaat het mis? Laat zien dat jij als werkgever je verantwoordelijkheden neemt. Gaat er iets goed? Probeer die eer vooral aan anderen over te laten, of deel dit binnen het bedrijf. Dat klinkt bescheiden, maar uiteindelijk is het in jouw belang als een bedrijf als team functioneert. Dat lukt niet als één persoon alle eer naar zich toetrekt.

Een goede werkgever is iemand die verantwoordelijkheid neemt en complimenten deelt.

Het juiste team heeft al snel een prettige bedrijfscultuur

Mensen complimenteren doe je niet zonder reden. De makkelijkste manier om een prettige bedrijfscultuur te ontwikkelen is daarom heel simpel. Zorg dat je het juiste team van mensen bij elkaar brengt. Vaak gaat het dan heel snel vanzelf, maar deze basis begint wel bij jou. Neem sollicitaties daarom (deels) zelf af.

Tot zo’n vijftig medewerkers is dat echt een taak waarbij je direct aanwezig moet zijn. Een sollicitatie is een vrij formeel gesprek en ondernemers doen dit in het begin ook vaak zelf. Maar daarna gaat het vaak mis. Probeer juist in het begin zelf de persoon te zijn die uitlegt wat het bedrijf doet en waar het voor staat. Probeer medewerkers ook op hun eerste dag even te spreken. Dat kan vrij formeel in de vorm van een gesprek over de waarden, strategie en geschiedenis van het bedrijf. Maar het kan ook even kort zijn hoe de dag is bevallen en wat er bij deze persoon op de eerste werkdag is opgevallen.

Probeer nieuwe medewerkers op een eerste dag even te spreken.

Kwartaaldoelen ook een manier om een bedrijfscultuur te ontwikkelen. Streng hoeven ze niet te zijn, maar probeer er minimaal eens per kwartaal op terug te komen en maak deze zowel voor het bedrijf als individueel voor iedere werknemer. Presenteer behaalde resultaten aan iedereen persoonlijk, wees zelf de spreker en laat het niet over aan een HR-medewerker. Geef promoties wanneer mogelijk, en baseer ze puur op het functioneren.

Houd ook informeel contact

Heb je mensen aangenomen en zijn ze in een team aan de slag gegaan? Maak het cirkeltje rond door na een maand nog even bij ze terug te komen om te kijken hoe het met hen gaat. Houd ook daarna contact. Dat kan ook door soms simpelweg er even te zijn. Houd dit wel informeel. Een vrijdagmiddagborrel moet geen verplicht nummertje worden omdat de baas het zo waardeert. De ene medewerker heeft nou eenmaal meer behoefte aan even blijven hangen op vrijdagmiddag of een bedrijfsuitje dan de andere.

Een bedrijfscultuur ontwikkelen kan pas als de basis geregeld is. Hooray HR biedt software voor registratie en notificaties voor verlof, arbeidscontracten en verzuim.

Mensen die je hierbij mist kun je misschien tijdens werkdagen een keer mee lunchen, zodat je die ook even spreekt zonder dat het over werk gaat. Als je bedrijf meer dan vijftig medewerkers heeft lunch je gewoon met twee medewerkers tegelijk. Laat merken dat je de mening van je collega waardeert. Tijdens een borrel, lunch of uitje ben jij natuurlijk als directeur correct en bescheiden. Vergeet je status even. Al mag je bij problemen wel optreden als gastheer of gastvrouw.

Een directeur moet zijn werk kunnen uitvoeren, maar overdrijf niet

Als directeur heb je soms vertrouwelijke gesprekken. Misschien wil je voorrang op de vergaderruimte of een eigen directeurskamer om gasten correct en op een vertrouwelijke manier te ontvangen. Maar is een vaste parkeerplaats of de beste werkruimte echt nodig? Ook op de werkvloer werkt bescheidenheid vaak beter dan hiërarchie. Ruim even mee op na de lunch. Vul een keer de drankautomaat. Help bij verhuizingen. Lukt het niet of is dat echt niet je ding? Laat dan op zijn minst je gezicht even zien bij een verhuizing of kort op een borrel of event.

Als directeur is een directeurskamer misschien nuttig. Geldt dat ook voor die beste parkeerplek?

Heb je vaak overleg met medewerkers? Probeer op tijd aanwezig te zijn zodat er vooraf ook even tijd is voor vragen die niet direct gericht zijn op het onderwerp van het overleg zelf. Probeer ook na elk overleg ruimte te houden in je agenda voor eventuele vragen. Heb je vooral besprekingen met klanten of bestuursleden? Die zijn vaak vertrouwelijk, maar desondanks kun je achteraf vaak wel de energie overbrengen bij medewerkers.

Wees open over ontwikkelingen

Probeer er een gewoonte van te maken om energie te delen. Bijvoorbeeld door na klantbezoeken of evenementen een blog te schrijven of een email te sturen naar alle medewerkers, waarin je de belangrijkste inzichten, gebeurtenissen en ontmoetingen behandelt. Als ondernemer of directeur ben jij het gezicht, maar als je bedrijf groeit is het raadzaam om hier het hele bestuur bij te betrekken. Laat hen ook vaker delen, of laat ze even nakijken wat je geschreven hebt voor je het verstuurt.

Een bedrijfscultuur ontwikkelen - de laatste berichten:

Alle berichten over dit onderwerp