menu
e-boekhouden

Een bedrijfscultuur ontwikkelen

Het ontwikkelen van een goede bedrijfscultuur is ontzettend belangrijk voor een startend bedrijf. Het succes van je bedrijf wordt direct beïnvloed door de werkcultuur, en jij kunt ervoor zorgen dat deze cultuur en de sfeer binnen je bedrijf positief is door op een goede manier met je medewerkers om te gaan, vanaf de start van je bedrijf.

Een bedrijfscultuur ontwikkelenHet is belangrijk om vertrouwen te kweken bij je medewerkers. Zodat ze zich op hun gemak voelen en vertrouwen hebben in jou als persoon en als leider van het bedrijf. Dit bereik je niet door in je ivoren torentje te blijven zitten en enkel te spreken met de mensen die direct verantwoording aan je verschuldigd zijn. Ga de werkvloer op en probeer persoonlijk met medewerkers te praten, ook met diegenen waar je niet direct mee te maken hebt.

Informatie die je direct zelf krijgt vanuit de gehele organisatie is betrouwbaarder dan wat je hoort van diegenen die de informatie naar je doorspelen. Daarbij bouw je op deze manier een betere band op met iedereen in de gehele organisatie.

Een bedrijfscultuur ontwikkelen kan pas als de basis geregeld is. Hooray HR biedt software voor registratie en notificaties voor verlof, arbeidscontracten en verzuim.

Enkele tips om een goede werkcultuur de ontwikkelen:

Twintig tips om een bedrijfscultuur te ontwikkelen

  1. Neem sollicitaties (deels) zelf af, in ieder geval tot je bedrijf vijftig medewerkers heeft. Neem daarna in ieder geval even de tijd om iedereen te spreken die andere werknemers onder zich zal hebben.
  2. Besteed een halfuur per week aan het praten met nieuwe medewerkers op hun eerste dag. Maak het cirkeltje rond door na een maand nog even bij ze terug te komen om te kijken hoe het met hen gaat.
  3. Zorg ervoor dat je met elke medewerker een keer luncht, en leer niet alleen hun namen maar ook wat details over hen. Als je bedrijf meer dan vijftig medewerkers heeft lunch je gewoon met twee medewerkers tegelijk.
  4. Presenteer de waarden, strategie en geschiedenis van je bedrijf persoonlijk aan nieuwe medewerkers tijdens een uitgebreide introductie voor een groep nieuwe medewerkers, binnen zestig dagen nadat de medewerkers aangenomen zijn.
  5. Houdt tenminste één bijeenkomst voor alle medewerkers per kwartaal en zorg ervoor dat tenminste één extra bestuurder de bijeenkomst samen met jou leidt.
  6. Reserveer in elke bijeenkomst met alle medewerkers een halfuur voor vragen.
  7. Presenteer besprekingen na elke bijeenkomst met het bestuur, en breng alle medewerkers zoveel mogelijk op de hoogte van wat er besproken is.
  8. Maak er een gewoonte van om verslag te doen van uitstapjes naar bijvoorbeeld conferenties en klanten door een blog te schrijven of een email te sturen naar alle medewerkers, waarin je de belangrijkste inzichten, gebeurtenissen en ontmoetingen behandelt.
  9. Vraag de directie om na te kijken wat je geschreven hebt voor je het verstuurd.
  10. Stel kwartaaldoelen voor het bedrijf en voor iedere werknemer.
  11. Presenteer behaalde resultaten aan iedereen persoonlijk, wees zelf de spreker en laat het niet over aan een HR-medewerker.
  12. Beoordeel de medewerkers direct onder je tenminste twee keer per jaar, besteed tenminste een dagdeel aan het voorbereiden van ieders beoordeling en tenminste een uur aan het presenteren ervan. Luister zorgvuldig naar feedback.
  13. Benadruk het belang van je mening uiten onder je medewerkers tijdens introductie bijeenkomsten, lunches met medewerkers en evaluaties.
  14. Laat zien dat je je nergens te goed voor voelt. Vul de drankautomaat, maak schoon na de lunch en help bij verhuizingen.
  15. Toon je waardering als medewerkers doorwerken in het weekend door er te zijn, zelfs al kom je maar eventjes langs om eten te brengen.
  16. Wees aanwezig bij elk bedrijfsfeestje en gedraag je als de gastheer of gastvrouw.
  17. Geef promoties wanneer mogelijk, en baseer ze altijd enkel op functioneren.
  18. Wees bescheiden en neem een bescheiden kantoor, parkeer je auto op de algemene parkeerplaats en vlieg economy class.
  19. Neem alle verantwoordelijk op je wanneer iets belangrijks fout gaat.
  20. Geef alle eer aan anderen wanneer iets uitzonderlijk goed gaat.

Probeer deze tips zoveel mogelijk toe te passen en je zult merken dat het de sfeer en cultuur binnen je bedrijf ten goede komt!

Een bedrijfscultuur ontwikkelen - de laatste berichten: