e-boekhouden

Waarde domeinnaam

Als je een domeinnaam wil overnemen of verkopen moet je eerst de waarde van het domein berekenen. Een waterdichte waardebepaling is bij domeinnamen lastig, maar er zijn wel factoren die helpen om de waarde goed in te schatten.

Een nieuwe naam vastleggen of een bestaande domeinnaam overnemen

Een herkenbare domeinnaam helpt jouw bedrijf om producten/diensten onder de aandacht te brengen van een wereldwijd publiek. Het is dus niet zo gek dat veel ondernemers lang nadenken over wat de beste domeinnaam voor hun assortiment is en ver gaan om deze in handen te krijgen. Toch is dat niet altijd even makkelijk.

Op zoek naar een goede en professionele bedrijfsnaam? Laat deze bedenken door een reclamebureau en laat deze ook direct beschermen via een merkregistratie.

Waarde domeinnaamDe registratie van een .nl-domein kost rond de tien euro per jaar. De exacte prijs hangt af van de kosten die de provider, die de registratie voor u aanvraagt, rekent. Voor een .com-domein ben je ongeveer hetzelfde kwijt. Maar als die eenmaal is vastgelegd kan niemand anders deze meer registreren. Je moet deze overnemen van de bestaande eigenaar en die mag bepalen wat zijn vraagprijs is. De waarde van bestaande domeinnamen kan daardoor al snel oplopen.

De bestaande eigenaar van een domeinnaam kan zelf zijn vraagprijs bepalen.

In Amerika liep de waarde van domeinnamen soms al in de miljoenen

Als jij op zoek bent naar een naam die al is geregistreerd kun je kijken of de huidige eigenaar het domein aan jou wil verkopen. Maar een bestaande domeinnaam overnemen is meestal een stuk duurder. Zo kan een gewilde domeinnaam gemakkelijk enkele honderden euro’s kosten. Om een exacte waarde te berekenen is meestal erg lastig. Het is wat de gek ervoor geeft en soms is een goede naam vrij waardevol.

In Amerika worden de hoogste bedragen voor domeinen geboden. De prijzen variëren van een paar honderd dollar tot miljoenen dollars. Of een domeinnaam dat ook werkelijk waard is, kun je vraagtekens bij zetten. Zo betaalde Compaq halverwege 1998 3,5 miljoen dollar voor altavista.com. Het is de vraag of de naam dat bedrag vandaag nog oplevert. Voor net iets minder, 3 miljoen dollar, ging loans.com van de hand. Dit is een generieke naam en doorgaans zijn de meer waardevast.

In Amerika is een goede domeinnaam het meeste waard. Er is soms miljoenen geboden!

Met name tussen 1998 en 2000 zijn de gekste bedragen voor domeinen betaald. Zo wisselde business.com eind 1999 voor 8 miljoen dollar van eigenaar terwijl het twee jaar eerder nog maar 150.000 dollar opleverde.

Waarde domeinnaam berekenen? Kansloos.

Zakelijke waarde is meestal te berekenen en als het niet te berekenen is, dan valt het meestal wel te schatten. Helaas is de waarde van een domeinnaam niet zo gemakkelijk te schatten. Een mooie naam kan meer bezoekers opleveren uit zoekmachines, is gemakkelijker te onthouden en levert sneller deals op. In de praktijk blijkt die waarde vaak vrijwel te verwaarlozen. De waarde van een domeinnaam is in veel gevallen gebaseerd op emoties. Ook de slimste en ervaren investeerders en accountants hebben bijzonder veel moeite om een realistische schatting te doen.

Ook de slimste makelaars hebben moeite om een goede realistische berekening te maken.

Het gaat om schaarste. Vergelijk het maar met vastgoed. Bij een gemiddeld rijtjeshuis kan je het nog redelijk schatten op basis van andere verkopen. Ook is daar de grondprijs meestal redelijk bekend. Bij huizen vanaf een miljoen – en domeinnamen vanaf ongeveer 500 euro – zijn het de emoties die de waarde bepalen. Welk gevoel heb jij bij een naam? Waardeschattingen van domeinnamen lopen om die reden enorm uiteen.

Op zoek naar een goede en professionele bedrijfsnaam? Laat deze bedenken door een reclamebureau en laat deze ook direct beschermen via een merkregistratie.

Niemand wil een domeinnaam met willekeurige tekens

Ben je gek als je meer dan 500 euro betaalt voor een domeinnaam? Ja en nee. Natuurlijk hoef je geen bestaande naam te kopen want er zijn nog voldoende combinaties waarmee je een nieuw domein kan registreren.

Reken maar mee: de door het Amerikaanse InterNIC toegestane lengte van een .com-domeinnaam is 22 letters. Deze letters mogen gecombineerd worden met cijfers van 0 tot 9 en het minusteken. Met andere woorden: 33 karakters in willekeurige volgorde verdeeld over 22 posities maakt dat het aantal mogelijke domeinnamen 31.700.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000 bedraagt.

Dit getal verkondigde het InterNIC ter geruststelling aan mensen die bang waren dat de namen ‘op’ zouden zijn. Met die schaarste valt het dus wel mee. Waarom er dan toch zoveel geld wordt betaald voor bepaalde domeinnamen? Omdat niemand een naam wil met 22 willekeurige tekens.

Niemand wil een domeinnaam met 22 willekeurige tekens.

Wat geeft een domeinnaam waarde?

Niemand wil 22 willekeurige tekens, toch is het berekenen van de werkelijke waarde lastig. Je hebt een koper voor je domein nodig. Bij sommige veilingen bieden kopers tegen elkaar op en lopen prijzen soms enorm op terwijl andere mooie domeinnamen soms voor weinig geld van eigenaar wisselen. Toch zijn er wel wat factoren die je mee kunt nemen als je zelf een schatting moet maken van de waarde van een domeinnaam.

Want je bent natuurlijk niet de eerste die probeert een naam op waarde te schatten. GreatDomains.com, een van de grootste makelaars in domeinnamen, heeft een systeem uitgewerkt om de waarde van een domeinnaam aan af te meten Volgens deze experts, draait het allemaal om drie C’s: characters, commerce en .com.

Characters

Het aantal tekens heeft veel invloed op de waarde. Geen twijfel mogelijk. Hoe korter, hoe beter.

Commerce

Ligt er in de naam een zakelijke mogelijkheid besloten? Maakt de naam nieuwsgierig? Wekt de naam kooplust op? Voldoet de naam aan een elementaire behoefte? Hoe groot is het vermogen om traffic te genereren? Dit zijn redenen waarom loans.com, cars.com, business.com tot de duurste domeinnamen van de wereld behoren. Omdat het eenvoudige, dure domeinnamen zijn die de gebruiker onmiddellijk vertellen wat er te halen valt.

Namen met potentiële merkenrechtelijke problemen zijn waardeloos. Veel mensen hebben al gedacht slim te zijn door shel.com, phillips.nl of macdonald.com vast te leggen. In een enkel geval hebben de slimmeriken een bedrag ontvangen maar meestal hebben ze onder rechterlijke dwang hun naam af moeten staan aan het bedrijf dat er merkenrecht op kon laten gelden.

.com-domein

Hoe exclusief is het toplevel? In de echte wereld wil iedereen in Beverly Hills wonen, in cyberspace wil iedereen in de .com-wijk wonen. De waarde van een .net of .org-toplevel is ongeveer 60 tot 80 procent minder vergeleken bij een .com-domein. Alleen met dotcom demonstreer je dat je echt serieus bent met internet: jij was er vroeg genoeg bij om een .com-domein te registreren. Veel internetbedrijven hebben hun naam veranderd, alleen om een .com-registratie te kunnen krijgen.

Overigens geldt het bovenstaande niet voor sites die zich alleen op Nederland richten. Wat een .com-extensie is voor Amerika en de internationale wereld, is de .nl-extensie voor Nederland. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat Nederlanders na enige tijd vooral gebruik maken van herkenbare sites in hun eigen taal.

De criteria of being cool

domeinnaam overnemen
begin op tijd met zoeken

De bovenste drie zaken geven een domeinnaam waarde als je er rationeel over nadenkt. Maar los daarvan zijn er eigenlijk nog twee zaken die je hieraan toe kunt voegen: is de naam gemakkelijk te onthouden en is deze statusgevoelig?

Stel, je bent op een internetcongres in Taiwan. Het is krankzinnig druk. In het gedrang rond het buffet bots je tegen een Chinees op die een interessant voorstel doet. Net als de man is uitgepraat, wordt hij door de stroom congresgangers meegevoerd. Je ziet geen kans meer hem een kaartje in de hand te drukken. Wat nu? In een opwelling roep je hem toe: ‘Send me a mail at piet.jansen (at) cs.utwente.nl.’ De Chinees knikt. Steekt zijn duim op. Ja, hij heeft het gehoord. Maar heeft hij het verstaan? Grote kans dat je nooit meer iets van deze potentiële partner hoort. Weg kans op een doorbraak in China!

Wat als je had geroepen: ‘Send me a mail at piet (at) consultant.com.’ Consultant.com? had je de Chinees horen denken. In de wijde wereld is er maar één persoon die zich dit e-mailadres kan toe-eigenen en uitgerekend aan hem heb ik net mijn plan voorgelegd? Geweldig! Wat de kansen zijn weet niemand, maar het vergroot de kans dat je binnen drie dagen een voorstel uit Taiwan op uw bureau had liggen. Kortom, met herkenbaar e-mailadres maak je een eerste indruk die bij blijft.

Geeft de domeinnaam status?

In de VS is de status van je e-mailadres inmiddels al bijna net zo gevoelig als het merk van je pak of het type auto waarin je voor komt rijden. Immers, met een onderscheidend .nl- of .com-adres maak je meer indruk dan met het e-mailadres dat verwijst naar een een provider. Als Astrid freelance ict-consultant is, hebben haar woorden meer impact wanneer ze worden ondertekend door astrid (at) freelance.com dan met astrid (at) hotmail.com.

Toets de waarde van de domeinnaam die je overweegt te kopen aan al deze criteria en neem dan een beslissing.