Waarde domeinnaam

Een domeinnaam overnemen of verkopen? Dan moet je eerst de waarde van het domein berekenen. Een waterdichte waardebepaling is lastig voor domeinnamen, maar er zijn wel zaken die daarbij kunnen helpen.

Een bestaande domeinnaam is duurder dan een nieuwe

Waarde domeinnaamDe registratie van een .nl-domein kost rond de tien euro per jaar. De exacte prijs hangt af van de kosten die de provider rekent. Voor een .com-domein ben je ongeveer hetzelfde kwijt. Maar als die eenmaal is vastgelegd, kan niemand anders deze meer registreren.

De bestaande eigenaar van een domeinnaam kan zelf zijn vraagprijs bepalen.

Als je aast op een naam die al is geregistreerd, kun je eens kijken of de huidige eigenaar het domein aan jou wil verkopen. Maar een bestaande domeinnaam overnemen is wel een stuk duurder. Zo bepaalt de eigenaar wat de vraagprijs is, waardoor die sterk kan oplopen. Een gewilde domeinnaam kan makkelijk enkele honderden euro’s kosten. En een exacte waarde laten berekenen is nu eenmaal lastig. Het is wat de gek ervoor geeft en soms is een goede naam heel veel waard.

Wat de gek voor een domeinnaam geeft

Een herkenbare domeinnaam helpt jouw bedrijf om producten en diensten onder de aandacht te brengen van een wereldwijd publiek. Het is dus niet zo gek dat veel ondernemers lang nadenken over de beste domeinnaam voor hun bedrijf. Ze willen dan ook ver gaan om die naam in handen te krijgen.

In Amerika is een goede domeinnaam het meeste waard. Er zijn soms zelfs miljoenen geboden.

In de Verenigde Staten worden de hoogste bedragen voor domeinen geboden: de prijzen variëren van een paar honderd tot miljoenen dollars. Of een domeinnaam dat ook werkelijk waard is, is nog maar de vraag. Zo betaalde Compaq ooit 3,5 miljoen dollar voor altavista.com. Het is de vraag of de site dat bedrag vandaag de dag nog oplevert. Voor net iets minder, 3 miljoen dollar, ging loans.com van de hand. Dit is een generieke naam en doorgaans zijn die meer waardevast.

Waarde domeinnaam berekenen? Kansloos

Een mooie naam kan meer bezoekers opleveren uit zoekmachines, is gemakkelijker te onthouden en levert sneller deals op. Een goede domeinnaam is dus wel wat waard. Zo’n zakelijke waarde kun je meestal wel berekenen, of op zijn minst inschatten. Helaas is dit voor de waarde van een domeinnaam niet zo makkelijk als het misschien lijkt. Zelfs de meest ervaren investeerders en accountants hebben bijzonder veel moeite om een realistische schatting hiervan te maken.

Ook de slimste makelaars hebben moeite om een goede realistische berekening te maken.

In de praktijk blijkt waarde zoals potentiële bezoekersaantallen te verwaarlozen. De waarde van een domeinnaam is in veel gevallen gebaseerd op emoties en schaarste. In die zin is het vergelijkbaar met vastgoed. De waarde van een gemiddeld rijtjeshuis kan je schatten op basis van andere verkopen en de grondprijs. Voor huizen vanaf een miljoen – en domeinnamen vanaf vijfhonderd euro – zijn het de emoties die de waarde bepalen. Welk gevoel heb jij bij een naam, en hoezeer ben je eraan gehecht? Waardeschattingen van domeinnamen lopen om die reden enorm uiteen.

Heb je een goede en professionele naam voor je onderneming gevonden? Je kunt deze als handelsnaam registreren bij de KvK maar daarnaast ook als merknaam vastleggen.

Niemand wil een domeinnaam met willekeurige tekens

Veel geld voor een bestaande domeinnaam betalen is natuurlijk niet per se nodig. Er zijn nog genoeg combinaties waarmee je een nieuw domein kan registreren. Reken maar mee: een .com-domeinnaam mag volgens het Amerikaanse InterNIC 22 letters lang zijn. Deze letters mogen gecombineerd worden met cijfers van 0 tot 9 en het minusteken. Met andere woorden: 33 karakters in willekeurige volgorde verdeeld over 22 posities maakt dat het aantal mogelijke domeinnamen een ruime 30 quintiljard bedraagt.

Niemand wil een domeinnaam met 22 willekeurige tekens.

Dit getal verkondigde het InterNIC ter geruststelling aan mensen die bang waren dat de namen op zouden zijn. Met die schaarste valt het dus wel mee. Waarom wordt er dan toch zoveel geld betaald voor bepaalde domeinnamen? Omdat niemand een naam wil met 22 willekeurige tekens.

Wat geeft een domeinnaam waarde?

Je wil niet zomaar een naam en soms is de beste naam nu eenmaal bezet. De werkelijke waarde berekenen is dan lastig. Bij sommige veilingen bieden kopers tegen elkaar en lopen prijzen enorm op, terwijl andere net zulke goede domeinnamen voor weinig geld van eigenaar wisselen. Toch zijn er een aantal factoren die je mee kunt nemen als je zelf een schatting moet maken van de waarde van een domeinnaam.

GreatDomains.com, een van de grootste makelaars in domeinnamen, heeft een systeem uitgewerkt om de waarde van een domeinnaam aan te kunnen meten. Volgens deze experts draait het allemaal om de drie C’s: characters, commerce en .com.

Characters

Het aantal tekens heeft veel invloed op de waarde. Daar is geen twijfel over mogelijk. Een korte domeinnaam is, om maar iets te noemen, veel makkelijker te onthouden. Daarnaast oogt het professioneler. Het liefst is een domeinnaam maar één woord lang. Hoe korter, hoe beter.

Commerce

Ligt er in de naam een zakelijke mogelijkheid besloten? Maakt de naam nieuwsgierig? Wekt de naam kooplust op? Voorziet de naam in een primaire behoefte? Hoe groot is het vermogen om bezoekersverkeer te genereren? Dit zijn redenen waarom loans.com, cars.com en business.com tot de duurste domeinnamen van de wereld behoren. Omdat het eenvoudige, dure domeinnamen zijn die de gebruiker onmiddellijk vertellen wat er te halen valt.

Namen met potentiële merkenrechtelijke problemen zijn daarentegen waardeloos. Veel mensen hebben al gedacht slim te zijn door verkeerd gespelde variaties op grote merken, zoals shel.com, phillips.nl of macdonald.com vast te leggen. In een enkel geval hebben de slimmeriken een bedrag ontvangen, maar meestal hebben ze onder rechterlijke dwang hun naam moeten afstaan aan het bedrijf dat er merkenrecht op heeft.

.com-domein

Hoe exclusief is het toplevel? In de echte wereld wil iedereen wel in Beverly Hills wonen. Online wil iedereen in de .com-wijk wonen. De waarde van een .net of .org-toplevel is tot tachtig procent minder vergeleken met een .com-domein. Alleen met dotcom demonstreer je dat je een serieuze speler bent: jij was er vroeg genoeg bij om een .com-domein te registreren. Veel internetbedrijven hebben hun naam veranderd, alleen om een .com-registratie te kunnen krijgen.

Overigens geldt dit natuurlijk niet voor sites die zich enkel en alleen op Nederland richten. Wat een .com-extensie is voor Amerika en de internationale wereld, is de .nl-extensie voor Nederland. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat Nederlanders vooral gebruik blijven maken van herkenbare sites in hun eigen taal.

Je domeinnaam is ook je e-mailadres voor samenwerkingen

domeinnaam overnemen
begin op tijd met zoeken

De bovenste drie zaken geven een domeinnaam waarde en zijn duidelijk te herleiden. Maar er is nog niets wat je aan dit lijstje toe kunt voegen. Want je domeinnaam is niet alleen de naam van je website, het bepaalt ook je e-mailadres. En dat heeft weer invloed op potentiële samenwerkingen.

Stel, je bent op een congres in Taiwan. Het is er krankzinnig druk. In het gedrang bots je tegen een Chinese zakenman op die een interessant voorstel doet. Net als de man is uitgepraat, wordt hij door een stroom congresgangers meegevoerd. Je ziet geen kans meer hem een kaartje in de hand te drukken. Wat nu? In een opwelling roep je hem toe: ‘Send me an e-mail at piet.jansen (at) cs.utwente.nl.’ De Chinees knikt, hij heeft het gehoord. Maar heeft hij het verstaan? Grote kans dat je nooit meer iets van deze potentiële partner hoort. Weg is je kans op een doorbraak in China.

Wat als je had geroepen: ‘Send me an e-mail at piet (at) consultant.com.’ Consultant.com? In de wijde wereld is er maar één persoon die zich dit e-mailadres kan toe-eigenen en uitgerekend aan diegene heeft de zakenman zijn plan voorgelegd? Geweldig. De kans dat je binnen drie dagen een voorstel uit Taiwan op je bureau hebt liggen, is opeens veel groter. Kortom, met een herkenbaar en goed te onthouden e-mailadres maak je een eerste indruk die bijblijft.

Geeft je domeinnaam status?

Je e-mailadres moet niet alleen makkelijk te onthouden zijn, het moet ook professioneel overkomen. Met een onderscheidend .nl- of .com-adres maak je namelijk meer indruk dan met een e-mailadres van een provider. Hetzelfde geldt voor een onprofessioneel uitziend gmail.com of hotmail.com-adres. Houd dit dus in gedachten bij het waarderen van een domeinnaam.

Toets de waarde van de domeinnaam die je overweegt te kopen aan al deze criteria en neem dan een weloverwogen beslissing.