menu

Vrouwelijke ondernemers

Steeds meer vrouwen kiezen voor het ondernemerschap. Sterker nog: zo’n 1 op de 3 bedrijfseigenaren is een vrouw. De vrouwelijke ondernemer is in veel gevallen zzp’er en runt een webwinkel, adviesbureau, of heeft een bedrijf in de (thuis)zorg of uiterlijke verzorging.

Vrouwelijke ondernemers

Vrouwelijke ondernemer vooral zzp’er

De vrouwelijke ondernemer is sterk in opkomst. In 2007 was 31 procent van de starters een vrouw, in 2014 is dit uitgegroeid tot 37 procent, aldus CBS en de verwachting is dat het verder groeit. Veruit de meeste vrouwelijke ondernemers gaan als zelfstandige aan de slag. Onder startende parttime zzp’ers zijn vrouwen bovendien in de meerderheid: in 2017 bedroeg het vrouwelijk aandeel 51 procent.

Dat wil niet zeggen dat zij ook altijd zelfstandige zullen blijven. De overlevingskansen van een bedrijf zijn vrijwel gelijk, ongeacht of er een man of een vrouw aan het roer staat. Het voortbestaan van hun bedrijf hangt nauwer samen met de branche en bedrijfsgrootte, bijvoorbeeld.

Zo is er ook een groot aandeel vrouwen met personeel in dienst. Ter referentie: in 2012 is 78% van de vrouwelijke ondernemers in Europese landen zelfstandig ondernemer en 22% werkgever met personeel in dienst, volgens Panteia. Deze vrouwen zijn vaker bestuurder van een klein bedrijf dan een groot bedrijf. De meesten sturen een bedrijf aan met 2 tot 10 werknemers. Het komt ook voor dat een vrouw begint als zelfstandige en na enkele jaren personeel aanneemt, en dus bij de categorie mkb gaat horen.

Meer vrouwen in dienstverlening en zorg

In de persoonlijke dienstverlening en gezondheidszorg zijn vrouwen verreweg in de meerderheid. Onder persoonlijke dienstverlening vallen de vele vrouwen met een management- en organisatieadviesbureau, maar ook bestuurders van een bedrijf in schoonheidsverzorging, zoals een kapper of dermatoloog.

Daarnaast starten veel vrouwen een bedrijf in (thuis)zorg en zijn bijvoorbeeld mondhygiëniste of podoloog. Denk ook aan overige dienstverlening en onderwijs waar vrouwen de overhand hebben, zoals kinderopvang en studiebegeleiding.

In sectoren als de bouw en IT zijn vrouwen juist weer ondervertegenwoordigd. Onder ingenieursbedrijven en softwareontwikkelaars zie je dus vooral mannelijke starters.

De moderne ‘girlboss’

Relatief veel vrouwen zijn ondernemer in de culturele en artistieke sector, en er zijn steeds meer vrouwen die een eigen webwinkel beginnen. Cijfers van de Kamer van Koophandel wijzen uit dat zo’n 42% van de webshopeigenaren een vrouw is. Met het grote aantal vrouwelijke zzp’ers, levert dat initiatieven op zoals Hashtag Workmode – een flexwerkkantoor exclusief voor jonge vrouwelijke ondernemers in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Groningen. Vergelijkbaar zijn vrouwennetwerken als The Wing in New York en Grace Belgravia in Londen.

Zij bieden niet alleen een werkplek, maar ook een ontmoetingsplek en evenementenlocatie om te sparren met andere vrouwelijke ondernemers. Vrouwen zouden dan ook actiever netwerken dan hun mannelijke collega-ondernemers. Zakelijke netwerken zijn vaak gedomineerd door mannen, waardoor er behoefte is aan specifieke vrouwennetwerken, stelt VNO-NCW.

Waarom vrouwen hun eigen bedrijf starten

FNV deed eerder onderzoek naar redenen voor vrouwen om hun eigen bedrijf te beginnen. Voor meer dan de helft van de respondenten speelt onafhankelijkheid een grote rol. Ze willen hun eigen baas zijn, zodat ze onder meer hun werktijden flexibel kunnen indelen en bijvoorbeeld uit huis kunnen werken.

Opvallend: veel vrouwen hebben naar eigen zeggen hun bedrijf gestart, omdat ze door hun vorige werkgever onvoldoende gewaardeerd werden en een gebrek aan carrièreperspectief hadden, onder andere door de dominante mannencultuur. Zij zien meer ontwikkelingskansen in hun carrière als zelfstandig ondernemer.