Ondernemen & internet
menu
e-boekhouden

Vrouwelijke ondernemers

Steeds meer vrouwen kiezen voor het ondernemerschap. Sterker nog: ruim 1 op de 3 bedrijfseigenaren is een vrouw. De vrouwelijke ondernemer is in veel gevallen zzp’er en runt een webwinkel, adviesbureau, of heeft een bedrijf in de (thuis)zorg of uiterlijke verzorging.

Vrouwelijke ondernemer vooral zzp’er

Vrouwelijke ondernemersDe vrouwelijke ondernemer is sterk in opkomst. In 2020 was 37 procent van de ondernemers vrouw. Veruit de meeste vrouwelijke ondernemers gaan als zelfstandige aan de slag. Onder startende parttime zzp’ers zijn vrouwen bovendien in de meerderheid: in 2017 bedroeg het vrouwelijk aandeel 51 procent.

Wil je ondernemen en zoek je meer informatie? Lees dan ook over een eigen bedrijf starten, de regels en stappen van het boekhouden of hoe je online geld verdienen kunt.

Dat wil niet zeggen dat zij ook altijd zzp’er blijven. De overlevingskansen van een bedrijf zijn vrijwel gelijk tussen man of vrouw. Het voortbestaan van hun bedrijf hangt nauwer samen met de branche en bedrijfsgrootte. Maar het gebeurt regelmatig dat een vrouw begint als zzp’er en na enkele jaren personeel aanneemt, en dus bij de categorie mkb gaat horen.

Er is dus een groot aandeel vrouwen met personeel in dienst. Ter referentie: in 2012 is 78% van de vrouwelijke ondernemers in Europese landen zzp’er en 22% heeft personeel in dienst, volgens Panteia. Deze vrouwen zijn vaker bestuurder van een klein bedrijf dan een groot bedrijf. De meesten sturen een bedrijf aan met 2 tot 10 werknemers.

Word je ondernemer en zoek je meer informatie? Lees dan ook over een eigen bedrijf starten, online boekhouden of hoe je zelf je eigen website maken kunt.

Meer vrouwen in dienstverlening en zorg

In de persoonlijke dienstverlening en gezondheidszorg zijn vrouwen verreweg in de meerderheid. Onder persoonlijke dienstverlening vallen de vele vrouwen met een management- en organisatieadviesbureau, maar ook bestuurders van een bedrijf in schoonheidsverzorging, zoals een kapper of dermatoloog.

Daarnaast starten veel vrouwen een bedrijf in (thuis)zorg en zijn bijvoorbeeld mondhygiëniste of podoloog. Denk ook aan overige dienstverlening en onderwijs waar vrouwen de overhand hebben, zoals kinderopvang en studiebegeleiding.

In sectoren als de bouw en IT zijn vrouwen juist weer ondervertegenwoordigd. Onder ingenieursbedrijven en softwareontwikkelaars zie je dus vooral mannelijke starters.

De moderne ‘girlboss’

Vrouwelijke baasRelatief veel vrouwen zijn ondernemer in de culturele en artistieke sector, en er zijn steeds meer vrouwen die een eigen webwinkel beginnen. Cijfers van de Kamer van Koophandel wijzen uit dat zo’n 42% van de webshopeigenaren een vrouw is. Met het grote aantal vrouwelijke zzp’ers, levert dat initiatieven op zoals Hashtag Workmode – een flexwerkkantoor exclusief voor jonge vrouwelijke ondernemers in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Groningen. Vergelijkbaar zijn vrouwennetwerken als The Wing in New York en Grace Belgravia in Londen.

Zij bieden niet alleen een werkplek, maar ook een ontmoetingsplek en evenementenlocatie om te sparren met andere vrouwelijke ondernemers. Vrouwen zouden dan ook actiever netwerken dan hun mannelijke collega-ondernemers. Zakelijke netwerken zijn vaak gedomineerd door mannen, waardoor er behoefte is aan specifieke vrouwennetwerken, stelt VNO-NCW.

Waarom vrouwen hun eigen bedrijf starten

FNV deed eerder onderzoek naar redenen voor vrouwen om hun eigen bedrijf te beginnen. Voor meer dan de helft van de respondenten speelt onafhankelijkheid een grote rol. Ze willen hun eigen baas zijn, zodat ze onder meer hun werktijden flexibel kunnen indelen en bijvoorbeeld uit huis kunnen werken.

Opvallend: veel vrouwen hebben naar eigen zeggen hun bedrijf gestart, omdat ze door hun vorige werkgever onvoldoende gewaardeerd werden en een gebrek aan carrièreperspectief hadden, onder andere door de dominante mannencultuur. Zij zien meer ontwikkelingskansen in hun carrière als zelfstandig ondernemer.