Positionering website in zoekmachines

Postionering in zoekmachinesPositionering website in zoekmachines
Een van de hoofdpunten van de nieuwsbrief blijft toch wel hoe bedrijven met hun website een goede positionering kunnen krijgen in zoekmachines. Elke zoekmachine en website is natuurlijk weer verschillend, en ook geven zoekmachines niet prijs waarop de rangschikkingmethodes gebaseerd zijn. Wel zijn er enkele dingen bekend over hoe het niet moet. Vandaar dat wij je in dit artikel informeren over hoe je invloed hebt op de positionering van je website in zoekmachines.

Google
Er zijn in Nederland verschillende zoekmachines actief, maar Google.nl is veruit de meest gebruikte zoekmachine en ook de zoekmachine die de meeste duidelijkheid geeft over zijn manier van rangschikken. Over Google.nl zijn al vaak berichten geschreven met net zo veel of misschien nog wel (veel) meer interessante informatie over de zoekmachine dan u hier in dit artikel vindt. De zoekmachine verandert zijn strategieën echter zo vaak en er zijn ook zoveel onwaarheden over de zoekmachine geschreven, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Wat is er nu waar en wat is er nu niet waar. Veel bedrijven schrijven dat ze u met stip op nummer 1 kunnen plaatsen, maar zijn zelf niet eens te vinden in de zoekmachine.

Hoe werkt Google?
Google zelf doet er vrij geheimzinnig over en vertelt dat het gaat om meer dan 100 factoren en gebaseerd is op uiteraard de website zelf, het pageranksysteem, het aantal links naar een pagina en de waarde ervan. Onze ervaring is dat het aantal links en de pagerank helemaal niet essentieel zijn voor het hoog staan in Google. Zoek bijvoorbeeld eens naar ondernemen en internet. Momenteel 1e plaats in Google.nl. Dat is niet verrassend voor een website die hier geheel op gebaseerd is, maar wil wel zeggen dat je met een mindere pagerank of minder links naar een website dan de concurrent, toch je positie bereiken kunt en dat er blijkbaar ook andere factoren een grote rol spelen.

Waarheden en onwaarheden over Google
Enkele stellingen die vaak over Google gezegd worden:

Stelling 1: Hoe meer links er naar een pagina linken hoe beter uw Google resultaten.
Dit is ten dele waar. Eigenlijk is het helemaal waar, eens stond George Bush op nummer 1 wanneer gezocht werd op ‘miserable failure’ en kwam Balkenende tevoorschijn bij de woorden ‘raar kapsel’. Dit hebben de weblogs die deze geintjes uithaalden voor 99% via links kunnen bereiken. Met veel links kun je goede posities halen. Je hebt dan echter zo enorm veel links nodig, dat het soms beter is om eerst te kijken of je website wel te indexeren is.

Stelling 2: Met een hoge pagerank word ik automatisch veel gevonden.
Hier is niets van waar. Even een voorbeeld: Neem bijvoorbeeld het magazine Elsevier. Het heeft een van de hoogste pageranks van alle Nederlandstalige websites. Maar wordt het gevonden in de eerste resultaten als we zoeken naar een opinieblad?

Stelling 3: Mijn internetadres is van invloed op de resultaten.
Hoe vreemd het (ons) ook klinkt, het is wel waar. Google heeft vaste technieken waardoor ook de domeinnaam van invloed is. Het grootste voorbeeld hiervan is dat veel weblogs of forums slecht gevonden worden omdat ze zo dynamisch zijn. Het zijn vaak PHP pagina’s met SQL queries die de pagina genereren. Google kan dit ook prima zien, maar hecht hier minder waarde aan. Ben je niet bekend met deze termen maar wil je weten of een pagina dynamisch is? Indien er een vraagteken staat in het internetadres is deze volgens Google (meestal) dynamisch en dus minder waard. Staat je link veel op pagina’s die een vraagteken in het adres hebben, dan kun je hier dus minder waarde aan hechten.

Stelling 4: Als een woord maar vaak genoeg voorkomt op mijn pagina word ik hier hoog op gevonden.
Helaas is dit niet waar. Wel is het belangrijk dat de woorden waar je op gevonden wilt worden ook in de tekst staan van je pagina (en ook is het aan te bevelen de belangrijkste in de titel te zetten van de pagina) maar dit wil niet automatisch zeggen dat je hiermee goed gevonden wordt. Er zijn namelijk andere voorwaarden die Google hoger in de index plaatst. Zo kun je beter in plaats van het herhalen van woorden de woorden dikgedrukt maken, onderstreept en cursief. Deze worden namelijk door Google als belangrijker gezien. Ook maakt het aantal woorden op een pagina uit. Hoe minder woorden hoe zwaarder ze wegen.

Stelling 5: Metatags zijn tegenwoordig niet meer belangrijk.

Hmm.. Waar… En niet waar. Het is waar dat metatags tegenwoordig niet meer ervoor kunnen zorgen dat je met een totaal onrelevante website toch op de meest bizarre zoekwoorden gevonden kan worden. Het is wel waar dat metatags je vermelding kunnen ondersteunen en het aantal bezoekers kan verhogen. Zelfs in Google! De title metatag wordt namelijk nog steeds geïndexeerd en woorden hieruit zijn van invloed op de paginavermelding. De omschrijving metatag wordt ook je omschrijving in Google of andere pagina’s. Wil je dat Google dus een nette omschrijving laat zien dan is het belangrijk dat dit in je metatags staat.

Top 5 tips om hoog te scoren in Google

Tip 1. Inhoud pagina
Google is niet voor niets zo groot geworden. Blijkbaar vinden ze door alle trucjes heen nog steeds relevante pagina’s voor de zoekers. Ze hebben dan ook meerdere technieken waardoor ze de tekst op pagina’s werkelijk goed kunnen indexeren. Zorg dus dat je inhoud van je pagina goed is voor de bezoekers.

Als je een flash of site met veel javascript hebt, zorg dan ook voor een html-versie, en zorg dat hierin ook werkelijk alle tekst staat. Google indexeert geen teksten op plaatjes. Indien je dus alle titels en informatie in een plaatje weergeeft word je minder gevonden. Zorg dus voor een goede basis en een goede inhoud van de tekst van pagina’s die in je body tags terug te vinden is.

Tip 2. Link omschrijving
Zorg dat indien je je pagina aanmeldt op internet, deze een goede omschrijving heeft in de link. Dit wordt namelijk door Google als een van de belangrijkste dingen gezien!  De tekst waar mensen op kunnen klikken is erg belangrijk. Heb je een viswinkel die Harryshop heet? Laat je dan op startpagina’s en websites linken met de woorden: Viswinkel Harryshop en je website zal stijgen op de woorden viswinkel.

Tip 3. Maak relevante links
Google vindt het heel belangrijk dat indien zij bezoekers naar je website sturen, andere websites die relevant zijn voor het onderwerp dat ook doen. Heb je dus een viswinkel, zorg dan dat je op de pagina’s over vissen en winkels staat van startpagina’s en op collegasites die het goed doen. Het gaat niet zo zeer om het aantal links naar je site, als de links die er naartoe gaan maar relevant zijn.

Tip 4. Aanmelden bij Startpagina’s
Google wil graag dat websites door mensen relevant worden gevonden. Als je website voorkomt op overzichten die door mensen beheerd worden dan kan dit je helpen in de Google resultaten. Een goede startpagina om je website bij aan te melden is dmoz.org. Het lijkt op het eerste gezicht een Engelstalige site, maar ze hebben ook een Nederlands gedeelte. Websites die in deze index te vinden zijn in relevante rubrieken, worden door Google echt beter gevonden.

Tip 5. Richt je niet op Google
Google is momenteel het meest bezocht van Nederland maar dit is op allerlei onderwerpen. Heb je een viswinkel, dan is Google misschien wel niet de meest bezochte website over het onderwerp, maar kun je beter verder kijken dan alleen Google. Zorg dus dat je een nette site hebt voor bezoekers, die ook bezoekers krijgt van andere relevante websites. Google is een machine die juist kijkt naar sites die het buiten Google om goed doen. Vinden alle anderen je website relevant? Dan komt Google vanzelf en hoeft je hier niets voor te doen.

Uitbesteden 

Zelf doen wordt vaak gezien als handig en goedkoop. Door dit artikel heb je er tenslotte al veel over gelezen, en kun je al goed aan de slag. Toch beschreven we in het eerste stuk al dat er meer dan honderd factoren invloed hebben. Het is een hele industrie op zich! Heb je een makkelijke website met weinig concurrentie, verkoop je bijvoorbeeld breinaalden op internet, dan is het misschien nog wel te doen. Bij bedrijven waar iets meer concurrentie is kan het toch aan te raden zijn het uit handen te geven. Zij weten er vaak ontzettend veel vanaf, en zo kun je je bezig houden met waar je goed in bent.